Inlägg: 1149453
Svarskommentarer
Sv: Brynäs J20 SM-Guld 2009
Peja:
Spelare från närområdet är extra intressanta, javisst. Det är hur man skall "få fram dem" som är frågan. Och till vilken kostnad...
"Den grymma konkurrensen" bland J-20 och J18 och U16 för den delen är riggad:
1. Du har ett gäng spelare som alltid spelar.
2. Du har ett gäng som spelar när inte bästa laget spelar.
Och det är noga planerat.
Första uppvaknandet:
- Får inte vara med i Brynäs U-16 efter sommarträning
Andra uppvaknandet:
- Platsar inte på hockegym
Tredje uppvaknandet:
- Spelar bara när inte de bästa är med
Fjärde uppvaknandet:
- "Blir kvar i J18" när de andra spelar J20
Femte uppvaknandet:
- Från J20 till seniorspel i... div 1?
Konkurrens?
Nä.
Utstuderat?
Ja.
Och vet du...
Det handlar om att utbilda spelare som skall vara med och bidra till att SM-guldet hamnar i Gävle. Varje år.
Resten är ointressant.
Har man det som utgångspunkt och inte att vinna JSM så blir det en helt annan diskussion när det gäller spelarutvecklingen.
Kan man kombinera de båda "uppgifterna"?
Kanske, men troligen inte.
Vet du varför?
Jo, därför att det som är bäst för den enskilde spelarens utveckling inte alltid är bäst för laget (som skall vinna JSM-guld).
Du är själv inne på att Rödin och Thegel inte får en optimal utveckling om de spelar J20 kommande säsong.
Vad är det som säger att de har fått det i år...?
Men utan dem hade inte laget vunnit SM-guld.
Måste man välja, Peja, eller kan man både ha kakan och äta den? = )
Spelare från närområdet är extra intressanta, javisst. Det är hur man skall "få fram dem" som är frågan. Och till vilken kostnad...
"Den grymma konkurrensen" bland J-20 och J18 och U16 för den delen är riggad:
1. Du har ett gäng spelare som alltid spelar.
2. Du har ett gäng som spelar när inte bästa laget spelar.
Och det är noga planerat.
Första uppvaknandet:
- Får inte vara med i Brynäs U-16 efter sommarträning
Andra uppvaknandet:
- Platsar inte på hockegym
Tredje uppvaknandet:
- Spelar bara när inte de bästa är med
Fjärde uppvaknandet:
- "Blir kvar i J18" när de andra spelar J20
Femte uppvaknandet:
- Från J20 till seniorspel i... div 1?
Konkurrens?
Nä.
Utstuderat?
Ja.
Och vet du...
Det handlar om att utbilda spelare som skall vara med och bidra till att SM-guldet hamnar i Gävle. Varje år.
Resten är ointressant.
Har man det som utgångspunkt och inte att vinna JSM så blir det en helt annan diskussion när det gäller spelarutvecklingen.
Kan man kombinera de båda "uppgifterna"?
Kanske, men troligen inte.
Vet du varför?
Jo, därför att det som är bäst för den enskilde spelarens utveckling inte alltid är bäst för laget (som skall vinna JSM-guld).
Du är själv inne på att Rödin och Thegel inte får en optimal utveckling om de spelar J20 kommande säsong.
Vad är det som säger att de har fått det i år...?
Men utan dem hade inte laget vunnit SM-guld.
Måste man välja, Peja, eller kan man både ha kakan och äta den? = )
Tycker även att du underskattar J20 lite. Det är ingen skyddad verksamhet. Visst är den mer skyddad än elitserien, men det är grym konkurrens - i synnerhet i Brynäs J20 - och det finns många duktiga & ambitiösa killar som inte platsar alternativt får lite istid.
Spelarna i Brynäs J20 måste göra bra ifrån sig för att få fortsätta, i A-laget verkar det räcka med att kunna kämpa. Det gör det faktiskt inte i J20.