« Föregående · 253927 · Nästa »
Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sv: Rykten
westerlind: Självklart kan vi inte jämföra oss med de sponsorstäta storstäderna. Men det kan inte vara nån naturlag att vi ska ha sämre ekonomi än fbk, modo, luleå, ssk, timrå och leksand. Vi ska ha minst lika bra ekonomi. Det i kombination med den hockeykultur föreningen har skulle innebära att vi är med i leken igen.
Sv: Rykten
Clarence: Det Brynäs och sportchefen måste göra är att titta på vilka slags spelare man vill ha, vilket sorts spel Brynäs ska spela. Sen ska man värva utifrån det. INTE ta lite här och där bara för att dom är lediga eller så.
djurgårn har väl i stort sett fått värva 8-9 spelare varje år., och inte har det varit några kändisar alltid heller. Jag tänker närmast på finn-Olsson, han var inte direkt bra men passade perfekt i den roll han fick i DIF och sedemera också landslaget.
Tydliga ramar och ett enkelt spel.
Inte som nu med seeeega uppspel som varendaste lag hinner ställa upp sig och vänta på.
djurgårn har väl i stort sett fått värva 8-9 spelare varje år., och inte har det varit några kändisar alltid heller. Jag tänker närmast på finn-Olsson, han var inte direkt bra men passade perfekt i den roll han fick i DIF och sedemera också landslaget.
Tydliga ramar och ett enkelt spel.
Inte som nu med seeeega uppspel som varendaste lag hinner ställa upp sig och vänta på.
Sv: Rykten
Lilljanne:
Visst kostar det pengar med juniorverksamhet, men ändå småpengar jämfört med att värva ihop laget. Varför skulle det inte vara seriöst att försöka få fram så många egna spelare som möjligt? Alla spelare kan naturligtvis inte fås fram inom de egna leden, men varför skulle en spelare automatiskt vara mycket bättre om han köps in utifrån?
Som jag skrev tidigare: Vi har inte de pengar som behövs för att värva ihop ett lag. Att tro att vi ska kunna kopiera Frölunda är mer verklighetsfrämmande för mig. Det vi ska titta på är MoDo och att försöka överföra det som går av framgångsreceptet för Brynäs från 60- och 70-talet till nutid.
Visst kostar det pengar med juniorverksamhet, men ändå småpengar jämfört med att värva ihop laget. Varför skulle det inte vara seriöst att försöka få fram så många egna spelare som möjligt? Alla spelare kan naturligtvis inte fås fram inom de egna leden, men varför skulle en spelare automatiskt vara mycket bättre om han köps in utifrån?
Som jag skrev tidigare: Vi har inte de pengar som behövs för att värva ihop ett lag. Att tro att vi ska kunna kopiera Frölunda är mer verklighetsfrämmande för mig. Det vi ska titta på är MoDo och att försöka överföra det som går av framgångsreceptet för Brynäs från 60- och 70-talet till nutid.
Sv: Rykten
Björn VII: Det egna kapitalet är helt ointressant i det här sammanhanget. Se här: Jag har skulder på två mille (husägare vettu) men kan åka utomlands två ggr om året, köpa ny bil vartannat år, handla en Armanisvid då och då. Hur, undrar du? Intäkterna! Intäkterna, Björn VII. Jag tjänar j-vligt bra. Det enda av intresse i det här fallet är vilka lönekostnader budgeten tillåter dvs vilka spelare man har råd med. Har du siffrorna där med? Jag gissar att rölundas lönekostnader är ungefär de dubbla jmf med tex modos.
Sv: Rykten
Lilljanne: Hur skaffar vi dubbelt så mycket pengar då? ;)
Men jag håller med dig; det behövs en seriös satsning, en seriös styrelse, människor som vill nånting, och en tränare som verkligen vågar släppa fram junisarna. GP har börjat, men han fick ju också ta över i ett prekärt läge. Jag hoppas han använder våra unga spelare ännu mer nästa år.
Men jag håller med dig; det behövs en seriös satsning, en seriös styrelse, människor som vill nånting, och en tränare som verkligen vågar släppa fram junisarna. GP har börjat, men han fick ju också ta över i ett prekärt läge. Jag hoppas han använder våra unga spelare ännu mer nästa år.
Sv: Rykten
Lilljanne:
"Sanningen är att dom har sketmycket pengar som dom bla satsar på sina juniorer."
I vilken värld då?
Frölundas egna kapital den senaste tre åren har då iaf sett ut så här:
2002: - 12 161 000 kr
2001: - 21 327 000 kr
2000: - 24 454 000 kr
Frölunda har upplevt en mix av ett flertal gynnsamma faktorer samtidigt som de själva har agerat seriöst och rättat munnen efter en icke-existerande magsäck. En satsning på juniorer blir fantastiskt lönsam i det läget som juniorerna är:
* Talangfulla
* Klarar av att ta steget till elitserien
*...och gärna har en liten medial begåvning.
De gynnsamma faktorerna i Frölundas fall måste ju sägas vara:
* Väldigt generösa fordringsägare som inte begärde ett så gott som sjunket skepp i konkurs.
*Starka sponsorer som inte verkar ha fallit av i någon större omfattning pga sportsliga och ekonomiska misslyckanden
*...och att man finns i Sveriges näst största stad.
Har man sedan en strikt budget, uppdragen efter alla möjliga försiktighetsprinciper blir vinsten enorm en säsong som den här, med finalspel och Sveriges näst största hockeyarena att fylla. Kompetens i ledningen eller bara oundvikligt?
Vad det här har för relevans för Brynäs eller något annat elitserielags situation har jag dock ingen aning om.
"Sanningen är att dom har sketmycket pengar som dom bla satsar på sina juniorer."
I vilken värld då?
Frölundas egna kapital den senaste tre åren har då iaf sett ut så här:
2002: - 12 161 000 kr
2001: - 21 327 000 kr
2000: - 24 454 000 kr
Frölunda har upplevt en mix av ett flertal gynnsamma faktorer samtidigt som de själva har agerat seriöst och rättat munnen efter en icke-existerande magsäck. En satsning på juniorer blir fantastiskt lönsam i det läget som juniorerna är:
* Talangfulla
* Klarar av att ta steget till elitserien
*...och gärna har en liten medial begåvning.
De gynnsamma faktorerna i Frölundas fall måste ju sägas vara:
* Väldigt generösa fordringsägare som inte begärde ett så gott som sjunket skepp i konkurs.
*Starka sponsorer som inte verkar ha fallit av i någon större omfattning pga sportsliga och ekonomiska misslyckanden
*...och att man finns i Sveriges näst största stad.
Har man sedan en strikt budget, uppdragen efter alla möjliga försiktighetsprinciper blir vinsten enorm en säsong som den här, med finalspel och Sveriges näst största hockeyarena att fylla. Kompetens i ledningen eller bara oundvikligt?
Vad det här har för relevans för Brynäs eller något annat elitserielags situation har jag dock ingen aning om.
Sv: Rykten
Ford Prefect: Oavsett vilken satsning som görs måste resurser fram. En seriös juniorsatsning kostar men att tro att man kan bli självförsörjande på spelare till ett elitlag är knappast seriöst. Frolundas modell är idealet: att ha dubbelt så mycket pengar som alla andra och plocka dom spelare man vill och i och med det våga ge juniorerna chansen.
Sv: Rykten
westerlind: Ungdomssatsningen är det viktigaste just nu. Brynäs måste börja om, vi måste ha en stomme och en laganda och en egen väg, och då måste vi börja med ungdomarna. Att värva in ett gäng hockeyhoror funkar inte. Titta på Malmö när det begav sig, eller Frölunda när de försökte, eller Linköping i år. Vi måste ha en bra ungdomsverksamhet och en egen grund att stå på, annars är vi illa ute.
Sv: Rykten
Clarence: Ja, för det första finns det väl varken pengar eller bra scouting i klubben just nu. För det andra lär ju behövas ganska många nya spelare till nästa säsong. Brynäs kan med andra ord inte bara köpa stjärnor utan måste satsa på att fynda på spelmarknaden. Av det jag sett av Joenväära verkar han duktig och framförallt utvecklingsbar...
Sv: Rykten
Clarence:
Jag gör det. Visst kommer spelare att vilja flytta på sig, men då får ju Brynäs betalt för dessa, vilket gör juniorsatsningen lönsam.
Vilken är din lösning - dyra tokvärvningar och nästan nytt lag varje säsong? Tvivlar på att spelet och sammanhållningen blir bra av det. Undrar också om publiken och sponsorerna orkar engagera sig om det blir amerikansk pajascirkus över Brynäs.
Jag gör det. Visst kommer spelare att vilja flytta på sig, men då får ju Brynäs betalt för dessa, vilket gör juniorsatsningen lönsam.
Vilken är din lösning - dyra tokvärvningar och nästan nytt lag varje säsong? Tvivlar på att spelet och sammanhållningen blir bra av det. Undrar också om publiken och sponsorerna orkar engagera sig om det blir amerikansk pajascirkus över Brynäs.
Sv: Rykten
westerlind: Ett litet påpekande bara: Den ena satsningen utesluter inte den andra. LHC har satsat friskt i år på A-laget, som alla vet. Dessutom tog sig J-20-laget till Super Elit med ett lag som är ett år yngre än många andra och U16-laget tog SM-guld, det första i föreningens historia.
Den som påstår att LHC inte har någon ungdomsverksamhet bör tänka om.
Den som påstår att LHC inte har någon ungdomsverksamhet bör tänka om.
Sv: Rykten
Lilljanne: Så rätt. Och vem inbillar sig att man ska kunna hålla ihop ett juniorlag under flera år utan att spelarna sticker åt ena och andra hållet och därmed grusar den ambitiösa långtidssatsningen. Det går inte att satsa på lång sikt, exempelvis 5 år, i dagens hockey. Spelarna har alldeles för liten klubbkänsla och är alldeles för flyktiga för det. Redan för 4-5 år sen var det många som tyckte att Brynäs skulle satsa på lång sikt, bygga upp ett lag underifrån som skulle vara på topp nu ungefär. Vad har hänt? I dag spelar Brynäs i kvalserien...
Sv: Rykten
Lilljanne:
Att Frölunda har landets bästa juniorer håller jag med om - men när började de få det? När pengarna tog slut. Fram till dess värvade de likt SSK och Linköping och fick till hyggliga trupper men aldrig absoluta topplag. När de sedan pga sämre tider tvingades satsa på juniorerna kom till slut framgången.
Inte hela sanningen, men det säger en hel del.
Att Frölunda har landets bästa juniorer håller jag med om - men när började de få det? När pengarna tog slut. Fram till dess värvade de likt SSK och Linköping och fick till hyggliga trupper men aldrig absoluta topplag. När de sedan pga sämre tider tvingades satsa på juniorerna kom till slut framgången.
Inte hela sanningen, men det säger en hel del.
Sv: Rykten
70 Rodrigues: Tokoptimisternas definition av oss "medgångssupportrar" tycks vara att vi är glada när Brynäs vinner och deppiga när Brynäs förlorar. Jag gillar den där obligatoriska kommentaren här på GB:n efter en brynäsvinst: "värst vad alla var uppåt nu då...". Eller den där förvånade kommentaren om att "alla bara klagar här", när Brynäs gör sin sämsta säsong nånsin och måste kvala.
Sv: Rykten
westerlind: Att ta fram bra juniorer kostar pengar. Det är ingen tillfällighet att fröslunda har landets bästa juniorer. Brynäs har fram till en bit in på 90-talet varit bäst på att hitta överskottsspelare och göra stjärnor av dom. Resultatet av en bra scoutingverksamhet antar jag. Nu när alla klubbar scoutar alla spelare har Brynäs möjligheter att lura rikemanslagen på guldkornen försvunnit. Enda möjligheten att bygga ett topplag och konkurrera om dom bästa spelarna är att ha mycket pengar. Titusenkronorsfrågan är: varför kan inte Brynäs få fram pengarna? Varumärket Brynäs överträffas inte av nån annan hockeyprodukt i landet. Så varför i h-vete ramlar inte pengarna in? Skit i ledningen? Hopplös marknad? Nån måste identifiera problemet om vi nånsin ska hitta lösningen.
Sv: Rykten
Clarence:
Jag tjatar som tidigare: Eftersom vi inte har pengar att tokvärva som succélagen Linköping och Södertälje, så vill jag att Brynäs satsar stenhårt på att ta fram sveriges bästa juniorer. Det innefattar en proffsig tränare, helhjärtad satsning i övrigt och skickliga scouter som dammsuger Sverige på de bästa talangerna.
Inom fem års tid kan vi på så sätt få fram många bra spelare till kaffepengar (hi-hi) jämfört med vad chansvärvningar av andra spelare kostar.
Naturligtvis måste vi ändå värva, men bara för att komplettera, inte för att bygga laget.
Jag tjatar som tidigare: Eftersom vi inte har pengar att tokvärva som succélagen Linköping och Södertälje, så vill jag att Brynäs satsar stenhårt på att ta fram sveriges bästa juniorer. Det innefattar en proffsig tränare, helhjärtad satsning i övrigt och skickliga scouter som dammsuger Sverige på de bästa talangerna.
Inom fem års tid kan vi på så sätt få fram många bra spelare till kaffepengar (hi-hi) jämfört med vad chansvärvningar av andra spelare kostar.
Naturligtvis måste vi ändå värva, men bara för att komplettera, inte för att bygga laget.
« Föregående · 253927 · Nästa »