1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 779021 inlägg · 7967 ämnen
« · 278815 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Välkommen Mikko
Strozzi: När har jag sagt att det var bättre förra säsongen? Det var uselt, och ser ut att bli likvärdigt kommande säsong... Två backar? Det handlar inte enbart om backarna, det handlar mer om att laget byts ut på ett sådant sätt att det blir svårare att spela hockey och det går mer åt dump&chase stilen i spelarmaterial, då vissa av nyförvärven visserligen har potential, men knappast är alla riktigt etablerade utblommade ES-spelare...

Sv: Välkommen Mikko
Huge: Är du med i Brynäs ledning? Du försvarar dom till sista blodsdroppen, dom kan inte ha gjort något fel, det är bara skadorna som är problemet, vi hade tillräckligt bra lag nu senast, det var bra att ha kvar Janne och Djoos, det var inte dags att byta ut dom innan förra säsongen, man kan skrämma bort sponsorerna med all rätt, för dom ska vilja sponsra Brynäs utan att få nått tillbaks, osv... Hur orkar du försvara Brynäs ledning hela tiden?

Sv: Välkommen Mikko
70 Rodrigues: Nu var det nog iofs Eskoäventyret och skadorna som främst ledde ner till KS, skulle jag vilja påstå.
Tror inte det var många som klagade på bondförnuftet hos ledningen vad gällde nyförvärven inför fjolåret.
Eftersom Gud självklart är Brynäsare, så är han naturligtvis inte nöjd med nuläget. Han inser nog ändå att det är tufft mellan lagen för tillfället, om man bortser från några stycken.
Han får väl be en bön, som vi övriga, om hjälp.
Frågan är vem han isf skall åkalla? :-)
Kanske Satan?
Fast han har väl redan kontrakt, med Buffalo Sabres, tror jag...

Sv: Välkommen Mikko
P J Davydjoos: hmm.. du tyckte alltså att d var bättre förra året när motståndarna gjorde precis vad d ville i brynäs egna zon? hur ska två jättar kunna få hela brynäs att spela grishockey???

Sv: Välkommen Mikko
P J Davydjoos:

Jag vill hävda att försvaret iaf ser bättre ut än ifjol.
Sjödda, Laitinen och Danne kommer att få hjälp med att rensa undan folk framför kassen, ngt som tog mkt kraft senaste säsongen. Denna kraft kan isf läggas lite mer på offensiven iår.
Vad jag vet så erbjöd väl SSK Björck nytt kontrakt, med Kupan vet jag inte. Att dom inte florerat bland alla SS-rykten behöver ju inte nödvändigtvis betyda att ingen varit intresserad.
Om man bortser från videoköpen i sista sekund, som varit av nöden(typ Williams), så har det ju visat sig att okända förmågor i de flesta fall varit lyckade köp.
Själv tycker jag isf att Cassel är det osäkraste kortet på backsidan, hoppas jag har fel.

Det har väl iofs hänt ett par gånger att nästan hela laget fått vara skadefritt hela säsongen, men det hör naturligtvis till undantagen.
Att alla skulle få vara friska under hela säsongen tror inte ens jag på. :-)
Tror däremot att t.ex Kupan och Björck inte är speciellt skadebenägna, iaf om man ser till antalet matcher dom spelade ifjol och med tanke på deras fysiska status.
Jag tror att dessa 2 tungviktare kan bli publikfavoriter i Gavlerinken nästa år, i klass med Melker och Tuulola.

Problemet med Brynäs de senaste åren har väl annars varit att det varit FÖR mkt hjärna och för lite muskler, iaf i försvaret.
Nu får vi den mix vi saknat ett tag.

"En bra målvakt betyder mycket, men är inte avgörande om försvaret inte håller måttet, en bra målvakt gör ett försvar bättre och vice versa..."

Det sista håller jag med om, det gör nog de flesta.
Det första kan jag hålla med om med lite modifikation.
En toppmålvakt kan rädda upp det hela, trots ett tunnare försva(se Honken mot MoDo i finalerna -99)
Här var ju faktiskt Honken nästan helt avgörande.
En toppmålvakt får ett annars darrigt försvar att lyfta sig.
Med en sådan i kassen nästa år tillsammans med mer fysik, ser det trots allt bättre ut, tycker jag.
Om det räcker för att undvika KS återstår att se, det kommer iaf att bli dj-gt jämnt, det kan vi nog vara överens om...

Sv: Välkommen Mikko
Huge: Ja, bondförnuftet du pratar om ledde direkt ner till kvalserien förra säsongen.....:-) Själv så är jag troende och gud är trött på att se hur Brynäs har förvandlats till ett bottengäng.....:-)

Sv: Välkommen Mikko
Huge: Tydliga tecken är det att ingen av spelarna är någon riktigt etablerad spelare som haft så många andra intressanter(om någon) annat än Brynäs IF. Som sagt bortsett Lind då som är duktig, och Cassel är väl en ok back men inte extraordinär...

Men att alla sex nyförvärv(hittills) ska lyckas över förväntan och också vara skadefria, och att Soling och de andra ska vara skadefria, det är väl att tro på högre makter!?!?!

Muskler och ingen hjärna i försvaret, det låter som några andra lag som har spelat grishockey... Kul att se???

En bra målvakt betyder mycket, men är inte avgörande om försvaret inte håller måttet, en bra målvakt gör ett försvar bättre och vice versa...

Sv: Välkommen Mikko
70 Rodrigues: Åkallan av högre makter ger jag inte mycket för.
Bättre att använda sunt bondförnuft, det räcker väldigt långt.
Kanske ngt för flera att ta efter.... :-)

Sv: Välkommen Mikko
P J Davydjoos: Vilka är de "tydliga tecken" du talar om?
Har hittills inte sett ngn som blint litat på nyförvärven. Verkar iaf vara som vi är några som insett dilemmat man är i. Pengabörsen är begränsad, och vad göra?
Försöka få hit 1 toppback, typ Tuulola eller bättre, som förmodligen kostar lika mycket som de 3 vi hittills värvat, tillsammans.
Eller sprida på gracerna så att det räcker till flera spelare?
Med det första alternativet måste vi nog plocka upp 2 juniorbackar, inget önskescenario i dagens läge.

Tittar man på övriga lags värvningar, så verkar det för det mesta vara status quo i lagen, ibland t.o.m försämringar.
Leksand och Linköping ser på papperet bäst ut hittills, tycker jag.
Med tanke på LHC:s fjolårssäsong, är dock som bekant papper och verklighet två helt skilda saker.

Med 1 klassmålvakt, avsevärt mer muskler i försvaret samt ytterligare ngn forward tycker jag det ser hyggligt ut, mht omständigheterna.
Bara att Soling kommer tillbaka gör att man blir glad.....

Vad är en riktig supporter egentligen?
Är det någon som kan svara på hur man ska vara för att anses som en riktig supporter?

Sv: Rädda Brynäs !
Kessler: Det är ju supportrarna hela diskussionen handlar om ;-)

Sv: Välkommen Mikko
Huge: Tror du att du är gud eller??? Har du någon egen bibelkanske "The bibel according to Huge"?

Sv: Välkommen Mikko
Huge: Herregud!!!

Sv: Välkommen Mikko
Rodrigues:

Har precis läst Perssons artikel, och det förändrar inte min syn på det hela nämnvärt. Hade nog väntat mig lite mer av en journalist.
Ngt om klubbens ekonomiska förutsättningar i dagsläget exempelvis. Tyckte väl det inte var så relevant, kan jag tro...
Jag hade också önskat mig Norrena, Tuulola, Petriläinen, Tarvainen
och Nemirovksy, till exempel.
Realistiskt?

Igor: Håller med dig lite grann ang GP. Å andra sidan har han ju hittills bara fått jobba i motvind sas, skall bli intressant att se hur han hanterar en "normal" säsong. Ngt nytt grundspel utgår jag dock från att det INTE blir. Det försökte ju Esko sig på, med känt resultat...

Sv: Välkommen Mikko
Huge: Tycker det är rätt löjligt att ställa upp vilka som är sunda och osunda... Det är upp till dig att tycka så ja... Men även de som du kallar osunda tycker jag visar sundhetstecken genom att reagera mot det som dom tycker är fel, fel av föreningen att inte satsa tillräckligt osv.

Jag tycker att det väldigt tydligt lutar åt KS i år igen, det har inte arbetats nog för att återvinna förtroendet hos sponsorer och frigöra pengar för att skaffa fram nyförvärv som är relativt namnkunniga och som man vet har exakt de kvaliteér man söker.

Jag tycker det är osunt att helt blint lita på de nyförvärv som hittills presenterats då de finns tydliga tecken på att de kanske inte är vad som behövs för att undvika KS. OK att Lind är en skicklig center, Casselståhl är en speedig back, men i övrigt känns det väldigt osäkert vad dom övriga kan prestera...

Sv: Välkommen Mikko
Huge: I en anrik förening som Brynäs ska inte ekonomin behöva se ut som den gör o klubben befinna sig i bottenträsket. Med rätt folk på rätt plats så skulle det inte se ut som det gör nu. Jag hoppas verkligen att du dyker upp på årsmötet för där kommer det att hända grejer, var så säker.

Sv: Rädda Brynäs !
Rätt rolig diskussion om huruvida materialare, massörer och tandläkare håller måttet. :) garvade faktiskt.
Men jag saknade lite självdistans. Det var ingen som fortsatte med "vad tror ni om supportrarna då? håller de elitserieklass". Kanske för att ingen vågade ta den diskussionen.
Bara en tanke ...

Sv: Välkommen Mikko
70 Rodrigues: Helt riktigt noterat.
Alla yrkesklagare som ALLTID klagar, utan att ta hänsyn till ekonomi, spelartillgång, vilka spelartyper som behövs, ledningens förutsättningar i övrigt: dessa har enligt mig inget intresse i att försöka förstå hur komplicerat det är att driva en ES-förening, speciellt inte om man är i Brynäs nuvarande läge.
Det här är ju egentligen vanligt enkelt bondförnuft, men ändå tydligen väldigt svårt att förstå på många händer....

De "sunda" klagarna har inget att frukta, iaf inte från mitt tangentbord.

2 exempel:

Sund klagare: "EK hade ju lovat föstärkningar på alla platser, och så kommer detta? Inte vad man hoppats på kanske, men man hade själv kanske lite för höga förväntningar. Förstärkningar måste ju inte automatiskt betyda att samtliga nyförvärv är av landslagsklass, särskilt inte med tanke på ekonomin för närvarande. Det viktigaste är målvaktssidan. Vet inte hur det blir med dom öronmärkta pengarna. Var villkoret att dom endast gällde Honken, eller kan dom användas till ngn annan?
Faan, att man inte får reda på saker som sker i föreningen!
Fast å andra sidan, det är nog ngn förhandlingstaktisk grej eller ngt annat som man inte vill skall komma ut förrän det är klart.
Brynäs skulle ju isf bli den första (och enda?) klubben som praktiserar mottot: "Alla kort på bordet"

Osund klagare:

"Djävla skitförening, byt ut hela styrelsen!!
Det blir KS nästa år igen, sanna mina ord...."

Sv: Välkommen Mikko
70 Rodrigues: För det första tycker jag att Rodrigues borde få ett samtal från BIF. Är du så bra på att ragga sponsorer som du utger dig att vara så lär du behövas i klubben.
För det andra så kanske Kuparinen kan bli en ny Melkersson. Melker kunde slåss och hållarent framför kassen. Han var i likhet med Kuparinen ingen stor målskytt, men killar som dessa behövs de också. men det är klart, det behövs fina handleder också. Jag tycker att det är kul att EK överraskar oss med namn som vi inte hade en aning om var på tapeten.

Sv: Rädda Brynäs !
Det har ju varit ett evigt tjötande hela säsongen på att vi inte har haft några backar som kan hålla rent framför kassen.
Nå...här är dom nu.
Välkomna grabbar.

Sv: Brynäs 03-04
aphac: Det trodde jag vi skulle ha en målvakt till......:-)

Sv: Brynäs 03-04
70 Rodrigues: Bara det blir nån som vet vart målet är!!!!!!!!!!!!

Sv: Brynäs 03-04
Nu är det endast Nemirovsky o Varvio kvar som rykten på HM:s transfersida.Skulle ju inte va helt fel i fall Brynäs kunde knyta till sig Nemirovsky eller vad säger ni?

Sv: Välkommen Mikko
Jompe: Många Bandy supportersföreningar har konton för insamling...(kan ej tänka mig att det tog så här lång tid att fixa)bara att se på ex Red Farmers sida så sätter supporters in pengar då och då...specielt nu när de "tog" Dino hem igen från SAIK då satt många in pengar för att visa föreningen att de värvat och gjort ett bra jobb....men ska vi sätta in pengar för de vi tycker görs bra blir de inge pengar ;)

Sv: Välkommen Mikko
Igor: Säg bara till min vän.....:-)

Sv: Välkommen Mikko
RavenLord: Gnälla för gnällandets skull gör jag på kärringen hemma, här gör jag det för att det är kul o självklart vill Brynäs sämsta!

Sv: Välkommen Mikko
70 Rodrigues: Vi köper loss dig för insamlingspengarna då.

Sv: Välkommen Mikko
Igor: ...och insamlingen kommer. Det har tagit en otrolig tid att sätta ihop stadgar, få föreningen registrerad, därefter arbetet med att få konto öppnat. Huss och jag är i princip klara nu.

Sv: Välkommen Mikko
Igor: Det är tur att du finns så att det sprids lite glädje här på GB:n.....:-) Jag kan lova dig att om jag satt i styrelsen så skulle inte Brynäs befinna sig i denna prekära ekonomiska situation för då hade sponsorsbiten sett helt annorlunda ut och degen hade rullat in o vi hade varit ett topplag.......:-)

Sv: Välkommen Mikko
Nog ser truppen tunn ut och varken bättre eller sämre än den gångna säsongen men här GNÄLLS det fan bara för gnällandets skull...Slår vad om Mikko skrivit på för Leksand hade det skrivits att de va en back BIF missa och en sån behöver vi som är stor osv och vänt på allt.
Med några rejäla försvarare som kan smälla på kanske inte alla dessa hakningar från molin och andra behövs för att försöka hålla rent framför mål och vi kan slippa lita av alla onödiga utvisningar man sett den här säsongen...Oj glömde att de va Elitserien 0-tolerans då får man ej smälla på och tackla

Sv: Välkommen Mikko
Fick precis tidningen Brynäsaren av brevbärarn. Kors i taket!
Nu fattas det bara insamlingen också
;-))

Sv: Välkommen Mikko
d kanske blir den kanadensiska taktiken: sjödda tar burskydd o väntar på att Birken o Kupan trampar upp i en båge. Sen är d bara för Sjödda att åka med o ta skydd bakom dessa torn o lira fram soling som under tiden gömt sig bakom sargen... klockrent! =)

Sv: Välkommen Mikko
Huge: I Arbetarbladet står det att Brynäs scouter har sett killen spela. Miettinen har lirat med honom så han bör väl vara väl insatt i killens kapacitet.

EK:s bedömning är att Brynäs behöver muskler i försvaret och satsar på defensivt starka backar. Antar då också att dom tror att de offensiva - Sjödda, Cassel, D. Johansson, A,A? kommer att blomma ut mer när de har stabila defensiva killar bakom.

Nån topplats blir det inte men en av de sista slutspelsplatserna borde vara möjlig. Uppenbarligen är ekonomin så körd i botten att det inte går att värva stora namn. Återstår att se om en ny styrelse kommer och om det gör så stor skillnad.

Välj in Rodriques, Bright & Clarence i styrelsen så blir det drag under galoscherna. De bara sprutar ju ur sig bra idéer som att värva bra spelare exempelvis.

Jag är mer orolig för GP:s coachingegenskaper än för värvningarna faktiskt. Är han verkligen mannen som kan skapa ett nytt grundspel för det här laget med så många nya. Timrå hade klart bättre tränare (på papperet i alla fall) med sitt lågbudgetlag.

Sv: Välkommen Mikko
aphac: ja tror på guld i år ja!! =) nu ser vi vassa ut..

kommer d nån dryg lirare in i vår zon så flyttar helt enkelt P3, Birken o Kupan på dessa o slänger ut dem zon..

skitnaajs! lite vitrysshockey..

Sv: Välkommen Mikko
Huge: Onödigt egentligen att bedömma per spelare. Det är laget som sådant som är intressant. Det kan väl t.o.m. du erkänna att det här ser inte bra ut eller?

Sv: Rädda Brynäs !
ruppe: Vi måste ha spelare som SPELAR.De senaste säsongerna har vi haft lite väl mycket (otur?) med porslin i laget. En lika tunn trupp iår och sedan våra standardskador, då blir det ännu värre.Det finns inte mycket utrymme kvar för att höja kvaliteten på laget. 1 målis och 1 forward sen är det nog stopp.Bör vara heta förstärkningar för att vända på steken. Gnäll,gnäll bla,bla.

Sv: Välkommen Mikko
Huge: Läs Bengt Persson krönika i dagens Arbetarblad!

Sv: Välkommen Mikko
Huge: Självklart så har alla som kritiserar Brynäs IF som vanligt fel enligt dig alltså????

Sv: Välkommen Mikko
70 Rodrigues: Soling köptes väl isf på ÄNNU mer hörsägen än Kupan, med känt resultat....

Någon Tuulola är det sannolikt inte, för att inte säga säkert. Problemet är nog att skulle vi lyckats med ett kap i Tuulola-klass, hade det kanske inte räckt till så mkt mer på backsidan. Tycker ändå det är en förbättring i försvaret. Kupan och Björcken är 2 spelartyper vi saknat ganska länge, spelande backar har vi ändå gott om, även om Djoosen slutat. Casselståhl bredvid en av de två nya ser OK ut t.ex.
Adam A lägger förhoppningsvis på sig lite mer muskler, spelsinnet sitter där alla redan.

Enligt GD (med antiBrynäsKeb i spetsen) visste INGEN agent vem Kupan var och de journalister i Finland man talat med (lokalreportrar på mormonernas tidning "Vakttornet"?) stod som levande fågelholkar och fattade ingenting.

Enligt AB har flera varit över och tittat på Kupan och säger sig vara nöjda med vad man sett.
På mig verkar det som om Keb-sidan gör sitt för att dissa värvningen och samtidigt ge klubben ännu ett litet nålstick.

Sv: Rädda Brynäs !
gojoh: Du måste väl ha någon uppfattning om hur du tror det kommer att gå för Brynäs, tycker du att truppen ser bättre sämre ut än förra säsongen till ex? Du kan ju läsa dagen Arbetarblad, där kan du se hur dom andra lagen har värvat hittils.Dom flseta av lagen ska värva 1-3 spelare till, förutom HV71 som har värvat klart!

Sv: Rädda Brynäs !
70 Rodrigues: Återkom med den frågan när lagens trupper är klara och dom har gått på is. Då kan du få ett tips av mig.

Sv: Rädda Brynäs !
Är det inte spelande backar vi behöver i Brynäs!
Det ser faktiskt mörkt ut... just nu iaf.

Sv: Rädda Brynäs !
gojoh: Vad tror du om kommande säsong då?

Sv: Rädda Brynäs !
aphac: Det var väl ingen nyhet, att det nästa säsong blir kvalserien igen etc. har väl alla riktiga Whiners kraxat om länge redan.
Ska du komma med något nytt får du väl komma med någon het profetia om säsongen 2004-2005 :-]

Sv: Rädda Brynäs !
aphac: Läs Bengt Perssons krönika hos AB, den är klockren!!!!

Sv: Rädda Brynäs !
aphac: Nu är du väldigt negativ tycker jag, det är ju i alla fall 2-3 st här på GB:N som tycker att vi har ett bra lag som kommer att placera sig någonstans i mitten av tabellen.......:-) Vi ska vara glada om dom klarar sig undan kvalserien anser jag!!!!

Sv: Rädda Brynäs !
70 Rodrigues: Det verkar som om EK:s video är trasig, för nu värvar man osett igen. Det skulle sitta fint med videobulgar i truppen(då har man åtminsone sett spelaren).
Tungt men stabbigt försvar + långsamma Kyrö, Molin(kommer ingenvart)B.Danielsson(snurr,snurr)Malmström(jag har inte platsat). Ja, det var halva laget, det blir nog hockey i Gävle ända in i april nästa år åxå(efter 2 v uppehåll i mars).

Sv: Välkommen Mikko
Huge: Och!!!!

Sv: Välkommen Mikko
70 Rodrigues: Som man gjorde med Soling...

Sv: Välkommen Mikko
Lunkan: Det skulle inte förvåna mig om dom köpt killen på hörsägen!

« · 278815 · »

Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Välimäki presenterad!!! Härligt
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)