« Föregående · 285762 · Nästa »
Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sv: Ingen toppforward
Huge: Hörde att Ram hade ett sexsiffrigt siffra i lön från BIF, undrar om kära Kurhonen är billigare?
Sv: Ingen toppforward
Huge: "EK jobbar i denna verklighet och för tillfället med begränsade ekonomiska resurser. Man kan inte unna sig lyxen, som många här på sidan gör, att plocka de spelare man pekar på."
Men, återigen, varför har vi då sådana begränsade ekonomiska resurser?
Ingen har sagt att det är enkelt att hålla på med ett lagbygge, men om man börjat på rätt håll, alltså tar tag i andra problem inom föreningen, och rensat lite mer i leden, att man tagit tag i sin image och skärpt sig nog för att presentera tydliga mål och visioner och förslag på hur man ska förbättra sin verksamhet och hur sponsorerna ska tjäna på att vara en del i det hela, så hade det nog sett bättre ut. För det är genom sponsorerna man får underlag att värva rätt spelare efter den modell man vill bygga sitt lag...
Man börjar med att bygga en stomme, bra, pålitliga spelare efter en modell man tror på, därefter fyller man på med spelare som fyller andra roller i laget, dom kanske inte är toppnamn, men dom är s.k. utfyllnadsspelare med viss kvalitet som man eftersträvar.
T.ex. man ser till att man har en bra målvakt, och en talangfull som kan stå hälften av matcherna om det krävs, och en för att se och lära, ett bra utgångsläge...
I den mån man kan behåller man först och främst de spelare som är nyckelspelare i den modell man vill bygga laget efter. Därefter värvar man nyckelspelare på de positioner det saknas. Därefter kollar man om man ska värva nya s.k. utfyllnadsspelare, eller behålla några av de som fanns i laget...
I Brynäs fall har man i mitt tycke börjat med att behålla utfyllnadsspelare, blivit av med nyckelspelare och sedan med att ersätta med ännu fler utfyllnadsspelare, medan nyckelspelarna som är kvar inte blir yngre... Nyckelspelare är väl nu Sjödda, Laitinen, Molin, Kyrö, Lind, Miettinen och Anger. Hur många av dessa ser vi i Brynäs lagbygge om låt säga 2 år?
Huge - hur skulle du vilja att ekonomin såg ut? Hur ska man få bättre ekonomi? Spara och förvalta? Hur ska man förhålla sig till sponsorer? Hur anser du själv att man bygger ett slagkraftigt lag?
Kom med något konkret själv, vad du tycker man borde göra för att få rätsida på allt?
Men, återigen, varför har vi då sådana begränsade ekonomiska resurser?
Ingen har sagt att det är enkelt att hålla på med ett lagbygge, men om man börjat på rätt håll, alltså tar tag i andra problem inom föreningen, och rensat lite mer i leden, att man tagit tag i sin image och skärpt sig nog för att presentera tydliga mål och visioner och förslag på hur man ska förbättra sin verksamhet och hur sponsorerna ska tjäna på att vara en del i det hela, så hade det nog sett bättre ut. För det är genom sponsorerna man får underlag att värva rätt spelare efter den modell man vill bygga sitt lag...
Man börjar med att bygga en stomme, bra, pålitliga spelare efter en modell man tror på, därefter fyller man på med spelare som fyller andra roller i laget, dom kanske inte är toppnamn, men dom är s.k. utfyllnadsspelare med viss kvalitet som man eftersträvar.
T.ex. man ser till att man har en bra målvakt, och en talangfull som kan stå hälften av matcherna om det krävs, och en för att se och lära, ett bra utgångsläge...
I den mån man kan behåller man först och främst de spelare som är nyckelspelare i den modell man vill bygga laget efter. Därefter värvar man nyckelspelare på de positioner det saknas. Därefter kollar man om man ska värva nya s.k. utfyllnadsspelare, eller behålla några av de som fanns i laget...
I Brynäs fall har man i mitt tycke börjat med att behålla utfyllnadsspelare, blivit av med nyckelspelare och sedan med att ersätta med ännu fler utfyllnadsspelare, medan nyckelspelarna som är kvar inte blir yngre... Nyckelspelare är väl nu Sjödda, Laitinen, Molin, Kyrö, Lind, Miettinen och Anger. Hur många av dessa ser vi i Brynäs lagbygge om låt säga 2 år?
Huge - hur skulle du vilja att ekonomin såg ut? Hur ska man få bättre ekonomi? Spara och förvalta? Hur ska man förhålla sig till sponsorer? Hur anser du själv att man bygger ett slagkraftigt lag?
Kom med något konkret själv, vad du tycker man borde göra för att få rätsida på allt?
Hur orkar alla gnälla?
Man måste väl inse att det inte finns pengar i år när elitlicensen ska finnas.Vi får hoppas att dom håller sig kvar efter säsongen.Så ska ni se att det blir större satsningar med etablerade namn.
Tackar för mig...
Tackar för mig...
Sv: Ingen toppforward
P J Davydjoos:
Här var det snömos i långa banor och flosklerna står som spön i backen.
Du brukar ju tala mkt om den krassa verkligheten osv.
EK jobbar i denna verklighet och för tillfället med begränsade ekonomiska resurser. Man kan inte unna sig lyxen, som många här på sidan gör, att plocka de spelare man pekar på.
Vore intressant att höra hur ditt "slagkraftiga lag" ser ut, mht till detta.
1 eller 2 toppspelare och resten utfyllnad?
Ngn annan variant?
Här har du chansen att komma med ngt konkret, som visar hur man i stället borde göra.
Här var det snömos i långa banor och flosklerna står som spön i backen.
Du brukar ju tala mkt om den krassa verkligheten osv.
EK jobbar i denna verklighet och för tillfället med begränsade ekonomiska resurser. Man kan inte unna sig lyxen, som många här på sidan gör, att plocka de spelare man pekar på.
Vore intressant att höra hur ditt "slagkraftiga lag" ser ut, mht till detta.
1 eller 2 toppspelare och resten utfyllnad?
Ngn annan variant?
Här har du chansen att komma med ngt konkret, som visar hur man i stället borde göra.
Sv: Rädda Brynäs !
För nittiotredje gången.......inte ska det väl ta så här ofantligt lång tid att komma igång?
Med INSAMLINGEN alltså.
Med INSAMLINGEN alltså.
Sv: Rädda Brynäs !
För nittiotredje gången.......inte ska det väl ta så här ofantligt lång tid att komma igång?
Sv: Ingen toppforward
P J Davydjoos: Ja det går ju inte att leva på gamla meriter hur länge som helst. Kanske blir det bättre med Sjödda i spetsen, men det är ett år till dess, och fram till dess är det Janne som rattar skutan. En inte alltför talförd och lättsam man, om jag får säga vad jag tycker. Han är inte ett ansikte utåt, men det tror jag Sjödda kan bli. Vi behöver några riktigt duktiga sponsor jägare i föreningen. Och affärer som tex. med Bisset måste skötas mycket snyggare om vi ska ha en plats i eliten kvar.
Sv: Ingen toppforward
Anneli S: Man väljer helt enkelt att tro att allt löser sig, och gör det inte det så fixar man nån på artistskattskontrakt och fixar lite psykologer och lär sig att tro och hoppas ännu mer, istället för att samla kraft och visa sponsorer och fans att vi vill någonting mer, visar sponsorerna ett engagemang och en vilja för att dom ska vilja satsa sina pengar på så sätt att Brynäs kan få ett riktigt slagkraftigt lag, som inte står och faller på en eller två spelare... På så sätt får även sponsorerna ut något, då Brynäs helt plötsligt ses och bemöts på ett annat sätt inom hela sportsverige, ett fokus på annat än Bissett-affären och dylikt...
Sv: Ingen toppforward
Vi har ingen än. Färjestad har 2.............Sportchefer. Bo "Kulon" Lennartsson ska bli biträdande sportchef tii Loob. Vi ligger visst efter lite grann.
Sv: Ingen toppforward
P J Davydjoos: Det är sant. Men hur f.. kan dom satsa på att ha färre spelare i en trupp som redan innan var svag och skade drabbat? Det känns väldigt mycket Brynäs det tycker jag. Dom väntar på att turen ska komma och uppenbara sig.
Sv: Ingen toppforward
Anneli S: Jo, men det är än mer tydligt i år, färre spelare i truppen, många nya osv...
Sv: Ingen toppforward
P J Davydjoos: Det är ju inget nytt problem för i år heller precis! Det har sett ut så de senaste 3 åren faktist.
Sv: Ingen toppforward
Anneli S: Jo, visst är det enkelt att se det problemet, men tydligen gör inte alla det, och det är väl att blunda för problemen?
Sv: Ingen toppforward
70 Rodrigues: Det är nog Brynäs allra största problem inför nästa säsong. Truppen är för tunn och skadekänslig. Om en eller två spelare går sönder rasar hela korthuset. Får alla vara friska tror jag att det kan gå bra, men som sagt när hände det sist att Brynäs klarade sig ifrån skador!?
Sv: Ingen toppforward
Clarence: "Fast jag vill gärna att du har rätt ska jag kanske tillägga... Det vore fantastiskt att ha fel i det här fallet!"
Du vet väl att tron kan försätta berg.... :-)
Du vet väl att tron kan försätta berg.... :-)
Säsongskort
Är det någon som har koll på när årets säsonskort kommer att "släppas" Man måste väl börja spara redan nu ;-)
Sv: Ingen toppforward
Clarence: Du har ju fel. Det stavas migrän, inte migrä-n.... :-)
Själva sakfrågan lägger jag mig inte i.
Det överlåter jag till läkarvetenskapen....
Själva sakfrågan lägger jag mig inte i.
Det överlåter jag till läkarvetenskapen....
Sv: Ingen toppforward
Huge: Fast jag vill gärna att du har rätt ska jag kanske tillägga... Det vore fantastiskt att ha fel i det här fallet!
Sv: Ingen toppforward
Huge: Blev inte Ove dålig i vinter mot DIF?
Är inte säker vi kan kolla med Ulf Lindgren här på HS.
Är inte säker vi kan kolla med Ulf Lindgren här på HS.
Sv: Ingen toppforward
Huge: Ja, ack så dåligt jag stavar. Nästan lika illa som du siar om Brynäs öden nästa säsong. Är jag rädd för...
Sv: Ingen toppforward
Makkan: Du har rätt Ove kan få ett migrän anfall på uppvärmningen, då är det bara för honom att gå av.
Sv: Ingen toppforward
Makkan: Jag minns inte helt, men det var ju nått med axeln oxå, eller? Och jag har för mig att det var så att det återkom hela tiden, och inte pga. dålig läkningstid, men, men, jag minns inte exakt, kanske missminde mig lite...
Sv: Ingen toppforward
P J Davydjoos:
Jag har aldrig hört talas om att Ove Molin skulle ha en kronisk skada. Det skulle jag aldrig tillåta att passera mig utan att jag hade uppfattat det. Enda möjligheten är att Ove har hållt skadan hemlig för alla.
Jag har aldrig hört talas om att Ove Molin skulle ha en kronisk skada. Det skulle jag aldrig tillåta att passera mig utan att jag hade uppfattat det. Enda möjligheten är att Ove har hållt skadan hemlig för alla.
Sv: Ingen toppforward
P J Davydjoos:
"SMHI baserar iallafall de mesta av sina profetior på fakta...
Och ändå blir det fel ibland.....
"SMHI baserar iallafall de mesta av sina profetior på fakta...
Och ändå blir det fel ibland.....
Sv: Ingen toppforward
Huge: Har för mig att det var att skadan ska vara kronisk, alltså att han kommer att missa en hel del matcher även i vinter om jag inte missminner mig...
Sv: Ingen toppforward
Huge: SMHI baserar iallafall de mesta av sina profetior på fakta...
Undrar vem som det inte rullar ner någon pollett för, eller med andra ord, inte ser verkligheten som den är... Man skulle kunna jämföra det med Matrix, vad är sant och vad är falskt? I vilken sanning/verklighet vill man leva, i den krassa, svåra verkligheten, där våra val kan bli ödesdigra, eller den verklighet som döljer det vi inte vill se, osv. Där vi slipper alla svårigheter genom att anpassa oss i ett system där vi själva inte behöver bekymra oss för något???
Undrar vem som det inte rullar ner någon pollett för, eller med andra ord, inte ser verkligheten som den är... Man skulle kunna jämföra det med Matrix, vad är sant och vad är falskt? I vilken sanning/verklighet vill man leva, i den krassa, svåra verkligheten, där våra val kan bli ödesdigra, eller den verklighet som döljer det vi inte vill se, osv. Där vi slipper alla svårigheter genom att anpassa oss i ett system där vi själva inte behöver bekymra oss för något???
Sv: Ingen toppforward
P J Davydjoos: Kan nog vara korrekt, men var inte det mer ett utslag av frustration över att alla småskador kom på varandra i kombination med att spelet gick knackigt tror du?
Det tror jag...
Det tror jag...
Sv: Ingen toppforward
Huge: Det var väl ett tag Ove hade så mycket problem att han funderade på att sluta, eller minns jag helt fel?
Sv: Ingen toppforward
P J Davydjoos: Har försökt förklara ett otal gånger, men det verkar inte ramla ner ngn pollett.
Försök med SMHI, dom kanske kan ge en prognos...
Jag tror att nästa års lag kommer att prestera bättre än fjolårets.
Vi kommer nog inte längre än så... :-)
Försök med SMHI, dom kanske kan ge en prognos...
Jag tror att nästa års lag kommer att prestera bättre än fjolårets.
Vi kommer nog inte längre än så... :-)
Sv: Ingen toppforward
P J Davydjoos:
Man kan ju bara spekulera, men man kan ju ändå göra en bedömning på basis av det mest troliga scenariot.
P3 och Djoos spelade med skador hela resp 2/3 av säsongen.
Vi har fått 3 nya backar med vad som det verkar, låg skadebenägenhet. Björck är enligt många tydligen en maratonman, t.ex. P3 nyopererad och troligen tillbaka lite senare i höst.
Ingen katstrof dock, bra att ngn junior får lite speltid.
På forwardssidan är det lite osäkrare att bedöma.
Trots detta tycker jag det ser lite bättre ut.
Molin har väl spelat nästan hela säsongen, mest småskavanker verkar det som. Lite vila gör susen.
Soling började väl redan i våras med lite träning. Med uppbyggnad under sommaren finns det ingen anledning att anta det värsta, även om det naturligtvis inte finns några garantier.
Kort sagt: Av 7 nyförvärv verkar bara 1 haft problem (Lind)
Vi blir av med ett gäng med dålig eller hopplös prognos.
Man kan ju bara spekulera, men man kan ju ändå göra en bedömning på basis av det mest troliga scenariot.
P3 och Djoos spelade med skador hela resp 2/3 av säsongen.
Vi har fått 3 nya backar med vad som det verkar, låg skadebenägenhet. Björck är enligt många tydligen en maratonman, t.ex. P3 nyopererad och troligen tillbaka lite senare i höst.
Ingen katstrof dock, bra att ngn junior får lite speltid.
På forwardssidan är det lite osäkrare att bedöma.
Trots detta tycker jag det ser lite bättre ut.
Molin har väl spelat nästan hela säsongen, mest småskavanker verkar det som. Lite vila gör susen.
Soling började väl redan i våras med lite träning. Med uppbyggnad under sommaren finns det ingen anledning att anta det värsta, även om det naturligtvis inte finns några garantier.
Kort sagt: Av 7 nyförvärv verkar bara 1 haft problem (Lind)
Vi blir av med ett gäng med dålig eller hopplös prognos.
Sv: Ingen toppforward
Huge: Vilka prognoser på Luovi, Djoos och Rehnberg? Före säsongen(inkl. försäsongen), eller nu efter säsongen?
Sv: Ingen toppforward
70 Rodrigues: Självklart blir det tungt isf.
Vad jag menade var väl mer att prognoserna på Luovi, Djoos och Rehnberg t.ex, inte var särskilt upplyftande. Nu visade det sig ju att det t.o.m var finito.
Soling och P3 har ju opererats och det ser ju iaf lovande ut, brukar bli bra. Kyrö spelade väl nästa hela tiden efter sin rehabilitering, och inget verkar som tur är peka på ngn försämring.
Lind spelade väl också många matcher, trots problem med ljumskarna. Mer svårbedömt på den kanten.
Om jag räknat rätt så har vi i nuläget 5 spelare mindre i truppen än i fjol.
Ekonomin tillåter väl kanske ytterligare ngn spelare verkar det som. Miettinen, Ram, Laitinen och Anger kostade ju en del att ta hit, med löner som dom naturligtvis bibehåller nästa år.
(Ram borträknat)
Vad jag menade var väl mer att prognoserna på Luovi, Djoos och Rehnberg t.ex, inte var särskilt upplyftande. Nu visade det sig ju att det t.o.m var finito.
Soling och P3 har ju opererats och det ser ju iaf lovande ut, brukar bli bra. Kyrö spelade väl nästa hela tiden efter sin rehabilitering, och inget verkar som tur är peka på ngn försämring.
Lind spelade väl också många matcher, trots problem med ljumskarna. Mer svårbedömt på den kanten.
Om jag räknat rätt så har vi i nuläget 5 spelare mindre i truppen än i fjol.
Ekonomin tillåter väl kanske ytterligare ngn spelare verkar det som. Miettinen, Ram, Laitinen och Anger kostade ju en del att ta hit, med löner som dom naturligtvis bibehåller nästa år.
(Ram borträknat)
Sv: Ingen toppforward
Huge: Ser det verkligen bättre ut? Hur då? Innan förra säsongen var vi ju skadefria i stort sett, trodde vi... Solings knä har inte testat på någon högre belastning osv. P3 ÄR skadad... Så hur kan du motivera att det ser bättre ut nu än då?
Sv: Ingen toppforward
Huge: Tycker att det räcker med följande spelare som har haft problem o ligger i farozonen: Molin, Soling, Lind, Östlund,Kyrö och P3 som redan är långtidsskadad. Om det blir skador på ett par backar och på ett par forwards som Soling o Molin då blir det jävligt tungt.
Sv: Ingen toppforward
P J Davydjoos: Det är inte jag som talar emot mig själv, det är du som nu tar upp ett helt annat ämne, nämligen skadekänsligheten.
Ser man till antalet spelare hittills i årets lag, är vi naturligtvis mer skadekänsliga än fjolårets. (under förutsättning att det blir några skador att tala om)
Ser man dock till antal spelare som kan antas få problem under året, ser väl nästa års upplaga betydligt bättre ut än fjolårets.
Att ha behållit Djoos, Luovi och Rehnberg samt en omotiverad Larsson, hur lovande är det, tycker DU?
Ser man till antalet spelare hittills i årets lag, är vi naturligtvis mer skadekänsliga än fjolårets. (under förutsättning att det blir några skador att tala om)
Ser man dock till antal spelare som kan antas få problem under året, ser väl nästa års upplaga betydligt bättre ut än fjolårets.
Att ha behållit Djoos, Luovi och Rehnberg samt en omotiverad Larsson, hur lovande är det, tycker DU?
Sv: Ingen toppforward
DanS: Oumbärlig, vem har sagt det? Han hade dock potential och talang, vägde lite lätt bara... Att han har utvecklats overthere tror jag nog, så han skulle helt klart höja kvalitet och bredd på truppen... Därav att det vore tjänstefel att inte försöka värva honom, hellre han än Peter Nylander om det gick att välja...
Sv: Ingen toppforward
edguyen: Att lillnyllet tillhörde BIFs interna top 10 - säger det mest om honom eller om förra säsongens lag?
Sv: Ingen toppforward
Anneli S: Jo, självklart får vi hoppas på det bästa till vintern. Slippa skador, ha lite flyt i matcherna osv. Få lite "gratis" s a s. ;Man kan ändå inte blunda för att laget så här på förhand inte ser så bra ut, om man pratar klartext. Men det är ju så att Brynäs m å s t e bli bättre än förra säsongen. Annars går det åt h-te - igen ju. Och man har ju svårt att tro att laget ska kunna överträffa (underträffa kanske man hellre ska kalla det hmm...) senaste vinterns bravader. Beträffande hockeyn förr och nu så är det ju så att spelet har blivit så mycket mer fysiskt och hårt så det går ju inte att sätta in gårdagens stjärnor i dagens verklighet och säga hur de skulle ta sig ut. Man kan bara värdera spelarna i sin samtid och en sån som L-G Nilsson var helt enkelt strålande i sin samtid (60- o 70-talet), precis som t ex Ove Molin var under 90-talet. Förhoppningsvis kan Molla ,efter de senaste årens svacka, komma igen i vinter och visa att "gubben" fortfarande har en del krut kvar i grillor och klubba!
Sv: Ingen toppforward
DanS: ja nog är det bra med nyllet, troots allt tillhörde han top tio poängmässigt
Sv: Ingen toppforward
Clarence: Skulle Lars-Göran Nilsson spela idag (eller någon med samma spelstil) skulle han förmodligen utsättas för rätt så hårda tag från motståndarlagen och gå mycket skadad. Precis som just Ove har gjort. Hinner de inte med så hakar, drar och hugger man på den spelaren. Tyvärr! Om Ove inte hade dragit på sig alla dessa skador så kanske han hade varit lika bra än, men jag tycker att man märker en liten rädsla hos Ove som får honom att dra ut mot hörnorna i stället för att gå direkt på mål Och alla som såg Brynäs spela den gågna säsongen kan intyga att anfallen nästan alltid drogs ned mot hörnorna och det passades hej vilt för att ingen ville ta avsluten. Min åsikt om detta är att det saknades själförtroende. Där kan Soling gå in och göra en jätte insats. (Förutsatt att inte också han har blivit skraj efter skadan!) Början på säsongen är också viktig för fortsatt spel. Vinner vi i början så växer självförtrendet och då kommer segrarna lättare och lättare!! Oavsett om vi tycker att värvningarna är skit eller inte, så är det som det är och vi får försöka sporra vårat lag till framgångar.
Sv: Ingen toppforward
Lingonben86: När man läser det så här så ser det ju helt klart bättre ut än förra säsongen. Kanske är det inte så tokigt ändå! Vi får de när säsongen drar igång. Och jag håller med den som skrev om att Tony Mårtensson troligtvis inte skulle vara någon frälsare, om han kom tillbaka heller. Nyllet är en kämpe som får helt klart godkänt efter förra säsongen och jag tror att han kan bli ännu bättre.
Sv: Ingen toppforward
Sylf: Igår nämnde du nåt om Lars-Göran Nilsson. När jag ser eller hör det namnet blir jag oerhört nostalgisk och upprymd. Samtidigt deppad, faktiskt. Deppad över att Brynäs idag inte har en spelare som kommer i närheten av en sån som Nilsson. Ja, Ove Molin var väl inte så långt ifrån när han var som bäst, men annars nää... OK, hockeyn är så förändrad sen 60- och 70-talet , men ändå. "Virvelvinden från Vuollerim" är min absoluta Brynäs-favorit genom tiderna och det kommer aldrig att mer bli som då han for fram på isen med sin kortskaftade klubba. Det säger jag bara...
Sv: Ingen toppforward
P J Davydjoos: Tjena grabbar, finns det nåt kaffe, nu har även vi råkat ut för samma sjuka som BIF. En efter en försvinner utav de *etablerade spelarna och ersätts med frågetecken, och tystnaden är total från styrelsen! Så kvickt kan de gå, e de en ny trend bland styrelsefolk, månne?
* etablerade på vår nivå altså!
* etablerade på vår nivå altså!
« Föregående · 285762 · Nästa »