Café

Grupper · 50698 inlägg · 1049 ämnen
« · 800780 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Svenskpopitoppen!

Sannes:
Ingen större skada skedd ändå, Nisse Hellberg blev ju av en slump lottad etta - vilket den hade blivit om dina röster hade funnits med.
Stenmarck hade redan ett minus, så den hade inte heller fått känna av någon förändring.

Värre då med Mats Bergman, med tre lika förslag på två platser hade ändå bara slutat med att någon inte hade fått vara med. Ska vi gissa att den poetiska rättvisan hade låtit det bli Bergman denna gång? 

Metal Guru:
Du får väl hänga med i svängarna, fast och andra sidan så är jag van vid att man glömmer bort mig.....

Sannes:
Jag glömde inte Europe. Ingen av er röstade på dem.

Därmot missade jag ditt röstningsförslag, mest beroende på att du röstade innan jag föreslog det...

1:a Mats Bergman - Kan du hålla dom orden
2:a Martin Stenmarck - 7milakliv
3:a Nisse Hellberg - Tufft Jobb

Poffa:
Jag gjorde ingenting, det så riktigt bra ut när jag sände iväg inlägget...

Metal Guru:
Du glömde ju Europe.....

Metal Guru: Hur faen lyckades du få det så där?

Metal Guru:
Den där formateringen tar jag INGET ANSVAR för alls.

Du har lagt följande röster

1 Tufft jobb  Nisse Hellberg   
 2 Mary  Lisa Miskovsky   
 3 Aldrig ska jag sluta älska dig  Jonas Gardell

Du har nu lagt
     dina röster för
     den här veckan.

Tack för den här gången !

knaskamilla:
OK, nu är jag med. Nästa tärningsslag blev en sjua, så då får Lisa andraplatsen...

...och bara för att visa att det inte fuskas, slår jag en fyra för att Jonas tredjeplats:

Metal Guru:

Ja, det innebär såklart att du ska ranka den femte låten som nummer ett.

knaskamilla:
Det blev en femma. Se'n då?

Metal Guru:

Kasta en tärning?

knaskamilla:
Tre stycken.
Men det är ju tre plusröster ju.

Hur ska jag vikta dem då? Bokstavsordning på HS-röstarna?

Metal Guru:

Men vadå, hur många ska du rösta på?

Ääh, komigennurå va!
Inom parentes hur ni vill att jag ska rösta - det ligger iofs nära till hans att rösta blankt med den respons som har varit...

1  7milakliv - Martin Stenmarck (-)
 2  Det är vi ändå - BAO med Helen Sjöholm & Tommy Körberg
 3  Du är min man - Benny Anderssons Ork. med Helen Sjöholm
 4  Aldrig ska jag sluta älska dig - Jonas Gardell (+)
 5  Tufft jobb - Nisse Hellberg (+)
 6  Allt detta och himlen därtill - Björn Skifs
 7  Mary - Lisa Miskovsky (+)
 8  Will my arms be strong enough - BWO (-)
 9  I samma bil - Bo Kaspers Orkester
 10  Så underbart - Uno Svenningsson & Irma Schultz Keller

Veckans utmanare
 11  Var minut - Emilia
 12  Always the pretenders - Europe
 13  Alright - Pernilla Andersson
 14  Änglar i snön - Tomas Ledin (-)
 15  Falling in love (with Christmas time) - Moneybrother & Jerry Williams

Pinochet är DÖD!!
Chiles Ex diktator avled på söndagen !

Se länk!

Sv: Vad händer med dig själv under jul och nyår...

65selander:
Fricampade och promenerade just här i slutet på juni, bl.a låg vi tre nätter vid Tornehamn, strax norr om Björkliden. Där fanns det också en rätt mysig kyrka - vilket i princip var allt av bebyggelse i Tornehamn.

En norrman kom i till vår parkering i Tornehamn, som ett yrväder. Han frågade om detta var vägen till Borlänge; skulle leverera bilen till en adress där. Och det kunde jag ju inte förneka, i varje fall inte de närmsta 50 milen skulle han vara på rätt spår i princip hur han än körde.

Salle: En sådan skall det även ligga i Åvikebukten.

65selander: Idel namn från sin barndom gjorde söndagsmorgonen (ja jag vet...) lite lättare. Sen att man blir lite avis på en säker VIT JUL mm det är en helt annan sak.

Ett besök i den vackra och särartade träkyrkan hoppas jag du hinner med. Den luktar så gott av tjära dessutom.

Om du vill så kan du åka förbi Terrängvägen 10 på Lombolo för att se platsen för en riktig legends första år. Eller varför inte hälsa på hans moster som driver Handarbetsaffären i Kupolen.

Angående tyskplanet i träsket så tror jag att det bärgades får några år sedan och det var en Junkers Ju88

[bild]content.answers.com/main/content/wp/en/thumb/d/d1/300px-Junkers_Ju88.jpg[/bild]

JD: Härligt at se att fler känner ansvar underjulen när alla andra sitter hemma och glöggar. Går själv på den 22:a så här finns det oxå sysselsättning över julhelgen.

Helg Ernest: Möjligen kan man känna sig som den där dårpippin ibland.

JD: Jag hoppas du har möjlighet att se "Kalle"?
Ingen Kalle = Ingen jul

Själv kliver man ju på en ny skiftvända den 23:e, så man slipper fundera på vad man ska göra under julen. Men vad f-n, storhelgstillägg och folkfritt i fabriken gör det hela rätt uthärdligt ändå.  =)

65selander: Vad jag hört är Kiruna sportdykarklubb bannlysta och utvisade från Narvik. Där ligger ju slagskeppt Tirpitz och litet till på botten där.
Dom hade en kåk i Narvik, så när norsk politi slog till med en husrannsakan. Uppdagades att dom bergat amnition och bomber så dom kunde spränga bort hela Narvik om dom ville.
Efter det får dom inte vara där längre.
Hade det börjat brinna så hade stan blåst bort.

Tirpitz
Laid down: Kriegsmarinewerft Wilhelmshaven 02.11.1936
Launched: 01.04.1939
Commissioned: 25.02.1941
Fate: sunk 12.11.1944 (Norway)

65selander:
Sådana långresor blir det inte för mig.
Min jul kommer jag att tillbringa hos mor i Kåtebol och det nya året firar jag in själv i min lägenhet.
Allt är med andra ord som vanligt.

Stavfelen var inga problem på slutet iaf...

Bilden skulle nu se via länken eftersom det är lite, lite , lite större :-))

ps/finns det någon HS'are som befinner sig i Kiruna förutom Kyrö så kan ni skicka ett mail.

Vad händer med dig själv under jul och nyår...

Ja vad f-n här kommer en uttläggning som jag hoppas flera hoppar på...

Finns ingen idé att diskutera kvällens match när man inte har sett den men hört den :-)

I Jul och Nyår i så kommer man iaf besöka lite intressanta ställen
Kiruna:
farsan, styvmorsan och plastsyrran med hennes fanatiska Luleit, jobbig jävel men en rolig prick som har bott på Mjölkudden i Luleå.

Mattojärvi:
Säg inte den hockeyspelaren som inte har skrinnat där, t o m jag har åkt på sidolädret -)
Tornesträsk:
Där svänger man av ner mot vattnet/isen för att lasta av /båten/skotrarna för vidare färd mot Kattuvuoma.
Kattuvuoma: En lapp by som jag i mina yngre dagar var i minst 2-3 dagar i varje sommarlov från -72 till -82. Körde cross och fiskade harr, abborre, röding för att sedan röka fångsten på granngården. Det var mumma det

Salmi:
Ligger några kilometer från Kattuvuoma, den lilla byn är mest känd för att där är Stisses och Börjes päron uppväxta. Enl mig iaf :-)

Det roliga är att på andra sidan träsket finns det inga förbindelser förutom lapparnas egna brutna vägsträckor.  Laimoloukta-Kattuvuoma-Salmi.
I min barndoms år så sprang jag på en dam som jobbade på NASA innan Fuglesang ens glodde på raketer och det var i den lilla byn Laimoloukta.
När jag ändå är på så kan jag berätta att många utav de gamla lapparna som bodde i byn Kattuvuoma fick medaljer från Norge efter WII eftersom de tog hand och gömde flyktingar samt sårade soldater i sin lilla by. Även långt in i -90 talet så hjälpte lapparna i byn norrmän samt NATO folk som satt i radarstationen som låg några mil från lappbyn. Det NATO folket behövde hjälp med var reperationer utav skotrar och andra fordon, törs nästan lova att dom fick en del brännvin också.
Nu är radarstationen nerlagt sedan några år tillbaka,
Heta orter:
[url=sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Abisko_Ostra.jpg]ABISKO[/url]
Där sommar jobbade man varje sommar mellan årskurs 7 till 9 med att jobba på järnvägem.Innan Norgevägen öppnades så var järnvägen likt Brynäs på 70- talet de hade allt J

Narvik:
Ack denna ljuvliga norska ort. Vilka minnen och vilken historia som denna viktiga ort för Kiruna spelar.
Tyskarna byggde väg ändra fram till Riksgränsen (Skidort, samt gräns) utan att svenskarna brydde sig. Från gränsen så släppte svenskarna igenom dom sk ”tysktåge#

Det går rykten eller sanna historier om att Abisko bor sprängde tysktåg under WII som passerade Abisko. Om ingen har ljugit för mig så skall det även ligga något tyskt attackplan i torneträsk.

Om ni orkar så ka ni se på bifogad fil som jag har filat på sdamt även fila på vad ni skall göra i jul.

Kommer att fixa en bild på minnestenen som norskarna har rest över lapaprna i byn iaf.

-- ev stavfel står jag för...

Sv: Lördagkväll, och pisspaus i serielunken...

När the Sabs väl spelar, visst är det sticket i "Hand of Doom"?

Bill Ward ger ett sofistikerat intryck, som en viritous på exotiska ölsorter.
Och slutet är rätt oväntat - inte trodde vi att Ozzy skulle gifta sig med...

Lördagkväll, och pisspaus i serielunken...
firar vi med en sjysst Black Sabbath-cartoon.
Till omväxling från allvaret i svensktoppsomröstningen imorrn bitti.

Metal Guru:

Alltså. Jonas Gardells låt...den är ju hur gammal som helst. Har den legat på svensktoppen sen den kom? Den tycker jag iaf att du kan rösta på, jag har fina minnen till den.

Sv: Tv-tipset
Helg Ernest:

Harry Potter. Nä, huwa.

Metal Guru: Nisse Hellberg och Bo Kaspers Orkester , ge - till resten .

Svenskpopitoppen!

Vi flyttar över rösningsförslagen hit, för alla trådpuritaners skull. ;Men jag vet inte hur jag ska vikta din - eh - röst, LL:

"rösta på vad som helst utom Martin Stenmarck, T*m*s L*d*n eller BWO, annars har jag ingen åsikt. Eller jo förresten, Lisa Miskovksys låt är rätt bra så den kan du lägga en röst på."

1) Lisa Miskovksys

-1) Martin Stenmarck
-1) T*m*s L*d*n
-1) BWO

...kanske.

Sv: Nytt Jobb!
Metal Guru: rösta på vad som helst utom Martin Stenmarck, T*m*s L*d*n eller BWO, annars har jag ingen åsikt. Eller jo förresten, Lisa Miskovksys låt är rätt bra så den kan du lägga en röst på.

Sv: Genetik vs rattfylla.
Metal Guru: hehe, läste lite för snabbt och tänkte inte riktigt på vad det egentligen stod. Oerhört imponerande att kunna utläsa ur DNA att han var på kanelen :-)

Sv: Nytt Jobb!

Vill ni hjälpa mig rösta?
Lista era fem favoriter i fallande ordning, så sammanställer jag det och pytsar iväg en gemensam HS-röst.

Jag själv har ingen åsikt, och får jag ingen hjälp, röstar jag blankt ända tills Annika Jankell kommer och hemsöker mig i mina drömmar.

Listan är visst inte klar än inför morgondagens stora mediahändelse, men den kommer nog så småningom.

LL:
Ja, nu har man i varje fall hittat DNA-spiraler med promille i generna.

Metal Guru: att han var onykter visste man väl redan när det hände? Det fanns väl en massa vittnen som hade sett honom hinka i sig innan de åkte iväg som jag minns rapporteringen från den tiden.

Hörru, Metal Guru:
tryck inte iväg så jämra snabbt, jag tänkte hinna med och kommentera också...

Artikelns header i AB:
"DNA-bevis visar att chauffören som körde prinsessan Dianas bil var berusad på kvällen när dödsolyckan inträffade i Paris 1997, avslöjar en BBC-dokumentär."

Så man har alltså till slut visat att chauffören har varit genetiskt berusad innan han avled. Hur ska man tolka detta genombrott för läkarvetenskapen?

Genetik vs rattfylla.
DNA-teknik: Dianas förare var berusad

Metal Guru:
gonomsnittlige.

Ja jävlar.
Hade väl inte koll på gonomseglet då jag harklade mig ur det där.

knaskamilla: Då kan jag ju passa på att tippsa dig om nått som kanske passar dig ? 21:00 TV5 Harry Potter och de vises sten.

knaskamilla:
jag kanske kan hjälpa till att reda ut den här Vittula-krångligheten:

En del böcker vinner oerhört mycket på att läsaren kan känna igen vissa (eller alla) delar i miljöbeskrivningen, händelseförloppet eller bara maggropskänslan.
För andra böcker är det helt irrelevant.

Få människor har nog kännt igen sig i miljöbeskrivningen i Sagan om Ringen. Ändå har många läst den med viss förnöjsamhet.
Samtidigt vet jag att många i min hemby har med stor glädje läst ett lokalt utgivet alster som behandlade just hembyn sett i ett historiskt perspektiv. Jag tror att inte ens en bråkdel av den gonomsnittlige cafeboksläsaren hade orkat igenom första kapitlet i den boken.

Helg Ernest:

Det kanske är så. Män har ju alltid varit lite lägre stående individer, inte lika kloka som kvinnor.

knaskamilla: Ett klipp ur en recention.
Det kanske förklarar ditt ställningstagande.

Denna bok bör inte läsas av kvinnor. Tittar man på recensionerna så understryks det med råge att Populärmusik från Vittula är en bok för grabbar. Medan kvinnor ser ut som frågetecken under läsandets gång så hör man gapskratt från männens kammare.

NuMo:

Jag förstår inte den där boken, för jag tycker att den är konstigt skriven. Däremot har jag ett stort utbyte av böcker vars innehåll kan vara helt främmande för mig men som är förståeligt skrivna.

knaskamilla: Nej men om du kände igen dig skulle du säkert bedöma den mer positivt. Jag har inget utbyte av böcker jag inte förstår. Du har det kanske ibland. Vad vet jag.

NuMo:

Jag tycker att det är en konstig bok. Jag gillar många böcker som inte har den minsta likhet med mitt liv, så jag vet inte jag...måste man känna igen sig för att kunna bedöma en bok?

« · 800780 · »