Linnea: Gnidet eller så ljuger hon så hon tror sej sjä'lv eller så är hon bara ruggigt taskig på att löneförhandla. men är hon nu så himla bra som hon säger och har vart där längst så är det ju underligt om hon har så låg lön.
Metal Guru: En häftig känsla att så där uppe samtidigt som tornet svajar fram och tillbaka ca:5 meter. Som kuriosa kan nämnas att det tog en halvtimme att klättra upp på stegar, trött i armarna är bara förnamnet :)
mok: Kan väl hålla med om huvudspåret i diskussionen, men vad jag reagerade på var att hon fått 75 spänn i löneökning på 1,5 år. Telemarketing ger ju oftast prestationslön av olika lag och säljer hon bäst på hela stället är det väl lite konstigt att det inte visar sig på hennes lön. Det kan jag tycka är jäkligt gnidet.
mok: Det stod ju att hon bodde centralt i Örebro, men det är ingen mänsklig rättighet att bo centralt, än mindre att finansiera det med socialbidrag vilket verkade vara det alternativ hon övervägde. Nä i förorten med henne! Eller vad säger ni timråbor? ;)
Lumber Jack: Iofs, hockey är ju en mänsklig rättighet. Hade hon sagt att hon pendlade till Swedbank för att gå på alla hemmamatcher så hade jag sympatiserat med hennes sak. Nu verkar hon ju inte göra det, någon hockey av klass finns ju dessutom inte i Örebro.
mok: Eftersom hon och pojkvännen borde dela på de flesta räkningar så borde de ha räkningar för 12000 kr i månaden tillsammans. Behöver man verkligen ha så höga månatliga avgifter? Hyra, el, telefon, bredband och försäkringar borde ju inte behöva gå loss på mer än 6000 i månaden. Är hon med i facket får hon skylla sig själv för de verkar inte göra mycket för henne...
Nä jag skulle nog gissa på en komination av ett för dyrt boende, en för dyr bil och dåliga vanor ligger bakom den här kostnadskalkylen.
Poffa: Jo satt o funderade lite o visst kan det springa iväg med pengarna om man vill unna sej nått extra men tror ärligt talat många hade vart extremt nöjda om dom ens hade haft 3000 kvar efter räkningarna. Visst har hon uselt betalt men finns folk som har det värre ställt än henne.-
mok: Jag kan väl säga att jag som har jobb, och rätt okej betalt, inte lever för mer än 3000:- per månad. Mat, dagligartiklar (hushålls- och kroppsvårdsgrejor), nöjen och alkohol landar nog strax under 3000:- och då lever jag långt ifrån snålt utan unnar mig levnadsglädje.
Sedan är det väl klädköp och sådant som kanske får stryka lite på foten för henne, men om hon nu äter nudlar hela tiden borde hon ju ha 7-800 kronor över för sådant varje månad.
Wayne Gresky: Skulle vara intressant att veta vad hon lägger dessa 3000 kronor på om hon bara käkar nudlar. Ne grina lite i tidningen det ger jag inte mycket för.
Wayne Gresky: Jag reagerade också på just det exemplet. 3000 är ungefär vad alla studenter har kvar efter de fasta kostnaderna. De klarar sig bra och festar i många fall väldigt ofta och bor dessutom, vanligtvis, ensamma.
Jag jobbar halvtid nu och har typ 2-3 efter de fasta kostnaderna och jag äter inga nudlar. Jag lever på vanlig mat. Mycket kyckling tom.
Aftonbladet driver just nu sin intressanta kampanj för att uppmärksamma underbetalda kvinnoyrken. Jag kan väl hålla med om att somligas löner inte är överdrivet höga, men jag förstår inte hur folk lyckas bränna pengar så att de inte ens har råd att äta.
Ta den här tjejen t ex: Hon borde iaf få ut 9000 efter skatt varje månad. Sen hävdar hon att hon har 3000 kvar att leva på när räkningarna är betalda. Hennes sambo tjänar bättre. De verkar inte ha några barn och torde inte ha några större studieskulder. Nu tvingas hon leva på nudlar. Jag får inte ihop det hur jag än tänker. Kan någon förklara för mig? www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,1032005,00.html
Lumber Jack: Hmm, läser från vårt interndokument kring Elfack att vi ska bjuda på godis, pennor, halsremmar, kepsar, vattenflaskor och "armträningsbollar".
Andra har säkert annat roligt. Men det är inte det som är det bästa, nej det är maten och spriten som man bjuds på på kvällarna. Fast du kanske inte äter eller dricker...
Lumber Jack: Åååh, pucko. Sitt där du och räkna sågspån istället för att kasta skit på oss som ska få åka och glassa i solen, få gratisgrejor och äta god gratismat. Och få betalt för det.
Poffa: Hade mina planer att åka ned på detta nördkonvent ur rent studiesyfte och se vad alla Trekkers sysslar med när det inte försöker lära sig klingon. Men nu ser jag att töntfaktorn blir alldeles för hög, betydligt högre än vad jag klarar av, så jag låter bli. Tack för konsumentupplysningen Poffa.
Den 7-11 maj är det Elfack på Svenska Mässan i Göteborg. Där kommer jag stå i en monter och visa lite saker. Nu är frågan, är det någon mer HS:are som kommer vara där?
Salle: Jag gillade matematiken som vi hade på mellanstadiet. Det var helt på min nivå. Ni vet de där lästalen där man genom att lägga ihop äpplen och päron fick bananer, ungefär. Det var en rätt så lätthenterlig nivå på ämnet där och då. Det finns dock extrema exempel på när det inte ter sig fullt lika enkelt. Jag har markerat den text jag finner allra mest anmärkningsvärd i texten som följer. Saxat från SVT Text:
"Värsta matteuppgiften avklarad
Världens mest komplicerade rent matematiska uträkning har genomförts av ett amerikanskt-europeiskt forskarlag. Svaret utskrivet på papper skulletäcka hela Stockholms innerstad.Efter fyra års arbete och en avslutande 77 timmars datakörning i en av världens största datorer har de 18 matematikerna till sist lyckats kartlägga den mest avancerade av Liegrupperna, ett fenomen som kallas E8. Lie-grupper är i sin tur ett slags verktyg för att beskriva symmetriska objekt."
Lumber Jack: Det kan vara en tanke. Dock så tror jag de flesta runt en redan har då man ser en hel del sådana där lådor utvändigt på deras hus. Men skadar alldrig att kolla.
MorganaLefaey: En bekant skulle köpa upp sig på en luftvärmepump och gick runt bland grannar och vänner för att höra sig för om det var fler som gick i samma tankar. Dom blev en hel hög och kunde därför pruta ned priset med en massa sköna tusenlappar. Ett tips.
73Sjöbba: Jo en luftvärmepump ligger högt uppe i prioteringarna nu. Såg att de nu fixat större sådana som ger ännu mer vinst. Men då det nästan inte kostar någonting alls de kommande månaderna så tänkte jag vänta en 2-3 månader och se om priset sjunker.
Tyvärr så måste jag dra helt ny skorsten mm om jag skall ha in en kamin, men funderar ändå på det då man äger lite skog så kostar ju energin ingenting alls efter det. Finns ju de som ger ganska rejäl och långvarig värme.
MorganaLefaey: Min granne har ett likadant hus byggt samma år och han har satt in en luftvärmepump och en kamin, jag måste gå och lyssna med honom vad det har gjort på hans elförbrukning. Relativt billiga investeringar.
Poffa: Det här med arenanamnen tar knäcken på mig. Jag har tvingats sluta äta kexchoklad, bytt VVS-prylar i hela kåken, som sagt bytt bank, ändrat mitt kaffedrickande, valt en annan tablett som fräschar upp andedräkten, bytt ut hela kontoret.
Det är väl bara matvaruinköpen som fortfarande fungerar som tidigare, trots COOP arena.
73Sjöbba: Då man gör av med 29.000 kwh per år så blir allt dyrt. Tyvärr lite dyrt också att göra om till vattenburen värme så att man kan ta pellets eller bergvärme eller något.
Kör nu med vattenfall och tycker det är ganska rolig (eller tragiskt) att grannen har samma och har halva min kostnad då han bundit sitt en lång tid när priserna var billiga.
MorganaLefaey: Ja, man har länge funderat på att byta bolag. Det är väl av lathet det har rullat på. På pricerunner kan man jämnföra de olika bolagen mot varandra, men man bör göra av med mycket el för att det ska märkas i plånboken.
73Sjöbba: Något som är intressant med Eon (vet inte om det är lika på de andra bolagen) men då en kompis har Eon och råkade ut för 6 dagar utan ström så skulle han enligt avtalet få tillbaka en mängd pengar. Men de (i detta fall Eon) drar inte av det på nästa räkning eller liknande, utan de säger att enligt avtal så kan de vänta 1 år med sådan återbetalning och först då får han pengarna tillbaka. Intressant att kräva in nya pengar när man är skyldig att betala tillbaka för att man inte lyckats göra sitt jobb och få tillbaka strömen inom 24 timmar.
Ni kanske skall fixa en sådan här inför nästa spelning…..
Då ökar ni området som gillar er musik. Jag menar tv-spelsnördar och sådant skulle ju avguda er.
Eller ja de skulle väl bara tanka ner er musik och inte medföra någon ökad försäljning.
http://www.xocmusic.com/NESpaul/
http://m3.idg.se/2.1022/1.97772