Inne på arenan var det inte många som hängde med i tacklingen, det enda jag och flera andra runt om mig såg var att Wallenberg låg skadad efter tacklingen. Då tänkte man att "sånt hör inte hemma på en hockeyplan". Synd bara att man inte fick se reprien på plats. Hela vägen hem var jag förbannad på Jens Karlsson, tills jag sett reprisen. Sporten spelade jag in så jag har sett tacklingen ett flertal gånger.
Anledningen till att Wallenberg blev svårt skadad berodde till störst del på att han själv inte var beredd på tacklingen. Att det var en armbågstackling i huvudhöjd, som många här inne påstår, stämmer inte. Fakta är att det var en vanligt tackling, med handskarna upp i ansiktet. Sånt ser man jämnt och ständigt i ishockey, speciellt under ett slutspel. Wallenberg skadade sig illa men det är inte det som avgör hur ful tacklingen var. Det var inget större fel på tacklingen, förutom att Wallenberg inte var beredd. Synd, men det är inte Jens Karlssons fel. Att sedan hjälmen satt lös redan innan tacklingen ska inte Jens Karlsson få sota för.
Jag tror att disciplinnämnden kommer att ta hänsyn till detta och ett längre straff än en till match som domare Lärking gett borde inte vara på tal. Om man gör en rättvis bedömning av situationen, vill säga.
MoK GG: Instämmer totalt. Var tvungen att ringa hem till frun för att ta reda på hur det gick med honom. När hon sade att han vaknat och kunde röra tår och fingrar kände man en oerhörd lättnad. Samtidigt en obehaglig känsla över vad som kunde ha hänt.
mike66: Håller med . Lät en aning desperat den gode Conny. Hade nog väntat mig att han skulle va lite coolare. Trodde nog att han skulle klara det mentala spelet lite bättre.
McBilliam: Har du hållt på Frölunda i 50 år menas det att du minst är 50år gammal och borde inse att även om Jensas takling var onödig och resulterade i en onödig skada så skadar spelarna inte någon annan medvetet. Jensa är en bra spelare med en hård spelstil, denna gången gick det illa. Jag tror nog Conny kommer använda Jensa så länge han kan... sen om han spelar mer denna säsongen är ju en annan sak. Han kan nog räkna med ett antal matchers avstägning för det där. Och tror inte många kommer klaga över det. Sådant spel är inte trevligt att se. Ruggigt att se en spelare ligga helt still efter en tackling.
scim: Som sagt - Timrå har allt att vinna. Lill-Kenta hade knappt ord att finna för sina kämpar och tåren låg i ögonvrån och kämpade emot. Frölunda däremot spelar med kniven på strupen och känner en oerhörd press från alla Goa Gubbar & Gummor - socker-conny gjorde dock ett halvhjärtat försök till att lägga över pressen på Timrå. Jag fick mig ett gott skratt i alla fall efter den intervjun - Han är i alla fall härlig ibland socker-conny;) Kan inte vara roligt att spela hockey då när man blir utbuad av den egna hemmapubliken - är man en go gubbe/gumma då?
kaningenting: Verkligen. Borgen är en fantastisk arena när det gäller stämning men då måste det bli stämning också. Idag var det pinsamt tyst i Scandinavium...
goagumman: Härligt med en 5:e match (och ev en 7:e) i Frölundaborg. Minns finalerna mot Luleå (96) och matcherna mot Malmö och Björklöven (89). Glöm inte att pinka innan uppvärmningen !!
Det var härligt att se hur Lill-Kenta (som inte hade långt till tårar) bokstavligen ösa komplimanger över laget, det verkar minst sagt vara en väldigt härlig stämningen i truppen.
scim: Precis- vad har videodomaren med det att göra - Tror det var Nordgren #14 som bara hade att raka iväg pucken i tom kasse också. Nog om detta - Det var i alla fall hur som helst en härlig seger och viktig för oss. Nu är det 1 - 1 i matcher och nya tag på torsdag som gäller. Lill-Kentas handskakning med Lärking var ju iaf underbar.
goagumman: Nej du kan kila direkt dit...om det finns några kvar. Allmännheten har bara 5000 biljetter att dela på när det gäller Scandinavium. Borgen vette tusan...
mike66: I slutet av matchen då, när måldomaren ringer ner till domaren för att fråga om inte timrå skall vara tre man ute på isen..i läget när han blåser har en timrå spelare pucken utanför egen blå och henke står inte i målet..vad f-n är det då?
Ja enligt Kenta Johansson så ville videodomaren uppmärksamma Lärking om att Timrå skulle spela med 3 man på isen (?), vad han nu har med det att göra. Rörigt var ordet.
scim: Att pucken var inne kunde inte ens den mest skelögde ha missat - Det man däremot kan diskutera är just varför Lärking tar till videodomaren i det läget? Han borde ha blåst för blockering precis som både du och jag inser. Och vad sysslade de med i slutet på matchen då helt plötsligt en båsdörr vid sekretariatet står på vid gavel mitt i spelet? Mycket ska man se innan skelögonen ramlar ut!
Kan någon förklara för mig varför Lärking diskuterade 2-2-målet med videodomaren? Ser han så dåligt så att han inte kunde avgöra om pucken var inne eller inte?
Jag håller med om att Lärking skulle blåst för blockering där.
kaningenting: Inte jag heller! Får väl kontra med att era två första mål nog var ännu större gudagåvor från ovan - Det första styr Kapanen på Frölundaspelaren och den studsar in i mål - Det andra trycks in under Kapanen och borde ha dömts bort enligt mig - Kapanen har pucken under sina benskydd blockerad. Så som du ser så beror det hela på vilken tro på gud man har - Själv så tror jag på ett liv även efter slutspelet!
Inse att Timrå var er övermäktiga denna afton och ta förlusten som en kvinna. Ni vinner juh ändå den här matchserien innan den feta ladyn har sjungit färdigt. Men ikväll var Timrå bäst och det lever jag på länge länge.....
Håller med. Hoppas Wallenberg repar sig. Såg matchen på Zap och måste tyvärr konstatera att avstängning väntar för Jens Karlsson. Fattar inte varför han måste upp med armarna för! Perfekt tackling annars!
nä, frölunda spelade inget bra :( synd bara att frölundapubliken inte kunde heja bättre på vårt lag.......satt ju oxå på "fel" sida i scandinavium, var lite svårt att överrösta TIKARNA :-/
BlackBay: Ssscchh - inte skvallra hemlisar hur en supporter ska uppträda. Jag tycker att de ska fortsätta att busvissla och bua åt de sina. Hörde t.o.m TIK-klacken emellanåt.
Nyss hemkommen från match och en sådan besvikelse. Som Conny sade en skitmatch. Den glömmer vi fortast möjligt.
Angående Jens Karlsson incidenten får jag avvakta och se matchbilderna då man satt på "fel" sida av Scandinavium och inte såg incidenten klart men helt klart känner man för Wallenberg och hoppas han repar sig snart och är på rinken inom kort igen.
mike66: ja din 4-0 teori sprack allvärldens väg där men SM-guldet kan dom fortfarande plocka utan problem.
Folk har tidigare snackat om medgångssupportar här inne o efter att bevittnat matchen på Zap är det bara att hålla med...... blev väldigt tyst efter att TIK tagit ledningen o när TIK tog över o kontollerade spelet hördes till o med burop från hemmapubliken... så skulle aldrig en TIK-supporter göra.... i Timrå isstadion ljuder klackens "vi är Timrå o vi ger aldrig upp" när vi är in underläge...... en klack ska stödja sitt lag i med som motgång.
I övrigt säger jag som mike66... "grattis till SM-guldet" =)
McBilliam: Du behöver inte oroa dig över att socker-conny behöver ha detta bekymmer i tankarna - Det fixade Jens så bra själv. Hoppas nu bara att det inte är några nackkotor knäckta för Wallenberg och att han kan komma igång så fort som möjligt.
Skulle nog tippa på en 9-100 matchers avstängning för Jens.
Mina 4-0 i matcher till SM-guldvinnarna sprack all världens väg denna afton. Timrå spelade grym ishockey ikväll - tror aldrig jag sett Timrå så här bra. Frölundaspelarna stod som statyer allt som oftast. Vi var bättre i allt denna afton men Frölunda ska ha all heder utav matchen - de stred in i det sista när vi igenkligen borde ha avgjort lite tidigare tycker jag.
Vi syns på torsdag - nu blir det ju 3 matcher till och bara en hedersam 4-1 förlust för oss i matchserien.
danoj: Jag verkar få vänta ännu längre. Näe nu får Frölunda vakna inte kan väl FBK få vinna i år igen. Måste dock tillskriva att jag trodde inte att jag kunde blir mer stolt som Timråsupporter men jag hade fel. Det var vår bästa match jag sett sen jag började gå på våra matcher som liten. Men nu är detta i bäst av sju så Frölunda väger nog tyngst till slut men denna match kommer jag aldrig glömma.
I detta nu ser Färjestad ut som Svenska mästare men jag hoppas ni reser er och vinner finalen.
Ett tillägg: Får Jens Karlsson spela något mer denna säsong är det en stor skandal! Att han dessutom skakar på huvudet när han får matchstraff eller inte ens tycks bry sig hur Wallenberg mådde gör saken bara värre. Han får sommaren att se över sin etik och morla från och med nu om jag får säga mitt.
Jag har varit Frölundafan i mer än 50 år och hoppas givetvis att det går bra i år. Att man förlorade mot Timrå är inte mycket att säga om, spelar man dåligt, så förlorar man... Hoppas dock att Conny tar sitt ansvar och inte använder Jens Karlsson mer. Vi behöver inga idioter på isen.
Har inte sett hela matchen, endast målen på SVT men ändå. Jag står fast vid att man ska byta målvakt. Verkar som om alla som vill att Henke ska forstsätta stå väntar på att han ska vakna och spela lika som han gjorde i grundserien.
Men som sagt, jag har inte sett matchen. Och sen är dt ju absolut inte Henkes fel att VF förlorar. Men dt ger ju trygghet åt backarna och resten av laget om man vet att man har en vägg bakom sig, som dt var i grundserien. Därför ska man sätta in Norrena nu!! Det kanske tänder laget, eller rättare sagt dt gör det garanterat!
Detta har jag tjatat om nu i flera veckor!!! Och sen när jag fick höra att Henke skulle börja som "1:a" målvakt i slutspelet, visste man direkt att målvaktspelet skulle bli sämre, p.ga. att konkkurensen försvinner när Henke "vet" att han är etta. Nu är det upp till bevis Conny!
Christer Lärking har inte gjort en enda bra match i slutspelet. Struntar i att döma långa stunder, och helt plötsligt dömer han för saker som han släppt i övrigt i matchen.
Kan inte Frölunda få en domare som inte är så dååååååålig!
Och exakt vart vill du komma med det?
Lär dig hockey istället!