Luleå HF

SHL · 120226 inlägg · 892 ämnen

« · 2968065 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Fyra min spelade, Luleå inleder fortsatt som bättre lag, trots att reglarna kämpar bättre. Så lyckas en röglare ramla och domarna belönar fallet med utvisning. På Allard för hakning, vilket är felaktigt.

Domarna tycks tycka synd om röglet, nu har de givit dem felaktiga PP och hoppat över PP för Luleå. Trist.

Luleå klarar BP, och spelet fortsätter. Röglet fortsätter ha mer spel och efter drygt sex minuter smäller de puck mot mål där pucken träffar en röglarskridsko och sätter ............................. 1-0!

Hockey är sannerligen hockey.

Några minuter senare får Röglet PP...Luleå står emot.

Halva perioden återstår. 1-0 för ett Röglet som nu fått energi.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Ja du Holmen faller för Rögle spelaren dessutom en filmning av högremskolan, Verkar som att Holmen bestämt sig med Roten att ta Luleå nu...

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Borde vara så, fast 0-0 och en period borta mot Röglet känns lite farligt.

Det man redan nu kan glädjas åt att laget Luleå Hockey definitivt är tillbaka efter historiens sämsta inledning av ett mästarlag och då vet vi också att det finns ytterligare förbättring att vänta, när man hunnit satsa på att få PP ett lossna.

Även om det skulle skita sig i tredje perioden har vårt spel under första två perioderna inneburit att vi har att bara applådera och vara tacksamma hur matchen än slutar.

För som vi alla vet är hockey hockey.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Gäller bara forts gnugga på och spela ut det hela registret, Vi kommer få hål på Holmenkollen i kassen.....

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lägen inför andra:

• HV 71 - Timrå IK 1-1 *
• Örebro HK - IF Malmö Redhawks 1-1
• Rögle BK - Luleå HF 0-0

*fast 2 min återstår av åerioden och HuVa har 3 min PP kvar sedan Timret Valterholm åkt på 5 min och match för boarding.
TILLÄGG 1-1 efter andra perioden; HuVa inleder tredje med 1 min PP.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Håller med. Satans vilken hög nivå Luleå kan spela hockey på, när de är inställda på att ge 100%.

Och detta mot ett riktigt starkt Röglet, vilket de visade i första perioden.

Men trots allt står det bara 0-0 och kan Tangnes få Röglet att få stopp på detta är de bara ett mål från tre poäng.

Spänningen fortsätter!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Ja, Luleå tryck på även i PP och en röglare smäller klubban i ansiktet på Ponta.

Men även efter PP trycker på och etablerar andraperiodshockey i flera minuter i röglernas zon och hemmalaget blir så trötta. Det är då en utspelning a la första sex minuterna mot HuVa.

1-14 i skott efter 15 minuter och så nära så många gånger för Luleå, men fortfarande 0-0.

Det man imponeras av bland annat är en otroligt effektiv förechecking av Luleå tar de i rögletzonen vinner alla man mot man vid sargdueller och återtar puck hela tiden.

Men 0-0, trots nu 1-15 i skott. En minut återstår av andra perioden.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Detta är vår BÄSTA andra period denna säsong PUNKT!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Ja, Luleå tryck på även i PP och en röglare smäller klubban i ansiktet på Ponta.

Men även efter PP trycker på och etablerar andraperiodshockey i flera minuter i röglernas zon och hemmalaget blir så trötta. Det är då en utspelning a la första sex minuterna mot HuVa.

1-14 i skott efter 15 minuter och så nära så många gånger för Luleå, men fortfarande 0-0.

Det man imponeras av bland annat är en otroligt effektiv förechecking av Luleå tar de i rögletzonen vinner alla man mot man vid sargdueller och återtar puck hela tiden.

Men 0-0, trots nu 1-15 i skott. En minut återstår av andra perioden.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Jösses så man blundar för Sundsvik klubba i ansiktet på Ponta.....

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Men det hjälper inte röglet för Luleå fortsätter trycka på och två min senare blir det PP för Luleå sedan en röglare trippat Sellgren.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Röglet tar tidut efter 7,5 minut av andra och detta efter att Luleå tagit över rejält - 1-8 i skott i perioden - och haft vad var det - 4-5 FRILÄGEN! men vakten har räddat allt.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lägen inför andra:

• HV 71 - Timrå IK 1-1
• Örebro HK - IF Malmö Redhawks 0-0
• Rögle BK - Luleå HF 0-0

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Nästa två utvisningar var mer säkra iaf.

Båda lagen spelar riktigt bra och dessutom väldigt lika varandra - som vi är vana vid sedan bottnarna körde Bulanhockey för Röglet.

Båda lagen går snabbt till anfall när de får chans, fast det blir inte så ofta eftersom de blir fastcheckade av bra forechecking, men efter misstag kan de vända och då går det snabbt. Men möter då mer eller mindre perfekt försvar då båda lagen låser slottet för motståndarna.

0-0 efter första perioden och vara 5-7 i skott, dvs så blir det när bra lag stänger ned varandra.

Enda virrvarret vid utvisningar. Röglet fick ett tidigt PP men det städade vi av hyggligt. I slutet av perioden fick vi PP sedan en röglare tacklat Allard som inte var tacklingsbar. Första minuten av detta vårt PP ägde möglet, först genom en kontring, sedan genom att med forechecking låsa fast Luleå bakom egen målvakt. Och efter en minut "PP" för Luleå åker Allard ut efter att ha slagit klubba i plexit på röglare som stupar som en klubbad oxe. I 4 mot 4 snygg brytning av pass av Shinnimin och plötsligt blir O.Neill helt fri, men vakten räddar.

Ja, ungefär så där. Kan något av lagen få övertag i andra? Vi får se. Nu väntar chans/risk för "andraperiodshockey".

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Man får ge dem ett par omgångar

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Vänta nu antingen tar man den DIREKT men inte så där någon sekund efter, jisses så dem håller på nu igen domarna konsekvens men det är inkonsekvens!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Vi hoppas att han fortsatta matchen klarar att stå emot det väldiga Röglettryck som alltid finns i Ängelholm.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Holmen verkar flöjta på alibi saker då!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleå är ju ute på en ruggigt svår roadtrip mot Fiskrenset, Röglet och Zug - tre bortamatcher inom några dagar, efter två eländiga torskar, som kan få avgörande betydelse för vår framtid denna säsong.

Fösta matchen gick bra, men nu ska vi upp mot Röglet som senaste åren inte sällan lyckats stänga av Luleå fullständigt, något som bara Pölsan brukar lyckas med. Och reglarna vet förstås att Luleå ibland på senare tid lyckats prestera sin högsta nivå-hockey, om motståndarna så tillåter. Så ingen risk för underskattning där.

Tabelläge för Luleå efter matchen idag vid

0 poäng -> plats #9
1 poäng -> plats #8
2 poäng -> plats #7
3 poäng -> plats #7 (eller #6, om HuVa tar 3p mot Timret)

Vi är förstås imponerade av att Luleå fått spelet utan puck att fungera hyggligt nu, men anfallsspelet är ännu inte där, kan nog behöva uppehållen för OS etc för att få tid för att svetsa ihop och träna upp det. Så även efter en förlust idag finns det en ljusare framtid.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Nu laddar vi för nedsläpp för kvällsmatcherna:

• HV 71 - Timrå IK
• Örebro HK - IF Malmö Redhawks
• Rögle BK - Luleå HF

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Och slutresultaten:

• Brynäs IF - Linköping HC 4-3 PS
• Färjestad BK - Djurgårdens IF 1-3
• Frölunda HC - Leksands IF 6-4
• Skellefteå AIK Växjö Lakers HC 6-3

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Djurgårdens gludjunisar slår till.

Nygårds på väg uppe efter sarg men åker på en tackling av mini-fimpen som sedan åker in Ulfvazon centralt men med ulvar mot sig, då kroppsfintar han bort den ene, går in längre, spelar över till Frondell, som pausfintar en warulfv som slängt sig ned på isen för att äta puck - och sedan pangar Frondell in 1-2. Ulfven försöker och försöker men kommer ingen vart och DIF sätter 1-3 i tom kasse.

Och Djurgården vinner matchen med 1-3. Nu får Warulfven 4 dagar spelledigt med anledning av uppehåll för CHL-semifinaler; kan det räcka för att laget ska kunna snacka ihop sig? Kanske. Kanske inte.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Kåge: Det forts för Färjestad dem ser mer ned än upp :)

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Halvvägs in på tredje perioderna, förutom i Jävle, där man är klar, har vi:

• Brynäs IF - Linköping HC 1 - 2 -> 3-3
• Färjestad BK - Djurgårdens IF 0 - 1 -> 1-1
• Frölunda HC - Leksands IF 4 - 4 -> 5-4
• Skellefteå AIK Växjö Lakers HC 3 - 0 -> 5-2

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Läget i SHLs eftermiddagsmatcher efter andra perioder:

• Brynäs IF - Linköping HC 1 - 2
• Färjestad BK - Djurgårdens IF 0 - 1
• Frölunda HC - Leksands IF 4 - 4
• Skellefteå AIK Växjö Lakers HC 3 - 0

Framför allt undrar man hur det står till med Fiskrenset? Tidigare hade man 28 vunna av 33 spelade matcher och jagade det historiska Elitserie/SHL-rekordet sin Warulfven 2001 har, men nu har de torskat mot först Pungen, sedan Luleå och nu rasar målen in för båda lagen nu 4-4 mot jumbolaget Trottoarkanten (som var ett av de enstaka lag som faktiskt slagit renset tidigare i år).

Vad har hänt med Fiskrenset? Har de drabbats av Fiskrensets förbannelse? De har ju bara enstaka gånger lyckats vinna grundserien, trots att de många gånger haft starka grundserier men nästan alltid ramlat ned i en längre formgrop framåt våren. Enligt min gissning eftersom man i Göteborg - Sveriges Arsle - egentligen bara bryr sig om sparkboll, och när våren kommer och samtliga Glenn vill ta en pilsner på avenyn och titta på flickor, tappar hockeyn. När jag tippade grundserien denna säsong, efter 25% av serien spelats, var ju Fiskrenset redan en färdig maskin som var helt färdig och enda anledningen till att jag tippade att de INTE skulle sluta på plats #1 var min erfarenhet om den historiska Fiskrensetförbannelsen. Jag tippade i stället Röglet. Kanske blir det så. Även om Apan vill konkurrera.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Och Luleås lag:

Målvakter
31. Ward, Matteus
(34. Lassinantti, Joel)

Backar
• 29. Gustafsson, Erik - 3. Allard, Frederic
• 29. Gustafsson, Erik - 3. Allard, Frederic
• 23. Sellgren, Jesper - 39. Själin, Pontus
32. Engsund, Oscar

Linor:
• 6. Hedqvist, Isacv - 91. O'neill, Brian - 24. Shinnimin, Brendan
• 76. Levtchi, Anton - 96. Andreasson, Pontus - 51. Nurmi, Markus
• 86. Bromé, Mathias - 13. Koivistoinen, Eetu - 67. Omark, Linus
• 72. Tardif, Ben - 9. Liedes, Heikki - 25. Eriksson, Filip

Tardif alltså tillbaka efter kortförkylning och då sätter Bulan fram samma uppställning han nu satsat på under en tid.

Topplaget Röglet är ju en riktigt svår uppgift för Luleå sedan några år och röglarna vet ju att Luleå lyckats vinna mot sex av sex topplag man mött under senaste åtta matcherna. Här får vi ingenting gratis, de är beredda och de har ett riktigt bra lag inklusive de helt egna Luleåprodukterna Zaar och Everberg.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Läget i SHL: eftermiddagsmatcher efter första perioderna:

• Brynäs IF - Linköping HC 0 - 1
• Färjestad BK - Djurgårdens IF 0 - 1
• Frölunda HC - Leksands IF 1 - 1
• Skellefteå AIK Växjö Lakers HC 1 - 0

Alla blickar riktas förstås mot Karlstad och efter första perioden har Djurgårn ledningen med 0-1 och de som sett perioden menar att man inte alls sett att ulfvarne reagerat på sparken för JJ med att komma in på isen och leverera den hockey man borde kunna med hänsyn till hur skickliga spelare man har.

Nu börjar det framstå att Warulfvens ambition när man tog in JJ var en del i att Warulfvens hockey skulle ändras. Att man skulle etablera ett försvarsspel som mer säkert ledde till att Warulfven stängde av motståndarna i kombination med att man genom skickliga anfallsspelare skulle göra det antal mål man behövde för att vinna matcherna.

Lite grann man man misstänka att huvudavsikten varit att ta efter Plastjö som tagit så många glud på senare år.

Hade man gjort tillräckligt för att få med sig hela truppen och tränarna - gärna inklusive supportrarna - för detta? Och var JJ rätt huvudtränare för uppdraget inklusive var de assisterande - men fint renommé för försvarshockey - rätt personer för detta?

Uppenbarligen har det inte alls gått som man tänkt och mycket talar förstås för att sportchefen Rickard Wallin har det största ansvaret för att det blivit som det blivit. Men att sparka Wallin nu hade ju inte påverkat Warulfven denna säsong. Och han har ju CV av att sparka Pennan varpå Mitell tog dem till Glad på bara 4-5 månader.

Ja, det är som det är. Och man överväldigas av att lida med JJ som är en av de största svenska ikonerna i Elitserien SHL under femton års tid, och att han då skulle placeras som först sportchef, sedan huvudtränare för Warulfven med ett inte tillräckligt väl förberett uppdrag, vilket inte alls fungerat.

Kommer Warulfven att lyckas? Ja, egentligen har de ju utan vidare det spelmaterial de behöver. Men de har inte kunnat sätta in en sådan kraft som Mitell var. Tror kanske att vad de nu behöver är att spelartruppen snackar ihop sig, tar sig samman, och tar fram 100% satsning för en hockey de alla blir överens om. Olyckligt kanske att det just nu är så matchfrekvent. De skulle behövt ett uppehåll på några veckor för att snacka ihop sig, ungefär som Bulan och Luleå Hockey fick för någon månad sedan. Tuffare blir det för Warulfven. Men visst finns det möjlighet - Warulfven kan man aldrig räkna bort.

Ur Luleås synvinkel kan det förstås vara fördelaktigt. Media tycks inte ha sett hur laget lyckats ändra så mycket och lyckats så bra, för JJ-sparken och hur Warulfven kommer att lyckas tar förstås uppmärksamheten när det finns så många klickgenererande och drev-potentiella möjligheter där.

Och Luleås kollaps mot HuVa efter att matchen innan ha stängts av totalt av Pölsan, innan Pölsan gjorde en Pölsan och krisade ihop men till slut ändå fixade det: kanske det tar fokus av Luleås framtida möjligheter och laget kan tugga på utan press. Kanske de två torskarna ur den synvinkeln var ... bra?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Aftonens vingelflöjtare; Mikael Holm, Mattias Enroth

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Mmm, förekommer i de flesta yrken, själv är jag ingenjör och har bevittnat flera duktiga ingenjörer ”befordrade” till chefspositioner som slutat dåligt… JJ är säkert en kraftfull resurs på rätt position men jag tror inte han ska vara huvudtränare på SHL-nivå, i varje fall inte med den typ av hockey som FBK vill spela.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Känns tragiskt. Många spelare som varit extremt duktiga för en klubb har inte alls de egenskaper som krävs för att bli tränare eller sportchef i klubben.

Vår egen Skuggan höll ju inte alls som tränare. Däremot gjorde han ett utmärkt jobb som sportchef - i kombo med Bulan och andra - men vissa misstag och att misslyckas rekrytera en spetsforward två år i rad fällde honom.

JJ gick ju snabbt från spelare till sportchef i Warulfven och det fungerade inte alls. Sedan tog han ju långa vägen som assisterande Öret, Plastjö, till huvudtränare Plastjö och sedan detsamma Warulfven.

Men inte heller nu höll det. Hans offentliga kritik av spelarna efter senaste matchen fick mig att reagera. Ajajaj. Låter som att han tappat omklädningsrummet. Och nu är han borta. Warulfven har inte haft svårt för att göra åt saken snabbt när de ser tränare som inte längre fungerar. När de bör ut Pennan mot Mitell ledde det till ett glud direkt.

Inte omöjligt att detta får samma effekt.

Och visst tycker man synd om JJ med att det slutar så här. Vi har haft tur med det.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Kåge: Ungefär samma tanke varför kunde dem inte låta han bara köra laget i botten ånyo, JJ är nog den mest icke karismatiska tränare med ett tråkhockey system.....

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
BJ#21: Ja JJ införde ju Växjös tråkhockey till ett framåtlutande lag som Färjestad. Personligen hade jag ju gärna sett att Jögga fått fortsätta för nu finns ju risken att Färjestad blir bättre lol.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Från ena till att Färjestad sparkar JJ omedelbart!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Är nöjd att Luleå såg till att 1) Råbban blev arg, 2) vann på deras hemmaplan.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Luleås senaste åtta matcher i SHL har vi tagit sex vinster, och mot Pölsan var vi nära att vända samt slarvade vi bort vinsten mot HuVa. Men vilka lag slog vi i de andra sex matcherna?

Här har vi de lag vi mött som tillhört topp sex: FISKRENSET, APAN, röglet, PLASTJÖ, MALMET, DJURGÅRN, TIMRET, warulfven.

De lag som avgivits med VERSALER har vi mött och slagit. De som angivits med gemener har vi inte mött under senaste åtta matcherna. Men Röglet möter vi i morgon. Och Warulfven mötte vi strax innan de åtta matcherna och fick stryk i en kaotisk match, som då avslutade Luleås tidigare långa radda av väsentligen torskar, innan vi lyckades skärpa till spelet utan puck.

Vad kan man säga om denna Luleås Lidnerska förvandling? Det borde för utomstående kommentatorer vara en nyhet på gränsen till sensationsnivå. Men har de insett detta, har de förstått? De flesta inte alls. Vilket beror på att de flesta s k hockeyjournalister är mer intresserade av att jaga klick och hitta affärer att starta drev om. Samt att s k hockeyjournalister som tidigare växt upp i Jävle samt spelat junishockey för Pölsan (som t ex Aftontrasans hansabrahamsson samt TV4:as Björn Oldeen) samt över allt en massa s k hockeyjournalister uppvuxna i Skellefteå, har otroligt svårt att säga något positivt om Luleå Hockey.

När det gäller vår seger mot Fiskrenset, är i princip det enda som lyfts i media att robertohlsson var rasande i TV och ansåg att de blev bortdöma.

Nu idag släpper sexpressen en uppföljande artikel, felskriven av Adam Johansson. Adam anser jag vara den i särklass bäste hockeyjournalisten idag. Har råkoll på fakta och när han kommenterar live hockey har han imponerande kunskap om vilka spelare som är inblandade samt detaljerat om vad som sker. En medias svar på Pölsaskribenten Gavve ungefär.

När det gäller det som Adam skrivit finns inget att invända.

Det handlar om att domarbasen Thorsbrink angående händelsen som fick robertohlsson att bli galen vägrar att ge några kommentarer om utspelet.

Men lägger till att a) visst vore det bra om det fanns chip i pucken som kunde användas för att bedöma om den passerat mållinje eller inte (a la det som etablerats inom sparkboll) men det är mycket svårare att bedöma puck jämfört med boll och än har ingen lyckats lösa det.

Samt att han förstår robertohlssons frustration att det inte ledde till bestraffning (utan att ta ställningen till straff/utvisning).

Så Adams text kan vi lita på. Men hur presenteras den av rubriksättare och bildkomplement. Se nedan. Det tyder ju på att domarbasen erkänner fel och lägger sig platt. Eller att robertholsson gjort det.

Så är det förstås inte. Här kommer facit:

a) En extremt skicklig insats av rensare Routsalainen. Bara att applådera, nästa Strimmaetikett på det där. Och vice versa uselt av de två Lulespelarna att släppa igenom honom när bara sekunder återstår av matchen; en (regelmässig eller regelvidrig) tackling där hade fixat det.

b) Erik trippar rensaren. Ja, det är alla överens om. Och det innebär att domarna ska blåsa av och utvisa Erik. Varför gjorde de inte det? Därför att de inte såg fällningen. Båda domarna stod fel och skymdes av andra spelare när rensaren bröt in och då var han i ett vridet läge där han mycket väl kunde ha tappat skäret och fallit utan att någon rört honom.

Så när det blåste av sekunder senare markerade de inte för tripping utan för blockerad puck och när de sedan tittar på video förstår de att de missat Eriks tripping, men de kan inte döma för detta i efterhand. Det är förbjudet.

Så där skedde ett domarmisstag, men det får man köpa. Ingen är ofelbar.

c) Därefter åker rensaren som ett bowlingklot på Luleås målvakt Warden som kämpar för att stå upp men till slut åker in i målet. Och rensaren var oskyldig till det, därför kan han inte lastas får pååkning. Det var ju Eriks tripping som orsakade det.

d) Det skulle väl då ha varit straff, frågar folk med rensarsympatier. Skärpning nu, vi vet ju alla vad som krävs för straff. I princip att en spelare åker helt naken med puck mot målvakt, samt någon motståndare strax bakom spelaren bryter mot regler för att hindra denne, vanligen genom hakning, tripping eller slashing. Men i ett sådant där tätt läge framför mål som det här handlade om har vi aldrig sett straff dömas. Aldrig någonsin! I så fall skulle det bli en j-a massa straff i hockey. Tänk exempelvis lägen med lös puck på isen i målområdet med en massa spelare från båda lagen inblandade. Där kan någon hindras att slå in den där pucken eftersom en motståndare griper tag i och håller fast dennes klubba. Eller sätter in en crosschecking. Sådant kan hända varje match flera gånger, och ska det blir straff för sådant? Glöm det!

e) Var pucken i mål? Rensaren lyckas ju bara lyfta den mot magen på Warden, som har lite problem att låsa den men snabbt klämmer fast den mot magen under handsken.

Då ska domaren blåsa av förstås, eftersom den är blockerad. Men de dröjer lite, kanske såg de inte något, kanske ville de se om han tappade den. Men Warden håller fast, och är utanför mållinjen. Fast till slut pressas han över denna efter rensades pååkning. Är pucken då innan för?

Kanske. Men det har ingen sett och inledningsvis blåser domarna av för blockerad puck och inget mål. Sedan videokollar de, och eftersom Warden blockerat pucken finns ingen bild ur någon vinkel som visar att den varit över linjen.

Vilket innebär att domslutet "Blockerad puck, inget mål" står kvar.

Det misstag som skedde är således att domarna inte såg att Erik trippade rensaren, blåste av och visade ut Erik. Och i så fall hade Fiskrenset fått spela 7 mot 4 de enstaka sekunder som återstod. Och det hade ju inte ändrat på något.

Sammanfattningsvis. robertohlssons vida ilska var subjektiv och felaktig. Det borde alltså ha varit han som bett om misstag och lagt sig platt.

Vi skulle alla vilja chippa puck för att komma ifrån situationer som denna och andra. Allvarligt talat. Det kan fan inte vara så j-a svårt att lösa. Att tekniskt chippa de två omkretsarna på en puck, så att den kan uppfattas av detektorer av något slag ska väl inte vara så svårt. Och jag erbjuder mig själv att formulera algoritmen som behövs för att analysera data och visa om pucken var över eller inte.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2026-01-09-kl-170347.png


Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: He he - det är som hade jag skrivit, det själv, Realist! Är det inte härligt att se och hoppas på möjligheterna? Det kanske inte går hela vägen …. Men det KAN gå! Kanske.

Skickligheten finns, spelsystemet finns och det kommer att sitta bättre och bättre. I december tränade man in spelet utan puck. Och under uppehållen jan-feb kan man satsa på spelet med puck. Senaste nio matcherna har vi slagit fiskrenset, apan, Plastjö och Malmet. Innan dess Djurgårn och timret även om de var mindre utmaningar. Och nu ska vi upp mot röglet, som vi ofta har svårt för eftersom de spelar lite Bulanhockey 2.0.

Och som du säger: det är mentalt. Om alla är beredda ge allt varje match, ge allt i man mot man och sarg, hjälpa varandra, täcka upp för varandra och i anfall dra upp farten och ingen står på hälar….

Då kan vi vinna mot vilket lag som helst. Det gjorde vi i fjol. Och det är kanske det största hindret - vi har redan gjort det. Och då blir det liiite svårare att vara beredda att ge tänder och värre för lagets skull. Och det blir en mental inställning som avgör hur det kommer att gå.

Är det inte härligt?

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Det finns absolut en grundkapacitet i laget där den högsta nivån är HÖG! Jag tror nu att svackorna nästan bara är ett mentalt problem som måste lösas kollektivt. Även om Frölunda är inne i en tillfällig formsvacka som just nu för första gången denna säsong faktiskt kan skönjas...,så tycker jag ändock att vi fick se en stor del av den stridbara vinnarkänsla vi fick uppleva av vårat gäng under fjolårssäsongen.
Går det bara att få in i huvudena på våra spelare att så är fallet ,finns faktiskt chansen att det ÄVEN NU!! kan bli en tämligen angenäm upplevelse vad det lider i slutspelet.

Hur angenämt det blir avgörs av hur hela kollektivet förmår att sluta samman när det gäller det mentala, då jag efter kvällens match fakiskt tror att vi trots säsongens bakslag så här långt ändock tror att vi kan gå 'långt' i slutspelet. Det är enbart en MENTAL fråga. Detta är min absoluta åsikt efter att ha bevittnat en match som jag på förhand trodde mer eller mindre var skrivet i sten att vi skulle förlora.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Just nu är det bara 8p som skiljer från plats #6 till plats #12. Bland dessa 7 lag är det väl vi, ni och Pölsan som kan vara på väg att lyfta formmässigt medan speciellt Djurgården och Öret tagit motsatt väg. Ett tag var ju också Timret i dalande, men kanske de skärpt sig nu? Galopplaget Pungen går lite hit och dit.

Några av lagen kan riskera få obehaglig kontakt med HuVa och kanske också Trottoarkanten om dessa lag fortsätter skärpa sig.

Vi som vill uppåt kan väl passera Timret på plats #6, men övriga 5 i toppen har ju ett rejält avstånd nedåt. Plastjö har väl gått lite sämre nu och det är ju trevligt, men kan de tappa så pass att v kan ta upp jakten på dem och plats #5? Kanske, kanske inte. Vi får se hur det utvecklas.

Trevligt att vara jägare.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Ja och succélaget DIF har också börjat ta in vatten. Enligt ”experterna” var d ju givna på en placering före oss för bara några veckor sedan. Tror i har chans trots allt till poäng mot dom på lördag.
Spännande säsong detta (som vanligt)

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
eltifoso: Ja, det trevligt att se er lugga Plastjö, hade gärna sett på ännu mer. Undrar om inte plastlaget börjar tappa nu? Malmet är nog strax förbi och Tappa Plastjö farten kanske någon av oss andra som jagar dem får chans? Ät ju rätt många omgångar kvar. grattis och tack!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Grattis till seger mot renset !
Själv tog vi en överaskande poäng nere mot vårt bogeyteam. Den poängen behövs i kampen på att slippa nedre strecket .
Detta trots att vi som så ofta låg under . Starkt ändå

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Slutresultaten:

• Frölunda HC - Luleå HF 1-2
• Leksands IF - Linköping HC 3-0
• IF Malmö Redhawks - Brynäs IF 3-2
• Djurgårdens IF - Örebro HK 3-4
• Skellefteå AIK - HV 71 3-2 PS
• Timrå IK - Rögle BK 4-1
• Växjö Lakers HC - Färjestad BK 4-3 OT

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Så otroligt härligt att Luleå kom tillbaka efter kollapsen mot HuVa.

Och detta var den första - och troligen den svåraste - av de tre svåra matcher vi har under denna roadtrip. Och den vann vi!

Nu, om inte tidigare, vet vi att när alla gör det jobb det ska göra och kämpar har vi en otroligt hög högstanivå. Vi har under senaste 9 matcherna mött Fiskrenset, Apan, Malmet och Plastjö och slagit alla de lagen som - tillsammans med Röglet - utgör 4 av lag 1 - 5 i tabellen. Och i övermorgon fortsätter det. Mot Röglet ...

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Domare Sjöqvist gör en bra match tycker jag. Har släppt några situationer där jag tycker att Fiskrensare skulle gått ut, men jag ser förstås med Luleåsubjektiva ögon.

Robertohlsson är skitförbannad i intervju, menar att fiskrensarna påstår att pucken var över linjen. Det är ju ett meningslöst påstående.

Men sedan menar han att i så fall skulle det varit straff. Först låter det riktigt, men sedan kan jag inte köpa påståendet att han var helt fri och förtjänar straff.

Håller inte med, fast Erik borde nog visats ut för tripping, även om han får vrida sig så rejält att det är lätt att förstå att så fri var han inte att han förtjänade straff. Fast i vilket fall otroligt skickligt av fiskrensaren att från mittzon komma med fart, slå tunnel, hinna förbi alla och nästan kvittera.

Man undrar varför ingen av Luleåspelarna tacklade honom när han fick gå in så enkelt.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sekunder kvar och Fiskrensare Routsalainen går igenom hela Luleå och sätter den i magen på Warden som mer eller mindre blockerar den men rensaren åker på honom som ett bowlingklot för att trycka in Warden i målet.

På isen döms "målet" bort men det granskar. Det kan aldrig bli godkänt.

Det kan möjligen påstås att Erik G sänker Fiskrensaren, men pucken är väl dessutom inte inne.

JA!

Ej mål!

Erik fällde rensaren men åker inte ut, fast hur som helst: pucken är aldrig över mållinjen.

Man blir glad.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
1.20 kvar, Fiskrenset spelar 6 mot 5, och nu tidut Fiskrenset inför tek i Luleås zon, sedan vi satt en puck i stolpen-icing, på det tomma målet.

KÄMPA, LULEÅ!

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Puh, kraftbryt, 7,5 min återstår, Luleå har 1-2, och har kämpat hårt denna period och jämnat ut spelet väsentligen genom att man ger betydligt mer i man-mot-man och nu vunnit en hel del kamper även vid Fiskrensets sarger.

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Realisten: 0-2 till Luleå efter två perioder, men lyckas Fiskrenset köra sin maskinhockey i tredje perioden också kan det vända snabbt. Dock lite bättre med tredje än andra period eftersom det blir lite svårare för Fiskrenset att låsa fast oss länge i vår försvarszon.

Men underbart trevligt att se Luleås inställning denna match. Se bara hur man agerar perfekt i eget försvar i såväl 5 mot 5 som i 4 mot 5 för att försvara slottet samt snabbt komma ut mot fiskrensare vid blå.

Fiskrensets väsentliga attacker har bestått i att slänga in puckar FRAMFÖR Lassi för att lyckas peta in eller nå studs. Och Luleå har gjort en helt annan insats i sådan lägen än man gjorde mot HuVa då man föredrog att stå och titta på gärna i helt fel position.

Men nu blir det ryyyysligt för nu kör vi treans hockey.

Och redan i andra minuten åker Ponta ut, sedan han ramlat, slagit klubban mot benet på en firkrensare som "ramlar" riktigt, riktigt enkelt.

Nu blir det farligt.

Och Luleå står emot 1.21 men så kommer 1-2. Undrar om inte Erik borde ha valt att gå i pucklinje där i stället för att flytta på sig för att ge Sargen chans att se skottet, för det hann han inte mer än nästan.

Ja, fy satan. Nu får makinen medvind, Usch!

Äcklet Lasu tacklar Brian O'Neill från en meter i sarg och hakan blöder.

Den där svinrensaren drar sig inte för att äventyra motståndares hälsa när det "behövs".

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Sven.Savage: Nu får vi sannolikt en infernaliskt spännande upplösning efter reduceringen..

Sv: Luleå Hockey 2025-2026: Vägen mot nästa SM-glud!
Lägena efter andra perioderna:

• Frölunda HC - Luleå HF 0-2
• Leksands IF - Linköping HC 1-0
• IF Malmö Redhawks - Brynäs IF 2-1
• Djurgårdens IF - Örebro HK 2-4
• Skellefteå AIK - HV 71 1-0
• Timrå IK - Rögle BK 3-0
• Växjö Lakers HC - Färjestad BK 2-3

« · 2968065 · »