Bad_Brett

13575 inlägg · 19157 besökare

Historik

· 191 ·
MoDo Hockey > Sv: Modo - Leksand

J F K:

Det blir lätt så med tre nallebjörnar i båset. Det var uppenbart redan tidigt på säsongen, så återigen är det Svartvadet och Gustavsson som bär det stora ansvaret för detta.


MoDo Hockey > Sv: Silly season

J F K:

Ja, precis. Nu tänker ska jag ge honom en chans, men jag tycker ändå att värvningen är lite märklig. Även om powerplay har varit uselt, så är det ju inte där vi förlorar matcherna. Vi har trots allt gjort lika många mål som tvåan Frölunda.

Med tanke på att vi på pappret har ett riktigt bra målvaktspar, känns det som att det framförallt är spelare som arbetar hårt i backcheckingen som behövs, framförallt nu när Påhlsson/Öberg m.fl. ser ut att ha tröttnat på ishockey. 


MoDo Hockey > Sv: Silly season

J F K:

Okej, då litar jag på dig, även om jag står fast vid han gärna skulle få utstråla denna oerhörda entusiasm utåt också. 

Svårt att uttala sig om Smolanek. 14:e plats i poängligan, men tittar man på vilka spelare han har över sig är det föga imponerande. Gissar att SM-Liiga bara är snäppet bättre än Allsvenskan i dagsläget. 

Tror inte på någon Smolanek-effekt, men jag antar att det inte skadar att få in lite tyngd.


MoDo Hockey > Sv: Silly season

J F K:

Min poäng var snarare att Jönsson kommer från en vinnarkultur och där kliver man hellre av självmant om man inser att man kanske inte orkar satsa till 100%.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag tycker inte direkt Svartvadet verkar trivas med jobbet. Jag minns honom som den glada killen som alltid hade glimten i ögat. Nu står han mest och ser ut att ha ångest. Jag ser ingen glädje, ingen entusiasm, ingen passion. Han är en skugga av sitt forna jag.

Och jag förstår honom verkligen. Att komma in i den här stressiga situationen med Ulcerös Kolit låter onekligen som en mardröm. Alla som har erfarenhet av tarmsjukdomar vet att stress inte direkt förbättrar det hela. 

Saken är att sådant här påverkar mer än vad man tror. För om jag, McFire med flera snappar upp en losermentalitet hos Per, är det väl rätt självklart att även vissa spelare och agenter anar oråd. Jag är övertygad om att det är en helt annan psykologisk effekt om Peter ringer och säger:

"Tja, MoDo är inne i en dålig period nu, men vi har egentligen seriens bästa målvakt och satsar givetvis på guld, men vi behöver dig, så ta ditt pick och pack och kom hit så lirar vi golf ihop i vår."


MoDo Hockey > Sv: Silly season

J F K:

Det enda jag har att gå på är de officiella uttalandena från bland annat Charlotte Gustavsson, som gick ut i media och sade att spelarbudgen är oförändrad ifjol. Hade hon sagt "Näslund överskred den rejält och därför måste vi vara med försiktiga i år" hade det varit en sak. Men det sade hon inte. Hon sade att Svartvadet har precis lika mycket pengar att röra sig med som Näslund hade ifjol.

Och även om han nu har hälften så mycket pengar som ifjol, så utgår jag ifrån att han hade kännedom om detta innan han accepterade jobbet. Det är som om en kock skulle börja jobba på McDonalds och sedan klagar över att han bara får laga skräpmat.

Vidare var Svartvadets uppträdande vid Brashear-värvningen under all kritik. Jag struntar fullständigt ifall det var Peter som drog hit honom helt på egen hand, man får för tusan svälja stoltheten och försöka göra ett engagerat intryck ändå.

Sedan har vi hela soppan med att Anders och Per säger helt olika saker i media. 

Men du har helt rätt i att Svartvadet inte kan göra rätt. Och det beror på att hans felbeslut har orsakat en så pass stor skada att blir i princip omöjligt att reparera förtroendet. På ett normalt företag hade han givetvis blivit entledigad för längesedan. Jämför till exempel med Färjestad, där Jörgen Jönsson självmant klev av redan 15:e oktober efter en dålig start med följande motivering:

– Jag har haft världens bästa jobb och vet inte om jag gör rätt som tar det här beslutet, men jobbet har varit tuffare än jag trodde från början och det har påverkat mig negativt, säger Jönsson till klubbens hemsida. 

Eftersom Svartvadet inte tycks vara sugen på att kliva av själv, hoppas jag fortfarande på en lösning där Forsberg x2 utnyttjar sina kontakter för att rädda säsongen, så får Svartvadet pyssla med logistikfrågor och dylikt.

Det må låta gnälligt, men valfri managementkonsult skulle förmodligen resonera precis likadant.


MoDo Hockey > Sv: Silly season

spud:

Detta eviga tjafs. Laget är uruselt både på pappret och på isen. Om det nu är juniorernas löneförhöjningar som spränger budgeten, så är det likväl riktigt uselt jobbat. 

MoDo har för första gången på evigheter bra juniorer att plocka upp. I de flesta lag ser man detta som en enorm tillgång, eftersom man slipper värva breddspelare och på så sätt kan lägga extra pengar på spets. Både Skellefteå och Brynäs har haft detta som framgångsrecept på senare år. 

Men vi MoDoiter lyckas ÄNNU en gång omvandla det till något negativt. "Buuhuuu, Svartvadet har inga pengar eftersom de stygga juniorerna har fått alla. Och nu ska de till JVM! Klart vi ligger i botten då!"

Herrejösses alltså. Svartvadet kommer alltid vara en av mina absoluta favorispelare och jag kommer alltid komma ihåg hans briljanta intervjuer, men det är tamejtusan galet hur långt det sitter inne för folk att medge att han har gjort ett uruselt jobb. 



MoDo Hockey > Sv: Silly season

Amitiel:

Haha, den typiska MoDo-mentaliteten. När saker går åt pipan, så beror det aldrig på inkompetens i de egna leden. Nej, det är alltid någon annans fel: 

"NHL-lagen snor våra stjärnor! Annars hade vi vunnit varje år!"

"Vi har för dålig ekonomi för att ge oss in i budgivningar!"

"Vi har haft otur med skador!"

"Inget lag har så mycket tur som Brynäs!"

"Med en bättre domarinsats hade vi vunnit!"

"Luleå, Skellefteå, Örebro får mer pengar från kommunen! Orättvist!"

Låt oss se nykter på det hela för en sekund. MoDo är kända i hela ishockeyvärlden. MoDo har fostrat en av våra mest folkära idrottsmän genom tiderna. MoDo drar i förhållande till stadens storlek extremt mycket publik, vilket skvallrar om en enorm entusiasm. Man brukar säga att en stamkund är 10 gånger så mycket värd som en "vanlig kund" och jag gissar att MoDo har en väldigt hög procent stamkunder jämfört med många andra lag.

Charlotte Gustavsson har insett detta. Hon är tillräckligt intelligent för att begripa att hon styr över en potentiell guldgruva och att det negativa tjafset om hur svår marknaden är bara är en dålig bortförklaring i hopp om att inkompetensen i föreningen inte ska vara lika uppenbar.

Saken med Charlotte är att hon en visionär när gäller idéer om hur man får ut maximalt av arrangemanget, men saknar erfarenheten för att kunna fatta vettiga sportsliga beslut. Detta hade säkerligen inte varit något problem med Näslund, som trots vissa mindre bra värvningar, verkade ha relativt bra koll på vad han höll på med. Svartvadet framstår som en panikslagen hönsfågel i jämförelse. Det verkar inte finnas någon som helst plan, utan taktiken tycks vara följande:

1. Avvakta tills en spännande spelare (oavsett position) dyker upp på marknaden 

2. Lägg ett lågt bud och spela "MoDo är en bra språngbräda till NHL"-kortet

3. Se på medan spelaren skriver på för en konkurrent

4. Gnäll i media över hur tajt budgeten är

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Silly season

Amitiel:

Frågan är hur lätt det är att hitta rätt sorts spelare när man har fel sorts GM.


Timrå IK > Sv: Apropå nånting...

Andersson:

Skrev om detta för några år sedan när debatten om gubben på kinapuffarna, infödingarna i Tintin och dockan i Kalle Ankas julafton diskuterdes som flitigast. Jag tog då just Frölundas och Chicagos indianer som exempel på hyckleri. 

Naturligtvis är det en enorm dubbelmoral att uppröras av stereotypa bilder av svarta människor, samtidigt som man är helt okej med att ett ishockeylag har en ilsken indian på tröjan.

Personligen tycker jag att hela diskussionen är urlöjlig, men om man nu ska envisas med att plocka bort stereotyper, tycker jag att det är bra om man är konsekvent.


MoDo Hockey > Sv: Linköping-Modo

J F K:

Jag fick samma känsla. Nu har vi förvisso haft lätt för LHC tidigare, men det kändes inte i närheten av så panikartat som tidigare. Så passande att uppehållet kommer då! 


MoDo Hockey > Sv: DIF-Modo
Smurfen:

Intervju med Anders Forsberg:

Redigerad kommentar

Uppladdat:

500x0-ludwig.png


MoDo Hockey > Sv: Silly season

J F K:

Jag erkänner att jag är fruktansvärt bitter. Efter de mörka åren med Jerry, Ecke och Freddan, kändes det äntligen som att klubben började förstå det där med kommunikation - När man ska prata och när man ska hålla käften. Jag var naiv och trodde att det hade lagts en grund så att det skulle bli smidigt för Svartvadet att fortsätta på den inslagna vägen, men jisses vad jag hade fel.

För det mesta är han ett spöke. Han göra inga större förändringar och han verkar inte tycka om att bli intervjuad. Och när han väl ställer upp i intervjuer, låter det alltid likadant:

"Vi letar efter lite allt möjligt, men vi har en budget att följa. Det kommer bli förändringar, men vi måste ha is i magen så att vi säkert hitta rätt spelare."

Allt verkar vara kaos nu. Svartvadet och Anders verkar knappt ha känt till värvningen av Brashear. Svartvadet satt och tjurade som en femåring på presskonferensen och hade inga vettiga svar att ge journalisterna om hur de resonerade. Anders talar om hur det inte finns några pengar och hur de ska "spela av matcherna". Och sedan har vi Alavaara, som på frågan om huruvida det var kris i MoDo, började prata om naturkatastrofer och svält ute i världen istället. Jisses.

Nog för att det är bra att sköta mycket av snacket internt, men de signaler man skickar ut nu är knappast bra för publiksifforna. Det är som att både Per och Anders surar över att de inte ha lika stora resurser som ledare i andra lag. Detta torde ha varit känt när de skrev på sina kontrakt. 

Nu vill jag se lite vinnarskalle. Sparka ett par spelare. Flirta mer aktivt med sponsorerna. Sno ett stort namn framför en rival. Gör förändringar i båset. Och framförallt, låt supportrarna veta hur man resonerar. Mycket av irritationen är ett resultat av den obefintliga kommunikationen, inte bara mellan ledare och supportrar, utan även MELLAN ledarna!


MoDo Hockey > Sv: Silly season

Amitiel:

Vad är vitsen med att samla in pengar när vi har en oduglig GM som kastar dem i sjön direkt? Kan vi inte starta en insamling så att vi kan finansiera Svartvadets avgångsvederlag istället? Då skulle jag vara villig att lägga en slant.


MoDo Hockey > Sv: Silly season

ULTIMAVICI:

Spontant känns Djuse som en bra värvning. Det är en spelare med spetskvaliteter som säkerligen kan gör en del nytta i powerplay. Lär känna Possler och Bengtsson lite sedan tidigare. Är säkerligen inte överdrivet dyr heller. 

Förutsätter att det kommer fler nyförvärv. Tre forwards försvinner och det är i försvaret som de största problemen finns.  


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

De andra klubbarna skickar ju spelare till KHL stup i kvarten och lyckas till och med få betalt för det. Visst presterade han inte speciellt bra i MoDo, men det är ändå ett relativt etablerat namn. 

Visst är det ändå lite komiskt hur alla hade roligt åt Salos galna upptåg. Men han skapade känslor och visade att han var beredd att göra precis vad som helst. Där var det inte snack om att jobba med detaljer. Det var inte ens snack om bänkningar. Nej, gör du ett dåligt byte, då riskerar du att få sparken!

Linus Hultström har gjort 18 poäng på 21 matcher. Undrar hur mycket han kostar jämfört med Roche och Kauppinen. Med tanke på allt tjat om att det inte finns några spelare att värva och att man minsann har en budget att följa.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

Jag håller med popcorn till 100%. Ritola må ha underpresterat något enormt, men det är likväl grymt korkat att skicka en spelare av den kalibern till konkurrent utan att ha en ersättare färdig. Att Leksand numera går som tåget kan bli bra mycket mer kostsamt än Ritolas lön...


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Rytter:

Hur tror du snacket hade gått om det varit Ullmark, Skröder, Påhlsson eller Nylander/Ritola som hade varit skadade istället?  

Visst ska man vara positiv och stötta laget, men lika trött som du är på gnället, börjar jag bli på förnekelse och bortförklaringar.

Laget såg uruselt ut på pappret inför säsongen. Supportrarna insåg det, journalisterna insåg det. De flesta tippade MoDo som 11:a eller 12:a. Men sedan fanns det som vanligt ett gäng muntergökar som menade att "MoDo alltid är som bäst när de slår under underläge", att "matcherna inte avgörs på pappret" samt att "nyförvärven är så pass okända att de måste vara riktigt bra scoutade". 

Nu har halva säsongen gått och MoDo ligger precis där experterna tippade att de skulle ligga. De värvningar som sågades inför säsongen, är precis de som har floppat, bortsett från möjligtvis Dennis Persson. Laget förlorar skotten med 52-16 mot Skellefteå, 50-19 mot Linköping och 49-22 mot Färjestad. Men det är klart, om Flanagan hade varit hel och Torp hade varit i topptrim, då hade det sett helt annorlunda ut! Eller...?

Det är denna mentalitet som har genomsyrat hela föreningen en längre tid:

"Om vi bara hade fått 2-2 istället för 1-3, då hade vi vunnit!

"Om inte Flanagan hade blivit skadad..."

"Om vi vinner på torsdag så är det kanske bara två poäng upp!"

Jag var inte överförtjust i Samuelsson som coach och Näslund stod för en del konstiga värvningar, men de två lyckades minsann tvätta bort losermentaliteten i klubben. Nu är den tillbaka igen och kanske är det värre än någonsin. 

Det är dags att erkänna att MoDo är ett stort företag nuförtiden som inte kan styras som ett korplag. Svartvadet visste om detta när han gick med på att bli GM. Han är en kanonkille som tyvärr har visat att han är helt oduglig på sitt nuvarande jobb. Han har misslyckats med att ställa ett slagkraftigt lag på isen och han har misslyckats att få ihop en bra konstellation i båset. Det är ingenting personligt, utan ett konstaterande. 

Om Svartvadet står handlingsförlamad, då måste Charlotte Gustavsson agera. Hon kan bygga hur många pubar hon vill, men utan ett bra ishockeylag är det rätt meningslöst. 


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

Det är egentligen två separata diskussioner:

1. Man får inte ut maximalt av laget/spelsystemet fungerar inte

2. Spelartruppen är svagare än den borde vara

Tyvärr bär Svartvadet det yttersta ansvaret för båda problemen. De flesta tycks vara överens om att det behövs en pådrivare i båset, men inga förändringar görs. De flesta tycks vara överens om att även ett par billigare nyförvärv skulle kunna lyfta laget, men inga förändringar görs. 

Det finns få personer i hockeyvärlden som jag unnar framgång så mycket som Svartvadet. Få, om någon, har ett så stort hjärta för klubben. Om han inte hade drabbats av benbrottet och tarmsjukdomen, hade han säkerligen fortfarande vairt en duktig SHL-spelare. Jag vill inte minnas honom som mannen som stod handlingsförlamad medan MoDo åkte ur SHL. 


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Amitiel:

När Svartvadet pratar om hur de har råd med "en bra spelare, men inte av Rajala-klass", då börjar man ju undra.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Amitiel:

Jag funderade lite över det där. Visst betalade inte MoDo Ahnelövs lön medan han var skadad? Även om Kauppinen kostade en del, borde det ha sparats pengar även där.

Om kassan verkligen är tom så måste Svartvadet bort illa kvar. Är det någon som har koll på vad Nättinen egentligen tjänar?

Poäng: 6 (10:e plats bland forwards)
Plus/minus: -12 (näste sämste forward har -5)
Utv.min.: 20 (mest av alla forwards) 
Tekningar: 45,30% (sämre än Nylander, Hari, Påhlsson och Öhman)
Skottprocent: 7,14% (bara Påhlsson och Öhman är sämre bland ordinarie forwards)  

Det som fascinerar mig med Nättinen är att han är en flopp på precis alla plan. I vanliga fall brukar man kunna hitta någon liten ljusglimt, men inte i Nättinens fall. Han ser usel ut på planen och statistiken bekräftar det. Faktum är att många supportrar oroade sig för hans fart redan på försäsongen. Vem tusan har scoutat honom?


MoDo Hockey > Sv: Modo - Örebro

Monno:

Klart det går att gräva famn, Hur mycket betalade MoDo exempelvis för Kabanov? Finns såklart tusentals lösningar. Det krävs förstås att man har handlingskraftiga ledare då.


MoDo Hockey > Sv: Modo - Örebro

J F K:

Ja, precis. Samtliga ledare är ju mysgubbar. Det blir inte bra. Och det lättaste är väl då att göra förändringar i båset. Kanske låta Gradin och Wernblom byta plats?

När det gäller Svartvadet borde jag ha anat att det skulle bli såhär. Egentligen var det samma visa när han var lagkapten. Han var den roliga killen som spred en positiv attityd i omklädningsrummet. Problemet är att när det går riktigt dåligt så fungerar inte detta längre. Då är det snarast provocerande att någon försöker skämta om allt. Det är då man vill ha någon med enormt mycket pondus, som går ut och krigar, skäller på domaren, hamnar i fajter, som visar att han vill göra allt för att vinna. 


MoDo Hockey > Sv: Modo - Örebro

Rytter:

Som jag skrev förut så garvade de flesta när LHC värvade Kent McDonell ifjol. Till och med Brashear verkar påverka MoDo positivt. Att hålla på och tjata om att man har en "budget att följa" är bara skitsnack.

Jag är så trött på den här losermentaliteten. Jag är egentligen inte missnöjd med Anders Forsberg, utan tror fortfarande att han är helt rätt för MoDo. Men när _samtliga_ ledare tycks tro att de är korpishockey de håller med, då blir det problem. 

Svartvadet tycks ha sprungit och gömt sig fullständigt. Ibland undrar jag om han använder samma telefonsvare som Ecke använde på sin tid: "Vi letar hela tiden, men det gäller att ha is i magen så att vi säkert får in en kille som smälter in bra i gruppen". Det är i princip den enda han säger. Maken till passiv GM har jag nog aldrig skådat.


MoDo Hockey > Sv: Modo - Örebro

Rytter:

Kan ni inte sluta tjafsa med honom? Det enda positiva med att det går dåligt för laget, är att det blir roligare att diskutera potentiella nyförvärv etc. Men det är ju omöjligt så länge det där ärketrollet får härja fritt och dessutom lyckas provocera er.


MoDo Hockey > Sv: Modo - Örebro

J F K:

Men som du var inne på själv förut; J-20 hade enorma problem med försvarsspelet. Nu består halva laget av spelare som här hämtade från J-20 och i båset står Gradin. Det handlar inte om att putsa till några detaljer.

Personligen tror jag att att det behövs större förändringar:

- Försökta övertala Peter till att ta över ansvaret för spelarrekryteringar under resten av säsongen.

- Plocka bort Gradin från båset och ersätt honom med Wernblom eller någon annan som har lite temperament och vinnarskalle.

- Värva ett antal etablerade med tråkiga namn. Spelare som kommer till jobbet varje dag. Andreas Falk-typen. Alternativt en riktig superstjärna som får hela laget att höja sig. Men det lär inte hända.

Det ska bli intressant att se huruvida Charlotte Gustavsson kommer agera. Vågar hon peta för mycket i den sportsliga biten?


MoDo Hockey > Sv: Silly season

J F K:

Jag tror inte på tur. Det är inte en slump att det var Possler som gjorde slumpmålet mot FBK. Om man alltid försöker spela sig fram till ett öppet läge innan man går på avslut är det svårt att få turmål med sig.


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

spud:

Det hade han säkert gjort ifall MoDo hade legat under med 5-1. De vill knappast riskera att han får en instigator i ett läge då MoDo jagar kvittering.


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

ULTIMAVICI:

Bra där, Peter Andersson. Jag var ett stort frågetecken när FBK började plocka in en massa tröga huvudjägare i ett läge då det skulle bli nolltolerans mot huvudtacklingar. Dum som jag var, insåg jag inte att nolltoleransen enbart gäller andra lag.


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

ULTIMAVICI:

Finns en hel del intressanta namn som jag inte skulle tacka nej till:

Janis Sprukts, Kurtis Foster, Ruslan Fedetenko, Colby Armstrong, Alexander Frolov... Tusan, be Foppa slå en pling till Svatos och ge honom try-out!

Jag inser att vissa av spelarna jag räknar upp säkerligen är skadade eller väntar på ett saftigt erbjudande. Men gör NÅGONTING. Det behöver inte kosta skjortan!

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Sawchuk:

Linköping tog in Kent McDonell ifjol, som var klubblös efter följande säsong:

 2012-13  Karlskrona   Allsvenskan 38 6 10 16 64 -18

Det gick rätt hyfsat i LHC dock:

2013-14  Linköping  SHL 26 13 6 19 14 3

Det går inte att konstant dra snyfthistorier om att pengarna inte räcker till. Till och med Björn Svensson blev en stor injektion när MoDo var i brygga. Men Svartvadet fortsätter med samma MoDo-floskler om hur det är en ekonomisk fråga och att de inte ska stressa eftersom det är så viktigt att "hitta rätt". Ja, det låter ju väldigt bra. Förmodar att det var därför det dröjde till juni innan de skrev kontrakt med Nättinen och till augusti innan Roche blev klar.

Med tanke på hur många duktiga juniorer MoDo kan fylla på laget med, är det helt häpnadsväckande hur laget kan vara så uselt. 


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

NuMo:

Stor humor när man inser att Nylander, Kempe och Olofsson snart försvinner i fem matcher, och ersätts med... Bengtsson och förhoppningsvis Flanagan, som var iskall redan innan skadan.

Man måste ju göra någonting! Göra förändringar i båset, värva nya spelare, byta ut GM, vad som helst. Är det på fullaste allvar någon som tror att detta juniorlag som släpper till 45-50 skott per match, helt plötsligt ska bli en vinnarmaskin?


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Sawchuk:

Jodå! Nylander, Olofsson, Skröder!


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Monno:

Det är otroligt, men Torp höll faktiskt på att gå bort sig igen i förlängningen. Hyllade Ahnelöv såg ut som att han redan är på väg till duschen.


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Sawchuk:

Han tror att han är Paul Coffey nu. Som jag skrev tidigare är bland det värsta som kan hända att han faktiskt lyckas i offensiven.


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

J F K:

Ja, får mig att tänka på Calle Johanssons gyllene regel; Spela aldrig en puck som försätter din medspelare i ett svårare situation än du själv har. 

Jag sitter verkligen och kokar. Torp lyckas med 1 av 20 dragningar. Det är så fruktansvärt nonchalant att han fortsätter att spela på samma sätt. 

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Monno:

Han låg ju bakom hela kontringen när han försökte finta på blålinjen. Jag har fått nog. Skicka upp honom på läktaren. Plocka in valfri junior istället. Han tycks ju vara ett hopplöst fall.


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

spud:

Torp är en av få spelare som påverkas negativt av förbättrat självförtroende. Han är som absolut bäst när han vet att han är precis på gränsen till att ta en plats i laget. Då tar han inga onödiga utflykter utan spelar sarg ut matchen lång. Efter två mål senast krävs det nog nästan en petning för att han ska landa igen.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Monno:

Han måste ju ha en skruv lös. För att citera Albert Einstein:

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." 


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Monno:

Wikegård visade just en stillbild från andra vinkeln som tydligt visar att han hoppade. Han tyckte att tacklingen var regelvidrig och att det åtminstone var en solklar utvisning.


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

S-vikaren:

Han har inte armen intill kroppen, kraften rikats uppåt, smällan träffar huvudsakligen i huvudet, han ser ut att lämna isen... Finns många saker att anmärka på.

Med tanke på att han är en återfallsförbrytare borde han såklart får 4-5 matcher. Ska vi gissa på 0?


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Monno:

Ja, det gör han. Och axeln är inte nere. Mår illa. 

Hur fan kan inte det där vara utvisning? Solklar skeashing och högerkrok i huvudet.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Tungviktsmöte, Rond 1. Färjestad - Modo 2014-12-04

Rytter:

Där har du en riktigt ful tackling. Hari är uppvaktad från andra håll och tacklingen RIKTAS mot huvudet. Kollar inte DN på den där är det ett skämt.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Amitiel:

Fast om han hade varit positiv hade alla skrikit "MEDGÅNGSSUPPORTER!!!".

Nåväl, alla har vi våra hackkycklingar. McFire har Torp, Berka har Skröder och Boork har Dan Boyle.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Rytter:

Märklig retorik. Många, inklusive jag själv, var väldigt frågande till Svartvadets arbete redan i somras. Jag tippade MoDo som 10:a och ska jag vara helt ärlig så tippade jag ändå lite med hjärtat. Jag förökte intala mig själv att han och Anders hade stenkoll på spelarna de värvade och att de visste precis vad de gjorde. Men redan tidigt syntes det att spelare som Nättinen vare sig var tillräckligt bra eller passade in i spelsystemet. 

Jag tror många resonerade som jag. Vi ville ge Svartvadet en rejäl chans innan vi sågade nyförvärven. För faktum var att de var så pass okända att ytterst få här hade sett dem spela. Det är helt naturligt att det skriks ut "Vad var det jag sa!?" titt som tätt nu. 


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

McFire:

Det är enormt känsligt att kritisera Svartvadet eftersom han är så pass seriös och verkar vara en helyllekille. Jag känner likadant själv. Jag önskade så innerligt att han skulle lyckas riktigt bra, för det förtjänar han. Få personer har haft en sådan lojalitet till klubben. 

Men... Om det nu stämmer att budgeten var intakt, så finns det egentligen inga bortförklaringar. Vi hade seriens bästa målvakt ifjol, duktiga juniorlag (vilket till stor del är Svartvadets förtjänst) och mest tid av alla lag att värva. Faktum är att det är nästan bara spelare som redan fanns inom organisationen redan innan som preseterar. För i ärlighetens namn, vem tror att Nylander hade hamnat i MoDo om han inte hade varit här ifjol?

Mario Kempe är numera en stjärna i KHL och ligger på ungefär samma poängsnitt som Bergfors, Hjalmarsson och Mårtensson. Var han verkligen omöjlig att behålla? Eller var det återigen dumsnålheten som tog över? Han hade ju onekligen en svag fjolårssäsong och krävde säkerligen trots detta rätt bra betalt.

Det finns bara ett problem. Ska man spela hård och skeppa iväg spelare som kräver för mycket betalt, så måste man ersätta dem med någonting av samma kvalitet. Svartvadet har ersatt spelare med hög potential med medelmåttor.

Jag förstår inte varför jag ens diskuterar detta. Det finns ingen diskussion. Det är så uppenbart i det här fallet hur kopiöst han har misslyckats. Sedan går det förstås alltid att peka på saker som han har gjort bra, men det irrelevant. Överlag, sett till det förutsättningar han hade, är det ett stort misslyckande, ända från tränarkonstellation till spelartrupp.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

J F K:

Förmodar att du syftar på Södertälje och inte HV 71.

Kritiken mot Svartvadet är förstås befogad. Redan i somras började han gnälla över hur svårt det är, eftersom han har en budget att följa. Det osade losermentalitet. Det var i princip som han sa "Skyll inte på mig om det går dåligt! Det är inte mitt fel att vi har så lite pengar!".

Många tyckte att det var märkligt att MoDo släppte K-Fop. Förklaringen som jag fick, var att han var relativt högavlönad och att tanken var att exempelvis Christopher Bengtsson skulle kunna göra samma jobb för en billigare penning. På så sätt skulle MoDo kunna lägga pengarna på spets istället. 

Sedan haglar stjärnor som Flanagan, Hari, Nättinen, Persson, Roche och Kauppinen in. Och sedan gnälls det återigen om att det inte finns några pengar!

Känslan är att Svartvadet är extremt dumsnål. Han lägger hellre 400 000 i månaden på Roche, Kauppinen och Persson, än 400 000 i månaden på exempelvis Salmela. Kanske det hade varit bättre att öppna börsen rejält för ett fåtal stjärnspelare och sedan matcha Runesson och gänget mer?


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Monno:

Man kan vända på det också och konstatera att om Flanagan är van vid att spela på det sättet han gjorde när han åkte på kyssen, är det föga förvånande att han har haft problem med andra skador också. Men strunt samma.

Han är knappst jättedyr. Spelare i AHL tjänar inte speciellt bra och han var ju inte i närheten av att ta en plats i NHL. Nättinen har sniffat på NHL och var relativt högt draftad. Gissar att han tjänar betydligt mer. 

Sedan kan man fråga sig om Flanagan är vad MoDo behöver. Nog känns det som att det finns en rad spelare i laget som också är små och kvicka i vändningarna.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

McFire:

Som jag skrev för några dagar sedan. är det rätt uppenbart att Svartvadet har gjort ett ursuelt jobb. Hur man än vrider och vänder på det, så är det tyvärr så.

Det är enormt tråkigt att behöva konstatera detta. Jag trodde verkligen att han var den perfekta efterträdaren efter Näslund, men det är tydligt att någonting har gått rejält fel.

Trots mycket tid och stort utrymme i budgeten, har han inte lyckats landa ett enda riktigt intressant nyförvärv utöver Ahnelöv. Det hade ju varit betydligt bättre att behålla K-Fop och Ritola i sådana fall. Nu har han i princip ersatt på pappret bra spelare med skadebenägna medelmåttor. 

Det bär verkligen emot att säga det, men... Jag tror verkligen inte att Per är rätt man för jobbet längre.


MoDo Hockey > Sv: Silly season
Sven Sewage:

Han är säkerligen en nödlösning ifall, ursäkta mig, NÄR Brashear blir avstängd. 

· 191 ·