Bad_Brett

14411 inlägg · 19438 besökare

Historik

· 275 ·
MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - HV71 20101207
Mano:

Sedan glömde jag att nämna Hasse, som har mer fart under rören än han haft på tre år. Fantastiskt roligt att se. Jag trodde knappt mina ögon när jag såg "Kamikaze" Jonsson göra comeback. Synd att han inte fick avgöra.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - HV71 20101207
Björn W:

Det är givetvis ingen slump att MoDo gång på gång misslyckas med att ro hem tre poäng när man har chansen. Truppen är för tunn och man har få spelare som kan "döda" matcher genom att göra några billiga kontringsmål. Sedan blir man lite avundsjuk när man ser HV 71's backar panga på och det blir farligt varje gång.

Med facit i hand så var väl slutresultatet ganska rättvis. Timander skulle ha givetvis ha åkt ut för det fula tilltaget på Fasth och det hade inneburit 5-mot-3-underläge i två minuter.

Tarkki känns som ett väldigt osäkert kort. Även om han gör några monsterräddningar så släpper han på tok för mycket returer och står ofta felplacerad. In med Dahlberg, tack.

Byström går från klarhet till klarhet. Jag hoppas att tränarna fortsätter att ge honom chansen även när truppen fylls på.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - HV71 20101207
spud:

Nej, det är du verkligen inte. Det är en fröjd att se dem och den energi som de bidrar med. Ahrling har varit lite smådarrig, men han kan uppenbarligen skjuta som en häst sparkar. Kul att han fick chansen i PP också.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa:

Ja, det stora argumentet till varför MoDo inte skulle ge Eriksson chansen var ju att han var för lat - Och med tanke på att Niinimäki är sju resor värre än Brendl och Daigle tillsammans, så skulle det kännas som en väldigt märklig värvning.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Poffa:

Vill man inte ha Eriksson, så skulle det vara ytterst märkligt om en spelare som Niinimäki är välkommen.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Gustafsson:

Sprang på denna artikel igen:

"Bara sju matcher spelade – men Modo är redan ute och jagar nya spelare.

Sportbladet kan avslöja att klubben letar efter en målskytt och en offensiv back med spetskvaliteter power play."

"– Dyker det upp något riktigt bra namn på marknaden kommer ”Freddan” säkert att agera, säger Johansson. Men Modo jagar inte bara en målskytt. Klubben vill även ha in en offensiv back med spetskvaliteter i power play."

"Trots tunga värvningar som Tuomas Tarkki, Byron Ritchie och Niko Dimitrakos har Modo fortfarande pengar kvar att förstärka truppen med ytterligare två nyförvärv. "

***

Sedan dess har det gått över två månader och två spelare har lämnat klubben. Det känns som att varje gång MoDo är i ett akut behov av nyförvärv så börjar sportchefen dra till med floskler som "Det gäller att ha is i magen så att vi får in precis den spelartyp vi vill ha". Så vilka spelare har MoDo fått in när man har haft "is" i magen?

Laurila, Suhonen, Hrabal, Torkki, Ulmer, Tuzzolino och förstås, Mike Morrison. Samtliga av dessa spelare har varit på väg rejält utför i sina karriärer, utom möjligtvis Ulmer (som Linköping valde att värva).

Sedan har det ofta pratats om "is i magen" när det gäller att få in den sista pusselbiten i lagbygget, ni vet den där "stjärnan" som blir klar mitt i sommaren (eller hösten!) och därmed missar stora delar av sommarträningen, som Dimitrakos, Green, Mojzis och Petrovicky.

Ironiskt nog har till synes mer "spontana" värvningar som Madsen, Justin Morrison och Kuusela gjort succé i jämförelse.

Jag kan därför inte låta bli att fråga mig vad man i hela friden håller på med. Uppenbarligen är inte "is i magen" en väl fungerande strategi.

Om marknaden nu är så oerhört död som det sägs, hade det då inte varit bättre att plocka in t.ex Murley som man visste kunde producera bra i Elitserien? Kunde man inte åtminstone ha svarat och lyssnat vilka lönekrav Anders Eriksson hade? Hur mycket bjöd man på Koistinen? Och även om inte Ulmer var någon jättehit förra gången, så vann han ändå poängligan i Tyskland förra säsongen och sade rätt ut att han ville till MoDo.

Snacka om att Freddan mål in sig i ett hörn på det här viset. Han kan ju knappast presentera nyförvärvärv av sämre kaliber än Ulmer, Murley och Eriksson. Men å andra sidan så håller tiden på att rinna i vägen samtidigt som marknaden är stendöd.

Det känns mycket tråkigt, för MoDo spelar långa stunder som ett slutspelslag.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
NuMo:

Jag var själv mycket kritisk mot Jens Westin inför säsongen och även under de inledande matcherna. När Challe och Johansson började matcha honom i powerplay trodde jag inte mina ögon och i de första försöken gjorde han ingenting annat än att skjuta på motståndarnas benskydd. Men uppenbarligen såg de någonting som inte jag såg och med tiden har han växt till en av MoDos bästa backar. Passningsspelet håller hög klass, han fattar ofta rätt beslut och vinner mycket närkamper. Ett ytterligare bevis på detta är att han har bäst +/- i hela laget.

Ibland är det ju så att vissa spelar visar upp helt andra kvaliteter på träning än på match. Har man lite problem med självförtroendet finns det en risk att spelet låser sig när det blir "allvar". Man slänger ifrån sig pucken för snabbt för att inte begå några misstag etc. Jag antar att Westin har utmärkt sig rejält under träningarna och att det är därför Challe och Johansson har haft så mycket förtroende för honom.

Oavsett hur det ligger till, så är det definitivt en av de roligaste överraskningarna den här säsongen. Dels att tränarna visar prov på fingertoppskänsla, men framförallt att en spelare som jag inför säsongen skulle bli utlånad till något bottenlag i Allsvenskan (där han sedan skulle glömmas bort) har utvecklats till en stöttepelare i "nya" MoDo.

Så Jens: Jag sätter gladeligen på mig dumstruten och tackar för att du knäppte mig på näsan.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Martin S:

Nu när jag skummade igenom laguppställningarna på swehockey så hittade jag inget, men jag undrar om inte Hellström/Nilsson/Enström gjorde några enstaka byten ihop 05/06.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Nikki Nine:

Jag tycker att du överlag har gjort en sund analys. Inte mycket att invända mot där. Sedan skadar det inte att ha en bred trupp, så jag har egentligen ingenting emot att behålla Häggström också.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Petey21:

Nej, det står i regelboken. Går du in som tredje gubbe är det automatiskt Match-Penalty. Precis som att det ska vara automatiskt matchstraff om du kastar handskarna, oavsett hur många slag du får in. Det är med andra ord helt rätt att stänga av Byron i en match.

Sedan kan man diskutera huruvida regelverket är bra eller inte, men det är en annan fråga.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Frisco:

Inte mycket att snacka om, han blandar sig i Skröders och Lindströms uppgörelse, vilket man inte får göra (ungefär som Ward gjorde mot en MoDo-spelare i slutspelet 2007). Byron var uppenbart irriterad sedan ett tidigare skede då Lindström körde upp handskarna i ansiktet på honom och tog väl helt enkelt tillfället i akt att ge honom en snyting.

Det känns väl emellertid lite onödigt att vår bäste spelare drar på sig en match avstängning nu när truppen redan är så bantad.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
J F K:

Ja, spelmässigt sett fanns det inte mycket att klaga på - Och det var just det som var min poäng. De bästa lagen klarar av att vinna även när de inte spelar på topp, medan strykgäng som MoDo sällan ens vinner de matcher som man dominerar fullständigt.

Domaren borde be om ursäkt för den tidiga avblåsningen, men jag är övertygad om att Färjestad hade vunnit oavsett. Så fort de tog i lite extra i sista perioden körde de slut på MoDo.

MoDo MÅSTE värva. Det är så oerhört tydligt att laget inte orkar i 60 minuter samt att det måste komma in spetskompetens. Jag köper inte Freddans resonemang om att det inte finns spelare på marknaden. Både Murley och Eriksson hyllas i Timrå, laget som inte ens hade råd att betala löner till sin egna spelare. Det kanske låter gnälligt, men det är snarare tvärtom. Grunden som finns borde räcka till slutspel med skrällmöjligheter, men om MoDo fortsätter att förlora de matcher som de spelmässigt borde vinna med 2-3 mål, så kommer det bli en mycket jobbig säsong.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Gustafsson:

De fyra lagen närmast ovan oss ser ut att ta poäng.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
MODOJohan:

Inte mycket att säga om denna förlust. Färjestad vinner enkelt utan att överanstränga sig, samtidigt som MoDo sliter som djur utan att komma någon vart.

Det positiva är att det känns som att spelarna börjar hitta rätt i sina roller. Förstakedjan har bra fart, Blomqvist och Madsen bra. Westin stabil igen. Hasse gör en av sina bättre matcher.

Bonsaksen är emellertid inte Elitseriemässig och Tarkki stod för en riktigt svag insats.

Nu vill jag se en Brendan Shanahan-typ brevid Ritchie som kan slunga in tunga slagskott och brottas framför mål.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
NuMo:

Japp, annars kan spelare sätta det i system att flytta på målburen i avgörande lägen. Det är bättre för spelet att döma mål i dessa lägen.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
MODOJohan:

Jag tycker det är mål, eftersom det var en MoDo-spelare som flyttade på målburen.

Tarkki är mänsklig igen. Inget av målen har sett otagbart ut.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Pettan:

Jag förstår att domaren vill blåsa tidigt i trängda situationer, men i det här fallet var det tjänstefel att blåsa så tidigt.

Sedan vill jag lyfta fram Blomqvist, som äntligen börjar komma in i Elitserietempot. För närvarande tillför han mer än Rosén gör.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
shinzawai:

Är han? Jag tycker avsluten har varit oerhört tama (t.ex. slagskott rätt i bröstet från tre meters håll). Tvärtom släpper han en hel del returer, så är MoDo lite alerta kommer det bjudas på mycket gratischanser.

MoDo Hockey > Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
spud:

Ja... Själv hoppas jag på snöstorm så att eventuella nyförvärv inte kan vända på flygplatsen.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Berka:

Sundström såg dock mycket, mycket bättre ut senast. Passningarna börjar sitta igen. När Sundström började komma igång i slutet av förra säsongen gjorde han helt plötsligt poäng i 10 matcher i följd. Vi får väl hoppas på någonting liknande nu.

Förresten, varför får inte Byström vara med idag? Det verkar ju lite konstigt att man lånar in en spelare istället, nu när Byström har varit så duktig.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Mano:

Jag hade en märklig dröm i natt: Jag drömde nämligen att Numo konverterade till Timråism.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
spud:

Problemet är att i sådana fall ska han spela i en trejde- eller fjärdekedja och i dessa kedjor vill jag helst se energispelare som spelar fartfyllt och aggressivt (se till exempel på Byström som kommer in och kör för fulla muggar). K-Fop skulle dra ner tempot i en sådan kedja direkt. Han är klockren i boxplay, men jag hittar ingen plats i övrigt där han passar in. Men det är klart, i det läge MoDo befinner sig nu så finns det inga bättre alternativ att tillgå.

Jämför man med tidigare MoDoiter hade jag till exempel mycket hellre sett en spelare Peter Öberg i samma roll.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
J F K:

Att du inte kan spela ett bra boxplay utan att ha spelare med bra spelsinne är en sanning med modifikation. Lag som AIK har en så tät box att nästan ingenting kommer igenom samtidigt som lag som Luleå är ettriga som bålgetingar ute i sarghörnen.

K-Fop jobbar stenhårt och kämpar ofta fast motståndarna i sarghörnen, men när det gäller att bryta passningar etc. har han ju inte mycket att komma med i jämförelse med Svartvadet eller Sundström till exempel.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
qwertas:

Ja, jag vet att du diggar honom. Själv ser jag ingen direkt potential hos honom. Han må jobba hårt, men han har inte de verktyg som krävs för att bli riktigt bra; Bristande speluppfattning, betonghandleder, klent närkampsspel, svagt skott och undermålig skridskoåkning. Men vad som gör det hela värre är att han enligt mig har en attityd som inte riktigt stämmer överens med hans kvaliteter på isen.

Givetvis har jag inte missat de fantombyten han har gjort i år. Vissa utvisninar känns det som att han har dödat helt på egen hand och för det ska han givetvis få beröm. Precis som att Pavel Brendl förmodligen skulle ösa in mål i powerplay, men det betyder inte per automatik att han skulle vara nyttig för laget. Jag vill se ett MoDo spelar en fartfylld ishockey och i ett sådant lagbygge ser jag ingen plats för en spelare som K-Fop.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
qwertas:

Jag skulle gärna se Anton Byström få chansen med Ritchie. Enligt mig har han varit lysande hittills och visat prov på såväl speluppfattning som aggressivitet.

K-Fop å andra sidan är den spelare tillsammans med Häggström som jag tycker bidrar minst, framförallt med tanke på alla onödiga utvisningar han tar (en helt onödig roughing-utvisning senast till exempel då MoDo äntligen tycktes ha matchen under kontroll efter att ha blivit rejält tillbakatryckta några minuter tidigare).

K-Fop känns som en spelare som skulle kunna dra på sig ett matchstraff i slutskedet av en avgörande slutspelsmatch för att någon har förolämpat hans lockar.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
spud:

Att han bjuder på skratt genom att ständigt parodiera sig själv.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Nikki Nine:

Jag ska tamejtusan lansera en seriestrip som handlar om vår käre sportchef. Det är ju humor på hög nivå.

Förresten så är det dags förlänga med Westin. Hans utvecklingskurva pekar spikrakt uppåt och om han fortsätter så här kommer andra klubbar få upp intresset.

Timrå IK > Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
Timrå Icon:

Kan Timrå trolla med pengar? Med tanke på att man knappt hade råd att betala ut löner till de spelare som redan finns i truppen och sedan dess har värvat både Månsson och Viinanen, känns det otänkbart att det skulle finnas ekonomi till att göra fler värvningar.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
spud:

Nej. Det fungerar kanske i power play, men Rosén har alldeles för dålig fart och väger för lätt. Om Danielsson kan fortsätta att spela som han gjorde ikväll så kommer detta bli mycket bra.

Dessutom vet jag inte hur mycket Skröder får lida av Danielssons skottvillighet, med tanke på att han sköt 8 av MoDos 25 skott, jämfört med Danielssons 4.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
Icing-Ove:

Jag får det till artonpoängsvecka i och med de två sexpoängsmatcherna.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
spud:

Jag tänkte precis skriva det; Att det känns som ett gott tecken att Sundström börjar ta idiotiska utvisningar. Han är het ikväll och har haft några riktigt läckra passningar, till exempel den bak till Hållberg. Det är tur att han är på G nu när Byron för första gången ser lite trött ut.

MoDo Hockey > Sv: Modo Hockey - Södertälje SK, 2010-12-02
InVinoVeritas:

Tempot är väldigt lågt, som alltid mot SSK. Jag tycker ändå att Sundström har sett riktigt bra ut och har stundtals dominerat i anfallszonen som på den gamla goda tiden. Det kan bli fler poäng från hans klubba ikväll.

Timrå IK > Sv: Timrå IK - HV 71 2010-12-02
pefr:

Hur ser Pitkämäki ut?

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Olle:

Jag tar ingen till ställning till dumheter folk skriver. Det var därför skrev att "löjliga säsongen" är igång.

MoDo Hockey > Sv: RE-building the future 2010/2011
Icing-Ove:

...Så är hyndorna rejält nöjda med Anders Erikssons första match. Jag hoppas verkligen att Freddan har någonting bättre på gång. Två backar av toppklass måste in nu när Tollefsen är skadad.

Morgondagens bomb då? Få se nu vad vi har har haft för förslag:

- Forsberg meddelar att karriären är över
- Petr Prucha skriver på för MoDo
- MoDo byter till sig Bremberg
- Zuccarello flyttar tillbaka till Örnsköldsvik

Sedan namedroppade popcorn Paul Ranger apropå ingenting...

Med andra ord, silly season är rejält igång trots att det är oroande tyst från MoDo-håll.

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
Wayne Gresky:

Freddan hoppas på att få napp inom dagarna. Deja vu?

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
Berka:

Jag tror att denna seger var väldigt nyttig. Man lyckades vinna mot ett topplag som dominerade stora delar av matchen, men vek inte ner sig trots att den viktigaste spelaren blev skadad och man lyckades vinna trots att man tappade ledningen i tredje perioden.

Samtidigt kan man ju inte låta bli att undra hur mycket poäng Byron skulle göra med en värdig lekkamrat, till exempel Zuccarello.

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
bisterfinnen:

Detta var säsongens klart viktigaste seger. Lyckas vi ta tre poäng mot Södertälje på torsdag, vilket inte borde vara omöjligt, så är vi med i matchen igen. Det är inte alls omöjligt att MoDo ligger på slutspelsplats på torsdag kväll.

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
Sawchuk:

Ja, de såg som sagt slutkörda ut efter halva matchen trots att Skellefteå går på halvfart. Skellefteå-spelarna glider in i situationerna, men är ändå först på pucken. Känns lovande.

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
Gustafsson:

Vilken variant! Årets mål säger jag!

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
Nikki Nine:

Lite trist, jag tycker att han har visat goda intentioner.

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
Nikki Nine:

Om MoDo samarbetar med dina lärare så tycker jag att du borde byta skola; Jag kan inte minnas när en MoDo-spelare senast fick en korrekt diagnos.

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
Nikki Nine:

39-6 i skott till Djurgården nu. HV 71 leder med 2-1.

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
Nikki Nine:

Men vad gör Sundström?! Han har ju rena promenadvägen in i slottet, men väljer istället att dribbla på fläcken i tre sekunder och glömmer sedan att ta med sig pucken.

Powerplay är ju hysteriskt dåligt.

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
qwertas:

Ja, då är det förmodligen godnatt. Jag skulle inte vilja vara i Freddans kläder just nu.

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
Gustafsson:

Jag tycker det ser ut som att de är helt slutkörda. Jag undrar hur det är med konditionen egentligen... De åker omkring raka i ryggen och stöder sig på klubberna, det som Wikegård skulle ha kallat för "sugrörshockey".

Vi får väl hoppas på Byström, en av få som har lite fart under rören.

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
MorganaLefaey:

Jag vet. Men jag kunde inte hålla mig. :)

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
MorganaLefaey:

Nu antar jag att du snackar cirkulära tvärsnitt som är någonting helt annat. Det ska till bra många lager silvertejp för att uppnå samma böjmotstånd som en plexiglasskiva.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
Sawchuk:

Vilka amatörer, det är ju så att man blir mörkrädd. Man undrar om funktionärerna har läst någon hållfasthetslära överhuvudtaget som tror att det är en smart idé att sätta lite isoleringstejp över hålet. En kraftig tackling där och -BANG-.

MoDo Hockey > Sv: Skellefteå - MODO Hockey 2010-11-30
Bittesehr:

Gillar inte att ha K-Fop i förstakedjan... Men jag antar att man kör som i NHL och låter K-Fop ta det defensiva ansvaret.

· 275 ·