Historik
Föregående · 405 · Nästa
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
shinzawai:
Flytta tillbaka till Umeå då, här är det ren luft :-)
Flytta tillbaka till Umeå då, här är det ren luft :-)
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tycho:
Ja, där ser man, inte ens han är från Timrå...grym hockeykultur..
Ja, där ser man, inte ens han är från Timrå...grym hockeykultur..
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Wayne Gresky:
Ja, Timrås ende egna produkt Robban, kallas "Papphammar" av den gode expressenjournalisten Tägtström:
"För ”Robban” får inte motståndarna ur balans genom att sätta sin klubbspets i mellangärdet på någon. Han gör det på ett mycket finurligare sätt än så. Han använder sig av den så kallade ”Papphammarmetoden”. Det vill säga: han ramlar över allt och alla. Hela tiden. Ett beteende som fått en och annan målvakt i elitseriens historia att spotta och fräsa Carlssons väg samtidigt som huvudpersonen själv bara betett sig som om ingenting hänt."
Ja, Timrås ende egna produkt Robban, kallas "Papphammar" av den gode expressenjournalisten Tägtström:
"För ”Robban” får inte motståndarna ur balans genom att sätta sin klubbspets i mellangärdet på någon. Han gör det på ett mycket finurligare sätt än så. Han använder sig av den så kallade ”Papphammarmetoden”. Det vill säga: han ramlar över allt och alla. Hela tiden. Ett beteende som fått en och annan målvakt i elitseriens historia att spotta och fräsa Carlssons väg samtidigt som huvudpersonen själv bara betett sig som om ingenting hänt."
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
shinzawai:
Är Rädd Igel trötta. Är väl ovant att resa längre än till Ö-vik i slutspelstider...
Är Rädd Igel trötta. Är väl ovant att resa längre än till Ö-vik i slutspelstider...
MoDo Hockey > Sv: Harri Rindell klar som ny tränare i MoDo
Ingen skall längre få sno någon buckla av Modo. Bra att Rindell anlitas för att lösa eventuella medaljstölder i framtiden. Förresten, inte visste jag att han röker.....
Timrå IK > Sv: Semifinal 2008
mikenomad:
Tomas Ros använder en 2-årigt förelägg som alltid fungerar:
Tomas Ros använder en 2-årigt förelägg som alltid fungerar:
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
"Gladast över att slippa Modo - förutom möjligtvis några domare med spräckta trumhinnor efter allt skäll och gnäll - är nu HV.
Jag hävdar fortfarande att endast ett Modo med ordning på grejerna varit mäktigt nog att krossa HV:s gulddröm i vår."
Jag hävdar fortfarande att endast ett Modo med ordning på grejerna varit mäktigt nog att krossa HV:s gulddröm i vår."
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Redax 2:
SVT fattar väl att Foppas fot får fler rubriker än fem förvärvade fenomenala Timråfinnar...
SVT fattar väl att Foppas fot får fler rubriker än fem förvärvade fenomenala Timråfinnar...
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Snoop:
Så ni gick vidare för att ett allsvenskt, guldmätt och febrigt lag valde att möta er? Vilken skalp...Nä, titta nu på SVT imorgon och se hur Modo och Örnsköldsvik hyllas ;-)
Så ni gick vidare för att ett allsvenskt, guldmätt och febrigt lag valde att möta er? Vilken skalp...Nä, titta nu på SVT imorgon och se hur Modo och Örnsköldsvik hyllas ;-)
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
mikenomad:
Det blir mer Modo och guldsnack i SVT imorgon kväll, minns tillbaka och njut ;-)
Det blir mer Modo och guldsnack i SVT imorgon kväll, minns tillbaka och njut ;-)
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
73Sjöbba:
Du skulle behöva ett guld eller lite mer hockeytradition för att dämpa komplexen lite...
Du skulle behöva ett guld eller lite mer hockeytradition för att dämpa komplexen lite...
Timrå IK > Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Springsteen:
"Brynäs tar SM-guld i år"
Niklas Wikgård, expert SVT
"Brynäs tar SM-guld i år"
Niklas Wikgård, expert SVT
Timrå IK > Sv: Slaget om Västernorrland 2008
The great one:
Challe hade tur som mötte ett såsigt gäng som låg febriga och mumsade guldnougat ;-)
Nä, som jag alltid sagt, Foppas fot får fler rubriker än fem flashiga Timråfinnar....
Challe hade tur som mötte ett såsigt gäng som låg febriga och mumsade guldnougat ;-)
Nä, som jag alltid sagt, Foppas fot får fler rubriker än fem flashiga Timråfinnar....
MoDo Hockey > Sv: Slaget om Västernorrland 2008 match III av...
Frisco:
Du glömde att de har speciell musikunderhållning på Mumbai imorgon:
Du glömde att de har speciell musikunderhållning på Mumbai imorgon:
MoDo Hockey > Sv: Slut på förnedringen del IV
FreddanVF:
Du har helt rätt i din förmodan att det hänger ihop med Finland.
Det är inte helt lätt att ge en enkel förklaring till ett såpass komplicerat historiskt förlopp som länsindelning och namngivning. Men jag skall göra ett försök.
1329 omtalas "Östernorrlanden" som betckning för Österbotten i Finland. Detta förutsätter per definition även ett "Västernorrlanden".
Landen i norr "Norrlanden" omfattade på 1320-talet Stor-Hälsingland (motsvarande de nuvarande landskapen Hälsingland, Medelpad och Ångermanland) samt kustområdet runt Bottenviken ned till Ule älv och Ule träsk, senare ännu längre söderut till Pyhäjoki. I detta område gällde Hälsingelagen.
Ett första Västernorrlands län (även kallat Hudiksvalls län) omfattade 1634-37 hela dåvarande svenska Norrland norr om Gästrikland, med Hudiksvall som residensstad. Ur detta utbröts 1637 ett äldre Västerbottens län. Sedan Jämtland och Härjedalen införlivats med Sverige indelades södra Norrland 1646-54 i Härnösands län och Hudiksvalls län. År 1654 återskapades ett Västernorrlands län, nu med Gävle som residensstad.
Hoppas att du är tillfreds med svaret. Du kan läsa mer i Norrländsk uppslagsbok, 4:e bandet, utgiven av Norrlands Universitetsförlag i Umeå, 1996.
/Magnus Holmqvist
arkeolog
Du har helt rätt i din förmodan att det hänger ihop med Finland.
Det är inte helt lätt att ge en enkel förklaring till ett såpass komplicerat historiskt förlopp som länsindelning och namngivning. Men jag skall göra ett försök.
1329 omtalas "Östernorrlanden" som betckning för Österbotten i Finland. Detta förutsätter per definition även ett "Västernorrlanden".
Landen i norr "Norrlanden" omfattade på 1320-talet Stor-Hälsingland (motsvarande de nuvarande landskapen Hälsingland, Medelpad och Ångermanland) samt kustområdet runt Bottenviken ned till Ule älv och Ule träsk, senare ännu längre söderut till Pyhäjoki. I detta område gällde Hälsingelagen.
Ett första Västernorrlands län (även kallat Hudiksvalls län) omfattade 1634-37 hela dåvarande svenska Norrland norr om Gästrikland, med Hudiksvall som residensstad. Ur detta utbröts 1637 ett äldre Västerbottens län. Sedan Jämtland och Härjedalen införlivats med Sverige indelades södra Norrland 1646-54 i Härnösands län och Hudiksvalls län. År 1654 återskapades ett Västernorrlands län, nu med Gävle som residensstad.
Hoppas att du är tillfreds med svaret. Du kan läsa mer i Norrländsk uppslagsbok, 4:e bandet, utgiven av Norrlands Universitetsförlag i Umeå, 1996.
/Magnus Holmqvist
arkeolog
MoDo Hockey > Sv: Slut på förnedringen del IV
haggen:
Nä, man tränar bara på att stänga av strömmen inför de kommande hemmamatcherna....
Nä, man tränar bara på att stänga av strömmen inför de kommande hemmamatcherna....
MoDo Hockey > Sv: Slut på förnedringen del IV
NordaBoy:
Minst en match, gissar på två. Timander betyder rätt mycket för lugnet i försvaret. Jag hoppas att grabbarna kommer ihop sig, käkar lite huggorm och gör en bra insats så att det i alla fall blir ytterligare en match i Arenan.
Minst en match, gissar på två. Timander betyder rätt mycket för lugnet i försvaret. Jag hoppas att grabbarna kommer ihop sig, käkar lite huggorm och gör en bra insats så att det i alla fall blir ytterligare en match i Arenan.
MoDo Hockey > Sv: Slut på förnedringen del IV
Cyklob:
Det är ju nu man vill se lite rävspel. Chocka Timrå med en tokoffensiv, inför Torpedsystemet eller åk baklänges in i anfallszon, bara de händer nåt :-)
Det är ju nu man vill se lite rävspel. Chocka Timrå med en tokoffensiv, inför Torpedsystemet eller åk baklänges in i anfallszon, bara de händer nåt :-)
MoDo Hockey > Sv: Slut på förnedringen del IV
Pierre Hedin och Per Hållberg var på is idag på förmiddagen, alltid något.
Timrå IK > Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Snoop:
Lugn nu, det är ingen merit att vara bra mot dagens Modo...
Lugn nu, det är ingen merit att vara bra mot dagens Modo...
MoDo Hockey > Sv: Slut på förnedringen del IV
Rond för rond - så har det gått hittills
Rond 1 (27/2)
Luleå-Modo 2-1
(1-1, 0-0, 0-0, 1-0)
Luleå bröt Modos svit på sex raka segrar. Laget vann skotten med 42-26, men avgörandet kom först i sudden death. Luleå-backen Torbjörn Lindberg sköt in segerpucken 3.04 in i förlängningen.
1-0 till Luleå.
Rond 2 (1/3)
Modo-Luleå 1-3
(0-0, 1-2, 0-1)
Hemmalaget hade spelet och chanserna, Luleå hade Jarmo Myllys. Den finske landslagsmålvakten tog nästan allt. Hans Huczkowski gjorde 3-1 i öppen kasse med mindre än minuten kvar.
2-0 till Luleå.
Rond 3 (4/3)
Luleå-Modo 4-3
(2-1, 1-2, 0-0, 1-0)
Återigen handlade det om Modo mot Myllys. Luleås målvakt var, precis som i den andra matchen, fantastisk. Avgörandet kom i sudden death och återigen var det Huczkowski som avgjorde.
3-0 till Luleå.
Rond 4 (6 /3)
Modo-Luleå 6-1
(2-0, 3-1, 1-0)
Stolpe ut blev stolpe in. Plötsligt hade Modo marginalerna med sig och redan i början på andra perioden avgjordes matchen. Myllys var mänsklig, Luleås anfall tamt och backspelet darrigt.
3-1 till Luleå.
Rond 5 (8/3)
Modo-Luleå 6-1
(0-0, 3-0, 3-1)
Mikael Renberg avstängd och Jarmo Myllys sjuk. Då hade Modo inga problem att reducera en gång till i matcher. Det var snudd på utklassning och stundtals bara ett lag på isen i Kempehallen.
3-2 till Luleå.
Rond 6 (11/3)
Luleå-Modo 1-2
(0-1, 1-0, 0-0, 0-1)
Tufft, tätt och intensivt. Det blev tillslut tillfälligheter som avgjorde i Delfinen. I förlängningen bytte lagen chanser innan Modo-backen Jan-Axel Alavaara klev fram och avgjorde 14.08 in sudden death.
3-3 i matcher.
Rond 1 (27/2)
Luleå-Modo 2-1
(1-1, 0-0, 0-0, 1-0)
Luleå bröt Modos svit på sex raka segrar. Laget vann skotten med 42-26, men avgörandet kom först i sudden death. Luleå-backen Torbjörn Lindberg sköt in segerpucken 3.04 in i förlängningen.
1-0 till Luleå.
Rond 2 (1/3)
Modo-Luleå 1-3
(0-0, 1-2, 0-1)
Hemmalaget hade spelet och chanserna, Luleå hade Jarmo Myllys. Den finske landslagsmålvakten tog nästan allt. Hans Huczkowski gjorde 3-1 i öppen kasse med mindre än minuten kvar.
2-0 till Luleå.
Rond 3 (4/3)
Luleå-Modo 4-3
(2-1, 1-2, 0-0, 1-0)
Återigen handlade det om Modo mot Myllys. Luleås målvakt var, precis som i den andra matchen, fantastisk. Avgörandet kom i sudden death och återigen var det Huczkowski som avgjorde.
3-0 till Luleå.
Rond 4 (6 /3)
Modo-Luleå 6-1
(2-0, 3-1, 1-0)
Stolpe ut blev stolpe in. Plötsligt hade Modo marginalerna med sig och redan i början på andra perioden avgjordes matchen. Myllys var mänsklig, Luleås anfall tamt och backspelet darrigt.
3-1 till Luleå.
Rond 5 (8/3)
Modo-Luleå 6-1
(0-0, 3-0, 3-1)
Mikael Renberg avstängd och Jarmo Myllys sjuk. Då hade Modo inga problem att reducera en gång till i matcher. Det var snudd på utklassning och stundtals bara ett lag på isen i Kempehallen.
3-2 till Luleå.
Rond 6 (11/3)
Luleå-Modo 1-2
(0-1, 1-0, 0-0, 0-1)
Tufft, tätt och intensivt. Det blev tillslut tillfälligheter som avgjorde i Delfinen. I förlängningen bytte lagen chanser innan Modo-backen Jan-Axel Alavaara klev fram och avgjorde 14.08 in sudden death.
3-3 i matcher.
MoDo Hockey > Sv: Slut på förnedringen del IV
Nu laddar vi om och tar en härlig 5-1 seger imorrn ;-)
Skröder-Sundström-Svartvadet
Timander-Hedin
Yetman-Steen-Salomonsson
Hållberg-Hedman
Tolsa-Warg-Öberg
Hedman-Jonsson
Jonasén-Molinder
Tribbe-Westin
Skröder-Sundström-Svartvadet
Timander-Hedin
Yetman-Steen-Salomonsson
Hållberg-Hedman
Tolsa-Warg-Öberg
Hedman-Jonsson
Jonasén-Molinder
Tribbe-Westin
MoDo Hockey > Sv: Slaget om Västernorrland 2008 match III av...
scim:
Självklart, vilka tror du Modo får möta i semi?
Självklart, vilka tror du Modo får möta i semi?
MoDo Hockey > Sv: Slaget om Västernorrland 2008 match III av...
General_Moisio:
Jodå, Timrå är bättre än Modo.
Jodå, Timrå är bättre än Modo.
MoDo Hockey > Sv: Slaget om Västernorrland 2008 match III av...
Bragd-Birger:
I distriktsmästerskap så får ju det sämsta laget ett handikapp på 3-0, Modo vänder det här om de bara snyter sig och tar i lite.
I distriktsmästerskap så får ju det sämsta laget ett handikapp på 3-0, Modo vänder det här om de bara snyter sig och tar i lite.
Timrå IK > Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Peltomaa:
Det är väl bra inställning att han spelar vidare trots att det gör ont....
Det är väl bra inställning att han spelar vidare trots att det gör ont....
MoDo Hockey > Sv: Slut på förnedringen del IV
NordaBoy:
Äh, Davos vände 0-3 till 4-3 nyligen. Ordet kris betyder vändning...
Äh, Davos vände 0-3 till 4-3 nyligen. Ordet kris betyder vändning...
MoDo Hockey > Sv: Slut på förnedringen del IV
Nu äntligen börjar slutspelet, 2 raka hemmavinster och vi är i samma läge som ifjol. Det modospelarna behöver i år är lite rejäla utmaningar. Nu djävlar lyfter gulddraken i motvinden ;-)
Finnar har tappat ledningar förut....
Finnar har tappat ledningar förut....
MoDo Hockey > Sv: Slaget om Västernorrland 2008 match III av...
250kg kärlek:
Hoppas att det går undan och smäller bra ikväll, som i denna video. Kunde han resa på sig så borde Modo kunna det också....
Hoppas att det går undan och smäller bra ikväll, som i denna video. Kunde han resa på sig så borde Modo kunna det också....
Timrå IK > Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Smokey:
Själv försöker jag med voodoo för att hjälpa Modo ;-)
Själv försöker jag med voodoo för att hjälpa Modo ;-)
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
bisterfinnen:
Vad säger de i kaffestaden Gävle, vilka är sämst, Modo eller Brynäs? Är det fortfarande guldskimmer över dina souvenirer på ditt kontor?
Vad säger de i kaffestaden Gävle, vilka är sämst, Modo eller Brynäs? Är det fortfarande guldskimmer över dina souvenirer på ditt kontor?
MoDo Hockey > Sv: Slaget om Västernorrland 2008 match II
Icing-Ove:
Fel länk blev det.
Overtime Period
74.08 1 - 2 EQ MODO 5. ALAVAARA, Jan-axel
(19. PETTERSSON, Mikael)
66.49 2 Min MODO 29. MAJIC, Xavier HO-ST
Fel länk blev det.
Overtime Period
74.08 1 - 2 EQ MODO 5. ALAVAARA, Jan-axel
(19. PETTERSSON, Mikael)
66.49 2 Min MODO 29. MAJIC, Xavier HO-ST
MoDo Hockey > Sv: Slaget om Västernorrland 2008 match II
knaskamilla:
Här finns allt du behöver veta om det slutspelet:
stats.swehockey.se/x/0102/SMElits/0102/pg000001.htm
Här finns allt du behöver veta om det slutspelet:
stats.swehockey.se/x/0102/SMElits/0102/pg000001.htm
MoDo Hockey > Sv: Slaget om Västernorrland 2008 match II
Modo låg under mot Luleå med 0-3 i kvartsfinalen 2001 och tog ikapp till 3-3, för att sedan förlora avgörande hemma.
Modolaget bestod av centerstjärnor som Majic, Hagström, Wahlberg...
Kanske finns hopp ändå ;-)
Modolaget bestod av centerstjärnor som Majic, Hagström, Wahlberg...
Kanske finns hopp ändå ;-)
MoDo Hockey > Sv: Slaget om Västernorrland 2008 match II
Kan inte Blatny bli andretränare och hänga lite runt laget, det är ju en vinnare.....
Timrå IK > Sv: Slaget om Västernorrland 2008
Messiah:
Ja, vill Dubbel-W, Werner och Warg ha nån ädel medalj så får de lov att börja sätta lite avtryck på kvartsfinalen, just nu känns TIK alldeles för motiverade och effektiva för att Modo ska vända på detta.
Ja, vill Dubbel-W, Werner och Warg ha nån ädel medalj så får de lov att börja sätta lite avtryck på kvartsfinalen, just nu känns TIK alldeles för motiverade och effektiva för att Modo ska vända på detta.
MoDo Hockey > Sv: Slaget om Västernorrland 2008 match II
73Sjöbba:
Du menar att dra ner rullgardinen för S/T Hockey, ja det blev ju rätt mörkt i Medelpad efter kvartsfinalen ;-)
Du menar att dra ner rullgardinen för S/T Hockey, ja det blev ju rätt mörkt i Medelpad efter kvartsfinalen ;-)
MoDo Hockey > Sv: Slaget om Västernorrland 2008 match II
Wayne Gresky:
Det är Elof Ström som sköter ljuset i Arenan idag, det bådar gott....
Det är Elof Ström som sköter ljuset i Arenan idag, det bådar gott....
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Bissett19:
Nej, inte Weinis. Jag menade egentligen Årets slutspelsdrägg...
Nej, inte Weinis. Jag menade egentligen Årets slutspelsdrägg...
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
bisterfinnen:
Japp, som en viking, undrar vem som blir årets slutspelsägg....Holmqvist eller Ward?
Japp, som en viking, undrar vem som blir årets slutspelsägg....Holmqvist eller Ward?
Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Jensen_12:
Ja, ja, deltävlingar och försöksheat räknar jag inte. Jag har väl lite högre krav jag.
Ja, ja, deltävlingar och försöksheat räknar jag inte. Jag har väl lite högre krav jag.
Föregående · 405 · Nästa
Fint, men Blatny måste vara med i slutproduktionen. Det var han som gav oss guldet.