Historik
Föregående · 4 · NästaDomaren: "En solklar straff"
Följdfrågan på det blir: Får man ersätta avstängda spelare precis som man vill? Ett personligt straff bör väl få ha sin gilla gång, alltså att det blir en viss form av bestraffning såväl för spelaren som inte får delta men även att laget får vara utan berörd spelare och därigenom också bestraffas?
Redigerad kommentar
Men ja, jag har sjävklart också gjort såna saker, men det var på den tiden när man gick som barn och hade nåns farsa man var tvungen att åka hem med. Nej, att gå hem var inget alternativ då. Jag har därför inga jobbiga erfarenhter på det temat vilket jag är ganska nöjd med.
Däremot missade jag en period av mötet mellan Timrå IK och HV71, kan det ha varit säsongen 2000/01 och vi ligger under med tror jag 1-5 när jag anländer (vi hade haft APT på jobbet, därav min något sena ankomst). Nåväl, vi vänder då matchen och vinner den efter förlängning vill jag minnas. 6-5 gissar jag?
Någon???
Kämpa Timrå!!!
Jockes mål och hur det gick till glömmer jag då aldrig! Stämningen och trycket minns även jag.
Nu inför hemmapremiären mot VIK Västerås kom jag i samspråk med pappa Åke utan för arenan så nu är det andra bud som gäller tydligen.
Jag hade liten koll på vilka som hörde hemma vart och på vilket sätt dom kom till Timrå märker jag. Skönt att du vet bättre.
Det finns väl fler exempel på spelare sin börjat sin bana i Timrå men som av olika anledningar (främst att de inte platsade i ett på 90-talet rätt mediokert Timrå IK) gjorde att de sökte sig till Sundsvall.
Redigerad kommentar
HockeyAllsvenskan Play
Jag minns fortfarande idag känslan när jag står i klacken i en mycket väl besatt Timrå Isstadion (5387 åskådare!) i mötet med just Sundsvall Hockeyoch Jocke Nilsson på en genialisk lobbpassning (från Christer Jensen) över mittlinjen i friläge förvaltar chansen och sätter 2-0! Vi vinner sedemera matchen med 2-1 och snacket efter rörde sig om nån tveksam offside i slutet där laget i stan enligt gärdefalangen förfördelades å det grövsta.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Under den här tiden hade Timrå IK e n o r m t långt till att ens ha skuggan av en chans på avancemang till elitserien. Det var enormt naivt att tro att en sammanslagning av två halvmediokra lag egentligen skulle kunna utmana i nån större utsträckning.
Hur det blev sen minns jag faktiskt inte. Ja, jag kommer ju ihåg att Gärdefalangen inte var helt nöjda med den Timrådominans som per automatik blev verklighet iom valet av spelplats. Det var väl inte mycket man lyckades komma överens om alls, egentligen. Det var inte möjligt att förena två klubbar som på förhand var så pass bittra konkurrenter och är fortfarande, trots att vi inte mötts i seriesammanhang på snart 15 år.
När lämnade Sundsvall Hockey officiellt? Säsongen efter kvarstod ju namnet och laget avancerade faktiskt längre än under den första säsongen (till playoff 2 där man gick bet på Mora i tre matcher).
Namnet fanns ju kvar under säsongen 1993/94 också men från säsongen efter fanns både S/T Hockey och Sundsvall Hockey med åtskilda.
Den säsongen är för de som inte minns den sämsta som något lag från Timrå presterat då man missar både allsvenskan och spel i playoff. Nu räknar jag bort uteisarnas dagar, jag hoppas ni kan ha överseende med detta.
El Maco: Det borde jag självklart ha förstått, sorry :)
Vi mötte aldrig Uppsala IS i dåvarande hösta serien den enda säsong (1962/63) de var uppe. Timrå spelade i den norra serien medan Uppsala spelade i den södra. Och då vi för andra säsongen i rad kvalificerade oss för slutspel (det hela avgjordes i serieform (om 8 lag) där ettan (Djurgårdens IF) blev svenska mästare. Vi kom jumbo med endast en inspelad poäng) så tvingades då Uppsala kvala och sedemera alltså åka ur.
Samma säsong började för övrigt ishallen i Timrå att byggas.
Säsongen 1988/89 kvalificerade sig Uppsala AIS som man hette då för Allsvenskan tack vare en andraplats i dåvarande division 1 östra bakom Hammarby. Vi kom på en mindre hedrande tredjeplats i norrettan bakom Sundsvall Hockey och Team Kiruna.
Första gången lagen möttes var i Allsvenskan säsongen 1991/92 - under namnet Sundsvall/Timrå Hockey förstås. Vi vann hemma med 6-2 (publik: 3001) medan vi torkade borta med 4-7 (524).
Almtuna var ur landets andra serie mellan 1999 och 2001 och man var bara upp och vände säs. 2001/02. Den senaste tioårsperioden har man varit rätt mycket upp och ner i Allsvenskan/Hockeyallsvenskan:
2003/04: 9:a
2004/05: 9:a
2005/06: 7:a
2006/07: 8:a
2007/08: 12:a
2008/09: 6:a (vidare till playoff 2 där det tog stopp mot Växjö Lakers)
2009/10: 4:a (vidare ända till spel i kvalserien där man slutade 5:a)
2010/11: 6:a (sista plats i förkvalet till kvalserien)
2011/12: 11:a
2012/13: 12:a
Asplöven HC - Wikipedia
Lyxfällan de-luxe!!1!
Föregående · 4 · Nästa