Huge

35202 inlägg · 40033 besäkare

Historik

1 ·
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
KulaShaker: "har dessutom dålig känsla för när det är dags att göra affär eller ej."

Exakt på VAD baserar du det påståendet?
Om du tar den misslyckade affären med Välimäki som intäkt för ditt påstående så finns det ju betydligt fler exempel där han lyckats med en värvning och således haft en bra känsla för när det är dags att göra affär...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Låter osannolikt att Alcen bara har fokuserat på Välimäki och inte jobbat parallellt med andra tänkbara värvningar.
Visst har han tappat en del i tid men på dom otåliga och mest kinkiga gnällspikarna härinne så får man ju uppfattningen att silly season redan är över och serien börjar på lördag. Typ...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Och vad hade ändrats i sak när det gäller var Välimäki till sist skulle hamna, ifall Alcen bara hade avvaktat till första juli då?
Det enda som hade varit annorlunda är att vi alla och Alcen hade blivit besvikna den andra juli i stället för som nu, den 25:e juni...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: "Så hög hylla som möjligt. Inte högsta som han sagt förut ."

Du har 5 hyllor där dom bästa spelarna finns på den översta, dvs hylla nr 5.
Om Alcen nu säger att han letar på så hög hylla som möjligt så innebär väl det att han bl.a letar på hylla nr 5, dvs den högsta.
Eller menar du att det finns nån högre hylla än den 5:e, trots att det bara finns 5 hyllor?
Eller hur har du försökt tänka här?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Om det där stämmer så tyder det väl på det jag tidigare varit inne på: att Välimäki initialt har skrivit på för Brynäs med Carolinas goda minne och godkännande.
Sen har både Välimäki och Carolina i ändrat sig och tvingats bita i det sura äpplet genom att tvingas ersätta Brynäs ekonomiskt för Välimäkis kontraktsbrott.
Carolina har sannolikt värderat Välimäkis tjänster högre än förlusten av 4 miljoner kronor i reda pengar.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
#33: Ja, visst är det jobbigt med sakliga inlägg.
Förstår att du saknar gnäll- och grininläggen men återkom lagom till seriestarten när dessa börjar hagla mer frekvent än i dagsläget

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Bratwursten : Självklart, men det hade ändå inte lindrat besvikelsen nämnvärt hos både Alcen och oss supportrar.
Enda skillnaden är väl isf att Alcen inte hade fått lika mkt skit som han får nu, även om det inte är hans fel nu heller att Välimäki ändrat sig i sista stund.
Är väl som Hemlin säger: i 99 fall av 100 händer det inte att parterna ändrat sig så här sent efter att ha varit överens sen en längre tid.
Nu hände det och jag tror inte att Välimäki innerst inne tycker att han agerat speciellt sjysst i den här soppan.
Om det nu är nån tröst för ett tigerhjärta...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
aplusb: "Att man dessutom försöker släta över sina egna tillkortakommanden med "Nää men det är ju bara begränsade spelare vi ersätter" för att kunna värva bredd istället är ju inget annat än pinsamt."

Det är bara din usla läsförståelse som spökar för dig.
Alcen säger bara att Kopacka, Scott och Vesel var spelare med begränsade roller i laget.
Var i artikeln säger Alcen att han tänker ersätta dessa spelare med breddpelare som också kommer att få samma begränsade roller?
Han säger ju klart och tydligt att han letar på så hög hylla som möjligt, just för att kunna ersätta Kopacka, Scott och Vesel med bättre spelare och som INTE ska ha lika begränsade roller som sina ersättare.
Om det inte är läsförståelsen som brister så beror det sannolikt på att du medvetet vantolkar Alcens svar för att försöka svartmåla Alcen.
Oavsett så är båda alternativen lika oseriösa.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Zzz: Det mest sannolika scenariot är väl att Välimäki och Alcen har varit muntligt överens om ett avtal och att båda parter inte fått nån indikation på att Carolina skulle agera i sista stund.
Nu gjorde man det och Välimäki kunde inte tacka nej i det läget.
Han känner non själv att han satt Brynäs i en dålig sits, samtidigt som han måste tänka på sig själv.
Även om Alcen INTE hade gått ut med att värvningen var klar utan haft för avsikt att släppa nyheten efter den 1/7, så hade ju Carolina snuvat oss på finnen likförbannat.
Till syvende och sist så har väl Alcen gjort allting rätt.
Det är Välimäki och dennes agent som inte hållit vad man kommit överens om med Alcen.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jugge: Japp!

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
aplusb: Tvärtom. Svedman är nog fullt medveten om att inget är klart förrän allting är påskrivet och till 100% vattentätt.
Att han skulle vara missnöjd med Alcens arbete bara för att nåt till synes oförutsätt hänt när allt mer eller mindre varit klart, är ju bara trams.
Alcen borde ha avvaktat till dess att alla tänkbara varianter hade varit undanröjda och som skulle kunna sätta käppar i hjulet för den här värvningen.
Det är det enda Alcen ska ha kritik för.
I övrigt har han gjort ett riktigt bra jobb med att de facto vaska fram Välimäki som värvning, det kan ingen ta ifrån honom.
Det mest sannolika är ju att Välimäki och Carolina hade tagit det här beslutet även om Alcen hade avvaktat och inte gått ut med nånting förrän allt varit klappa och klart.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Pettisbif: " Något tofflig... kan tyckas."

Eller "Något mansgrisaktigt" hos dig, kan tyckas...

Finns ett bra uttryck på engelska här:
"When mama is happy, everybody is happy..."

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Scerban: Utifrån Sasses artikel så känns det ju som att Alcen helt enkelt har tagit en rövare som inte gått hem.
Högst sannolikt i vetskap om att han fortfarande ändå har andra alternativ på bordet som han jobbar parallellt med.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
KulaShaker: En tänkbar variant är att Välimäki skrivit på för Brynäs och därefter ångrat sig när han fått ett förslag från Carolina som han inte kunde motstå, och nu tvingas han som kontraktsbrytare ersätta Brynäs utifrån vad som står i kontraktet med Alcen i rådande läge.
Mao: Alcen har gjort allt rätt men kan och bör isf inte tvinga en spelare att spela för Brynäs om denne vill bryta ett gällande kontrakt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Scerban: Bortsett från komiken med kinkiga och otåliga fans som grinar oavsett om en spelare värvas tidigt eller sent så undrar man varför Alcen gått ut med att Brynäs gjort klart med Välimäki innan det varit just klart, till 100%.
Har han medvetet chansat och sålt skinnet innan björnen varit skjuten, fullt medveten om att det här kunde hända?
Eller har han slarvat och inte haft koll på alla tänkbara varianter i regelverket vid såna här övergångar?
Lär väl komma en förklaring och då får man avgöra ifall hans agerande känns trovärdigt och begripligt eller inte.
Rent spontant känns det iaf som ett klavertramp
av en SC att basunera ut nåt innan
ett kontrakt är till 110% vattentätt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
willyyoung : Därför att INGEN kan vara 100% säker på att en värvning blir lyckad.
Om du nu inte är klärvoajant och kan se in i framtiden, förstås

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Erat: Vad skönt att Alcen snöar in på en spelare och väntar, istf att hugga på första bästa i mitten på maj bara för att lugna alla kinkiga och otåliga fans...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Sportnisse: Nä, ibland behöver Alcen inte göra så mkt för att han ska lyckas värva nån han vill ha.
Perfekt, då kan han lägga lite mer tid på spelare som ev står högre upp på värvningslistan.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Du vet inte ett skit om hur Alcen jobbar, vilka han ev väntar besked från, vilka som ev redan är klara osv osv.
Mao: du bara jagar upp dig själv och målar upp ett killgissarscenario som inte är baserad på nån som helst fakta.

Med vänlig hälsning
Din egen språkprofessor

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Det kanske är spelarna som velar?

Ja, det var just det jag försökte säga också.
Bara med en lite annorlunda formulering.
Att spelarna har en egen vilja och har rätt att tacka nej till Alcen, verkar vara nåt som är fullständigt obegripligt och märkligt i grismöbelns värld.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Ditt jävla kinkiga och otåliga bebisgnäll har redan straffat oss tåliga och vuxna supportrar och det
kommer med säkerhet att fortsätta straffa oss under hela nästa säsong.
Jag föreslår att du lägger en motion när SHL har sitt årsmöte som går ut på att ingen sportchef ska behöva invänta nån påskrift öht.
När en SC vill ha en spelare så räcker det att sportchefen skriver på och därefter är spelaren ifråga automatiskt bunden av gällande kontrakt.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: "Jag vägrar å lalla å jatta med dom som inte bryr sig."

Så du tror på allvar att man inte bryr sig bara för att man inte har samma problem som du har: att inte kunna släppa Brynäs under någon dag året runt?
5-åringar resonerar väl i regel på det sättet och jag undrar om det verkligen är fruktbart och vettigt att 5-åringar är rätt personer att ställa realistiska och rationella krav på Alcen och laget i övrigt?
Tveksamt...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: " det finns noll hype kring föreningen på grund av denna silly season."

Ja, det stämmrer naturligtvis om du frågar alla otåliga, förväntansfulla och kinkiga fans som tror att allt är kört i värvningsväg bara för att Alcen inte har lyckats värva de spelare han vill ha innan den sista veckan i maj och som även verkar tro att denna silly season redan är över...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Makita: "Men du går i mot yrkesfolket i Brynäs som tycker det hade varit en fördel om laget vore klart tidigare denna säsong än inför förra."

På vilket sätt går jag emot yrkesfolket menar du, bara för att jag tror att Bellows inte hade anpassat sig så mkt snabbare till spelet i SHL om han bara hade anslutit tidigare och fått åka lite mer på is innan sommaruppehållet?
Det är väl självklart att det alltid är en fördel om en sportchef kan göra sitt lag klart så tidigt det bara går efter en avslutad säsong.
Ditt märkliga och skrattretande slutsatsdragande går minsann inte av för hackor...

"Om nu plan A var att få truppen klar tidigare till nästa säsong än förra så har något gått fel."

Varifrån har du fått den märkliga uppfattningen att Alcen i allmänhet har och har haft en plan B, som går ut på att inte få laget klart så tidigt som möjligt?
Min generella uppfattning är att alla sportchefer har som plan A att alltid få sitt lag klart så tidigt som möjligt.
Om du sen på allvar tycks tro att en sportchef medvetet har som plan att avvakta så länge som möjligt med att få sitt lag klart, så får du väl tro det om du vil.

"Vad en lekman som jag har svårt att förstå det är varför plan A har existerat."

Haha..
Så du har svårt att förstå att en sportchef har en plan som går ut på att försöka göra laget klart så tidigt som möjligt?
Ok. Eller nåt...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ME88x: Bellows anslöt väl lagom till att försäsongsträningen på is startade på allvar nån gång i augusti. Innan dess hade man väl bara kört lite på is och mest för att känna på grejerna, typ.
Den ev lilla extra istid han hade fått om han hade anslutit nån gång i maj/juni och fram till sommaruppehållet hade knappast gjort nån större skillnad när det gäller anpassningen till SPELET i SHL, när det är allvar och man spelar om poäng.
Den delen lär man sig bara genom att just spela om poäng när serien är igång.
Så teorin om att Bellows minsann hade anapassat sig mkt snabbare till spelet i SHL om han bara hade fått åka av sig lite mer på is innan sommarupphållet, ger jag inte mkt för.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: "Bellows är alltså ett lyckat exempel på den här typen av värvningar och han tog ungefär halva säsongen att anpassa sig till SHL. "

Så du menar att Bellows hade anpassat sig mkt snabbare till spelet i SHL om han bara hade anslutit till laget och försäsongsträningen nån gång i maj/juni istf nån månad senare?
Vad grundar du isf den teorin på?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Heggih2k: Då är det förstås Alcens fel, inte Carlssons.
Det är så som tragikomiska tangentbordsanalytiker som KaptenB resonerar.
Haha, ska man skratta eller gråta åt ”logiken”?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Vadå 13 aug??
Har jag missat nåt? Serien drar ju igång redan på lördag, det tror man ju iaf när man läser dina frekvent återkommande gnällinlägg, så den där matchen i SCA-cupen måste ju redan ha spelats...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Anders Berg: "Nu såg jag ju inget av hockey-VM"

Det är helt Ok. Vanligt scenario när man överlag inte är hockeyintresserad.

"Backen, som jag glömt namnet på."

Också vanligt om man överlag inte är hockeyintresserad.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Sportnisse: Ja, jag har dömt aktiv på juniornivå här i Stockholm på 80-talet, så både mina domarkunskaper och den lilla förståelse för domarjobbet som jag tagit med mig därifrån har jag nog till viss del nytta av än idag.
Det gällde att visa vem som ”härskade” på isen så inte junisarna trodde att dom själva bestämde och fick göra som dom ville.
Lite som jag tvingas agera härinne ibland…
😄

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Pitch: Vad yrar du nu om?
Jag har väl heller aldrig påstått att nån som inte har varit coach i SHL, inte kan ha vettiga åsikter om saker och ting?
Finns flera härinne som vare sig är eller har varit SHL-coach, som jag anser ha vettiga åsikter om saker och ting.
Samtidigt som det finns dom som inte varit coach i SHL och där jag anser att dom INTE har vettiga åsikter.
Eller vad vill du ha sagt?
Den gamla vanliga korkade beskyllningen att jag är en diktator som bestämmer vad man får tycka eller inte tycka?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Pitch: "Inte bara i Brynäs som det görs rätt grova coachmissar. Att ställa Thelin i match 6 är för mig helt ofattbart så länge Larmi är 100% hel/frisk."

Nu är ju faktiskt inte du nån coach och bör inte yttra dig om saker du inte har kompetens till att bedöma.Tangentbordscoach.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Pettisbif: ”Halvskapligt” = varken bra eller dåligt lag, mkt mellanmjölk från NHL plus 4 juniorer från SHL.
Har inte skyllt på domarna, konstaterar bara att matchen sannolikt hade sett annorlunda ut efter det korrekta 2-0 som finntomtarna obegripligt dömde bort.
Plus den fula bentacklingen som du förstås tyckte var schysst och helt Ok.
Men hallå, det är ju Pettisbif.
Så jag hade inte förväntat mig lite läsförståelse…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Vi har ju 4 juniorer och i övrigt ett halvskapligt lag, räcker inte mot ett tuffare och mer rutinerat Schweiz.
Synd att finnpajsarzebrorna inte håller måttet.
Vi blir blåsta på ett korrekt mål, 2-0 där och det blir en helt annan match.
Plus att dom inte vågar ta ett matchstraff för bentacklingen.
Hoppas Finland eller Kanada ror hem guldet, kul för Norge med en historisk första semi.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
nittontolv: Två pinsamma och halvblinda finnjävlar till huvuddomare.
Först dömer dom bort vårt mål pga ”distinkt sparkrörelse”.
Sen blundar dom för den fula bentacklingen som är ett solklart matchstraff.
Brukar vara samma visa i varje VM: man lyckas hitta dom sämsta domarna…

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: 2 halvblinda finnjävlar får det till en ”distinkt sparkrörelse”
Pinsamt..

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Retse: Grismöbeln är förstås jätteorolig nu att Välimäki kommer att skriva på för oss…😱

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Heggih2k: Hos kinkiga 7-åringar är det alltid pappas fel om dom inte får sin vilja igenom…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Silfverberg levererar!!! 2-1. 👊😁👍

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
ellis: "Tänk om han tyckt tvärtom? Då hade Lindström inte varit vatten värd, va'?"

Precis, det stämmer.
Jag tycker inte att Sanny har eller haft rätt i alla saker han talar om.
Hade han tyckt tvärtom gällande Alcen som sportchef så hade jag inte hållit med honom och följaktligen så hade jag heller inte hållit med Lindström.
Nån fråga på det?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
munkas: Ja, oavsett vad Sanny tycker och tänker om det hockeymässiga i SHL så tycker jag att han är mer trovärdig än vad många griniga, kinkiga, otåliga och i jämförelse med Sanny okunniga sofftyckare är.

Check!

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Ja, det var väl inget fel på det rådet när han tillträdde.
Tittar man på hans resultat överlag så känns det samtidigt och så här i efterhand att han inte hade behövt nån "läromästare" vid sin sida.
Ibland råkar råden från en sån som Sanny sammanfalla med råden från supportrar och andra lekmän, inget konstigt med det.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Mattson: " Lite kul i alla fall att en erkänd hockeyexpert som Sanny L föreslog Alcen som sportchef i förväg."

Ja,nu blir det ju väldigt svårt att bestämma sig för vem man ska lita mest på i frågan.

Ska man tro mest på vad Sanny med sina meriter, kontakter och erfarenheter som hockeytyckare har att säga om Alcen?

Eller ska man tro mest på vad Grismöbeln med sina meriter som otålig och svartvit tangentbordstyckare på HS har att säga om Alcen?

Hmmmm...
Nu fick man sig en rejäl dos av beslutsångest.
Måste tänka igenom saken ordentligt innan jag bestämmer mig för om Sanny känns mest trovärdig eller Grismöbeln...

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Ja, det är kört nu med nån klassforward. Serien startar ju på torsdag.
Haha..

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
k1m: Hur har du kommit fram till att det är närmare till Gävle från Härnösand än vad det är till Ö-vik?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: 3 senaste, t.o.m…
Bör väl stå tämligen klart nu att Sportnisse inte ens håller måttet som tangentbordsanalytiker…. 😁

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Du är iaf bra på att måla Fan på väggen.
Herregud, det är den 23:e maj, inte den 23:e augusti.
Slappna av, det är inte kört med ersättare till Masken eller det andra som man vill ha…

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
KaptenB : Han är redan en bra målvakt så nu har vi två bra målvakter att alternera mellan och du behöver inte oroa dig så mkt.
Alla blir glada och nöjda!

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Pitch: Behövs kanske för dom som inte fattat, nen kul att du håller med mig.
Välkommen till The Movement of "Överlåt ruljangsen till yrkesfolket, dom vet bättre än vad vi härinne gör"

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Tvärtom så tror jag att våra målvakter dom senaste två åren hade gjort det bra i SAIK, eftersom dom hade haft en mkt bättre hjälp av uteförsvaret där.
Trenden med guld i HA, final förra säsongen och målet uppnått i år trots initiala problem med många andra saker än enbart målvaktsspelet, tycker jag tyder mer på att det är vårt försvarsspel överlag förutom målvakterna som varit/är problem som man bör titta på i första hand.

1 ·
Om Huge
Hejar på: 0x20-bif1bif.svg Brynäs IF

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE

Från Lidingö