Rytter

12679 inlägg · 8860 besökare

Historik

· 135 ·
MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}:

Påminner inte deras säsongsinledning om våran för några säsonger sedan.

Vi vann mycket första kvarten av serien pga en ledande kedja och vasst pp men vi spelade inte bra. När sedan på och bp havererade så sjönk vi i tabellen.

Tidigt än men tycker deras inledning är liknande och att man totalt saknar spel i 5 mot 5 efter 15 matcher är oroande.

Nu får dom rycka upp sig för vill se löven, modo och Timrå i shl på sikt.

Timrå får slå ut Oskarshamn, löven får ta lhc (Det var väl dom som tog deras plats) och vi tar Leksand.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}:

Ja ett sådant byte skulle vara bra för oss. Öhman gör lite nytta som sjundeback. Dock kan detta göra Löven riktigt starka då han har alla attribut för att kunna dominera på denna nivå, så svår avvägning detta. Släppa = Ja, släppa till Löven = Nja, kanske, eller inte.

Såg absolut inte detta hända då jag ändå tyckte han visade upp kvalitéer under försäsongen även om försvarsspelet hade mer att önska. Trodde han skulle växa in i detta med rätt coachning från Björn/Styf och att Tommy Enström. Tyvärr kanske matchningen Hedberg/Öhman var lite fel i början då Hedberg inte alls hade samma nivå som nu och detta påverkade stabiliteten i Öhmans spel mest. Han behöver en som kan städa typ Hedman vid sin sida.

Vi ska inte ta in någon extra (Viklund) ifall vi inte släpper någon. Vi har ju dessutom Wallinder som kan prova på A-laget när Norris Norlinder spelar JVM.

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Försökte att gå in och kolla lövens årsredovisning för att se personalkostnader förra året, så vi kan jämföra detta senare och se om det är en gigantiskt minskning som lövensupportern påstår samt att dom låg långt efter andra lag och jämföra med Timrå och Modo.

Men jag var tvungen att ge upp, höll fan på att få en stroke när jag såg skiten dom lagt upp. Hur fan man man som företag som omsätter 100 miljoner inte presentera en vettig redovisning som går att läsa.

Den som fanns var alltså en scanning av en papperskopia som dessutom var sned. Alla andra klubbar jag sett har en proffsig redovisning i digitalt format.

Men det är klart är man under kontrollår och behöver spara pengar så måste man vända på varje krona. Eller så är det en taktik för att slippa att personer ska luska i siffrorna.

Timrå IK > Sv: Timrå IK - HC Vita Hästen 2019-10-27
{8839}:

Han kommer representera tre kronor i framtiden och under sin karriär, det är inte det jag invänder mig mot. Det är mer Nyströms konstiga resonemang varför han borde vara med nu.

För vissa spelare verkar det inte gälla att man måste prestera först. Allt beror på ifall man har rätt efternamn eller är mediernas favorit.

Timrå IK > Sv: Timrå IK - HC Vita Hästen 2019-10-27
RasmusVS:

Förstår inte hur Nyström tänker, men å andra sidan så här han ju visat flera gånger att han inte kan hockey.

Dahlén är en poängmakare och stjärna på HA nivå, men han är långt ifrån landslaget och internationell hockey. Han kan styra ett pp och producera poäng men i 5 mot 5 försvinner han stundtals mot ha motstånd och spelet utan puck är rätt mediokert. Sedan tycker jag han inte har samma bett i åkningen som tidigare, rent spontant känns det som han tappat lite pga alla besvär med skador och tuff säsong. Detta håller inte i landslagssammanhang.

Nyström tycker att Garpenlöv och tre kronor ska utbilda honom. Detta är helt fel ett landslag är inte ett ställe att utvecklas och jobba på svagheter, man kommer dit för att man redan har utvecklas och ska få testa detta på en högre nivå. Att utveckla Dahléns spel utan puck får faktiskt Dahlén, Timrå och freddan samt SJ ta tag i, när detta är gjort och man fått resultat kan man börja snacka landslagsuttagning.

Med Nyströms resonemang borde ju Albin Lundin också vara given, visst att han har saker att jobba på men det kan ju landslaget hjälpa till med.

MoDo Hockey > Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
Bad_Brett:

Tycker nog att vårt BP varit bra i senaste 7 matcherna. Mot BIK t.ex. Sedan är det svårt är det alltid motståndarna som är dåliga och inte kommer upp i nivå, eller lyckas vi stressa så bra att passningstempot och kvalitén blir lidande? Lite för många matcher i rad för att det ska vara en slump.

Så att det blivit bättre än vad vi visade upp i början av serien t.ex mot SSK är det nog inte ens värt att diskutera.

MoDo Hockey > Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
{5647}:

Positivt att vårt BP blivit bättre. Känns fortfarande aggresiva men inte över aggresiva.

Förbättrar vi pp och lyckas hålla i 5 mot 5 och bp blir vi riktigt jobbiga att möta.

MoDo Hockey > Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
Heyerdal:

Även om han sätter en tycker jag han gjort en dålig match och varit ganska osynlig.

MoDo Hockey > Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
{5647}:

Ännu större anledning att hålla det enkelt och spela med större marginaler.

MoDo Hockey > Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
modomille:

Någon som sett Werner idag? Tycker han knappt syns i spelet. Hoppas han är nöjd med sitt byte.

MoDo Hockey > Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
Gavelo:

Helt rätt! För varje vinst kommer man närmare en förlust. Ett topplag låter förlusterna stanna vid 1 max 2 matcher och börjar sedan bygga en ny svit.

MoDo Hockey > Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
Heyerdal:

Precis. Vi behöver inte bjuda publiken på nått på bortaplan, det är inte vår skyldighet utan hemmalagets. Ser gärna att vi spelar mer defensivt på bortaplan och med större marginaler än hemma, sedan lita på lagets styrka och ta chanserna när de ges.

Vi ska kunna tråka ut och mala ner alla lag på bortaplan i denna serie.

Vill vi dessutom hota lag i allsvenskafinalen, fortsättningsserien eller kval krävs ett äckligt tight bortaspel.

MoDo Hockey > Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
Dundee:

Så nu är vi enligt dig tillbaka i rätt prestation nivå? Går snabbt i svängarna för dig. Jag tycker fortfarande att vi gör en dålig match, individuella skills gör att vi har kvitterat.

Största felet i denna match är taktiken, man kan inte ligga på så här i en match där inte allt stämmer, det är ju precis så här Västervik vill ha det, att vi går bort oss framåt så de får kontra. Då måste man säkra mer hemmåt och ha tålamod.

Ska vi ligga i topp måste vi lära oss spela med stort tålamod.

MoDo Hockey > Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
modomille:

Första halvan har inte alls varit bra. Men vi har 30 min på oss att ändra på detta. Bara en fråga om vi vill detta?

Nu har vi hugg igen, se för fan till att täta hemåt nu så inte Västervik får så bra betalt för sina lyftningar ut i mittzon.

MoDo Hockey > Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
Dundee:

Ruta 1 efter 6 raka vinster och nu en plattmatch (som inte är över än iof). Du är verkligen expert på att alltid se det värsta i allt. Tror du njuter lite när det går dålig för laget eftersom det endast är då du kommenterar, ofta med "vad var det jag sa" kommentarer.

MoDo Hockey > Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
{8384}:

Alltså vad i helvete håller vi på med. Vi får in en reducering, sedan går vi all in framåt så Västervik kan bara chippa ut och kontra.

Visst lite flyt att dom får med sig kontringen men vi spelar så sjukt naivt framåt utan täckning idag så då blir det så här.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
jonsson:

Otroligt vackert PP mål iaf. Nu har vi hugg, sluta och slarva nu.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett:

Enda positiva är ju att det är mycket kvar så vi kan faktiskt orka vända ifall vi tar tag i detta och inte fortsätter byta chanser med Västervik. Vi har sådan bra lag att vi ska orka mala ner dem över 60 minuter.

Vi måste sluta bjuda sämre lag utan eget spel på chanser, tråka ihjäl dem och visa att vi är starkare över 60 minuter. Det är ju så vi lyckats vinna stort mot andra defensivt inriktade lag.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Trilske:

Oj oj så vi ger bort denna match och chansen att klättra. Ser inget som tyder på att vi ska orka vända detta tyvärr.

Vi går precis i Västerviks fälla och har ingen ide hur vi ska göra istället.

MoDo Hockey > Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
jonsson:

Tror det spelar mindre roll. Gör vi det vi ska slår vi dom 10 av 10 gånger.

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Kristianstads IK 2019-10-25
Kulltorp:

Kan ni gå in i vår bok och hämta tillbaka er ultras supporter. Vi klarar oss utan honom där.

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Kristianstads IK 2019-10-25
{8671}:

Vad jag vet har han varit med och spelat upp både Malmö och Rögle, men det kanske inte räknad.

Eller har du inte koll?

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Kristianstads IK 2019-10-25
{8671}:

Samma tränare som spelade ut er ur shl och stöd för tidernas skräll när ett litet skitlag avancerade till shl för första gången.

Resultatet av avancemanget enligt många här var ju pga en stark grupp och ledare som hampus, ek, Gallo mfl och sefan Dahlén som spets.

Men visst sitt och var nöjd med freddan du, jag är glad så länge han är upptagen på annat håll så han inte kan komma till modo.

Ps jobbar freddans fortfarande på att sätta försvarsspelet? Han har ju bara haft ett par säsonger på sig nu.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
Modo M:

Ok, såg nog fel då. Så får ta tillbaka min svordomsramsa mot Hedman och köra den mot sylwander istället.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
henkeiskogen:

Ja det var hav, svor rejält över den. Men ville nog måla i hans hyllningsmatch.

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Kristianstads IK 2019-10-25
{8671}:

Skåningen har iaf gjort laget bättre och bättre, fixade vår bästa säsong i ha i fjol, och tror han slår det i år. Gjort om hela träningskulturen så tidigare långsamma spelare som Björklund har nu bra fart, orken verkar bättre också. Laget ser snabbt och starkt ut.

Är väldigt nöjd med vår tränare, kul om du är nöjd med er tränare också och inte vill byta.

Vi får väl se efter säsong om björn eller freddan lyckats bäst.

Timrå IK > Sv: Timrå IK - Kristianstads IK 2019-10-25
{8671}:

Fast du måste ju ändå tycka att avsaknad av spel och att skapa mål i 5 mot 5 är besvärande. Att vara -2 på hemmaplan mot en nykomling är ju inte ok.

Eller räknar du att ni ska hålla 35+% i pp resten av säsongen?

Jag tror ni snarast måste få igång 5 mot 5 för pp siffrorna kommer sjunka ner mot 25% över säsong.

Wahlgren är en gåta, shl spelare på försäsong men när det blir tuffare och serien drar igång försvinner han. Ni som undrade hur fan vi kunde släppa honom och tyckte att ni hittat en stjärna, förstår ni nu kommentarerna från vårt håll angående wahlgren och att det inte är en förlust för oss.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
mr_brasco:

Jo han kommer grisa och spela hårt mot oss det kan vi vara säkra på. Skulle skrivit in en klausul att han inte får spela mot oss, aik hade väl detta när vi tog in Steen därifrån.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
modomille:

Kul att vi faktiskt levererar inför en bra publik. Hoppas att fler och fler hittar till hallen nu för detta lag förtjänar bra med publik. Vi spelar ett snabbt och kreativt spel med många unga och spelare med anknytning till modo så ge nu laget den publik de förtjänar.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
jonsson:

Bil tränaren tyckte de gör en bra match och att vi var jobbiga med fyra kedjor som alla skapar och trycker på.

Förklarade det dåliga passningsspelet bakifrån med att vår press var jobbig och de tvingades ta snabba beslut och då blev kvalitén lidande.

Sitter och myser när man hör sådant, sex raka är ingen slump.

Nu ska vi visa Werner på söndag varför han inte fick plats i laget.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
Rytter:

Han fick revansch i bp med räddningen på Thorell läge.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
jonsson:

Ja det såg märkligt ut. Onödigt när vi haft allt i andra och tredje.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
Monno:

Från att vara rätt dålig defensivt i början är han fan en klippa nu. Spelar enkelt när det behövs och använder sina styrkor för att vinna puck och komma ur press.

Hedman måste få plus också. Han spelar en väldigt bra defensiv just nu och är väldigt nyttig.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
{5647}:

20-4 nu när perioden är över. Vi skulle satt minst en och gått ifrån med ett eller två mål.

Tyvärr när vi får chansen i pp sänker vi tempot och tar inte vara på läget.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
Trilske:

Sywander har tagit hans plats och Karlström gått in på Sylwanders plats.

Så antingen bänkad eller skada. Kolla om han sitter i båset.

MoDo Hockey > Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
{5647}:

Håller med. Tycker BIK ser ut att ha problem med tempot när vi vänder spelet, och detta är ju ändå ett topplag i serien.

Deras mål är ju mer frukten av slump än eget spel.

Vi har dessutom skapat flertalet ok lägen.

Fortsätter vi så här i 2 perioder till tar vi det.

MoDo Hockey > Sv: Tingsryd - Modo 2019-10-23
Tarasov:

Vinst imorgon och vi gör en väldigt bra första 1/4 av serien med 26p på 13 matcher (2p/match). Förlust och vi ligger på 23p på 13 matcher (1.77p/match) vilket får anses som ok.

Vi ligger bra med i racet hur som helst efter 1/4 av serien. Gäller bara att fortsätta sätta ihop längre sviter av poäng när det väl kommer en förlust.

Kollade upp 5 mot 5 igen.

Vi har alltså gjort 39 av våra 44 mål i spel med lika många på isen (2 i 4 mot 4). Som jämförelse har Timrå gjort 17 av sina 36 i spel med lika många spelare. Detta är en styrka och jag blir trygg av dessa siffror, får vi bara ordning på PP kommer vi ha ännu ett vapen.

Insläppta i 5 mot 5 ser minst lika bra ut där vi har 13 insläppta, Timrå har som jämförelse 20 insläppta i 5 mot 5 och ligger totalt -3 i denna spelform.

Efter första 1/4 har vi släppt in minst mål och gjort flest i 5 mot 5. Med tanke på hur mycket vi skapar och producerar samt spelarna vi har i laget borde det bara vara en tidsfråga innan det lossnar mer i PP, kan vi ligga upp mot 20% kommer vi ligga väldigt bra till. BP tycker jag ser betydligt bättre ut och vår % lider väl av de första matcherna i serien, speciellt mot SSK släppte vi in mycket i BP.

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
RasmusVS:

Nu var det mer formuleringen fulltränad som jag kommenterade. Det är viss skillnad på att vara fulltränad och inte vara helt mentalt inne i det.

Finner det märkligt att 2 månader in på säsong och totalt 3 med träning skulle leda till att man inte är fulltränad trots en tuff säsong, hjärnskakning och sommar öl.

Timrå IK > Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2019-10-23
{8839}:

Vad har Dahlén gjort som behöver en halv säsong på sig att komma i form? Pojken är ju ung och ska ju vara igång efter 10-15 matcher och 2 månader av träning.

MoDo Hockey > Sv: Tingsryd - Modo 2019-10-23
MorganaLefaey:

En eller två matcher och det hade kunnat vara en slump. Nu har vi i flertalet matcher gjort motståndarna riktigt dåliga och det är lite för många för att det enbart ska vara en slump.

Bra ifall motståndarna börjar tänkta på att täta bakåt och ligga rätt när de möter oss, och funderar på hur dom ska få ner vår fart och försvara sig. Då har vi redan ett mentalt övertag.

Det sjuka är ju att flertalet mål är i 5 mot 5 och att vi inte har ett fungerande PP i dessa matcher. Sjuk styrka att kunna sätta upp dessa siffror utan pp.

Funderar ifall 5 raka är vår bästa trend i ha? Har vi satt upp liknande form något annat år med 15p av 15 möjliga?

MoDo Hockey > Sv: Tingsryd - Modo 2019-10-23
Amitiel:

Det måste lossna och bli bättre med tanke på kvalitén på spelarna.

Hur som är det ett lyxproblem just nu när vi krossar i 5 mot 5.

Fungerar vårt bp så har vi goda chanser till vinst i dagsläget. Skulle vara orättvist mot övriga ifall vi adderar ett 20% pp till detta.

MoDo Hockey > Sv: Tingsryd - Modo 2019-10-23
{5647}:

4-0 och alla mål i 5 mot 5. Håller just nu men måste få till ett pp ifall vi vill vara med i racet fram mot våren.

Riktigt stabil match. Släppte vi till 10 skott på bortaplan? Det är sjukt bra och bevis att försvaret fungerar bra idag.

Kul med hockey just nu.

MoDo Hockey > Sv: Tingsryd - Modo 2019-10-23
Tarasov:

Riktigt bra period på bortaplan. 2-0 samt två i ramen, synd att vi inte kan sätta en i vårt pp när vi skapar tryck mot kassen. Tur vi är brutalt bra i 5 mot 5.

Defensivt ser det också stabilt ut, vi kommer snabbt ur zon och får med oss farten.

Gillar det jag ser.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo
{8399}:

Tycker som du det är en onödig och respektlös tackling, han behöver inte trycka till där, men jag skulle nog inte vilja lägga in denna under kategorin överfall och huvudtackling.

Matchstraff och sedan 1 extra match känns ok, svårt tycka att detta ska ge så mycket mer avstängning än så.

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
Bragd-Birger:

Ser ingen anledning att fortsätta på samma sätt med argumentet att "så har det alltid varit i hockeyn".

Vill man ha förändring och utveckla svensk hockey och tror att det är positivt med utbyte mellan serier och detta kommer locka mer åskådare mm så kanske man måste tänka annorlunda kring just upp och nerflyttning. Man behöver ju inte ha samma modell för detta som för att vinna SM-guld.

Därför tycker jag att en hybrid vore det bästa då får man både och, samt att ett lag är garanterad plats och det finns möjlighet att genom slutspel slåss om en plats till.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov:

Kanske var det detta Hellkvist såg tidigt i fjol. Han vill inte underkasta sig träningen på samma sätt om t.ex Karla/björka har gjort och när han inte vill förändra så fick han ingen plats i truppen. Man ser ganska stor skillnad i tempo på både Karla och Björka jämfört med för 2 år sedan så sättet vi tränar på och bygger upp spelarna verkar ge resultat.

Timrå IK > Sv: Apropå nånting...
{8839}:

Fsat 1:an kommer inte gå direkt upp som jag fattat det, det kommer vara ett slutspel för de 8:a (?) främsta lagen i HA. Så att komma 1:a ger endast hemmaplansfördel genom alla rundor. Detta var iallafall förslaget, men vet inte om det är klubbat.

Vinnaren i detta slutspels träd byter plats med sista laget i SHL som åker direkt ut.

Tråkigt att man inte vågade göra en hybrid, så 1:an går direkt upp och lag 14 i SHL åker ner. Sedan får övriga lag göra upp i ett kval i HA för att möta lag 13 i SHL i bäst av sju.

Tycker man borde värdera prestationen att vinna en serie bättre och belöna laget med direkt uppflyttning. Som nu kan ju ett lag hamna 8:a och toppa formen samtidigt som lag 1-3 har skador och är ur form och det är lag 8 som går upp. Förstår tjusningen med detta också, men en hybrid lösning hade gett det bästa av båda världar, både premiera 1:an samt införa chansen för fler lag att kriga om den andra platsen.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{8225}:

Har har verkligen bra skott samt andra attribut som gör att han skulle kunna bli en riktigt bra spelare i HA.

Dock är väl skridskoåkningen och inställningen det som gör att han får det svårt.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo
jonsson:

AIK var inte bra. Samtidigt så slog dom ju Timrå nyss.

Lite för många matcher där vi har kört över motståndet för att det ska vara en slump. Alla kan ju inte göra sina plattmatcher mot oss. Känns som att vi i år faktiskt kan göra motståndarna dåliga.

Med ett fungerande PP hade det kunnat bli 7-0 igår, så stor var skillnaden.

MoDo Hockey > Sv: AIK - MoDo
Trilske:

Så sjukt att vi tar stora segrar trots ett icke fungerande PP. (Tycker dock att vi sätter upp bra lägen idag men får inte in pucken).

Andra lagen ska var glada att vårt pp och bp hackat. Får vi upp dessa ett par snäpp blir vi äckliga att möta.

Inget snack att lundin är etta nu, tycker försvaret ser tryggare ut med honom i kassen, känns som man litar mer på honom att ta det han ska ta när man tar bort pass och låter honom ta skytt.

Bredden är vår styrka, oavsett kedja eller backpar så skapar vi framåt.

· 135 ·