Rytter

12679 inlägg · 8860 besökare

Historik

· 231 ·
MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs

Rytter:

Kollade lite extra på Salmela idag. Missförstå mig rätt nu, jag älskar att se Kyle spela hockey. Men ifall valet är mellan att få in honom i truppen eller behålla Salmela så blir jag lite osäker.

Gillar det spel som Salmela visar upp. Han har bara gjort två matcher men tycker att han visat riktigt fina kvaliter som vi skulle ha nytta av hela säsongen. Han är pucksäker och kylig, har bra passningar och skottet och skottvilligheten verkar det inte vara något fel på. Sedan är han helt ok i defensiven med.

Vad säger ni övriga om detta val. Salmela eller Kyle in i dagens trupp?


MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs

Bad_Brett:

Håller med! Det är inte kunnandet det är fel på. Det spel och den fart vi visar upp ser betydligt bättre ut än tidigare säsonger. Problemet är att vi ännu inte fått alla bitar på plats samtidigt och då kan vi inte räkna med vinster i dagens jämna serie.

Som flera säger så är det som att vi prioriterad defensiven i början och då blev offensiven lidande, nu på slutet är det istället tvärt om. Får vi ihop detta så kommer detta bli bra tillslut.


MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
S-vikaren:

Vi måste bli jämnare i 60 minuter då kommer trepoängarna. Är väl bara AIK matchen som kan räknas till en väl genomförd match för oss. Resten har varit en berg och dalbana.

Tycker att laget visat att potential finns för att prestera riktigt bra, dock visar vi det för sällan.

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
Bad_Brett:

Bara konstatera att vi har världens sämsta domarkår. Ok att nivån mellan matcher kan skillja. Men så här pass mycket mellan perioderna i samma match har jag fan inte sett.

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
ULTIMAVICI:
Precis! Tråkigt att se!

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
ULTIMAVICI:

Någon som rycker det är annan nivå på bedömningarna av domarna nu än i första?

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
NuMo:

Spina med den dåliga spelförståelsen hittar fram med ett fint pass. Skönt!

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
Monno:

Precis! Tagit ett friläge och räddat en straff så ingen skugga över honom.

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
J F K:

Såklart är det så! Bara så jävla frustrerad att det går emot oss rejält nu. Bortdömda mål, bra offensivt spel och ändå tre enkla mål i baken.

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
Bad_Brett:

Är väl bara juniorerna sim kan vända detta. Dom fattar inte att det är kört!

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
Bad_Brett:

Det är kört!

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
S-vikaren:
Alla på isen var vilse!

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
Fan vad vi ger bort mål!

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
Jävla fasthållningar vid sargen. Skulle man inte vara hårdare mot sådant.

Vi spelar bra i offensivzon iaf.

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
S-vikaren:

Andra för Possler. Sjuk form!

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
Zappaholic:

Du!

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
ULTIMAVICI:

En sak är klar. Hade varit mål om det gjorts mot oss!

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
J F K:

Det får man väl ha så länge man inte hindrar målisen. Eller har jag fattat fel där.

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
NuMo:

Vi har inte nå flyt just nu.

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
J F K:

Ja den första halvan av perioden var inte bra. Sedan äter vi oss in i matchen och skapar en hel del. Ta med oss det in i andra så blir detta bra.

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
Rytter:

Typiskt att vi åker på ett bp när vi kommer igång spelmässigt. Håll tätt nu!

MoDo Hockey > Sv: Modo-Brynäs
Gusse:

Brynäs känns mer rejäla i allt än så länge och leder rättvist.

MoDo Hockey > Sv: HV71-Modo

J F K:

Känns skönt att han valde oss trots att han lär ha haft sedelbuntarna från KHL framför näsan.

Ska vi tolka detta som att det ej kommer finnas utrymme för Salmela i vår trupp? Tycker ändå att det man såg i hans första match såg lovande ut och hade gärna sett mer av honom i dagens modo.


MoDo Hockey > Sv: HV71-Modo

MorganaLefaey:

Just videogranskning är något som SHL måste ta tag i. Det sker på ett amatörmässigt sätt just nu. 

"Inte tillgång till alla bilder" är en riktig jävla skitursäkt och gör att man bara börjar misstänka att man medvetet ger hemmalaget fördelar ifall det är en svår situation och några bilder inte tydligt visar situationen. Då kan ju måldomaren skydda sig med att säga "jag hade bara tillgång till dessa bilder, och där ser det ut som.....". Tycker att tv-bilderna klart och tydligt visar att detta inte ska vara mål. Och dessa bilder bör ju även måldomaren ha tillgång till.


MoDo Hockey > Sv: HV71-Modo

MorganaLefaey:

Har ni missat att Kyle är tillbaka: 

http://allehanda.se/sport/modo/1.6338640-cumiskey-till-modo-hockey-klar-for-hela-sasongen

Betyder detta att vi endast spelar Salmela tills han kommer?


MoDo Hockey > Sv: HV71-Modo

ULTIMAVICI:

Mycket bra sammanfattat, skriver under på allt.

Det man kan lägga till kring PP som jag tycker gjorde stor skillnad är att man nu ser ut att ha en tanke kring inspel i offensivzon. Detta gjorde att vi på ett enkelt sätt kunde ta oss in utan att chansa med en dump, till följd av detta blev det lättare för oss att komma in och sedan ställa upp direkt för att styra igång vårt PP.

Ser ut som man iaf lagt en del tid på att träna och ha en tanke kring inspel nu iaf.


MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01

Berka:

Det du beskriver såg man bara i tredje perioden då HV höll på att skita ner sig av rädsla för en kvittering. Syndes att det var ett lag som också haft det tufft när vi var på väg ikapp.

Ta t.ex det stabila BP som vi visat upp, av det såg man inte så mycket idag, så nej jag är absolut inte nöjd med defensiven.

Offensivt är det mer att glädja sig åt, tar de rutinerade ett litet steg till samtidigt som Ritola kommer tillbaka kommer vi kunna hota betydligt mer offensivt.

Sedan är det skönt att efter Challe åren ha coacher (först uffe och nu forsberg) som kan intervjuas utan att man skäms. Så skönt svar av Forsberg när han blev pressad av Wikegård angående Timashow på point i PP. Förklarade att han ville ge honom chansen och att han tar på sig det som hände i BP som ledare.

Challe hade väl sågat det stackars grabben sönder och samman.


MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01
J F K:

Håller med! Defensiven går bara att bedöma fram tills att HV gick ifrån. Men redan innan det såg det sämre ut än tidigare.

Sedan är det helt rätt att släppa på allt och köra, men efter det är det omöjligt att bedöma defensiven för den fanns inte. Tror också att det var viktigt att Fp ösa på framåt och känna att man kan skapa och få dit pucken. Bättre att förlora med 5-3 och chansa än att slå stopp och förlora ändå. Kan göra att vi får ihop bitarna snabbare.

MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01
Då kan vi konstatera att du och jag har väldigt olika bild av vad godkänd defensiv är!

MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01
Berka:

Funkar defensiven bra idag? Såg vi samma match? Tycker att vi var sämre defensivt idag sett till hela matchen än tidigare.

HV hade ju läge på läge att döda matchen om och om igen vid 4-1.

MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01
J F K:

Säger som tjejen sa. Ifall den hade tagit på en klubba borde inte pucken ha ändrat lite riktning? Nu gick den ju i en spikrak linje från skridskon in i mål.

MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01
J F K:

Vi tar med oss att offensiven och pp börjar komma igång. Sedan ser det ut som de rutinerade börjar växla igång. Tycker att hensick var mer delaktig och jobbade hårdare idag.

Får vi ihop defensiven samtidigt som offensiven sitter kommer detta bli bra tror jag.

Sedan ska salmela och ritola in också och då är vi ännu starkare.

MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01
Patrik Källstr:

Fy fan vad vi ska vara glada att inte HV gjorde 5-3 där. Vilka lägen vi bjuder på!

MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01
ULTIMAVICI:

Snyggt pass! Foppa klass! Grymt backhand avslut, var den inne direkt eller i ribban?

MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01
Berka:

Är du trög! Du ställer en korkad fråga varför han spelar där. Tänker du efter förstår du varför man inte gör om i alla par bara för att behålla den rangordning bland spelare som du verkar tro att nummren på paren betyder.

MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01
Berka:

Så du tycker att det är bättre att spräcka backpar som spelat ihop sig bara för att din rangordning ska gälla?

Tänk efter varför han spelar där idag och vad det skulle innebära ifall det ska ändras i alla par bara för att bibehålla rangordningen.

MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01
Monno:

Håller med! Just nu sämsta back!

MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01
Bad_Brett:

Tycket offensiven och pp ser bättre ut, tyvärr har defensiven blivit lidande idag. Skröder känns het kommer peta in en.

MoDo Hockey > Sv: Hv71 - MoDo Hockey 2013-10-01
J F K:

Att du orkar med? Har försökt tidigare men han förstår inte vad som skrivs och vrider och vänder så till slut är det något annat än i början.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Färjestad 2013 09 28 18:30

ULTIMAVICI:

Håller med. Även om jag kanske hellre hade sett Possler på sidan om Hensick. Där har vi ju en sniper som kan ta tillvara på passen från honom.

Men jag förstår tanken med Bengtsson och Hedberg som är riktigt åkstarka spelare och mer fysiska än Possler. Dessa kanske kompleterar Hensick bättre och klarar att vinna tillbaka puckar i offensivzon på ett bättre sätt. 

Blir hur som helst intressant att se hur juniorerna tar sig an denna utmaning och hur dom klarar av att inte spela i samma kedja. Ska dom lyckas få med sig sina nya kedjekamrater är frågan.

Trots att spelet sett sådär ut de senaste matcherna så ser jag ändå fram emot varje match, och mycket är juniorernas förtjänst. Som man har saknat att ha bra juniorer som går in i laget och gör skillnad.


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Färjestad 2013 09 28 18:30

ULTIMAVICI:

Gillar dessa förändringar. Vårt mål måste vara att få fart på spetsspelarna, vi har inte den ekonomiska lyxen att kunna bryta kontrakt med de som ej presterar.

Tyvärr så verkar Ritola en bit ifrån comeback ifall han inte ens tränar i kedjorna. Någon som vet ifall han deltar i träningarna? Vilka moment avstår han ifrån isf?

Hoppas att ungdomarna kan vara lika framträdande i de nya kedjorna som de är när de spelar tillsammans, isf kanske vi kan få in den energi som behövs för att få fart på övriga spelare i dessa kedjor. 


MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Färjestad 2013 09 28 18:30
Salle:

Jobbigt att man inte ser bättring i offensiven än, speciellt i pp. Enda positiva är att vi har bra målvaktsspel samt släpper in få mål. Tycker man bör gå vidare och vara nöjd med defensiven och nöta uppspel och pp för att få igång offensiven.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Monno:

Ser ut som att Ritola inte är tillbaka imorgon heller. Den där day-to-day skadan varar längre än väntat.

Någon som hört eller läst något kring Ritola?


MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey-Frölunda 13/14

Monno:

Tack! Intressant läsning. Var ju ungefär som man kom ihåg det, att det tog ett tag innan han kom igång. 


MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey-Frölunda 13/14

Någon som vet eller kan leta fram vad Schremp hade för stats på sina 10 första matcher?

Vi måste få igång Tambellini och Hensick, tycker man ser att dom behöver en tredje spelare som bär upp defensiven och vinner tillbaka pucker åt dom. Jag slår än en gång ett slag för Påhlsson i den kedjan. Kan inte bli sämre iaf.

Funderar även på ifall man skulle våga att flytta en av juniorerna till en annan kedja för att se ifall han kan dra igång den kedjan och bidra med fart och fläkt. Men det är svårt, vill ju helst inte splittra den formation som för tillfället fungerar bäst.

Vi har den trupp vi har och jag hoppas inte att man gör sig av med en enda spelare utan att ha en klubb klar som tar över all lön. Vi har inte den ekonomin att göra oss av med spelare och fortsätta betala lön.

Redigerad kommentar


MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey-Frölunda 13/14
Saknar Ritola och hans puckkåthet. Då skulle vi iaf vara inne i zon längre än 2 sek. Sedan spelar det ingen roll att det bara är Ritola som håller i pucken under den tiden, skulle iaf vara roligare att kolla på än dessa försök till anfall.

MoDo Hockey > Sv: MODO Hockey-Frölunda 13/14
spud:

Ta även bort nollan som gillade hans kommentar.

MoDo Hockey > Sv: Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

Berka:

" Nu har du tyvärr fel igen, han har aldrig motbevisat mig!

Jag har påpekat att han varit blek, och slut, sett omotiverad ut etc. och vad är din tolkning av per åge det 2 senaste säsongerna?"

Min tolkning är att det är en spelare som gjort 51p och 35p på de två senaste säsongerna. Ett av åren hade han dessutom väldigt bra +/-, han får gärna vara hur han vill så länge han visar upp dessa siffror.

Tycker verkligen att detta är att motbevisa dig när du påpekar att han är varit blek, slut och omotiverad de senaste 2 säsongerna.

Siffrorna talar dessutom sitt tydliga språk, de senaste två åren hade vi inte klarat oss utan honom, och jag tror att han kommer vara viktig för oss även i år. Dock inte lika framträdande som tidigare år. Kom ihåg att serien är 55 matcher och inte 4.


MoDo Hockey > Sv: Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

Berka:

"Skillnaden på dig och mig är att jag ser när en spelare inte kommer leva upp till förväntningarna innan"

Ja det är klart, går man in till varje säsong och säger att en spelare är slut så kommer man tillslut att få rätt. Angående skröder så leder han just nu på poäng över dig ganska överlägset så många gånger han motbevisat dina synpunkter.

Håller med att Skröder är på väg nedåt i karriären och jag tror inte heller att han kommer vara i närheten av  sin poängbästa säsong. Men att vi skulle vara ett bättre lag utan honom köper jag inte.



MoDo Hockey > Sv: Luleå Hockey - MoDo hockey 2013 09 21 16:00

7p på de fyra första matcherna. Där tre st varit bortamatcher. Ett bra facit för ett lag som är under uppbyggnad.

Tankar efter dagens match:

-Juniorerna fortsatt pigga, kan dock få tryck på sig i egen zon samt strula till det och fastna i mittzon. Men när dom får checka fast motståndarna eller komma med fart så är dom farliga

-Hägg har en svacka och måste börja spelare enklare först och främst

-Sullivan stabil idag, tycker att han tagit steg framåt

-Hedman & Torp är ok, är det backpar som bäst lyckas få fast motståndarna ute vid sargerna. Blir dom bara mer noga i egen zon så kommer dom bli viktiga för oss under säsongen

-Hensick har det tungt, har för lite puck just nu och har inte kommit in i detta än

-PP bedrövligt, måste börja nöta in detta snarast, vi har de spelare vi behöver för att kunna ställa upp med två riktigt bra pp formationer. Främst inspelen i offensiv zon som inte fungerar

-Lööv fortsätter att imponera, bra storlek, fysisk, och bättre händer än vad jag hade kunnat tro

-Carlsson gör en bra match och är i mina ögon bättre än Hägg idag

Det var någon som sa att istiden var ganska jämt fördelad över matchen, kan detta vara en anledning att de rutinerade spelarna inte kommer igång så fort. Dessa är ju spelare som är vana att ta mycket istid? 


· 231 ·