1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 508101 inlägg · 4189 ämnen

Sv: Modo - Björklöven
KB: De gillar sina egna fabler här uppe i Umeå. Är det nån förvirrad bloggare som dragit iväg en glädjesiffra nu igen. Klubben fick ju ta tillbaka sina siffror förra säsongen. De har ett kroniskt modokomplex och brukar ha svårt att erkänna hur jävla grym arena vi har. Man hinner tex få sin öl innan matchen är slut ;-)

Sv: Modo - Björklöven
Nucky: Detta var ju bland den roligaste underhållning man sett på åratal.
Vilken fight, enda smolket är ju Rosdahl då, hoppas att det är något lindrigt och snabbt övergående.
Matchen i sig tycker jag Löven äger större delen men vårt uppoffrande spel utan puck är nog det bästa jag sett, så Lövens upplevda övertag kanske var lite av en synvilla.
Däremot gick det grus i maskineriet gällande vårt eget puckinnehav och passningsspel.

Matchens förgrundsfigur måste jag ju ändå utse Lundin till.
Man undrar hur han gick från ansedd medelmåtta till GIGANT, var kom det ifrån??
Vem såg det komma...

Hursom vill man ju bara tacka för underhållningen

Sv: Modo - Björklöven
jonsson: Viktor Olofsson reducerar till 3-2 för Buffalo mot Tampa

2 målskyttar från Modo i kvällens match. (Hedman,Olofsson)
Modo slår löven med 3-1 och tar serieledningen!

Hittills en sjukt bra kväll för oss Modoiter

Sv: Modo - Björklöven
NuMo: 10 RAKA

Sv: Modo - Björklöven
dempa: Nejfan, ikväll hoppas vi dom viker sig för hemmatrycket. Finns goda möjligheter med fullsatt Fjällräven och Lördagsfylla på läktaren

Sv: Modo - Björklöven
{8384}: Det ryker. Det börjar bli hett. MoDoröööv mot torra löv. 8-1.

Sv: Modo - Björklöven
{8399}: Är nog små odds på att det sker i Modoklacken...

Ska på matchen imorgon och skulle ljuga om jag inte är lite orolig att dom kommer ställa till med fanskap.

"Men det ser ju coolt ut att elda inomhus" Idioti.
Tillhör ju dock skaran som tycker Black army m.fl är bland det töntigaste vi har också så är väl en törgubbe.

Sv: Modo - Björklöven
Foppatofflan: Ja, tror jag med.

Förbannat skönt att Modo för en gång skull är ett tryggt lag i harmoni som INTE behöver tokjaga värvningar inför Jul.
Hur många år sedan var det vi upplevde det senast?
06/07?😆

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tarasov: Jag anser att det är dags att Glader förlänger Hellqvist kontrakt.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Snipan:
Det är någon som gjort en rejäl insättning de senaste dagarna. 9 mille på ett bräde.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{5647}:

Slutsålt inför lördag👍

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bara 50 platser kvar till matchen på lördag, kommer nog bli bra tryck.

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Länsvänner!
Vi har ett problem.
Vi kan INTE göra mål.
Ni sprutar in mål.
Kan vi inte få ett par utav er?
Vi har ett uppehåll på 10 dar nu!
Ni går ju som tåget...
Vi måste ju hjälpa varandra eller?🙄🤔

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Undra om den här filuren ångrar sig nu😂
loven4ever.com/15-vesel-vs-tambellini/

Sv: Modo - Södertälje 2019-11-03
Golden boy : Var HA’s bästa målvakt efter jul. Herregud, ge honom en chans att komma i form..

Sv: Mora IK - Modo Hockey 2019-11-01
jonsson: Nedgångsjohan!

Sv: Mora IK - Modo Hockey 2019-11-01
jonsson: den var forsberg värd😀😀

Mora IK - Modo Hockey 2019-11-01
Ja, men då är det kanske min tur att skapa en matchtråd.
Allting har gått lite för bra på slutet där vi till och med vann mot Västervik trots att alla tecken pekade på förlust.
Nu talar väl ingenting för oss. Mora har en dålig period med väldigt lite gjorda mål och flera förluster på senare tid. Modo däremot har sju raka vinster och har jagat bort bortaspöket.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
hanzon: JA, undrar om han inte är som viktigast i matcher som mot Västervik då han alltid kommer till jobbet med samma inställning. Karla blev helt riktigt bänkad för han hade lite tveksam inställning, men att det skulle hända Johan finns inte på kartan.

Sv: Västervik - Modo 2019-10-27
modomille: Ser ut som Sylwander är tillbaka med Jellvert. Det ger mycket bättre balans i den kedjan.

Det är sådana här matcher man gillar Forsberg och Häggström. Oavsett vilka skills de har så jobbar de stenhårt och verkar äntligen ha fått med sig fler.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
mr_brasco: Med tanke på att det är en hel del ramsor direkt tagna från Hammarby så är det väl ett gäng wannabe-stockholmare i klacken som tycker dom är coola som sysslar med pyroteknik.
Är det inte dom som, åtminstone i Björklövenmatchen, hade några kritvita tröjor i klacken, återigen likt storstadsklubbarnas supportrar i fotboll för att försöka likna några halvhuliganer. Garanterat nån av dom som gjorde bort sig i den matchen och blev portad.
Ja jag börjar nog bli för gammal för sånt här trams också, åtminstone i hockeyarenor...

Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
jonsson: Ni kommer segla om i all världens fart. Tror Björklöven kommer få svårt att hålla ifrån er med. Ni kommer få ett hett kvalspel mot Björkarna till våren. Sanna mina ord.

Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
{5647}: 15-3 i skott i andra. Man borde helt enkelt fått bättre utdelning bara.

Sv: Modo - Karlskoga 2019-10-25
Trilske: Tror ni Norlinder kommer dominera i jvm?

Modo - Karlskoga 2019-10-25
Matchdags igen! Spännande att se hur vi kan ta oss an ett topplag på hemmaplan! Speciellt efter sådana bra resultat på hemmaplan. Om vi kan hålla i våran vinstform. Detta blir en rejäl utmaning. Hoppas på mycket folk där!

Sv: Tingsryd - Modo 2019-10-23
Tarasov:

Vinst imorgon och vi gör en väldigt bra första 1/4 av serien med 26p på 13 matcher (2p/match). Förlust och vi ligger på 23p på 13 matcher (1.77p/match) vilket får anses som ok.

Vi ligger bra med i racet hur som helst efter 1/4 av serien. Gäller bara att fortsätta sätta ihop längre sviter av poäng när det väl kommer en förlust.

Kollade upp 5 mot 5 igen.

Vi har alltså gjort 39 av våra 44 mål i spel med lika många på isen (2 i 4 mot 4). Som jämförelse har Timrå gjort 17 av sina 36 i spel med lika många spelare. Detta är en styrka och jag blir trygg av dessa siffror, får vi bara ordning på PP kommer vi ha ännu ett vapen.

Insläppta i 5 mot 5 ser minst lika bra ut där vi har 13 insläppta, Timrå har som jämförelse 20 insläppta i 5 mot 5 och ligger totalt -3 i denna spelform.

Efter första 1/4 har vi släppt in minst mål och gjort flest i 5 mot 5. Med tanke på hur mycket vi skapar och producerar samt spelarna vi har i laget borde det bara vara en tidsfråga innan det lossnar mer i PP, kan vi ligga upp mot 20% kommer vi ligga väldigt bra till. BP tycker jag ser betydligt bättre ut och vår % lider väl av de första matcherna i serien, speciellt mot SSK släppte vi in mycket i BP.

Sv: Tingsryd - Modo 2019-10-23
Costanza: Känns inte som det är samma lag som spelade de 6 första matcherna mot sen senaste, åtminstone de senaste 3 matcherna har varit väldigt stor skillnad, känns som laget är deras egna största motståndare.

Sv: AIK - MoDo
Trilske:

Så sjukt att vi tar stora segrar trots ett icke fungerande PP. (Tycker dock att vi sätter upp bra lägen idag men får inte in pucken).

Andra lagen ska var glada att vårt pp och bp hackat. Får vi upp dessa ett par snäpp blir vi äckliga att möta.

Inget snack att lundin är etta nu, tycker försvaret ser tryggare ut med honom i kassen, känns som man litar mer på honom att ta det han ska ta när man tar bort pass och låter honom ta skytt.

Bredden är vår styrka, oavsett kedja eller backpar så skapar vi framåt.

Sv: Kristianstad - Modo 11-10-19
Ishockey:
Vi har vunnit 2 av de 4 matcher där jag önskadae 4 fulltidssegrar. Jag ser det som rätt så viktigt att vi kan ta nästkommande 2 också. Mest för arbetsrons skull.

Det som jag går på är att jag tycker laget har en förmåga att föra spelet mot det flesta lagen, när man ligger under skapar man tryck. Sen att vi är tillbakatryckta i 2 min igår på slutet jag leva med. Vi har dessutom tagit fler ”enkla” segrar på 9 matcher än vad vi gjort på en hel säsong tidigare vilket ändå säger nåt om kapaciteten i laget. Däremot blir våren tuff men det skall den vara. Tror dessutom Hanses kommer växla upp.

Sv: Kristianstad - Modo 11-10-19
Tarasov: Tror förresten du kommer få rätt om Lundin. Vilket spel han visar upp!
Känns så trygg och lugn. Tror Hanses kommer få stora problem att ta tillbaka förstaspaden.

Sv: Silly season - 2019
{5647}: I en kryptisk artikel från allehanda så påstår man att Modo ”sitter i värvningsbåten”, frågan är då vad man letar efter?!

Som jag ser det så finns det både spets och bredd framåt samt väldigt många skickliga backar + att Lundin visat att han blir att räkna med så vad ska man då värva?

Modo har förmodligen en redan skyhög spelarbudget och väldigt många kvalitativa namn i truppen så vilken spelare skulle kunna göra detta mediokert spelande lag bättre eller rent av bra, mitt svar är förmodligen ingen!

Jag tror fortfarande att Modo har Allsvenskan bästa trupp spelare för spelare, att försöka stoppa en blödning med en ny spelare tror jag är som att försöka stoppa en vattenläcka med plåster när man egentligen borde försöka om leda vattnet vid huvudventilen.

Jag tror att:

Björn och Per måste försöka hitta ett sätt i sitt spelsystem som förebygger att vi dels drar på oss mängder med utvisningar men också ett sätt att inte bli överspelade egentligen i alla 3 zoner, jag tror att hade vi bara avvaktat och legat på rätt sida i många situationer ist för att systematiskt tokjaga puckförare över hela banan så hade modo förmodligen dubblat poängskörden fram till idag.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gusse: Jag åker också hem till Själevad då en jobbkollega är mycket bättre än mig.

Sv: Västerås - Modo 04-10-19
jonsson: Min syn är att vi spelar ett spel vi inte klarar utav. Vi försöker spela oerhört aggresivt, men det kuggar inte i riktigt. Såg man igår så var det några tillfällen då jag tycker att det är rent av idiotiskt aggresivt. Harald visade på ett exempel där Karlström och Enström gick stenhårt på samma spelare och Västerås blev fyra mot två i slotet. Det fanns fler och ännu värre exempel där vår extrema press helt enkelt blir lätt att spela förbi och där resultatet är flera fria spelare i mycket farligare positioner.

Vad jag menar är att ledningen måste göra två saker.
1. Sälja in det så att alla förstår och spelar efter ett så pass aggresivt försvarsspel.
2. Ändå se till att avvägningarna blir smartare. Även om man vill spela så aggresivt så MÅSTE man avgränsa sig till att bara vara aggresiva när man har en bra chans att vinna pucken. Det kan ALDRIG vara så att man ska rusa två man på en Tony Mårtensson med 100% puckkontroll i sarghörnet för att ge ett tydligt exempel. Det måste alltså defineras i vilka situationer man backar hem och i vilka man sätter pressen. Vi är flera som förespråkar att låta motståndarna ha pucken efter sargerna, men att när antingen pucken kommer till ett farligare område framför mål eller motståndarna pga dåligt pass el dyl har dålig puckkontroll. Då sätter man in pressen.

Jag tycker att det kanske blivit ännu aggresivare än ifjol och faktiskt ännu sämre. Vi är snart inne på AJ-nivå där vi också pressade som dårar över hela banan, men där spelarna efter hand helt enkelt inte hade förtroende för att systemet fungerade. Då blev vissa passiva och i ett aggresivt system måste alla vara aggresiva, men under AJ föll försvaret ihop som ett korthus. RIsken finns att det återupprepas om vi inte får ordning på det snart.

Sedan finns också problemet med att om man pressar så hårt så blir spelarna snabbt trötta och fulla med mjölksyra. Vinner vi inte pucken snabbt så har vi så mycket mjölksyra i benen att vi inte orkar göra någonting alls när vi vinner pucken. Jag har inte sett ett enda allsvenskt lag i höst som så ofta blir nedtryckta och där då spelarna stapplar fram med totalt stumma ben. Då är vi ändå det lag med mest puckinnehav så det borde vara motståndarna som blir trötta oftare.

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Kulltorp: Ursäkta att jag svär i kyrkan men hur hårt tog Enström i på försäsongen? Reagerade över lite mulliga kinder och kort därefter kommer Harald och kommenterar att han har lite kvar till toppformen. 😂

Sv: Modo-Khk 30-09-19
Monno:

Skön seger igår. Vi kändes ett nummer för stora för KHK, men samtidigt ska vi kanske inte dra för stora växlar, tyckte dom såg riktigt dåliga ut. Hade ingen spelare som stack ut och försvaret var trögt och orörligt, vi gjorde ju lite som vi ville i deras zon.

Ivandrago tjatar ju om skottkartan så jag får väl tjata om 5 mot 5 spelet.

Vi är nu uppe i 15 gjorda och endast 6 insläppta i 5 mot 5, detta är bra sett till 5 matcher, bäst i serien faktiskt. Vi gör alltså 3 framåt per match och släpper in 1.2, så försvaret fungerar ju bra i denna spelform och spelar vi med lika många på isen så talar mycket för oss i matcherna.

Som jämförelse så gjorde vi 97 mål (1.86/match) och släppte in 87 (1.67/match) i 5 mot 5 förra året, Så det finns anledning och tro att vi förbättrat och utvecklat detta spel.

Vårt PP och BP fick sig en boost också upp till 9.5% i PP och 71% i BP, men där finns stor utvecklingspotential och detta är något som måste vara på topp när vi möter topplag i serien eller senare vid eventuell fortsättningsserie eller kval. Det positiva är att PP och BP borde vara lättare att förbättra än 5 mot 5 spelet.

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
puffe: Hade äran att se matchen tillsammans med den eminente forumskribenten/läktarcoachen/lekledaren J F K. Till min stora besvikelse gnälldes det knappt på domarna alls, så kan väl känna att det var viss falsk marknadsföring där. Andra perioden borde tillbringats i baren. Väldigt trevlig kväll, önskar bara att jag hade varnat innan om att MoDo alltid presterar som sämst när jag sitter på läktaren.

Vad beträffar MoDo så önskar jag precis som många andra att Hedberg skulle få slåss för istiden lite mer. Vill verkligen få igång Öhman som vi vet har en tydlig spets i sitt spel. Är även rätt orolig över målvaktssidan då det är ytterst sällan de lyckas sno en match åt oss. Hänger väl delvis ihop med det urusla försvarsspelet. Frågan är om hönan eller ägget kom först där.

Vill minnas att försvaret var horribelt stora delar av förra säsongen också men att vi lyckades styra upp det fram mot slutet. Är därför både förvånad och besviken över att vi tycks vara tillbaka på ruta ett.

Är inte orolig ännu dock.

Sv: Modo-Mora 25-09-19
{5647}:

Som det sagts här tidigare, vi själva är vår största motståndare. Får vi bara ordning på försvaret så kommer vi vara sjukt svåra att slå. Framåt kanske det finns spelare med mer spets på enskilda moment, men sett över alla kedjor har vi bäst offensiv. Lägger man till våra offensiva backar kan inget lag konkurrera med oss framåt.

Sv: Modo-Mora 25-09-19
jonsson: Forsberg gör hittills sin bästa match för oss

Sv: Tips Allsvenskans tabell 2019-2020
{5647}: Det är ett fantastiskt jobb du gör

Sv: Modo-Västervik
Kulltorp: Grejen är att du och Modano alltid dyker in här med syrliga och ofta helt innehållsfria pikar exakt lagom då det går dåligt för Modo, det är trist, smaklöst och bara onödigt!

Dela gärna ut en syrlig pik någon gång då och då men att dyka in här och tro att man tillför ”humor” och ironi varenda gång Modo ligger under.

Sv: Silly season - 2019
Nucky: En liten brasklapp är att Hägga kan bli bättre i en ytterforwards-roll som är tänkt för honom i år. Inte varit grym som center.

Sv: Träningsmatcher 2019
Gavelo:

Vilka är bättre offensivt om du rankar oss som tvåa eller trea?

Anledningen att jag kommenterade är att jag helt enkelt tycker att vår backbesättning är 5 plus (med Viklund in så ser det galet bra ut), den är överlägset bäst i serien just nu och skulle inte byta ut den mot något lags. Den är så pass bra att vi ska kunna ha den bästa defensiven i ligan. Består av en perfekt mix med rutin och unga spelare som varit med ett tag och är på väg upp, spelare som har alla förutsättningar att spela ett lysande försvarsspel och även bidra offensivt.

Du kanske missat hur hockeyn gått framåt de senaste åren, att ha stora defensiva backar är inte längre lika viktigt som tidigare, bättre att ha rörliga backar som kan läsa spelet och är smarta. Kolla t.ex på IKO tyckte du dom hade en bra uppsättning defensiva backar innan serien startade?

Dom lyckades trots flertalet småa, rörliga, puckskickliga och smarta backar få till ett lysande försvarsspel och det höll dessutom väldigt bra mot ett SHL lag, där ser jag likheter mot vår trupp. Sedan är det inte bara backbesättningen som står för det defensiva, en bra defensiv i dagens hockey bygger på att blanda in samtliga fem spelare i försvarsarbetet och arbeta som en enhet. Därför är det extremt svårt att ranka en backuppsättning defensivt, då det är något hela laget är involverad i.

Att ha stora skithus längstbak som bara rensar och kan hålla bort framför mål hör till det förflutna. Därför tycker jag att vi har alla förutsättningar på backsidan att sätta seriens bästa försvarsspel. Om vi inte lyckas skulle jag främst inte skylla på försvararna och avsaknad av rena defensiva backar utan leta anledningen i spelsystem/direktiv i försvarsspelet och analysera hur forwards jobbar i defensiven. Blir vår defensiv ett problem i år skulle jag faktiskt vilja ifrågasätta hur Björn och Styf har lyckats med att sätta ett försvarsspel, för jag anser att dom inte kan få bättre förutsättningar på denna nivå.

Det är min åsikt när det kommer till vår backbesättning, den har alla förutsättningar att tillsammans med forwardssidan bidra till att skapa seriens bästa defensiv, och det finns ingen uppsättning jag ser som mer komplett och med bättre förutsättningar att lyckas. Dock finns det några som ligger nära.

Sv: Träningsmatcher 2019
NorrMod:

Håller med dig att våra framtid ligger i att slussa in juniorer och det tycker jag vi gjort bra senaste åren. Men jag måste ändå säga att jag tycker Björn är en tränare som Rönnberg och andra som vågar ge juniorer förtroende. Kolla bara på hur han tog upp Norlinder och LP förra året och gav de chansen.

Så jag skulle absolut inte vilja kritisera honom på denna punkt.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Rytter: Grattis till vinsten, alltid lika kul när de självgoda Skellefteborna åker på stryk.
Utan att förminska er vinst så kom ihåg att ni mötte ett Skaik som är sämre än förra säsongen, ett bottenlag i SHL och som kommer att få kämpa för att slippa kvala.
De feta åren i Skellefteå är över och man blir glad :-)

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Vad ska man säga, skulle Modo lyckas värva en Dahlén i den åldern och då man vet vad han går för i HA hade då inte jag klagat. Förstår inte varför vi måste ta fram allt ifrågasättande, skulle vi gjort det om vi värvat honom? Är väl bara att erkänna att det är en jäkligt bra värvning på den nivå som båda föreningarna ligger på just nu.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Jag är nog en av de mest pessimistiska och gnälligaste supportrarna som finns. Men jag tror helt ärligt att vi vinner HA den här säsongen. Jag tror att vi, tillsammans med Löven och Timrå, blir etta, tvåa och trea. Truppen känns "hel" på något sätt. Det finns kontinuitet, hjärta, talang och en röd tråd. Något som inte funnits på... ja, jag vet inte hur länge. Har inte sett fram emot en säsong såhär mycket på väldigt länge och grädden på moset vore Tobbe Viklund!

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gusse:
C More Hockey
ONSDAG 14 AUGUSTI 2019
19:00
Skellefteå - MODO

MODO Channel
FREDAG 16 AUGUSTI 2019
19:00
MODO -Vaasa Sport

C More Hockey, Sportkanalen
TISDAG 20 AUGUSTI 2019
19:00
Brynäs - MODO

MODO Channel
FREDAG 23 AUGUSTI 2019
MODO - Örnsköldsvik
19:00

MODO Channel
ONSDAG 28 AUGUSTI 2019
MODO - Björklöven
19:00

Mittmedia
FREDAG 30 AUGUSTI 2019
19:00
Mora - MODO

Mittmedia
LÖRDAG 31 AUGUSTI 2019
17:00
Timrå - MODO

MODO Channel
FREDAG 6 SEPTEMBER 2019
19:00
MODO - Timrå

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{8515}: Dogs i alla fall 😂👌🏼🐶

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Sputnik: Det Pettersson missar är att Söderberg tjänade 200-300k per månad i Malmö. Kanske inte baaara handlade om att må bra och ha is i magen utan faktiskt en del om bekvämlighet också.

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Tobias Ericsson lämnar MODO Hockey.

· 251 ·

Välkommen att skriva i Modos gästbok. 

Trivselregler 

Hockeysnacks regler

  • 0x40-ikoskarshamnlogosvg.png Senast: Vinst mot IK Oskarshamn
    Hägglunds Arena, 5-4 (1-1,1-3,3-0)
Sidan sköts av: NuMo Tarasov KB