Färjestad - MODO Hockey 2011-02-05
De enda moment där en tackling bakifrån är att anse som förståelig är när spelarna vänder ryggen mot tacklaren, det gör inte Perra i denna situation.
Det finns inte ett shysst kampmoment i den situationen. PÅ har en alldeles för hög hastighet in i den situationen för att han ska kunna ha kontroll i tacklingen.
Wayne Gresky: "Ni ska akta er för Åslund", jo en spelare som har 56 utvisningsminuter på 222 elitseriematcher är ju ett riktigt råskinn.
Ser onekligen misstänkt ut. Det är ingen naturlig rörelse, utan han svänger bak med armen precis när Bastiansen närmar sig. Medvetet eller ej, solklart matchstraff enligt mig.
Men det blir ju inte bättre än vad man gör det till. I bästa fall hjälper den poängen att undvika kvalet.
Mano: Både Bartecko och Ritchie har varit skapligt heta ikväll. Ändå får Rosén, som suttit på bänken mest hela matchen, slå en straff. Jag förstår inte riktigt detta.
Oavsett, en poäng mer än jag räknat med.
Det är bara att inse, vi har Sveriges dummaste ishockeylag.
Vi kan också konstatera att litet hövve och stora, grova glasögon är en olycklig kombination, haha. Han ser fan inte klok ut Samuelsson.
Svartens skada och Madsens eventuella armbåge kommer upp på youtube efter matchen.
Redigerad kommentar
Fakta:
Vare sig Svartvadet såg ut att vrida på sig eller inte, så kom Åslund rakt bakifrån och träffade honom klockrent i ryggen, 1,5 meter ifrån sargen. Är inte det matchstraff så kan man lägga ner hela skiten. Hedmans armbåge är löjlig i jämförelse.
Men på något sätt är det ganska talande för svensk ishockey, man plockar för struntsaker som puck-out, men friar för knätacklingar och överfall bakifrån.
Redigerad kommentar
Angående Madsen så blir det nog en par matchers avstängning i efterhand.
Bad_Brett: Håller inte med dig om Madsen-situationen och inte om Svartvadet-situationen.
Madsens armbåge är i mina ögon efter kroppen, medan axeln tar i ansiktet på Bastiansen. Dessutom är det Bastiansen som initierar kontakten i det fallet.
Svartvadets skada är rena oturen, hade han stått upp hade det inte hänt någonting. Nu är han i en vridning och på väg neråt, av egen förskyllan, när smällen kommer. Tycker inte man kan lasta Åslund för detta.
Jag håller inte med för fem öre, men det är lugnt, haha :-)
Det såg suspekt ut på TV-bilderna, men det var ur en dålig vinkel så jag är inte helt säker. Hursomhelst, kan det betraktas som så mycket som en interference, så ska det vara 5 minuter direkt vid allvarligare skada. Många domare tycks emellertid ha förträngt denna regel.
Redigerad kommentar
Efter att ha sett tacklingen på Svartvadet ytterligare några gånger, nöjer jag mig helt enkelt med att konstatera att Poffa och co har väldigt dålig koll på regelverket ifall de menar att tacklingen är juste.