RE-building the future 2011/2012
Annat är det i Timrå, här bassunerar man ut till hela världen att man kan tänka sig Hedström tillbaka i Timråtröjan, hå hå jaja....
Måtte gud höra min bön i år igen....
Vi fans törstar efter nyheter och gnäller lite, men så länge 19/21 levererar på detta sätt så är det bara att njuta. I like it.
I Philip skulle vi få en back som skulle bredda våran backbesättning och kanske till och med spetsa till den lite med lite tur, detta till en väldig låg kostnad (om ens någon?). Detta gör att vi kan gå lös på den sista forwardsplatsen fullt ut, då Markus sagt (om jag minns rätt!) att backsidan bara kommer fyllas om det finns pengar över efter forwardssidan är fylld.
Samuelsson-Tollefsen
Pöck-Ahnelöv
Meyer-Westin/Hersley
Till exempel. Går ju självklart att göra på andra sätt.
Wayne Gresky: Okej, jag hoppas du har rätt, då ökar nämligen tillgången på bra, högerfattade forwards.
"For those reasons, the EC–Russia Partnership Agreement precludes the application to a professional sportsman of Russian nationality, who is lawfully employed by a club established in a Member State, of a rule drawn up by a sports federation of that State which provides that clubs may field in competitions organised at national level only a limited number of players from non-EU countries which are not parties to the EEA
Agreement."
Vilket jag tolkar som att ryska spelare räknas som europeiska.
Va, menar du att det INTE är facit? ;-)
Självklart finns det missar. Men det ger en ganska bra bild över vad som är ledigt.
Nej allvarligt så skall man inte tro att FreeAgency listan på EP är facit. De brukar kunna missa dubbla medborgarskap och ibland är spelare fri att lämna fastän de har kontrakt osv.
Men håller med om att jag gärna har full trupp när serien startar. Men om Samuelsson fortsätter visa att han är bra nog för det här så kanske man får tid på sig att söka en bit in i säsongen.
Tycker backsidan är i mer akut behov av förvärv än forwardssidan just nu.
Det finns sex spelare som är europeiska, högerfattade och står utan kontrakt som håller någon som helst nivå.
1) Antti Miettinen
Legat mellan 30-45 poäng i NHL senaste fyra säsongerna. Har ryktats till KHL, ryktades till och med ha skrivit på ett kontrakt för några månader sen. Känns inte som att Elitserien är ett hett alternativ för honom. NHL, KHL eller SM-liiga är väl troligt.
2) Pavel Brendl
Rankar honom som nr två enbart på hans spetskompetens. Är övertygad om att han inte passar in i Modos lagbygge.
3) Mika Hannula
Nästan den spelare jag hoppas mest på av de sex som är lediga, vilket säger en del. Svensk, har spelat i Elitserien förut med bra resultat, bra skridskoåkare och passar nog bra in bland övriga stockholmare i laget.
4) Marek Svatos
Enormt skadedrabbad och typiskt slovakisk. Är en duktig målskytt men frågan är hur bra han är år 2011?
5) Miloslav Horava
Ja, den gamla råttan. Kom trea i interna poängligan för Liberec förra säsongen. Känns inte sådär jättehet.
6) Jakub Sindel
25-årig tjeck som inte riktigt slagit igenom helt än. 33 poäng på 59 matcher för Pelicans är inget som skrämmer.
Den stora frågorna är ju dock - vill och vågar man vänta på att något bättre kommer loss från NHL i lagom tid? Hur länge vågar man vänta? Är någon av dessa spelare jag listat upp bättre/mer värda än juniorer som Henrik Samuelsson?
Jag vill ha full trupp när vi spelar vår premiärmatch. Jag vill att vi ska få en riktigt bra start och vara med från början. Därför önskar jag att vi inte väntar ut NHL, men samtidigt finns det inte direkt jättebra spelare på marknaden heller om man utgår från en kravprofil som är EU-spelare och högerfattad.
I övrigt, kedjor. Holy hell vad mycket roliga grejer vi kan göra:
Axelsson-Schremp-Danielsson
Skröder-Sundström-Ny
Madsen-Andersson-Ryno
Skröder-Sundström-Axelsson
Schremp-Andersson-Danielsson
Madsen-Ryno-Ny
Skröder-Sundström-Axelsson
Schremp-Andersson-Ny
Madsen-Ryno-Danielsson
Axelsson-Schremp-Ny
Skröder-Sundström-Danielsson
Madsen-Andersson-Ryno
Axelsson-Ryno-Danielsson
Skröder-Sundström-Schremp
Madsen-Andersson-Ny
osv osv osv...
Eller så väntar man och hoppas att nån europé i NHL ledsnar och vill hem. Men det är ett högt spel att spela.
Redigerad kommentar
TV - allehanda.se
J F K: Självklart ska man spekulera, jag sitter själv och funderar på uppställningar. :-)
Det jag ville få fram är att det finns många spännande konstelationer man kan sätta ihop med de spelare vi har, vilket känns väldigt bra. Kör någon kedja fast kommer Uffe ha möjligheten att flytta runt lite spelare och få det hela att bli bättre. Den känslan har jag inte haft de senaste åren, då det varit tunnsått med dessa möjligheter.
Sedan tror jag att Uffe är mer benägen att förändra om han ser något som inte funkar, än vad våra coacher de senaste åren gjort.
I vilket fall som helst så är det här ett oerhört intressant nyförvärv. Kul att Macke lyckas landa spelare som dessa.
Axelsson-Schremp-Brunnström. Största artistkedjan nånsin? Skulle ju läcka något fruktansvärt bakåt dock :)
Vi ska vara beredda på att Schremp är en kille som faktiskt är ganska värdelös när han inte har pucken eller inte är i offensiva zonen. Jag tror att han kan bjuda på mycket godis och bra med poäng, men det kan nog bli lite irritation över arbetskapaciteten och spelet över hela banan också.
Riktigt, riktigt spännande nyförvärv. Trots sin spelstil fick han chansen i 67 matcher ifjol, det tyder på att det finns mycket att ta av där.
Återstår att se hur bra han kan lyckas i Sverige, men han är helt klart MoDos mest intressanta nyförvärv såhär långt.
A-Fop
OKT - Pöck
Meyer - Anhelöv
Westin/Hersley - Ny
Hersley/Westin - Larsson
L.Byström, Bohman etc.
Andersson - Schremp - Ny
Skröder - Sundström - Axelsson
Danielsson - Ryno - Madsen
Westin - Byström - Samuelsson
K-fop, Hedman, Krüger, Nyström, Olofsson etc.
Ja, tack!
Berka: Små vinklar och straffar is the shit! (Btw. volleyn godkändes efter målkameracheck.)
www.youtube.com/watch?v=S7mt1cMPtqsLänk redigerad till fungerande av en Forumledare
Det finns väldigt många om och men, det finns fördelar med än det ena, än det andra förslaget. Fördelen med detta är att det finns stora chanser till att "vaska runt" i kejorna under seriens gång, om man märker att det inte klickar till 100%. Jag tror dessutom att Uffe inte lägger fingrarna emellan om det skulle behövas förändringar.
Hur kedjorna kommer se ut när vi startar säsongen, beror naturligtvis på vilka ytterligare namn som kommer in. För visst kommer det en forward och en back till?
En center i nordamerika har normalt inte defensiva uppgifter, utan det brukar vänsterforwarden sköta. Kanske vi också ska anamma det och låta Andersson vara vänsterforward med defensiva uppgifter. (Lite som att vi använder Foppa som vänsterforward för att slippa defensiven, men ändå så var han i realiteten spelfördelande.)
Det letas väl ett till forwardsförvärv, så det finns möjligheter att man hittar en till riktigt målskytt som kan passa med Rob. Låta Danielsson vara tredjelänk där, hålla lite koll på defensiven och använda sitt skott då han slipper ha så mycket puck som inte är hans styrka.
Superhäftig värvning! En personlig favorit, trodde inte i min vildaste fantasi att vi skulle kunna landa honom. Kommer bli en attraktion!
Där har vi dessutom en självklar straffskytt. ;)
Way to go, Näslund!