RE-building the future 2011/2012
Kanske är det så enkelt att de vill ge dem mer speltid?
Lehtivuori blir alltså kvar. Lite förvånande, men de ser kanske något som jag inte ser. Spelar han för lite fickpengar så är det okej, är han dyrare så känns det inte okej. Jag ser dock fortfarande ett behov av en defensiv pjäs.
Att Jeppe och Byström blir utlånade en vecka hoppas jag inte är ett tecken på att de inte kommer få speltid i A-laget. Jeppe är kanske utlåningsmaterial, men Byström vill jag se på planen. Det är han, Westin, Hari och Samuelsson som borde ligga närmast spel.
Sen hoppas jag vi inte lånar ut för många spelare som kan spela i J20. Vi har ett extremt intressant lag där, även om Westin, Hari, Samuelsson och Byström spelar med A-laget. Framför allt på backsidan ser vi starka ut med spelare som Bohman, Johansson, Ludvig Byström, Robert Hägg, Gustav Backström och Fredrik Sjödin.
Samuelsson - Schremp - Danielsson
Skröder - Sundström - Axelsson
Madsen - Andersson - Westin
K-fop - Ryno - Byström
Hedman, Hari, Olofsson, Krüger, Nyström
Tollefsen - Pöck
Lehtivuori - Meyer
Ahnelöv - Westin
Hersley, Byström
Då tar jag nog hellre en stabil back till om jag måste välja.
Inte? Så förväntningarna på Samuelsson, född -94 är inte för höga när man vill bygga laget med honom i förstakedjan? Startar vi säsongen på det sättet du nu "skrev ihop" laget så antar jag att du förutsätter att han ska producera sisådär en 40 poäng också då vilket är ett rimligt krav på en spelare i den positionen.
När säsongen startar och Frölunda kommer till Ö-vik så är det inte en jävel som bryr sig om hur gammal han är. Kvalité, vinster och poäng är det enda som räknas.
McFire: 40 poäng, bara för att man spelar i förstakedjan?
Färjestads tre bästa poängplockare förra säsongen snittade drygt 34 poäng, ingen var över 40 poäng.
HV:s tre bästa hade ett snitt på drygt 38 poäng, en över 40 poäng.
Luleås tre bästa hade ett snitt på drygt 36 poäng, en på 40 poäng.
Linköpings tre bästa hade ett snitt på drygt 38 poäng, en på 40 poäng.
Enbart Skellefteå hade tre spelare över 40 poäng. Men det är klart, 40 poäng är ett rimligt krav på en spelare i förstakedjan. Detta trots att det bara var 10 spelare under grundserien som hade 40 poäng eller mer.
McFire: Är det ett faktum bara för att du skriver det? Nu snackar vi gulligt, du.
Man kunde vara Timråit...
McFire: Ifjol hade vi en tunn trupp vid säsongsstart. Vi hade heller inga juniorer som direkt knackade på porten för att utmana om platserna i A-laget.
I år har vi en trupp som, i mina ögon, inte är lika tunn som ifjol. Framför allt inte på forwardssidan. Dessutom har vi flera juniorforwards som verkligen utmanar om en plats i A-laget, främst då Byström, Hari och Samuelsson.
Är de tillräckligt bra, vilket Samuelsson visat att han är, för att ta en plats så ska de naturligtvis göra det. Och ska de få en plats ska de få det på en position som de har spelstil för. Att sätta en offensiv kraft i fjärdekedjan och säga "spela 0-0", kommer aldrig bli bra.
Dessutom, vilket var vad jag menade med min "gulliga" kommentar tidigare, så lär Henrik Samuelsson knappast bli kvar i en första- eller andrakedja om han inte platsar.
Jag tycker inte att vi hade så katastrofalt tunn trupp ifjol och framförallt efter jul hade vi en stark trupp. Dock avgörs inga matcher på papperet, så pga att vi i mina ögon underpresterade så åkte vi till kvalserien. Min förhoppning är att många spelare ska ta ett kliv framåt i år och då tycker jag vi är rätt bra rustade.
J F K: Jag refererade bara till den trupp vi startade med, när jag kallade den tunn. Den kunde knappast ses som tunn efter vi fått in två backar och två forwards vid jul.
Att truppen underpresterade är dock ställt utom allt tvivel.
Axelsson-Schremp-Danielsson
Skröder-Sundström-Samuelsson
Madsen-Andersson-Westin
Hedman-Forsberg-Byström
Hade ni gått in i säsongen med dessa kedjor och ser ifall juniorerna håller, eller hade ni tagit in en till forward och petat någon utav Samuelsson, Westin eller Byström? Hade ni behållt Ryno, trots att han inte verkar vara bra nog?
Tycker inte att uppställning med Skröder-Sundtröm-Samuelsson funkar så bra. Behöver hitta en bättre uppställning där.
Om man sedan sätter Schremp eller Axelsson där kvittar, men jag tror att man skulle få ut mycket mer ur Susse och Skröder med en sådan i den rollen. Dessutom tror jag att en kedja med Schremp och Axelsson skulle få på tok för stora problem i egen zon, så den faller nog även av andra orsaker.
Sedan tror jag att Samuelsson liksom de flesta juiorer ser bättre ut på försäsongen, dvs innan de rutinerade helt varvat upp.
Nu ska ju laget fungera utanför papperet men den röda tråd som man tydligt ser i dagens Modo, skriskoåkningen i första rummet ( modos adelsmärke som legat begravt sen några år) äntligen är prio 1 , känns som att de faktiskt kommer vända i vinter å bli en ganska trevlig säsong för oss modoiter
Skröder gjorde 2+0 förra året på alla försäsongsmatcher och har nu på 4 matcher 1+1.
Intentionerna finns där, i alla fall de matcher jag sett plus de träningarna jag varit på. När vi summerar serien så är jag dessutom övertygad om att både Susse och Skröder återigen ligger i toppen av den interna poängligan.
Jag har absolut inget problem med att ha fel i det här. Jag ser inget hellre än att Samuelsson dominerar på sin högerkant eller att Anton Byström och John Westin spelar i andra power play tack vare att de tagit flera kliv framåt.
Jo vist har vi fler spelare som kommer i poängprotokollet, jag tycker vi har starkare och bredare lag än i fjol!
Dock skulle de kännas fint med en bra forward till samt en defensiv back
Ritchie - Schremp
Nagy - Axelsson
Bartecko - Andersson
Rosén - Hari
Häggström - Samuelsson
Blomqvist - Westin
Svartvadet - Byström
Timander - Meyer
Pikkarainen - Pöck
Eriksson - Hersley
Josefsson - Lehtivuori
Jonsson - Ahnelöv
Hållberg - Byström
Tarkki - Tellqvist
Dahlberg - Forsberg
(OBS: Inga vetenskapliga jämförelser)
Så får ni dra era egna slutsatser. Jag tror egentligen inte på att jämföra spelare för spelare, allt kommer bero på hur LAGET spelar istället för ifall spelare A gör 40 poäng eller 20 poäng.
Huvudsaken att kollektivet fungerar!
Titta på växsjö, inga superstars men klev igenom kvalserien på ett sätt som var outstanding!
Det som Modo har nu som vi inte har haft i så stor utsträckning tidigare år och det är yngre spelare som är på väg upp i karriären, spelare som kan bli kvar i klubben flera år och kan bli en stark stomme om dom inte pyser till nhl förstås!
Madsen - Ritchie - Dimikratos
Skröder - Sundström - Danielsson
Hedman - Rosén - Forsberg
Häggström - Svartvadet - Blomqvist
Tollefsen - Josefsson
Hållberg - Timander
Jonsson - Cook
Trygg - Bonsaksen
Tarkki
Dahlberg
Tänkbart lag mot Frölunda i årets premiär som det ser ut just nu, med jämförelse spelare för spelare i sin tilltänkta roll.
+ Bättre
- Sämre
/ Ungefär lika
Samuelsson (/) - Schremp (+) - Danielsson (+)
Skröder (/) - Sundström (/) - Axelsson (+)
Madsen (+) - Andersson (+) - Westin (/)
K-fop (/) - Ryno (/) - Byström (+)
Tollefsen (/) - Pöck (+)
Lehtivuori (+) - Meyer (+)
Ahnelöv (/) - Westin (/)
Hersley (+) - Byström (/)
Tellqvist (+)
Forsberg (/)
Även utan ytterligare värvningar startar vi i år med ett på pappret betydligt starkare lag. I genomgången finns det ingen spelare som jag helt klart känner är sämre än förra året, dessutom känns de flesta med (/) som att de innehar en större potential än förra året.
Sedan hoppas jag att Skröder fortfarande är Skröder, men att han är en klass bättre än förra säsongen...
Dock gillar jag slutsatsen att vi är starkare och jag tror att du har rätt.
:)
Zuccarello var en bättre historia med sina 28000 kr i månaden, bra deal där Ecke!
Redigerad kommentar
..eller ja förlåt trovärdiga.. Nej...
Redigerad kommentar
Det kunde ha varit värre...