ModoKollen: Morgondagens lag
Södertälje SK - MODO Hockey 2011-08-22
InVinoVeritas: Fast att mönstra hela J20 med några enstaka förstärkningar tycker inte jag gör de juniorer som står närmast A-laget, någon rättvisa. Forsberg i målet, med 3 juniorer och de backar som är 5-7:a av seniorerna, lär t ex inte kunna visa upp sin bästa sida.
Samma gäller t ex för Anton Byström och John Westin, som knappast kommer spela den typen av spel de kommer att få göra när det är mer seniorer med.
Jag säger inget om man matchar in några juniorer, men 11-12 st, känns i mesta laget.
Samuelsson: Blir intressant att se karaktären på spelarna
Idag spelar MODO Hockey sin första match för säsongen. Klockan 17:00 är det nedsläpp i Axa Sports Center i Södertälje.- Skönt att det drar igång med matcher. Känns att spelarna är sugna att spela, säger headcoach Ulf Samuelsson.
MODO Hockey kliver nu in i en intensiv matchperiod. Sju matcher på 13 dagar är vad som väntar - och Samuelsson ser fram emot att få se spelarna i matchsituationer.
- Framför allt är det intressant att se karaktären på spelarna. De har gjort ett bra jobb under träningarna och nu får vi även se dem i riktiga situationer.
Samuelsson är nöjd med de inledande veckorna på is. Allt har gått enligt den plan man lagt upp.
- Känns som att vi har haft ett bra upplägg. Ser man rent specifikt på ispassen så har vi haft en bra blandning på dem - vi har kört taktiska grejer, vi har haft kampmoment och även en hel del moment där konditionen varit det primära.
Till Södertälje och matchen mot SSK åker MODO Hockey med ett ungt manskap.
- Det är ett ungt och hungrigt lag som kommer till spel. När vi nu matchar så här intensivt så får alla möjligheten att visa upp sig, avslutar Samuelsson.
MODO Hockey - Nyheter
Ssk får revanch ikväll dock!
Nikki Nine: Det skulle inte förvåna mig om Nyström på Expressen kommer med någon raffig krönika i kväll, där han kommer påstå hur stora problem Modo kommer få den här säsongen.
Han har ju redan hasplat ur sig vilket enormt jobb Tuffe-Uffe har framför sig och så något obegripligt om att det är unga spelare som måste in i Modo för att laget ska bli bättre.
Vilket stolpskott.
"Följ premiären på twitter
Är du inte på plats i Södertälje idag så kan du följa MODO Hockeys premiärmatch på twitter.
Matchen kommer att liverapporteras på MODO_Hockey."
- Vad är twitter?
- Hur kommer jag åt twitter?
- Vad menas med "på MODO_Hockey"?
Här har ni anledningen till varför jag inte var eld och lågor när det meddelades att MoDo skulle satsa på twitter. Okunskapen är så ofanligt stor; man utgår helt sonika från att ALLA vet vad twitter är och hur det används, att man inte ens ids lägga ut en hyperlänk.
Jag har sett många hemsidor som har en liten ruta med de senaste twitter-inläggen i, så att man kan få senaste nytt utan att faktiskt behöva besöka twitter. Uppenbarligen är detta för avancerat för ett företag som omsätter över 100 miljoner kronor per år.
Det får mig att tänka på Gordon Ramsay's vanligaste uppmaning till resturanger som har haft det svårt. Istället för att erbjuda 30 mediokra rätter, erbjud tre stycken som är helt suveräna.
Information om MoDo presenteras på ett undermåligt sätt, på en rad olika platser. Ena dagen presenterar de den nya matchtröjan på den officiella hemsidan genom att ladda upp en bild på en hjulbent Jesper Olofsson. Nästa dag laddar de upp filmklipp från isträningen på modobloggen.se. När det sedan är dags för match, uppmanas jag att följa den på twitter, fast givetvis helt utan information om hur jag ska bära mig åt för att hitta dit. Kanske jag ska kolla på Facebook för vidare instruktioner? Eller i kommentarsfältet på YouTube?
Enligt den officiella hemsidan pågår just nu en match mellan Södertälje SK och MoDo Hockey. Jag klickar där och läser "Inga mål gjorda". Kollar jag matchrapporten på twitter verkar det emellertid som att Södertälje leder med 2-0. Vilket stämmer?
Nej, det är så bedrövligt dåligt att jag skäms. Det var illa nog att hemsidan var dåligt uppdaterad, men att börja introducera en massa nya funktioner, utan att ens försöka få ordning på de befintliga problemen är bara sorgligt.
Bad_Brett: Problemet i sig är ju att marknadsavdelningen inte håller måttet. Tyvärr tror jag inte den nuvarande staben/ledningen klarar av att hålla igång tre högklassiga maträtter, utan möjligtvis kan man få till en skaplig dagens, men taskig sallad och kranvatten.
Jag lovar er, skulle ett antal härifrån sätta sig ner och snacka i ett par timmar över några öl så skulle vi i utan några som helst problem ha en bättre arbetsplan för hur marknadsavdelningen ska arbeta, än vad som finns nu.
Riktigt bra skrivet! Håller med dig helt. Förhoppningen är väl att det kommer med tiden, d v s först det sportliga sedan media och marknad.
Jag kan ju bara svara för twitterkontot och bloggen som jag är delaktig i men där är jag helt öppen för förslag hur vi skall göra dessa två kanaler bättre.
Ni som vill är välkommen att maila mig förslag och synpunkter på [email protected]
Jag har börjat lite smått att försöka väva ihop alla kanaler men får inte någon riktig ordning på det hela. Min förhoppning är att alla dessa kanaler skall flyta ihop genom crosspostningar, att man som supporter själv får välja vart man vill följa informationen och inte som du säger datta runt för att hitta den.
Visst hade man kunnat lägga in en twitterfeed på bloggen så hade det varit lättare att följa för alla som nu inte grejar detta med twitter men jag hann inte det på jobbet idag.
Men som sagt, kom jättegärna tillbaka till mig med ett mail angående twitter och bloggen.
Ja jag är bortom all civilisationen på sätt och vis
Vi får hoppas på lite skador den här säsongen speciellt på backsidan
"Därmed fick också Södertälje lite revansch för den tunga förlusten i våras. Det var ju Modo som i den sista, avgörande matchen av kvalserien såg till att Södertälje numera spelar i allsvenskan."
Grattis SSK.
http://Mo
+ Anton Bystrom ser väldigt kapabel ut. Kanske händer det lite för lite i sista tredjedelen, men han är ju en sån där gammal klassisk Modo-center som man lärt sig älska på ren rutin. Han kommer att göra oss gott.
+ Henrik Samuelsson. Vilken unge! Bara att köra honom på tre kedjor från start.
- Eddie Larsson... Men för helvete. Han visar ingenting - INGENTING - som tyder på att han har varken fart, kraft eller huvud för att spela elitserien. Dagens insats förespråkar väl snarare att han inte ens räcker till på allsvensk nivå, men det är väl att ge honom väl mycket skräp efter sextio minuter.
I övrigt räknar jag med att samtliga kan bättre. Keeper-Anton kan få godkänt han också förresten då han gjorde många bra räddningar. Däremot såg väl varken ettan eller trean ut som omöjliga skott.
Ska bli kul att se när Dicken bestämt sig för att ta av sig skridskoskydden också. Gärna innan serien.
Nu var ju inte mitt inlägg riktat som någon kritik mot dig, Martin eller någon annan. Jag konstaterade bara att mina farhågar har besannats. Problemet är att det satsas alldeles för lite på denna front för att kunna upprätthålla en hög kvalitet.
Att den officiella hemsidan har 2-3 fristående matchrapporteringar som säger olika saker är enligt mig helt oförlåtligt. Ifall det inte finns resurser att uppdatera den som finns på hemsidan, är det naturliga att man plockar bort den helt.
Det är orimligt att begära att du och Martin skall kunna sköta allt detta, samtidigt som ni har andra jobb vid sidan av. Givetvis skulle MoDo göra en rejäl satsning på att få till ett fungerande helautomatiskt system, som gör att ni kan fokusera på att själva skrivandet, istället för att sitta och sitta och kopiera inläggen manuellt till 2-3 olika platser.
Om det inte finns resurser att utveckla ett sådant system (vilket kan tyckas vara orimligt, eftersom det knappast lär krävas mer än 1-2 veckors utveckling av en rutinerad programmera), så är det enda rimliga att banta bort alla de funktioner som ni inte har tid att hålla uppdaterade. Om ni sedan väljer att fokusera på twitter, facebook eller en blogg spelar ingen roll. Huvudsaken är att det skall vara uppenbart för 97-åriga Agda hur hon kommer åt den relevanta informationen.
Så, kontentan är att ni gör ett jättebra jobb med matchrapporteringar och intervjuer, men att ni inte har några vettiga verktyg att arbeta med. Antingen får MoDo anställa någon som kan få lite struktur på det hela, eller göra om era tjänster till heltidstjänster. Hur det fungerar i dagsläget kanske gick bra 1995, men inte 2011.
Officiella sidan står tom men Modokollen spekulerar i att laget kan komma att formeras såhär:
Forsberg (Ullmark (troligtvis))
Hersley - Westin
Larsson - Byström
Bohman - Johansson
Axelsson - Ryno - Samuelsson
Madsen - Andersson - Westin
Hedman - Forsberg - Byström
Olofsson - Krüger - Hari
På den officiella twitterkontot kommer ni att kunna följa matchen.
twitter.com/#!/MODO_Hockey
Redigerad kommentar