Truppen 15/16
Jesse:
Varför värvade ni en finsk back? Skulle ni inte tagit en junior istället? Dra till brynäsboken och gnäll över detta istället.
Jesse:
Ameriansk, svensk, norsk spelar ingen roll, men kan inte säga att reideborn gör något större intryck
Ben Perrault:
Jag tänker inte klaga på Reideborn idag, han får ju noll hjälp på målen. Första målen är ju rena avslut i slottet. Är inte hans fel att det står 3-7.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Sen känns spelet i egen zon igen. Och jag vill inte påminnas om förra säsongen.
Framåt börjar det kännas bättre o bättre så inte så orolig för det.
Men man får övertala sig själv att försäsong inte betyder något, att de ungdomliga försöker visa för mycket och de äldre inte anstränger sig för mycket under försäsong.
www.gd.se/sport/ishockey/alla-utlandska-spelare-i-brynas-genom-tiderna
Sedan syns det att Modo har en hel del riktigt bra spelare. Man är stundtals riktigt fyndiga, men INGEN lär dem något. Olofsson hade inte en enda gång rätt i försvarsspelet och Possler var inte mycket bättre. Huras i all ära, men han kan inte göra allt ensam. Som det är nu hade han haft mer hjälp om matchläkaren hoppade in i båset än de två tuggummituggande nickedockorna.
Den enda tacklingen var när Anton Lindholm hoppade in en solklar femma mot torp, men domarna hade inte förstått vad man pratade om gällande tacklingar mot huvudet.,
www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/modo-ar-laget-med-flest-utlandska-spelare/http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/modo-ar-laget-med-flest-utlandska-spelare/
Jaha vad ska man säga efter denna match?
-Dålig första period, bra andra (bättre än SAIK här tycker jag), sedan värdelös tredje.
-Försvarsspelet var stundtals lika virrigt som förra året. Ingen aggresivitet, taskig markering och slarv. Detta måste man jobba på rejält.
-Jag får svårt att såga Reideborn trots att han släpper 7 mål för han får ingen hjälp alls.
-Vi fick inte alls i ordning på vårt PP idag.
Det man kan ta med sig:
-Tekningarna, vi kommer inte ligga sist i dessa stats iaf
-Maxim Lapierre, kommer bli nyttig. Stor, stark, bra speed. Tekar bra.
-Butter, snabb, teknisk grymt skott. Lurade bort Svensson fullständigt i friläge. Hade kunnat göra 1-2 mål till, hade ett stenhårt skott i stolpen. Ifall han inte vinner målligan i laget innebär det troligen att vi har en till spelare i laget som ligger runt 20mål.
-Grundström - Lapierre - Butler, enda enhet som fungerade. Gjorde alla 3 mål och var ständigt ett hot offensivt.
-Våra uppspel är betydligt snabbare än tidigare, vi vänder spelet bra och kommer snabbare till anfall jämfört med tidigare år. Butlers friläge är ett bra exempel, gjorde vi ens ett mål på friläge förra året?
Vi behöver verkligen Welch i laget, behöver en rejäl defensiv back som ger stabilitet och kan ta minuter från t.ex Torp.
Är lite orolig för Wilson, tycker han idag igen är den sämsta av våra namnkunniga nyförvärv bland forwards. Han måste upp några snäpp så han kan leda en kedja.
Fel på förra länken, den borde funka Silly...
Jesse:
Är du så jävla gammal som du ser ut på din profilbild? Trodde du var max 17 år.
Redigerad kommentar
Tycker det är roligt med alla som förväntade sig att vi skulle vara lika samman spelade som Skellefteå vid den här tiden, dom har i stort sett samma lag som föra säsongen, vi har väl nästan 3 nya kedjor.
Nog görs det en del misstag men ser bra mycket bättre ut än föra säsongen och man ser framsteg för varje match även om dom är små.
Vi har ju nog inget slås om guldet lag än, men undvika kval kommer vi nog göra och får man bara behålla dom spelare man har på kontrakt även nästa säsong och bygga vidare på det så kan vi nog bli riktigt farliga nästa säsong.
Som någon skrev. Med tanke på hur backarna o spelet såg ut i fjol så är det lite knepigt att man behåller den som var ansvarig.
J F K:
Sa aldrig att han var bra, men det är svårt att såga honom när spelare får stå omarkerade i slottet och trycka dit pucken, eller när man får stå och peta in puckar i öppet mål och ingen försöker flytta på en.
Nej det är främst försvaret som ska ha kritik för att vi släpper in 7 mål idag.
Alltså, klart alla våra transatlanter ses som nåt illa av andra, det är säkert nåt "vi" själva skulle hugga på om det vore Brynäs eller Växjö eller vad det vara månne.. Samtidigt så är säkert många avundsjuka på många av våra värvningar - undermedvetet. Men då är det lättare att vara hånfull och hetsa upp sig över en viss flagga.
Jag tror på Modo i år, lite oroande att de hittills visat upp så taskigt spel bara.
Tror vi värvar En back samt ny målvakt innan säsongen startar.
Tror också att vi slutar före Brynäs i tabellen. Men lycka till alla Brynäsare!
Forza Modo, nu ska jag ta en paella i Barcelona..
Det som verkligen oroar är bristen på engagemang hos coacherna. Istället för att prata med Albin Carlsson när han totalmissade markeringen vid 3-6 som tittar Alavaara ned i bänken. Berätta för Carlsson hur han borde gjort medan han har det i färskt minne.
Djuse har gått från en riktigt bra back till ett ständigt hot mot det egna målet. Jag såg aldrig alavaara prata med honon om alternativa lösningar istället för att spela fast sig hela tiden. Ställ krav, uppmuntra, peppa, skäll, men var för faan inte fullständigt likgiltig precis hela tiden. Tishonov såg ju entusiastisk ut jämfört med alavaara och Grandin.
Och om man nu klagar på att man spelat för mycket mot allsvenska lag. Skulle man kanske sett till så man va mer laddad dessa matcher o försökt hålla tempot uppe själv alt spelat fler matcher mot shl lag.
Hur som så hoppas jag man får ordning på spelet.
Känns som jag kan ta en kambodjansk keeper just nu om jag får ett par habila backar på köpet :)
Redigerad kommentar
MorganaLefaey:
En sak som är positivt så här långt är att alla lag fortfarande står på 0p.
Nej nog vill man se att defensiven sitter bättre mot Brynäs så man kan se fram emot första matchen för säsongen.
Vet inte hur de går igenom matcherna efteråt. Men nog hade jag hoppats på lite mer engagemang i båset från dem. Nu står Gradin o alavaara apatiska i båset.
1. Man fullföljer situationer. Tacklar motståndaren eller i alla fall inte släpper denne direkt så den blir spelbar på en gång.
2. Man slutar med det här djävla duttandet. Carlsson och Djuse värst, men nästan alla backar dribbla eller dräller med pucken. Spela rejält.
Vad jag vill se är engagemang under matcherna. Jag vill se alavaara konstant prata med spelarna. Peppa dem, berätta hur de skulle agerat om de gör något fel eller skälla om de inte försöker göra rätt.
Är det någon som tror att galningen Robertson skulle accepterat att Heshka eller Djuse fjantar sig som ikväll? Det är ju för fan ett hån att de två skyltdockorna i båset bryr sig mindre om matchen än varenda jävla supporter på läktaren!!!
Ser de samma sak som alla andra på läktaren, eller blundar man?
Personligen anser jag att t-matcher har en betydelse på så sätt att de ger en indikation på var man står och hur ens spelidé fungerar....såhär långt verkar det inte se särskilt ljust ut... Ang kritiken mot ass. tränare, ok. Huras då? Varför tar inte han tag i det då, det kan ju knappast vara så att han är rädd för att stöta sig med Gradin;);)
ivandrago: Jag tycker egentligen inte det ser ut som om det är fel på själva spelidén utan hur man utför den.
Jag vet inte hur många gånger spelare kunnat tackla motståndare, framförallt när man var i numerärt överläge. Ett exempel är när Possler och en back åker mot en ensam Skellefteåspelare. Possler som är först vänder ifrån killen cirka en meter ifrån, när han bara MÅSTE ta den spelaren så vår back kan gå på pucken. Det var så kopiöst många tillfällen där vi inte fullföljer situationerna.
I egen zon så åker en back ut mot puckförande forward. Motståndaren släpper pucken och samma microsekund så sänger vår back av. Tyvärr blir den killen då direkt spelbar igen. Istället kan backen helst fullfölja och sätta in en tackling, men det kan räcka med att i alla fall fortsätta hålla markeringen.
Det blir helt enkelt en djävla hönsgård där efter ett tag alla modospelarna börjar jaga pucken. Då man inte har en riktig markering blir det alltid en eller ett par motståndare fria, vilket kanske inte hade gjort lika jäkla mycket om inte motståndarna är skickligare på att släppa pucken och röra sig än vad vi är på att jaga.
Det känns inte som om Huras är någon extremt engagerad snubbe. Han ser inte ut som Bäckman (när denne hade glöden, dvs innan incidenten -98). Bäckman var engagerad, han sopade till en spelare som gjort någonting bra med en rejäl smäll. Han skrek och levde rövare osv.
Därför tycker jag att man MÅSTE ha andretränare som kompletterar Huras. Hade han varit engagerad så kan man ha en lite mer distanserad andretränare. Är han nu ganska avvaktande så måste någon annan tända lågorna.
Skellefteå har hel/halvidioten Bert Robertsson, men de har också Klockare som är lugnare än Christina Lugn på valium. De kompletterar varandra. Vi har i princip tre identiska killar med armarna i kors/i fickan.
J F K: Men...
När jag sett denna: www.modohockey.se/artikel/68892/
Då blir jag ändå lite mer hoppfull. Jag fullständigt älskar att höra Huras. Han kryssar i alla checkboxar på en sådan tränare jag vill ha i Modo på sättet han pratar och analyserar.
Upp till bevis hur det fungerar också.
Roligt att det finns statistik på Swehockey, men den sa ju inte mkt. Läste någon som skrev att Heshka var inne på 5mål bakåt.
Enligt Swehockey var det bara Reideborn som var inne på nå baklängesmål.. Stackarn, inte konstigt vi släppte in 7st!
modomille:
Undra om Svensson tyckte korven var god?