Välkommen till HockeySnack

HockeySnack (HS) är en mötesplats där vi snackar hockey i allmänhet och svensk hockey i synnerhet. Bli medlem, välj ditt lag och börja snacka!
Vi har 10366 st hockeytokiga medlemmar som tillsammans skrivit 3038856 inlägg i våra forum. Just nu är 20 användare inloggade.
· 203 ·

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Willow: Forssell har en civilingenjörsexamen i Teknisk Fysik. Det är exakt detta som är min poäng. Tillsätter du intelligenta, högutbildade personer som Skellefteå och Växjö har gjort, så händer bra saker. Tillsätter du rörmokare och bilmekaniker så händer gissningsvis inte lika bra saker.

Det är det som är grejen men högintelligenta personer. De kommer lyckas oavsett roll, så länge det inte rör sig om hjärndöda jobb som inte är beroende av kognitiv förmåga.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Bad_Brett: Typ som Forsell som gick direkt från spelare I HC Lejon till sportchef för SAIK.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
#33: Enligt EP finns det 47 AHL-målvakter med utgående kontrakt. Många blir säkert kvar där borta men för varje målvakt som flyttar dit från mindre ligor hamnar någon annan utanför. Om man väljer rätt finns det säkert många bra kandidater, förutom potentiella namn i Europa.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Willow: Det där är semantik och har ytterst lite med den dagliga driften att göra. Men för all del, om man nu vill ha vattentäta skott mellan AB och förening så blir det desto viktigare att högsta chefen i föreningen, dvs Hinken, har ungefär samma profil som man skulle kräva från en VD plus sportslig kompetens. Det finns ingenting i Hinkens CV som styrker att han skulle vara lämplig för en sådan position.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Jag håller fortfarande med dig, men vem är alternativet? Vilken målvakt ska vi ta in istället? HA, SHL, AHL, NHL eller någon av de europeiska ligorna? Vem ska vi ta in som är bättre än Kjellgren och som är villig att ta på sig den vackraste av alla tröjor till en peng vi är villiga att betala?🤔
Det är fortfarande frågan.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Willow: Kollade Skellefteås styrelse. Ingen har någon särskild kompetens gällande hockey. I princip noll historik gällande sporten på en professionell nivå.

Klubbdirektör heter Daniel Fåhraeus. Han har tidigare varit längdchef på Svenska Skidförbundet och kommer senast från en tjänst som vd på Piteå kommunföretag. Fåhraeus har arbetat som ledare i mer än tjugo år och har bland annat haft rollen som vd för PiteEnergi under tolv år, mellan 2008-2020.

Skellefteå har ingen VD, utan sportchefen Niclas Lundkvist styr sporten med Forsell som general manager under sig. Niclas jobbar endast med sporten och har verkligen ingen roll inom arenabolaget.

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
#33: Ja, det är klart att man sitter i en taskig sits när man har gett flera spelare (framförallt Källgren och Fjällby) kontrakt som de helt uppenbart inte är värda. På just målvaktssidan hade jag försökt hitta en deal med Källgren, någon klubb kanske skulle kunna ta typ halva lönekostnaden. Det har alldeles för stor påverkan på hela lagets kapacitet att man saknar en förstamålvakt som håller den nivån som krävs i den rollen.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Modano: Tråkigt för Freij men trevligare för oss..
Han har absolut kvalitet för att vara en kvalitetsback på SHL-nivå, men som gränsar till att vara för "dålig" för NHL.

Se gärna att han kan bli vår Pudas på lång sikt. 🙏

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Älskar de konservativa patrioterna som växt fram på sistone. Precis som J20!

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Jag misstror dig inte kära Peja men vad är alternativet? Vem ska vi ta in i Brynäs (förutom Chrona) som gör jobbet bättre än Kjellgren. Det är min fråga?

Vi har Kjellgren som MV nästa säsong oavsett, på gott och ont. Det är inte det som är frågeställningen utan vem vi ska ersätta Kjellgren med till en kostnad av ca 5,1M + lön för den nya förstaslipsen, totalt förmodligen ca 8-10M.

Det är det jag undrar 🤔

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Nisse på Mon or: Ja behöver 5-10 kg till just nu långt ifrån någon poängmaskin i SHL PP som vissa här tror. Har tyvärr inget skott och för svag i egen zon när det blir fysiskt spel plus är spelsmart men kommer inte bli någon NHL-spelare.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Willow: Ritplatta var så jävulskt bra I början när han kom till oss. Alex Steen klass typ.

Sen gick det snabbt och stadigt utför. Tror det fanns det som han tyckte var roligare än hockey till och med...

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: Det känner jag naturligtvis till. Men jag är ändå fostrad med röd-och-vit..... och då pratar jag inte vinsorter ;)

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Willow: Hermansson stod först! Grymm!!

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Peja: Haha mm så sjukt, nere i Slovakien liksom kunde tagit första flyget ner. Idioter... Man får lite sovjetvibbar! #avgå

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
#33: Källgren var tvåa bakom Fasth i grundserien och det var faktiskt hans enda SHL-säsong innan Brynästiden. Han var en guldmålvakt utan att vara en etablerad toppmålvakt i ligan, precis som Svedberg var för Brynäs år 2012. Och hans tid efter guldet kan ju också liknas vid Svedbergs.

Det var ett felbeslut att ge Källgren ett fett treårskontrakt, precis som det hade varit ett fett felbeslut att ge Svedberg ett fett treårskontrakt när han återvände från Nordamerika. Guldet var inte representativt för deras kapacitet.

I länken kan du förresten se Växjös laguppställning den säsongen. Det var förmodligen det mest överlägsna laget de senaste 10-15 åren.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Bad_Brett: Hade det varit ett företag så ja. Nu är det två olika saker.
1. Ett AB vars syfte är att dra in pengar till föreningen.
2. En ideell idrottsförening då ett AB inte har rätt att delta i svensk idrott.

Widebro är inte tillsatt I föreningen, för han saknar den kompetensen. Vi kan lika gärna ta materialförvaltaren till att fatta sportsliga beslut, bara det att denne har mycket mer kompetens i området...

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Poängligavinnare och guld i U18-VM för Elton. Och draftas om drygt 2 månader. Inte så pjåkigt år trots allt.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Bad_Brett: VM GULD😂👍

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Catodenäldresspöke13: Du kan naturligtvis ha rätt, jag är bevisligen inte heller någon expert men om vi ser till de fakta som finns.

1) Kjellgren har ett SM-guld med Växjö(hemska tanke🤮) vilket dock bevisar att han har kapacitet.

2) vad är alternativet? Om vi ska kicka Kjellgren med ett år kvar vilket är lite drygt 5,1 miljon kronor i sjön (inkl sociala), vem ska vi ta in i vårt älskade Brynäs som är bättre?

Det är lätt att tala om hur dåliga våra spelare är men svårare att presentera alternativ som skulle klara uppgiften bättre.

Säger inte att du förespråkar det men vem tycker alla experter att vi ska rekrytera istället???🤔

Jag bara undrar🤔

#33

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Peja: Det blev ett GULD.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Willow: "Widebro ska absolut inte anställa sportchef, utan styrelsen ska söka hjälp utanför för att hitta rätt. Exempelvis från Susse, Grundberg osv."

Självklart är det naturligt att VD:n tar in extern hjälp vid nyckelrekryteringar, allt annat hade såklart varit idiotiskt. Så fungerar det även lägre ner i hierarkierna, då chefen ofta ber om input från anställda som har större teknisk kompetens.

Med det sagt så bör Widebro fortfarande fatta det slutgiltiga beslutet - baserat på input från exempelvis de personer du beskriver. Det är ändå han som ska vara personalansvarig chef.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Bad_Brett: Även om VDn inte är anställd på sportsliga meriter menar du. De VDar vi haft sedan Eklöv var varit sämre än vem som helst på forumet.

Varför snacka om IQ när du förordar att en person som uteslutande är anställd för att tjäna pengar helt utan sportslig kompetens ska anställa sportchef? Widebro ska absolut inte anställa sportchef, utan styrelsen ska söka hjälp utanför för att hitta rätt. Exempelvis från Susse, Grundberg osv.

Att ha Widebro killgissa sport skulle väl vara så långt ifrån att använda rätt kompetens som man kan komma. Han har flera riktigt starka sidor, men vi skulle varit kvar i bottenträsket på HA om sådana som han styrde sporten.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Vargen: Känns helt plötsligt som att följa vårt kära Modo.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Kerstin_k: otroligt var ordet. Och då har ju ändå hockeyförbundet trixat bort Viggo Björck från turneringen.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Vargen: Tar på mig detta om de tappar nu. Kamma till er nu pojkar.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Kerstin_k: 4-2. Se upp nu Sverige.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Tompa21: Man lider ju lite med Ritola som uppenbarligen har haft en sjukdomsproblematik men som inte tros på av en del utomstående. Påminner lite om Michael Jacksons hudsjukdom.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Willow: Ja, precis. Det är det jag har försökt säga hela tiden. Styrelsen ska heller inte tillsätta sportchefer och tränare, även om jag förstått det som att det är så det har fungerat i MoDo en tid. Det är VD:ns jobb.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Willow: 0-4 och vi kan konstatera att Elton kommer vinna U18-guld. Stort grattis!

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Sakic: Imponerande att ta guld i JVM och i U18. Grymt kvitto för svensk juniorhockey.

4-0. Galet.

Det här med tre mot tre upp till slutet av U12 kanske inte är så dumt ändå? 🤷🏻‍♂️

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Vargen: Hermansson satte 0-2 och nu leder vi med 3-0 i finalen. Ser bra ut för Lelles son...

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Modano: han väger väl tydligen för lätt även för AHL-spel? Bra för Timrå det.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Jadu: Genborg spela men inte Freij väger för lätt svag fysiskt enligt rapporter långt från NHL-spel

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
Sakic: 3-0 nu och matchen torde väl vara klar?

Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
#33: men vann vi trots honom eller på grund av honom? Jag är ingen målvaktsexpert. Men det förbryllar mig att han i så fall aldrig nämns av experterna på tv/poddar som en toppmålvakt.

Tror jag att Källgren kan få oss till kvartsfinal? Ja.
Tror jag att densamme kan ta oss till guld? Högst tveksamt.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Sigge: Vilket svammel. Styrelsen skulle inte lägga sig i sporten på det sättet.

Timrå IK > Sv: Silly Season 2026-27
-Sputnik-: Påslakan ska det vara.👍👍👍

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Vikingmodo : Även om Grundberg skulle peka på alla brister i organisationen har vi folk i styrelsen som skulle sätta stopp. Ett första steg måste vara att rensa styrelsen på inkompetens. Men då måste vi ha ett alternativ på plats.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Vikingmodo : Vi hade typ samma sportsliga organisation när vi gick upp och året innan då vi kom tvåa efter HV.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Zource: Mina sovjetiska träningsmetoder skulle nog göra honom gott.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Willow: Ok
Själv pratade jag med honom då han spelade i Tampa och förklarade sina problem.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Bad_Brett:
Har hört att han inte kan läsa…. Gräv!

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Vargen:
Amerikanarna spottar ut knattar på löpande band så det är inga problem.

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Vikingmodo : Du missförstår mig. Jag menar inte att personer med hög kognitiv förmåga är de som ska drilla spelarna i gymmet eller lägga upp isträningarna. Däremot ska vi ha intelligenta personer på strategiska positioner. Sportchef är en sådan position, men det finns fler. Dvs om uppgiften från styrelsen blir "Lägg upp en femårsplan för MoDos sportsliga verksamhet", då är Hinken alldeles för korkad.

Hinken är den där sköna grannen på landet som kommer över och hjälper en att få igång grästrimmern när den inte startar, men någonting säger mig att han inte är någon expert på Markovprocesser direkt...

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Tompa21: Ritola klarade spela I alla lag utom SAIK. Till och med i USA. Det låter extremt mycket som svepskäl.

Och Ritola hade talang att spela i NHL, men vsr för lat.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
BurkLeffe: Han kanske behöver Leffe som tränare?

MoDo Hockey > Sv: Silly Season
Bad_Brett: Jag tror det beror mer på hårt arbete än högt iq som är nyckeln. Elitidrott är inte rymdfysik. Den som jobbar hårdast är den som oftast vinner i slutändan. I Modo har det säkert vart en blandning mellan lågt iq och dålig arbetsinsats. Fruktansvärt dålig cocktail.

Vad gäller Grundberg-tjänsten är jag rädd att det mest är slöseri med pengar om det inte resulterar i en total omläggning av hela Modos sportsliga organisation vilket den bör komma fram till. Men hur stor är den sannolikheten att det på nåt sätt blir verklighet så länge Hinken styr?

Nä jag är tveksam till allt men vi får väl se nästa vår.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Zource: Don’t remind me.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Juniortråden
Vargen: Han är duktig, men har tyvärr ett väldigt stort papp-psyke som kommer att hämma honom


· 203 ·