1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606538 inlägg · 6214 ämnen

« · 2998554 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Apropå nånting...
JanneH: Enligt den där listan så ser det ut ungefär som följande:

NY - EP - Genborg
Wedin - Lander - NY
Hartmann - Eriksson - Heikkinen
Lundmark - Levinsson - Walli
Westfält

Extra: Pääjärvi - Lilja

Hardegård - Sundin
Freij - Strömberg
Barkemo - Forsmark
Svensson

Extra: Hallquisth, Kapanen (?)

Johansson - Dichow


Man kan väl konstatera att vi har 2-3 st extraspelare på forwardsidan som är rätt dyra och inte bidrar med nånting. Inte hållbart. Offensiven överlag känns svag oavsett om man får träff på Dahléns ersättare. Sen saknas det tydligt en riktigt bra back. Dichow känns spännande iaf. Men frågetecken för hans skadebekymmer….

Sv: Apropå nånting...
DenRöda: Jag har kvar min prenumeration på Bonnier News enbart för att kunna läsa och ta del av de nyheter som Expressen förmedlar. Sundsvalls Tidning är ett stort skämt numer. Sämst, på riktigt.

Sv: Apropå nånting...
JanneH: Dichow har väl stats som överglänser både våra målvakter denna säsong? Innan han blev skadad.

Sv: Apropå nånting...
NickNack: Den artikeln har man redan sett 8 gånger senaste 2 månaderna. Sundsvalls Tidning är ett skämt numera. Jag tog bort min prenumeration.

Sv: Apropå nånting...
JanneH: Att man förlängde med Forsmark kan vara det sjukaste man varit med om, hur tänkte man??? Det mytomspunna genombrottet känns ju ganska långt bort om man säger så…

Sv: Apropå nånting...
Nisse på Mon or: Alltså den där artikeln ger jag inte mycket för, framkommer ju inget nytt öht. De sammanställer spelarna Expressen rapporterat är klar och sen har de lite frågor till Nubben som givetvis varken vill bekräfta eller dementera något just nu.

Den har nog jag kunnat skrivit ihop själv bara genom att följa Madhawk eller Jennifer E

Sv: Apropå nånting...
Patrick Polly: Mycket mörker nu. Jag tror vi är långt ifrån att nått botten, tyvärr.

Sv: Apropå nånting...
Nisse på Mon or: Galet deppig läsning. Vi känns väldigt trötta som förening. Mycket alibihantering av saker, både på och utanför isen. Vi behöver få in nytt blod, Backlund och Nubben har varit för länge på sina poster. Vår nya klubbchef är en gammal styrelsemedlem. Det är för mkt kompisgäng kring vår ledning....

Sv: Apropå nånting...
Nisse på Mon or: Nej detta är från ST och jag blir på riktigt mörkrädd:

Så kan truppen se ut
Tränare:
NY

Målvakter:
Jacob Johansson
Fredrik Dichow (ny från HV71, enligt uppgifter till Expressen, uppgifter som även källor till ST bekräftat).

Backar:
Marcus Hardegård
Didrik Strömberg
Albin Sundin
Per Svensson
Simon Forsmark
Alfons Freij
Wilhelm Hallquisth (ny från HV71, enligt uppgifter till Expressen)
Tim Barkemo (ny från BIK Karlskoga, enligt uppgifter till Aftonbladet)
Ilari Kapanen

Forwards:
Emil Pettersson
Linus Eriksson
Anton Lander
Marcus Westfält
Anton Wedin
Eddie Genborg
Anton Lundmark
Sebastian Hartmann
Anton Heikkinen
Ludvig Levinsson
David Lilja
Erik Walli Walterholm
Magnus Pääjärvi
NY
NY

Min kommentar (som jag vet ni skiter i men jag skriver ändå)

Målvaktsidan:
Dichow kändes spännande men kollar man på hans stats finns ganska lite som backar upp den upphetsningen. JJ:s trend har gått bakåt de senaste två säsongerna och alla fattar väl att tappet av Juel är en KLAR försvagning.

Backsidan:
Å herre jösses... lika svag, troligen sämre om inte Freij får en jätteutveckling under sommaren. Ohårde måste se till att bli Harde igen, Didde måste hålla sig skadefri och Barkemo måste vara den fullträff många hoppas på. Sheriffen? Som han spelat denna säsong kanske vore bättre att avrunda karriären i Almtuna i stället.
Som den ser ut nu skulle inte en enda av våra killar vara topp4 i nåt annat SHL-lag.

Forwards:
Bland forwards är det samma gamla trötta magplatteskyttar, utan varken fysik eller jävlaranamma. 2 nya ska in (3 om EP också drar) och vi måste få ungefär samma träff som IKO fick på Suomela och Karlkvist 2022-23... och inte ens då känner jag mig lugn.

Summering: en svagare målvaktssida, sämsta backsidan i SHL sedan vi gick upp och en forwardssida som på 2 säsonger kommer ha tappat Dahlén, Hållander, Kapanen.

Den nya tränare måtte fan vara en trollkarl deluxe!!!

Sv: Apropå nånting...
DenRöda: ST:s genomgång av truppen in och ut, med Nubben, andades inte framtidstro och optimism direkt. Helt intetsägande. Diskussioner pågår med Boyce, svenskspåret lämnas troligtvis, ingen talangjakt likt inför 25/26 kommer det bli, kontrakt kan komma att brytas, 2-4 nya ska in och ingen kommunikation mellan Nubben och Emil P.
Om inte Nubben mörkar rätt bra, känns det inget vidare inför nästa säsong.

Sv: Apropå nånting...
Smörgåsen : Det får vi hoppas. Med tanke på hur denna säsong varit så tar jag nog hellre en stark framtidstro under sommaren och ingenmansland, än skitsilly och piss-sommar med ingenmansland. Jag vill pusta ut i några månader.

Sv: Apropå nånting...
Stridhsyxa: Hade inte sagt nej till honom. Sen hur han är det är en annan fråga. Men som expert är han grymt bra.
Tanken slog mig när han kommenterade Timrå för ett litet tag sen. Väldigt ”Timråpositiv” i sina analyser…

Sv: Apropå nånting...
Stridhsyxa: I och med att Zäta är så pass involverad i truppbygget (enligt Nubben) och hans starka koppling till Detroit, är det orimligt att tänka att han borde kunna gräva fram nånting från deras organisation (AHL inkluderat) som vi kan få hit? Dom kontakter han har bör väl fan gå att ta till vara på. Spelare alltså.

Sv: Apropå nånting...
Jonas Rönnqvist snor vi från Luleås U16 o blir TIK-tränare. Ett skott från höften är det naturligtvis 😁😁😁😁

Sv: Apropå nånting...
Skjuter från höften och gissar på Fredrik Söderström.

”Har du ”out” till båset?

– Ja, det har jag. TV4 är väldigt frikostig med att man får ta på sig tränarkavajen, om det är på riktigt,”

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Knylan: spänningen är olidlig i väntan på att han drar på sig en böter då

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Kulltorp: Helt enig!

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Tommysåsson: Spelare som går från HA till SHL brukar lönemässigt ligga någonstans i storleksordningen 50-75.000:- i sitt första SHL-kontrakt. Med tanke på att Lundmark knappast hade andra SHL-bud än vårt lär han ha legat betydligt närmre den lägre summan, om ens det.

Vilken oerhört märklig grej att ljuga om, inte minst när Nubben nyligen bekräftade att de uppgifter Madhawk kom med förra säsongen ligger väldigt nära sanningen. Det kommer således komma fram, ännu snabbare om Lundmark drar på sig en böter.

Nubben ljuger, Jennifer ljuger, och inte minst ljuger Lundmark själv som uttryckligen sa i Nedsläpp Timrå något i stil med att pengar är helt ointressant och att det är tillräckligt overkligt för honom att få en lön han kan leva på för att göra det han älskar. Inte minst med tanke på att han spelade i Skövde för tre säsonger sedan. Det trodde man inte om Sveriges kanske mest ödmjuka hockeyspelare, att han skulle uttrycka sig på det sättet när det samtidigt är så att din källa menar att Lundmark begärt en löneökning på i runda slängar 200%.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
X-Län: Men att vara grinig och pessimistisk tar oss inte heller framåt.
Vi måste visa lite finsk sisu.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
The great one: Men ändå typ sämst i ligan? Vi lär jämföra oss emot andra, inte bara emot oss själva.
Bara för att det är det bästa på länge betyder det inte att det är bra.
Klubben för inbördes beundran kommer inte ta oss framåt. Det är min mening.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Knylan: nubben ljuger i tidningen, litar till fullo på det jag hört

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Smokey: Passar på att lägga in mina känslor här också.
Och jag håller med, det är ok att förlora matcher, flera i rad också. Men sättet man gör det på, det gör mig sorgsen.
Som t ex HV hemma sist.
HV är klappkass men vi vill liksom inte göra det som krävs för att vinna. Trots att inte mycket skulle krävas.

Inställningen är alldeles för dålig.
Och då pratar vi om välbetalda hockeyspelare som behöver ge 100% 2-3 dagar i veckan.

Jag tror det är detta som gör mig mest besviken.
Och det är alldeles för många matcher som lämnar mig med den känslan.
Vi kämpar i en serie som humlan. För dålig ekonomi, dansande på en slak lina. Vi behöver ett lag som ger 100% varje match. Tyvärr ser det inte ut så.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Nisse på Mon or: Glöm inte Forsmark

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Montén Python: Jag tycker inte han gör sin roll så bra ens. Använder ju aldrig sin storlek till sin fördel. Slår korkade passningar i offensiv zon osv. Nä helt överflödig känns han nu och kommande år.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Meduza: Hur bra tekare har vi i laget? Inte ens Lander är 100% på den punkten och i övrigt är jag rädd att läget är ganska så beigt. Vinst eller förlust i tekningen ger ju helt olika ingångar i det spel man kan spela. Framgångar gör att man i regel får ut pucken och kan byta medan motsatsen i vårt fall nästan alltid leder till att spelet cementeras i försvarszonen med trötta spelare som konsekvens, det attackerande laget kan ofta byta och fortsätta sitt tryck.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Nu har vi tyvärr satt oss så långt ner i skiten som det går att komma!
Förutom att vi spelar helt jävla uselt, vad har hänt med vårt försvarsspel?
Från början av säsongen så var vi väl bland de bästa på just försvarsspel.
Nu är det ju i princip baklängesmål på varje BP!
Vad har hänt!

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
The great one: Nja jag håller inte med. Hade vi ökat snittet med 400 pers per match, vilket jag tycker vi borde kunna hade vi fått in 3,6 miljoner (räknat på 350 kr per person).

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
X-Län: Samtidigt har vi bästa publiksnittet på 13 säsonger denna säsong.
Så publiken har ställt upp.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Montén Python: Ja, jag känner igen den här typen av värvningar från när Brynäs hade tunnare plånbok. Man får ta någon som kanske kan ta nästa steg, någon som kan bli bra eller någon som har varit bra. Dragkamper om SHL-toppspelare i bra ålder (typ Sebastian Aho som sägs vara klar för Växjö till nästa säsong) vinner man ju inte med tunn plånbok. Det som är ”bra” (och kanske kalkylerat av Timrå?) är att Westfält förmodligen vore enkel att skeppa till ett annat SHL-lag eller Liiga om man vill. Det finns ju inga starka incitament för honom att spela för just Timrå om/när ledarstaben inte längre tror att han kan ta nästa steg.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Peja: Jo en annan hade ju ångest redan när ryktet om Westfält dök upp, då man förstod att det skulle bli vår sista center värvning in. "Man såg det komma" så att säga.
Ingen annan än Nubben och sportsliga ledningen kan väl vara förvånade att det inte kommit mer produktion.

Missförstå mig inte. Han gör verkligen sin roll bra, men det var sannerligen inte vad vi behövde få in för att öka poängproduktionen i lagbygget.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Knylan: Har följt Westfält sedan han började hockeygym och blev förvånad över att Timrå tog honom med avsikten att ge en mer framträdande roll än vad han hade i Färjestad. Tyckte han var på en perfekt plats som en bra fjärdecenter i Färjestad, han är inte mer än så i SHL, och vissa av deras centrar (typ Linus Johansson) är ju så pass skadedrabbade att det ändå hade blivit många matcher högre upp där. Tror Timrå missbedömde hans kapacitet att kunna inta en större roll.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Tommysåsson: Intressant… vilket innebär att om både dina trovärdiga källor och Jennifer Engströms uppgifter om 10% löneökning stämmer så skickade Kapanen på Lundmark en lön på cirka 135.000 kronor i månaden när han kom från TAIF. Det måste i så fall vara den dyraste HA-chansningen någonsin i ligan.

Något… stämmer inte.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Tommysåsson: enligt trovärdiga källor, nubben vill ju inte ha budgivning

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
BlackBay: ja men där ställer också fansen upp och köper varenda biljett som finns tillgänglig. Då rimmar det bättre om man ställer krav tillbaka.
Vi ger oss inte chansen att konkurrera ekonomiskt när vi inte fyller hallen.

Då blir det lite "håll käften och fortsätta sitt hemma i soffan".

Årets säsong kan summeras som underkänt både från ledning och fans.

Sv: U20
I den avslutande matchen av grundserien står Timrå IK U20 för konststycket att tappa ledningen mot Skellefteå som redan spelat klart för säsongen och därigenom också tappa en plats i tabellen och som resultat få en svårare motståndare i 8:delsfinalen. Ledning 5-3 efter 3 minuter av den sista perioden blir 5-4 i minut 12, kvitterat i minut 14 och underläge minuten därefter. 3 insläppta mål på 3.54 mot ett lag som inte har ett skit att spela för är klart underkänt.

Nu väntar slutspel och där kommer man ställas mot serietvåan Mora IK som man har mött 3 ggr. Inbördes möten lagen emellan under grundserien (med Timrås siffror först): 3-6, 5-6, 5-12 och 1-0. Timrå börjar borta i en serie över bäst av fem matcher där nedsläpp sker nu på lördag kl.18.00.

Jag länkar till lottningen i slutspelet där man hittills bara uppdaterat den södra sidan, men kollar man tabellen är de övriga matcherna Brynäs - Luleå, Leksand - AIK och Djurgården - Modo.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Tommysåsson: Tjänar Lundmark 150k i månaden?

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Knylan: om jag förstått allt rätt nu så spelar EP40 för att bli utköpt, spela några säsonger med brorsan och sedan komma tillbaka. Boss!

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Knylan: 150k i månaden är ju billigt

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Montén Python: Nä, och han blev ju billig pga att vi inte väntade och drog lite vinning på hans desperata läge. Fan vet vad han hade kostat nu i vår istället, finns det hemvändande AHL-svenskar på marknaden så dyker gamarna upp direkt. 192 cm rightare med utomordentlig karaktär och i perfekt ålder som redan visat sig färga så pass på SHL-nivå att Stanley Cup-vinnarna sajnat honom ett år tidigare. Liljander hade kastat upp tre år och minst 200k i månaden direkt, och här hade Nubben fått massa skit för att ”inte ens spelare som VILL hit lyckas han lösa, hur fattiga är vi egentligen?”

Westfält var nog ingen dum idé i sig när det ryktet dök upp redan under förra hösten och vi alla trodde att vi hade ytterligare minst två år av in your face framför oss. Tung fjärdecenter, det går att se honom i den Jokinen-hockey han var tilltänkt att fylla en roll inom. Sen vettefan vad som hände, man måste ha landat i att chansa på att Levinsson och Linus tillsammans kunde täppa igen hålet som Oliver K lämnade efter sig. Levinsson kan ju ha varit en sen nödlösning också i och med att han dök upp från ingenstans, men det florerade inga andra rykten förutom blindskottet Joel Kellman.

Sv: Apropå nånting...
Montén Python: Hade önskat att han brunnit av nån gång iaf...fast han ser väl att kvaliteten inte riktigt räcker till i truppen antar jag.. önskar lite karaktär ..några med lite jävlar anamma. Kanadicker och amerikaner brukar ha en kravställan både på sig själv och på sina lagkamrater ..

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
BlackBay: Helt klart så måste vi bli bättre på att kunna bygga bättre och billigare i botten 6.

Genborg är ju ett lysande exempel.
Billigast av alla forwardsförvärv denna säsong.

Men så var han också den med mest offensiv potential också.

Det måste vara slut med att slänga ut 100k+ på spelartyper som nämnda Lilja och Westfält.

Det går absolut att minska lönekostnaderna där.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Montén Python: En tredje, fjärde-lina ska egentligen inte innehålla massa halvdyra breddspelare. Det är här de utvecklingsbara, energiska unga relativt billiga spelarna ska lira. De som med tiden blir bättre o bättre utan att kosta alltför mycket så det finns mer pengar över till producerande spelare i de högre formationerna.
Är helt fel nu när relativt dyra kontrakt ligger på spelare som aldrig kommer ta några fler steg i sina karriärer.
Trodde ändå Nubben skulle vara lite smartare än det här.
Han har haft den strategin förr, var väl mycket det som gjorde framgången på 00-talet.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Montén Python: Till nått lite mer positivt.

Hoppas att vi uppmärksammar Dahléns målrekord rätt rejält på lördag!

Det är han värd vår Jonte! Som han burit oss offensivt denna säsong, när säsongen ändå summeras.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Knylan: Nej jag skulle väl ändå vilja säga att Lundmark är en spelare som är värd att bygga en stomme med. Inte så särskillt dyr heller.

Men problematiken blir som du skriver det övriga kontrakts läget. Där vi sitter på för många uppbundna kontrakt på lite mer "intetsägande" spelare.

Det är snarare där problematiken fortfarande sitter i. Med 2 år kvar på kontraktet på spelare som Westfält och Lilja, etc.

Jag har fortsatt svårt att se vad vi får i Westfält som vi inte redan hade i Linus Eriksson etc?

En defensivt stark center med obefintlig offensiv var det sista detta lagbygge behövde.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Jadu: Hade vi varit t ex Luleå hade det garanterat hängt en "Prestera eller dra" banderoll över ståplats nästa hemmamatch.
Helt annan kravställen i de andra klubbarna, både bland supportrarna och i synnerhet organisationen.
Hoppas verkligen många medlemmar dyker upp på medlemsmötet 24:e och ställer en del obekväma frågor till styrelsen för är det nånstans den hårda slogan "prestera eller dra" borde gälla så är det där.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Jåkkinen: Nä inget är såklart givet men jag tror tyvärr dom två kommer gå om oss.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Knylan: Ja tar han kliv är väl det ett kap, men kan inte riktigt se dom där kliven komma. Lite rädd att Nubben har en övertro på honom också, att han ska få en större roll nästa säsong osv. Men som sagt, det återstår att se.

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Smörgåsen : Äh, dom är nere i skiten av en anledning så jag ser det inte som givet!

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2026-03-07
Smörgåsen : Det kan man ju fråga sig, jag förstod det inte heller där och då. Sen blev det föga förvånande mer begripligt i efterhand när detaljerna framkom. Även om de detaljerna inte förändrar vår övriga kontraktssituation.

Huruvida han för evigt förblir en brunkspelare på SHL-nivå får vi väl se. Tar han inte några kliv överhuvudtaget under återstående kontraktstid så har vi åtminstone inte betalat några större pengar för honom, plus då den NHL-mille som ramlade in. Tar han däremot kliv så har vi en spelare vars lön inte är mer än 10% högre än den standardlön nyblivna SHL-spelare får när de kommer från HA.

Sv: Apropå nånting...
Stridhsyxa: ja den förklaringsmodellen håller inte jag heller med om.
Just nu vill jag bara att vi räddar kontraktet utan kval. Sedan får man slicka såren innan man blir en peppad silly season kille som sitter här och suktar efter feta värvningsrykten

« · 2998554 · »