Almtuna IS - Timrå IK 2014-10-11
Känner ni er coola och tuffa när ni sjunger om såna saker? Då kan jag berätta att det enbart är patetiskt. Och jag kan aldrig tänka mig att spelarna uppskattar att bli påhejade med såna ramsor. Så vem fan sjunger ni för? Er själva?
Visa lite klass och skippa den där hormonstinna lumparattityden i fortsättningen.
Scharnhorst: Jag fattar faktiskt inte hur man kan tro att ramsor om hat mot motståndarlaget eller dess fans hjälper Timrå IK:s spelare. Dom borde väl rimligtvis bli mer taggade på isen av att deras fans uttrycker sin kärlek till laget?
För det är väl det allt går ut på? Att hjälpa sitt favoritlag? Eller är alltsammans bara en egogrej för att visa hur cool och hård man är?
Jag har väntat SÅ länge på att det i TIK:s supporterled ska växa fram en ny fraktion som uppvisar en annan attityd än den där fruktansvärt uttjatade mesgrejen som jag anser vara på gränsen till genant. Tack för att ni tycks ha etablerat er och hoppas att ni har kommit för att stanna kvar länge!
DJ Hemp: Att köra horor- och suparramsor är nog det barnsligste och simplaste sättet att visa attityd på.
Jag är så in i helvete mycket hellre mesig än kallar folk för horor och sjunger om hur packad jag är.
Folk som gillar den grejen är helt enkelt jävligt barnsliga.
Jag gillar att vara barnslig, så det är något jag ofta är. Kan inte se något negativt i det. Sedan brukar jag sjunga om horor, men att sjunga en lovsång tillägnad den egna fyllan skulle jag gärna ställa upp och göra. Håller med Plockepinn om att det inte finns någon absolut sanning om vad som är rätt eller fel, bara väldigt många åsikter angående detta. Jag kan ta att man är lite barnslig. Den tröskeln gick jag över för mycket länge sedan.
Redigerad kommentar
Har man sett en match på hemmaplan senaste två åren tror jag de flesta föredrar RV framför "SK". Att det blir lite skit på en blöt resa till Uppsala är inget jag kan uppröras över. Det var väl inte helt rumsrent alla ggr med Uhlin/Willysson heller.
Frella: Jag tycker naturligtvis att det är jättebra att folk engegerar sig i klacken, vilken det än är. Men jag skulle älska om vår klack bröt mönstret och körde lite smartare ramsor.
För övrigt är jag övertygad om att spelarna hör vad klacken sjunger. Framför allt de som sitter i avbytarbåset.
En packad klack som sjunger om horor och att supa är bara sunkigt.
Men hur smarta är då ramsor som "Timrå IK är de bästa..." eller "Tiiimrååå..."? Mitt svar är att det kanske inte finns några smarta ramsor överhuvdtaget i detta sammanhang. I så fall har väl Patronerna LITE mer fantasi, även fast det har stått tämligen stilla också där i många år nu. Så oavsett vad som nu sjöngs i Uppsala, välkomnar jag dessa ungdomar som verkar ha brutit ett i mitt tycke mångårigt tråkmönster hos klacken.
Vad står RV för förresten? RödVitt, antar jag.
Redigerad kommentar
Supa ramsan gick väl en gång i tredje den med. Ta o kamma dig förfan!
Dessutom var ditt inlägg ett perfekt exempel på vilken typ av beteende jag föraktar.
Jag kommenterar inte klackens insats i Uppsala, utan den barnsliga och grabbiga supporterkulturen i stort. Jag hatar den. Så enkelt är det bara.
Jag hatar för övrigt all typ av klassiskt grabbigt beteende. Jag hatar killar som bröstar upp sig och hela tiden anstränger sig för att alltid höras mest och ta störst plats.
Att kamma mitt rakade huvud lär knappast ändra på den saken.
Jag välkomnar också RV. Har inget emot dom över huvud taget. Tycker bara jävligt illa om gapiga grabbar med dåligt ordförråd.
JNS: Tyvärr är vi svenskar jävligt usla på att hitta på fyndiga ramsor...En bra ramsa ska antingen hylla det ena laget och/eller håna motståndarlaget på ett humoristiskt, intelligent och förnedrande sätt, dock helst utan att vara plump och gå över anständighetens gräns..
Men att bara ha ramsor som "älskar" det egna laget. Fyfan va menlöst, fyfan va tråkigt. Fy fan va PK....Hockey ska vara heta känslor åt alla håll, både på isen och läktaren....
Redigerad kommentar
Hälge: Rycker några citat ur krönikan:
"När ni buar åt Almtuna som värmer upp inför matchen vänder jag ryggen till"
Min åsikt: Fy fan vad det har buats i Timrå Ishall genom åren när motståndare värmt upp: Salming, Challe, Rydmark you name them.......Är det inte tillåtet att psyka motståndarna, men för fan gå och titta på schack.
"Och när socialbidrag blir en lycklig historia – då vet vi att något inte står rätt till."
Min åsikt: Hört talas om ironi....Hört MIllwalls ramsa Everybody hates us but we DONT CARE" Det kallas för självdistans, att kunna skämta om en verklighet som kanske är lite vanligare i Timrå kommun än i Uppsala kommun.
"Jag har aldrig under mina tolv aktiva år i den här supporterklubben varit i kontakt med en bengal"
Min åsikt: Här håller jag med artikelförfattaren: PYROMANJÄVLAR, dra åt helvete
Redigerad kommentar
Intressant att supporterklubben skriver ett brev/inlägg till RV men att den inte är "signerad" av nån.
Tack för ordet.
Hahl Bundy: Ja, frågan är: Ska vi vara dansband/idolpop eller hardcore/metal/punk?Ska vi vända andra kinden till eller ska vi ge igen? Ska vi ha mysbyxor i velour eller slitna jeans? Ska vi lalla eller vara stolt arroganta? Ska vi leda eller följa? Ska vi dricka saft eller brännvin? Svärsmorsdrömmar eller rebeller?
Redigerad kommentar
hubbenorlen: Nidramsor (till en viss grad) piskar upp stämningen, och skapar en eldig atmosfär, i synnerhet vid derbytillställningar och matcher av likvärdig kaliber. Psykningar och gliringar av finurlig och humoristisk art riktade mot motståndare och dess supporterskara anser jag höra till. Avsaknaden av detta kombinerat med den fåniga "gulligull-mentaliteten" är två faktorer som bidrar till att jag inte värderar klacken särskilt högt. Det löjligt magra utbudet av ramsor ska vi inte ens belysa överhuvudtaget.
Smokey: Enligt den lallande profetens evangelium skall alla matcher hädanefter spelas i ett babyrosa skimmer. Spelarna skall likt ett gäng Pavlovska hundar åka omkring på isen och be om ursäkt för att de finns så fort motståndarna blir
ledsna i ögat. Klacken skall vara värdegrundscertifierad och coachad av Mr Bean i konsten att uppträda oförargligt och menlöst. Resten av åskådarna skall bära Ulf Ekmanmasker med ett ständigt påklistrat fånleende.
Starkare uttryck än "Oj" , "Hurra" och "Men" skall filtreras och dissidenter skall för evigt försvinna under västra stå. Jonte Hedströms utbrott skall exemplifiera hur det kan gå om de otäcka känslorna tar överhand och fördömas i ett unisont Amen.
Att vara allmänt hotfull och nedvärderande, i stil med Stockholmslagens supportrar finner jag däremot motbjudande.
hubbenorlen: Som denna som united sjöng till "ära" för Suarez:
your teeth are offside, your teeth are offside, Luis Suarez, your teeth are offside
Tyvärr är engelska ramsor ljusår bättre än någonting som nånsin uppstått på en svensk arena. Med några få undantag: Sundsvall hockey har inga pengar, inga pengar kvar är en av Timråklackens finest. Men dessa fyndiga ramsor kommer alldeles för sällan.....
157620: Ja, herregud vilken kvalitetsskillnad det är mellan engelska och svenska ramsor. Det där är bra exempel på att ramsor kan ha edge utan att vara grova.
Det känns ibland som att svenska supportrar så gärna vill vara som de engelska, men att dom inte fixar finessen.