Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Jag vet folk som åker från Söderhamn varje hemmamatch.
Det här handlar inte om den inbitne supporten, det handlar om att marknadsföra sig och kunna locka till sig marginalåskådaren. Det är svårt att göra det i dagsläget.
Jag skrev det igår men upprepar mig idag igen.
Allt handlar om pengar. För föreningen så handlar det om att för varje inlöst person ska göra av med så mycket pengar som möjligt. Det ska vara enkelt att köpa korv, kaffe, godis, öl mm. Dom skiter i om du är hockeyintresserad eller inte bara du gör av med så mycket pengar som möjligt. I dagsläget måste man gå igenom flera flaskhalsar om man ska ut och ta luft, röka, köpa en öl. ect. Hockeybussen tycker jag personligen att den är relativt dålig, framför allt för dom som bor lite utanför Sundsvall. Du har 1 tid att passa annars är det kört.
Allt som jag har skrivit samt mycket mer måste förbättras. Allt måste bli enklare, det måste bli bättre.
Detta leder till högre intresse både för företag, den halvt ointresserade individen och kanske t.o.m medgångssupporten
Det skulle det självklart bli med en mutliarena centralt i Sundsvall. En arena som kan utnyttjas till allt ifrån hockey till någon konsert med någon världsartist och slutligen lite hästhoppning.
En sak som är klar är att det inte kommer att bli något nybygge under stundande lågkonjunktur.
En utbyggd plywoodlåda kommer inte att hjälpa Timrå IK att höja omsättningen. Ökad omsättning som leder för övrigt till utökad spelarbudget samt att konkurrera med dom stora drakarna i ES om dom stora stjärnorna.
långsiktigt med egna produkter är en fin tanke och funkar om laget har en stor organisation !!! med ett lag som TIK liten arena, litet upptagningsområde handlar det om att ha mycket deg för att klara sig på högsta nivå.
Bygg nytt i stan där 70% av fansen finns !!!
Bra kommentar om TJ, så ligger det nog till och att han har ett mycket stort Timrå hjärta som nog de flesta som skriver här har.
Angående ny arena kan jag bara säga glöm o dröm, tyvärr så har tåget gått och goda tider med fantasi byggen för 100 tals miljoner är ett minne blott från tidigt 2000 tal. Det skulle ha gjorts för flera år sedan.
Tror inte folk har fatta att vi står inför den värsta ekonomiska krisen någonsin sedan 30 talet och att detta även kommer att drabba idrotten OCH Timrå IK ;)
Jag tror nog Tik ska satsa långsiktigt och lägga sitt överskott på egna produkter samt försöka få fram fler fjunisar alla bolibompa kedjan för att kunna varar ett elitserie lag även i framtiden.
Allt detta verkar vettigt enligt mig.
Hockey är buisness.
Det handlar om att man ska göra av med så mycket pengar som möjligt. Man ska i lugn och ro kunna köpa kaffe, korv, popcorn, pilsner, you name it. Det kan man inte göra i e.on utan att oftast behöva så i långa köer. På en lördagsmatch så är det bra om man har tio minuter på sig att svepa en öl efter ha behövt köa en oändlig tid.
Hockey handlar så mycket mer än om hängivna supportrar, det är även mycket folk som är där utan ett minsta hockeyintresse utan är bara ute efter att umgås samt knyta nya affärskontakter mm.
Vad Timrå IK behöver är en ny arena i Sundsvall, en multiarena som det är ständigt nya events i. En arena centralt så lokaltrafiken kan utnyttjas till fullo. En arena som kan locka till sig marginalåskådaren.
En utbyggd plywoodlåda kommer att bli Timrå IK's fall.
Helg Ernest:
Tycker att det är patetiskt att se dig inkompetensförklara Thomas Johansson. Ditt guldfisksminne kanske behöver friskas upp.
1. Det är mindre än tio år sedan TJ och Janne enligt en av vaktmästarna stod i vaktmästarnas fikarum och samlade ihop domararvodet till en hemmamatch ur egen ficka.
2. Det är bara 6 år sedan Janne och TJ lyckades med konststycket att få Ellextre att bygga om Ishallen för 55 millar under fyra månader. Hade dom inte lyckats med det hade vi inte funnits som elitserieklubb idag.
Tycker att det vore klädsamt om du här på hs ber om ursäkt för ditt osmakliga inlägg.
För om du tycker att TJ är inkopetent då har du inte begripit innebörden av ordet inkompetens.
Och nu bara för att man lägger arenaplanerna på isen några år så behöver inte det betyda att man helt skrotar dom. Att tänka på. Byggdes Noaks Ark före eller efter regnet?
Varför skulle inte Metso vilja ha tillbaka TJ? En ekonom som har god hand med slantarna vill väl alla ha.
Idealet "Stenstadens kvarter med modern arkitektur" är för övrigt precis vad jag vill se på Södra kajen. Rogander, let´s rock!
Det blev aldrig någon multiarena på Södra kajen. I stället planerar kommunen på sikt kontor, butiker och 600–1 000 bostäder. – Idealet är som Stenstadens kvarter med modern arkitektur, säger Claes Rogander, planarkitekt på Sundsvalls kommun.
Man funderar ju, hur förankrat i Sundsvall var hela iden?
Eller hade dom tänkt hyra in sig med Dragons i multi arenan?
Ärligt, så tror jag inte Metso tar tillbaks TJ
Förra veckan var det väl Sundsvall gick ut med byggplanerna för både norra och södra hamn. Och det fanns inte ens med i planerna.
Nä de enda som skall till stan är nog TJ. Han som gett inkopetens ett ansikte.
Hålller inte med dig på någon punkt. Men lägg denna diskussion åt sidan. Full fokus på att lösa den här säsongen på bästa sätt istället!
Det blir ingen arena i sundsvall. Det är i all fall mitt tips. Dagens finanskris o lågkonjunktur gör ett sådant projekt skulle bli mycket svårt att finansiera. Näe, Tik skulle ha tagit det beslutet för länge sedan när hockeyn var hetare än den är i dag. Nu tror jag dessutom att det kommer bli än svårare att öka omsättningen de närmaste åren så något sm guld är nog bara att glömma, ska nog se up så det inte är derby mot Sundsvall som är årets bästa serie matcher framöver.
Jag skrev ett inlägg för ett par år sedan om att jag tyckte att det skulle satsas på en ny arena i stan, på den plats där fryshuset stod naturligtvis.
Det hade varit perfekt och med en sådant satsning skulle Tik varit ett starkare lag med bättre plånbok i dag.
friskan:
Tycker jag?
Jag tycker att det finns förbättringspotential på vissa områden, skall man inte få tycka det, eller är det inte politiskt korrekt?
Vi är några stycken som inte begriper vaför du går på matcher överhuvud taget efterson du tycker allt med Timrå IK är pest och Pina.
friskan:
Så dom som tycker att det är trångt under läktarna i kväll och samtidigt är villiga att ta rygg på Klubbledningens förslag om att vilja kunna bygga nytt inne i stan borde stanna hemma?
Det är INTE bara parkeringen som är problemet, ......
Varför då? Jag påtalade ett problem och din lösning är att folk skall stanna hemma? Vaknat upp på fel sida i dag?
BlackBay:
Dom som inbillar sig att det bara är parkeringen som är problemet kan ju prova att gå till kioskerna under norra läktaren för att köpa en korv.
Den kommer vara så attans trångt i pausutrymmena i kväll att det är pinsamt.
Apropå fylla arenan.... att den sällan är helt fylld nu beror garanterat på dess dåliga tillgänglighet... skulle garanterat fylla fler platser centralt
Alla tjatar om att vi måste fylla den arena vi har, nu i kväll är det lapp på luckan. Kan vi börja bygga till veckan? :)
Som du skriver är det också en lågkonjuktur på gång vilket innebär sänkta räntor.
Jag har ett lån på 75 000 för två månader sedan var räntan på ca 310 kr nu är det 490:- Detta är en ganska stor ökning, tänk dig denna ökning på ett större miljonbelopp, hur mycket mer i ränta man får betala!
Klart jag inte tror att Timrå IK kommer gå i konkurrs, men risken ökar vara sig om den eller lite eller stor om man börjar värvaspelare för pengar, som man i dagsläget bedömmer att man behöver hålla i pga. att alla företag/föreningar och organisationer töper en ovis fratid till mötes!
lungan: Bara för att man omfördelar lite pengar behöver inte det innebära konkurs per automatik?
Glöm inte bort att vi har ett räknesnille som klubbdirektör som säkert vet vad det handlar om när det handlar om ekonomi. Jag har mycket svårt att se hur Johansson skulle misslyckas så grovt att föreningen skulle försättas i konkurs.
Jag tycker att man ska skjuta till lite pengar till ytterligare spelarköp, på så vis kanske vi inte hamnar därnere med risk för kvalserie och allt som det kan innebära. Siktet att vara ett stabilt slutspelslag som är målet för föreningen ska man jobba stenhårt för att uppnå.
Jag ser hellre att Timrå hamnar 9:a 10:a än att Timrå som förening går i Konkurrs, eller tappar elitlicensen. Det är för mig ett mycket värra scenario...
Dettta är ett så urbota dumt inlägg i debatten att jag inte ens orkar kommentera det.
Exakt. jag lägger inga värderingar i detta. Hoppas bara att klubben vet vad dom gör så är jag nöjd.
Amorteringstakten tolkar jag som att, när man har betalat av sitt lån på E-on Arenan i Sörberge så kommer man att lämna över den till Timrå Kommun. Skulle tro att i kontraktet står ungefär, att man inte kan flytta in till stan så länge man har kvar lån på ombyggnationen.
I Sundsvall bor det ca: 95,000 personer.
I Timrå bör det ca: 18,000 personer.
Säsongen 07-08 var det 180.000 besökare på hockeyn.
Om 40% kommer från timrå och 55% av publiken från sundsvall, så är Timrå överrepresenterat med 4ggr.
En Timråbo går på i snitt 4 matcher/säsong medans en Sundsvallsbo bara går på 1 match/säsong. (1,04)
Hur kan då publikintresset vara så mycket större i sundsvall?
För även om du räknar med samtliga hockeylag som finns i sundsvall så har du en bra bit kvar tills att sundsvallsborna går på 4 matcher/säsong. Och du kan även få räkna in bakset och fotbollen men det räcker ändå inte till för att slå dom trogna Timråborna.
Om man räknar bort alla företagsbiljetter som är sålda i EON arena så tar det väldigt många säsonger innan alla sundsvalldbor har sett en enda hcokeymatch. Medans Timråborna även här visar ett otroligt starkt hockeyintresse, utan företagsbiljetter så går timråborna på minst 10ggr mer hockey än sundsvallsborna.
Undra vilken juvel som gjorde undersökningen från början???
Anonymous:
Föreningen med TJ i spetsen vill flytta in till stan för att på sikt kunna överleva som elitserielag, det handalr ju inte om vad sundsvallsborna vill.
Tror att du fått det hela om bakfoten,