1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590230 inlägg · 6217 ämnen

Flytta in klacken till mitten, inga nya sittplatser

« · 346203 Till forumet

Flytta in klacken till mitten, inga nya sittplatser
För att få ännu bättre tryck och känsla över att klacken är större än vad den är tycker jag man kan flytta in den till mitten av ståplatsläktaren.

Sedan kan man väl bygga för dom två stora(eller i alla fall den ena ingången på ståplats) så att man får in mera folk. Hallen tar ju in mindre och mindre för varje match verkar det som. Förra matchen var det ju helt slutsålt, då vill man höra speakern säga att det är "fullsatt" också.

Tifot var grymt senast. Men kan man bara använda flaggorna en endaste gång? Ta bort "lillebror" ock kör med "se och lär detta är hockeykultur" i varje match. Går inte det?

Inga nya sittplatser, sälj ut alla andra sittplatser först. På toppmatcher och i slutspelet lär det ju garanterat bli fullt på stå. Sedan är det beklagligt att speakern är så dålig på att packa folk. Flera fick ju vända hemåt i förra derbyt. Mot Frölunda var det ju 6100 och det funkade bra och då fanns det mera plats uppe i högra hörnet som det alltid finns...

Sundin kan ju passa nästa gång han kommer i 3-1 eller 2-1 läge. Man skulle inte vilja spela med en spelare som aldrig passar tillbaka pucken.
Stackars Jinman som åker i läge gång på gång men aldrig får en passning tillbaka...
Kommentera

Sv: Flytta in klacken till mitten, inga nya sittplatser
talangscouten: helt rätt!
Kommentera

talangscouten: håller med dig ang. att flytta klacken till mitten, men problemet med att inte minska på ståplats då är att det måste vara 2 ingångar för brandsäkerheten....

Tifot var som sagt det bästa vi gjort hittills.... och det bästa är att det som kostade en massa pengar var småflaggorna. läktarflaggorna tar bara en jävla tid att göra =) sedan är frågan hur de ser ut om man ska använda de flera matcher.... eftersom det är plast så skrynklar det sig väldigt lätt och man måste ju packa ihop det på något sätt...

Därför återanvänder vi inte läktarflaggorna utan gör nya till nästa gång....
Kommentera

talangscouten: Så sant. Det kommer aldrig bli någon fart på ståplats om vi ska stå ute i ett hörn. Det går inte att dela upp klacken på ett vettigt sätt osv. Men sen så har vi ju dessa förbannade ingångar.

Jag är faktiskt positivt inställd, i viss mån bör tilläggas, till att bygga ut sittplats lite till. Om man då bygger bort sista biten av kurvorna på ståplats, och placerar ingångarna någon annanstans. Bara vi har en stor yta att stå på så blir det kung.

Som Dalan sa så kan vi inte återanvända stripesflaggorna. Man får tänka på att det är tunn plast vi snackar om, och ska vi ta bort lillebrorstexten så kommer det blir stora hål. Kommer se ut som ett sjörövarsegel om vi ska laga, tar kortare tid då att tillverka en ny.
Kommentera

Knylan:

Nu har ni fått en helt ny arena, blir ni aldrig nöjda?;)
Kommentera

Danne_L: jo jag är iaf nöjd, men tråkigt att arenan tar så lite, en kapacitet på 7000 skulle man byggt så skulle det bli riktigt heta derbyn mot modo =)
Kommentera

Dalan_:

För några år sedan hade klacken en "overhead" flagga av ett mycket lätt matrial som användes många gånger. Sedan tror jag man delade upp den i två stora flaggor. Kan man inte införskaffa en sådan flagga med samma text som på derbyt senast men utan "lille-bror". Då skulle man kunna använda den till varje hemmamatch. För det är grymt mäktigt med en stor flagga på östra. Sedan kan man ju även ta med den till borta matcher som i Globen där den får plats.

Bygger man för den ena ingången har man väl två kvar eller?
Kommentera

Danne_L: Haha, sant. Men våran placering är dålig, har svårt att vara riktigt nöjd då. Den duger som bortasektion, men inte som sektion för hemmaklacken.
Kommentera

Knylan: Inga mer sittplatser... utöka ståplats istället
Kommentera

talangscouten: Men det är av säkerhetsskäl som man i det här fallet måste ha två utgångar. Möjligheten att släppa ut folk vid en ev. brand får ju inte bli för begränsad..
Kommentera

Knylan: Vadå duger inte för hemmaklack???
Vi har åtminståne en ståläktare, Timrå IK kunde ha skitit i oss totalt och kört sittplats runt om!!! Jag tycker att man får göra det bästa utav situationen, se möjligheterna istället för att titta tillbaka i backspegeln och önska att det såg ut som förut.
Kommentera

talangscouten: Tror du syftar på overheadflaggan som beställdes från Italien och användes under Superallsvenskan eller nått. Flaggorna från Italien (www.tifo.it för att specifiera) är av väldigt dålig kvalitet, sömmarna spricker osv. Precis så vart fallet med den flaggan, sömmarna sprack och den slängdes sedan. Den flaggan var rutig, dom jumboflaggor du menar var randiga.

Vi har ju en overheadflagga nu också, men vi har svårt att hitta den optimala placeringen till den. Mitten av ståplats var det tänkt att den skulle vara placerad, men där kan vi inte lägga den varesig längst upp eller längst nere vid sargen. Längst upp är dom där satans lufttrummorna ivägen och längst ner går som bekant folk.

På request från några killar i klassen så ska jag skriva bajs, vet inte varför. Fråga dom...
Kommentera

Dream Team:

I Gärdehov när det är SCA-cupen finns det ju bara en utgång, och den är under läktaren. När det är packat där finns det ju inga nödutgångar. Kan dom så kan väl vi. Börjar det brinna får man väl hoppa över till sittplats och antingen gå ut genom logerna eller sittplatsutgångarna.
Kommentera

Maggan: Ja, snövallarna längs månskensrinken var väl inte så TIFO-anpassade de heller men de verkar ha fungerat... :D
Kommentera

talangscouten: Förlåt, men har du alla hästar hemma???
Sundsvall tar in (om jag inte minns fel) 3500, Timrå tar in 6200. Hmmm, nästan 3000 fler personer. Då kanske det inte är så dumt att ha fler nödutgångar. IDIOT!!!
Kommentera

Maggan: hur mycket ståplats ta Sydkraft in då?
Kommentera

heart: I början sa dom 2000 platser. Nu vet jag inte vad den siffran är. Är det någon annan som vet???
Kommentera

Maggannu få dom väl inte at in så mycket... Det blir ju så jäkla packat me folk på ståplats
Kommentera

Maggan: skulle tro mellan 1500-1600, iaf om man ska tro Timrå då det sägs vara fullsatt.
Kommentera

Maggan:

Senaste matchen tog timrå in 1400 på stå. När det är derby i gärde så tar väl bortasektionen där minst 1000 pers. Så stor skillnad är det inte om du jämför enbart ståplats. Man behöver ju inte ha 3 nödutgångar, idiot!
Kommentera

Maggan: Och därför måste man placera ingångarna precis mitt på läktaren eller? Måste ha gått att lösa på nått annat sätt, och om det nu blir aktuellt med ytterligare en ombyggnad så hoppas jag att man placerar ingångarna på ett smartare sätt.
Kommentera

Knylan: Som lekman tänker jag så här vad det gäller utgångarna;
Vart ska man sätta en utgång så att alla kan ta sig dit på så kort tid som möjligt?
En nere i ena hörnet? Nej, då tar det för lång tid för dom står längst upp.
En på mitten samt två nere vid sargen? Ja, får då kan dom som står nedanför mitten gå nedåt och de ovanför kan komma ut via mitt utgången.
Kommentera

Men hade man haft råd, skulle man ha gjort en till övanför klacken samt en möjlighet att gå ut på utsidan.
Kommentera

heart: Antalet på ståplats förändras match till match pga av att Brandinspektionen inte godkänner det läge som var vid förra derbyt t.ex. Och att hoppa in via sittplats vid utrymmning av ståplats är inte att rekommendera. Vad tror ni händer om ett antal hundra personer ska hoppa in plats de som sitte på dessa branta läktare..??
Redan nu kan jag säga att man inte FÅR hoppa eller kliva över den vägen när man ska ut. Av egen erfarenhet vet jag att folk kan skadas då att min egen mamma som satt närmast räcket mot stå i söndags fick en spark i huvudet av en som klev över efter matchen och det var inte så kul.. Om man vet om att man har bråttom hem efter match kan man väl planera sitt läge bättre så att man kan ta sig snabbare bort och ut kanske..
Kommentera

talangscouten: Tycker du ska ställa frågan om antalet nödutgångar till brandmyndigheten istället för att tjafsa här på GB:n.

Tyckte det var ett jä-a gnäll på folk under de första matcherna på FÖR FÅ utgångar! Sedan är det ju fan ta mig rent sorgligt att läsa en del insändare vad gäller vår nya arena - blir ni aldrig nöjda??

Visst, vi hade säkert kunna bygga en betydligt större arena men vem tycker sig uppleva stämning och fest i en för stor arena ( 5000 i Globen - en höjdare??). Vilka hade varit beredda att slanta betydligt mer för biljetterna??

Handen på hjärtat - är det inte så att ekonomin styr verksamheten?? Nu vet inte jag en smack om din situation men jag har då fått lära mig att rätta mun efter matsäcken. Finns det sedan lite över, ja då får man unna sig lite extra "krydda".
Allt serveras inte på silverfat - pengar plockas inte i nå´n trädgård från träd.

Prova att se saker och ting från den posiva sidan - Det hade säkert kunna varit värre - eller som nån sa här tidigare - tänk om Timrå IK byggt suíttplatser runt hela arenan!

Le och var nöjd med livet - ha en bra dag!
Kommentera

LennartA:

Tack.. Det behövdes.

Vissa verkar ha glömt bort att titta i backspegeln. Själv kom jag ihåg dom sorgliga åren då det var mer folk på isen än på läktaren.

Klubben hade så dålig ekonomi att supporterklubben fick betala en buss så att spelarna kunde ta sig ner till Vita Hästen.

Och nu sitter Knyllot och gnäller på att nödutgångarna är felplacerade.

Man tar sig för pannan.....................
Kommentera

LennartA:
Exakt denna debatt huserade ine hos GIF sundsvall vid deras nybygge.
det fanns dom som efterstävade en arena med plats för 11000-12000 åskådare, varför bygga för stort?
vem vill spela inför halvtomma läktare?

Då är det bättre att ha en arena som tar in ca 6000 åskådare och har den fullsatt några ggr per säsong ( är väll igentligen bara ett par lag som lockar till det?)

Är det någon här som ställer upp på att betala högre biljettpriser för att få en större arena som kanske skulle bli fullsatt 1-2 ggr per säsong?

Nej jag tror knappast det
Kommentera

Per HApps: Precis. Bergnäset hemma säsongen 1987/88.. förlust 5-6 och 69 pers. på läktaren...... Glöm ALDRIG det!!
Kommentera

matsby: Tack både du och Per HApps! Skönt att det finns fler som inser att denna eviga klagan tär på tålamodet. Jag måste använda ett uttryck som Smokey brukar göra och det är: unikabox! "Det är för lite unikabox över dagens jämmerkör"! Bli nöjda nå´n gång.
Kommentera

Här kommer lite hemläxa till Knylan & övriga knällspikar.

Förhör kommer senare, så läs på nu!!

ALLSVENSKAN 1992

Rögle BK 18 13 2 3 87- 41 +46 28
Leksands IF* 18 11 3 4 77- 50 +27 25
IF Björklöven 18 11 1 6 75- 53 +22 23
Södertälje SK* 18 9 4 5 68- 42 +26 22
Mora IK 18 9 3 6 66- 53 +13 21
Huddinge IK 18 7 3 8 55- 69 −14 17
Hammarby IF 18 7 0 11 58- 73 −15 13
IF Troja/Ljungby 18 5 3 10 54- 68 −14 13
Sundsvall/Timrå HC 18 5 3 10 57- 78 −21 13
Uppsala AIS 18 2 0 16 38-108 −70 4
Kommentera

Dream Team: Ja då var hockeyn het........ men grillchipsen var iaf goda som jag alltid köpte på den tiden.
Kommentera

Captain Crash: Mer isvak kanske......... ja, dom där små estrellapåsarna räckte precis under en paus. Fast å andra sidan så var det ju så öde så man lugnt kunnat plocka med sig campingbord och lugnt få plats...
Kommentera

LennartA: Precis! Tycker att alla som klagar på stort och smått torde titta några kilometer söderut. Kom ihåg att vi har varit i Sundsvalls situation med lågt publiksnitt, sunkig hall, svag ekonomi och på sin höjd Superallsvenskan. Hur många vill byta? Ändå tycks de vara glada över SA-platsen medan vissa här klagar på alla möjliga små petitesser. F-n vet om det inte var roligare förr för då var det bara gubbarna i keps (och förmodligen Helg Ernest då för han kan väl aldrig varit glad...) som gnällde. Nu tycks även ungdomen smittats..
Kommentera

LennartA: När vi spelade i div 1 fanns det kombinerade sitt- och ståplatser runt hela isen. Man kunde gå och ställa sej i bortakurvan i andra perioden och se bortamålisen bli förnedrad , gå runt hela rinken i paus utan att behöva stöta ihop med någon...

Det var tider det : )
Kommentera

Dream Team: Campingbord..? Du kunde ju banne mig köra in en hel husvagn - inklusive förtält, hammock och rosa plastflamigos...
Kommentera

Dream Team: Jag var en av dem tappra, kommer inte ihåg själva matchen (måste ha förträngt det) men jag missade inga hemmamatcher vare sig då eller nu, trots att jag alltid bott kring Hudik.
Ibland kan jag inte tro att det är sant det vi får uppleva nu, själv njuter jag i fulla drag, Timrå IK i elitserien igen, alltid välfyllda läktare och en underbar klack. det existerade inte under de svåra åren.det är helt underbart !!
Kommentera

Redax 2: Man tyckte det var tryck om det blev över 1000 pers. på en match...
En sådär WOW-känsla idag, kanske.....?
Kommentera

Dream Team: Jag har kvar en notering i ett gammalt matchprogram från en match mot Skellefte´ (tror jag väl det var...) om att det var "Mycket folk"... Det var inalles 763 personer och många av dem hade fått friplåtar från SCA...
Kommentera

Dream Team:
det var inte bara 69 personer..det var en hund med
också på denna match...;0)
Kommentera

Å andra sidan har man själv blivit slö. Minns första matchen i Globen och hur stort det kändes (...samt hur pissnödig man var för att busstoaletten var trasig och Polisen ej ville släppa in bussarna på ett tag...). Nu krävdes det en tjatig El Maco för att man skulle orka masa sig ut på lunchen för att köpa en biljett...
Kommentera

Redax 2: Kan ha varit i allsvenskan säs. 1985/86..? Den matchen minns jag iaf att jag var på och att jag stod på östra och "trängdes"...

Ja, gisses..........
Kommentera

orion:
Själv så körde jag den varianten sist mot MoDo.
Hade en sittplats på kortsidan som jag utnyttjade i en period
och stod i två perioder,,man vill ju inte missa nått...
Kommentera

Att jag aldrig lär mig att det inte går att föra en diskussion i detta ämnet med en massa gubbar... =)
Kommentera

Knylan:
Önska dig boken "Timrå IK en klassiker" av tomten i julklapp. I den kan du läsa om det som hände för det att du föddes, någon gång under 80-talet.

Kanske du sedan kommer att bli en mer ödmjukare människa som uppskattar dom två utgångarna på ståplatsläktare. För det är nämnligen så att dom finns där av en anledning.
Kommentera

Knylan: Passa dig så vi inte kör på Dig med rullatorn. Den nedfällbara is-spetsen på käppen är också ett trevligt tillhygge, nog så farligt som en Stanley-kniv... :D
Kommentera

Redax 2:

-Stanley, you know the power drill!
Kommentera

Per HApps: Det jag inte gillar är deras placering, och att klacken blir lidande. Skulle man kunna bresa på ingångarna så det vart några meter utrymme mellan ingångarna så skulle jag vara glad i hatten, eftersom jag ändå ser vilken potential det finns på den läktare vi har.
Kommentera

Knylan: Beträffande lära sig att föra diskussion med gamla gubbar:
Nu har du ju chansen, i så fall. Sätt dig ned, ta fram ett papper och skriv:
Idag har jag lärt mig att............
Ta sen fram det när du vill skriva nåt i GB:n och kolla vad du lärt dig, ifall du glömt.
Svårare än så är det inte
Kommentera

« · 346203