Första perren klart till dom zebrarandiga. Allt kukade ur efter det, och kom inte alls in i rytmen.
Kraftigt omtag krävs i andra om det ska bli match av det här. Måste gå betydligt snabbare framåt, och pucken måste ut från sargerna. Men vi sätter fast oss hela tiden när vi väljer den bekvämaste ytan. Dags att inse att vi inte har en suck mot Frölunda när det blir stillastående kamper längs sargerna.
Vi måste utmana där vi är bäst: högre försvarsspel, mer skridskoåkning, attackpsyke så fort man har erövrat pucken. Frågan är om vi vågar. Flera situationer när forwards checkar förjävla bra, men där backen inte vågar gå upp mot felvänd puckhållare utan backar hem och släpper upp dom. Ger helt fel signaler.
Kan vi vrida oss ur det här är vi fan bra på riktigt.
sargad: ja, idag räknar jag iskallt med torsk. Vi lär inte få samma marginalbonus igen, och Frölunda lär steppa upp. Det måste vi också göra.
Förstakedjan behöver hantera Lasu-kedjan bättre. Dom hölls kort i match 1, och vinner dom inte den matchen-i-matchen blir det svårt. Röde Roger lär coacha ännu hårdare mot (det obegripliga backparet) Näky/Ero också. Hoppas på betydligt smartare coachning från Olli här. Svårt att förstå hur i helvete dom kunde ges mest istid sist.
Det blir svintufft detta. Men det visste vi på förhud. Kamp, kamp, kamp. Med fortsatt briljans av Juel och effektivitet framåt, så...finns chansen.
OlliJanne: Gillar att Kapanen tog kampen mot deras gallerkille Ivar Stenberg. Kapanen mycket större och starkare. Lander bufflades en del med samt Skägget Svensson mfl. Vi behöver stå upp i den fysiska kampen.
Ja herregut vi kört hulahula hel natten å firt segern mot Rönnlunns skolsystra 💪💪💪 Ska vi vinn imorgen krav dä att vi stå upp i ringen somm igår 🏒🥅🏒🥅🏒🥅 Å gör somm Skägge kill em all 💪💪💪 Låt dä rinna lätt ikväll rabbuslingar 🥳🥳🥳 HALLELUJA 🙏🙏🙏
Rip Kirby: han ramlar ju till och med för han ändrar vinkel på skridskon så mycket. Gör om regeln eller förtydliga, så jäkla godtyckligt dömt nu. Inte bara för det gick mot Timrå.
josha840: Newtons tredje lag säger att två kroppar som verkar på varandra tillför varandra lika stora men motriktade krafter . Det var väl exakt det som Friberg gjorde. Hade han inte medvetet placerade sin bredsida där hade det inte blivit någon motriktad kraft in mot mål. Han tillför pucken kraft. Tänk en rekyl som träffar något då verkar en kraft i motsatt riktning. Dessutom så flyttar han ju medvetet foten för att pucken ska styras in i mål. Hade varit något helt annat om pucken bara råkade studsa på hans skridsko in i mål, men han gör ju en förflyttningsrörelse med skridskon som söker sig mot puckens bana.
{469}: Brome och halva Luleå måste börja gå på HF möten. Möten för HOCKEY FILMARE. Hej jag heter Mathias Brome och jag är en hockeyfilmare. Hej jag heter Brendan och jag är också en hockeyfilmare. Hej jag heter Laaksonen ovh jag är en medberoende hockeyfilmare.
Så jäkla trött på dom, kan de inte bara sluta. Är det i en sån här värld mina barn ska växa upp?
Hypocrisy: Förstår inte hur det kan vara okej att göra en sådan spark/fotrörelse för att göra mål? Borde göra om regeln så slipper man all spekulation att antingen får man göra mål med foten eller inte!!
Spännande att höra Roger Rönnlunds analys av den första kvartsfinalen 2025. Han hävdar då att det märktes på hans spelare att man inte spelat på länge. Nähä Roger, men Timrås spelare har ju vilat precis lika länge som dina. Ändå var dom uppenbarligen redo att spela. Jag får känslan bortförklaring.
russkiy medved blyat: oofy ja du den karamellen är svårtoppad men nästan så denna slog den, och när vi skrek till alla ledsna Frölundaiter ”ska ni gå hem nu” så rös hela kroppen, ses på söndag rabbusling❤️🤍
Sanyet: Samtidigt så har Timrå IK/Wifsta-Östrand en tradition av möten med Alfredshem/MoDo 80 år tillbaka i tiden. Så att likna dom vid en "fluga" håller jag inte alls med om :)
Andersson: Ja, Joel Lundqvist håller kanske på Frölunda....EN SPARK ÄR EN SPARK SOM ÄR EN SPARK SOM GÅR I MÅL. Nu är det dags att ta bort fotjäveln helt å hållet om dom inte kan se skillnad. Vore ju skillnad om fotjäveln varit i isen stilla
Ska inte glömmas att Frölunda spelade bra ikväll också. Bra fart, fysik och passningsspel. Så Timrå spelade riktigt bra! Juel var grym, Svensson ägde runt Juel och många spelare höjde sig ikväll.
Första matchen och en vinst. Det är sånt som kan skapa funderingar hos Frölunda.
Vi har också sparkapital i Kapanen, Hållander och Dahlén. De kan höja sig mycket mer.
{469}: Jag har brytit med fotbollen också, mest pga alla jävla filmningar och att klubbarna numera är företag som drivs av oligarker. Men inte i fina Allsvenskan, så jag brukar se lite Blåvittmatcher när tillfälle ges.
Nu ska jag inte förpesta er kvartsfinal med fotbollssnack. Krossa fiskrenset nu :)
Olli Nomadinen : Korrekt noterat. Det finns en motståndare, en bortahall med kokande tryck och några domare som ska stå pall också. Tuff utmaning, hoppas vi "är med i matchen" hyggligt. Jag kan inte ha högre förväntningar än så i afton men det är klart att man hoppas på en överraskande seger.
Så pass mycket Timråhjärta som grabben Hållander har. Skulle han verkligen lyckas i NHL så kommer han att stötta Timrå till 100%. Skulle inte ens blir förvånad om han hjälpte till ekonomiskt om det skulle krisa nån gång :)
SKRIDSKOSKENAN: Matchdags, äntligen! Viktig förstamatch för att sätta tonen på serien. Den som förlorar tvingas nästan att vinna nästa match för att inte få ett tungt underläge med 2-0 i matcher. Jag vill säga att Frölunda har pressen på sig vi spelar utan press i princip. Visst kan man tänka sista chansen med gänget, men verkar som Hållander kan bli kvar kanske, vi får se.
Gör Roger röd i ansiktet ikväll tack. Vill se honom få utbrott. Lär bli en massiv Timråklack ikväll som lär höras.
Ni vet vem som är kommentator ikväll antar jag? :)