Lennart Jähkel
Se länk:
Glöm inte köpa skivan om ni tycker om den ;-)
Det var någon ondsint Tikare som skickade denna till mig i vintras...
Antar att du stapplar runt stelbent fortfarande? Du får lov att läka ihop så du kan gå på hockey som folk till vintern :)
SRF... Du tänker nog på någon annan person nu eftersom jag inte var där.
Näslund har dessutom tre SM-guld. Ett med Brynäs och två med Malmö IF. Förutom Näslund och Modin så har även Kjell Dahlin (Dahlin har Timrå som moderklubb) vunnit Stanley Cup.
"Vyacheslav Fetisov och Igor Larionov vann Stanley Cup med Detroit Red Wings, både 1997 och 1998 (Larionov även 2002). De är också de enda spelarna tillsammans med Peter Forsberg som kvalificerat sig att vara med i en "dubbeltrippelguldklubb", då de vunnit allt minst två gånger. Båda vann OS-guld 1984 och 1988, och VM-guld 1982, 1983, 1986, och 1989 (Fetisov även 1978, 1981, och 1990)."
"..
Vyacheslav Fetisov, Igor Larionov, och Brendan Shanahan är de enda spelarna i trippelguldklubben som även har vunnit Canada Cup (Fetisov och Larionov 1981; Shanahan 1991).
Joe Sakic och Scott Niedermayer är de enda spelarna i trippelguldklubben som har vunnit World Cup of Hockey (2004)."
*Norris Trophy (Bäste Back)
*Art Ross Trophy (Poängligavinnare, trots han var back)
*Hart Trophy (MVP)
*Conn Smythe Trophy (Slutspelets MVP)
*Stanley Cup (Sköt det avgörande målet i sudden death i sista finalmatchen.)
För knyta han till denna gästbok så kan jag berätta att han känner Bo "Bulla" Berggren.
JimmyH @ Timrå Idag kl. 20:19
"Vyacheslav Fetisov vann under sin internationella karriär två OS-guld (1984, 1988) och ett OS-silver (1980). Han var med och vann sju VM-guld (1978, 1981, 1982, 1983, 1986, 1989, 1990), ett VM-silver (1987), och två VM-brons (1985, 1991). OS 2002 var han lagledare för det ryska landslaget och laget tog brons."
"..Han var med och vann två Stanley Cup med Detroit (1997, 1998)."
Numer är han Rysslands idrottsminister.
CC 81 vanns finalen över Canada med bland annat Wayne Gretzky i laget med hela 8-1.
I övrigt så mönstrade Canada en ren kedja från NY Islanders. Nämligen "Trio Grande" som var tongivande när Islanders tog fyra raka Stanley Cup under den här tiden. Men föga anade väl expertisen "over there" att dessa skulle bli totalt utmanövrerade av den ryska motsvarigheten hemmahörande i CSKA.
CCCP:
#20 Vladislav Tretjak, CSKA Moskva
#2 Vjatjeslav Fetisov, CSKA Moskva
#7 Alexej Kasatonov, CSKA Moskva
#9 Vladimir Krutov, CSKA Moskva
#11 Igor Larionov, CSKA Moskva
# 24 Sergej Makarov, CSKA Moskva
Canada:
#1 Mike Liut, St. Louis Blues
# 5 Denis Potvin, NY Islanders
#19 Larry Robinson, Montreal Canadiens
#9 Clark Gillies, NY Islanders
# 20 Bryan Trottier, NY Islanders
# 22 Mike Bossy, NY Islanders
Mike Bossy gjorde ju en del poäng under sin karriär. (Se länk)
Var ni födda när Canada Cup gick. Det syrligaste var när Svenskarna vände mot Sovjeterna, det syrliga var att det var bildavbrott. VM borde spelas färre så kanske hypen kan komma tillbaka som när Canada cup gick i stapeln.
Vilken "nästan-vändning" mot Sovjeterna är det du menar? Det skedde ju en "nästan-vändning" under 1984 års turnering, men det var ju i final #2 mot Kanada som detta ägde rum.
Nu har jag inte koll men Sverige vände från underläge till överläge. Kommer jag ihåg rätt så funkade ljudet, tror även att jag bodde i S-vall då (84-89) Du som har internet kan checka vilket. Har nyss passerat Jämtlands största f-förläggning Bräcke
Målföljden från 87 kan jag inte men det sägs att Patrik Sundström var någon form av matchvinnare, 76 vände vi 0-2 till 3-2 som blev 3-3 och 91 låg vi aldrig under i matchen utan hade 2-0 som blev 2-2 men sedan avgjorde Tomas Sandström med ett stenhårt slagskott i stolproten i slutet av matchen.
Vändningen (nästan) mot Canada i finalen 1984 är mest känd annars. Det var den turnering som vi gick till final med Boork som förbundskapten. Vi började med att torska med 1-7 mot USA och 3-6 mot Sovjet innan allt vände efter en sensationell och den första av totalt två segrar vi någonsin har emot Kanadas bästa lag (den andra kom inte förrän i OS 2002). Efter Kanada-skrällen vann vi tre raka matcher till och blev därefter klar för final, semifinalen var en skaplig revansch emot USA, seger med 9-2!