1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612852 inlägg · 6214 ämnen
« · 91568 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Kul att GB är igång igen!
wesse: Jag håller med. Det är underbart att gästboken är tillbaka.

Men det förändrar inte min åsikt i alla negativa fraser som svurits de senaste två dygnen. All negativ kritik riktas mot webmaster ( med några få undantag).

Jag ställer mig frågande:
- Är det webmaster på HS som är den felande länken?
- Vilken IT- policy följer man i Timrå IK?
- Finns det ansvariga för internethanterandet? Och i så fall vilka?
- Vilken handlingsplan har man för Timrå IK:s internetanvändande?
- Vad gör man från TIK- håll för att hålla sidan "up do date"?
- Finns det undangömda pengar för detta "underhåll"? Hur mycket i så fall?

För mig känns det som att detta med datorer och internet är något som kommit till Timrå för sent, alternativt varit ett oprioriterat ämne för föreningen. Hur som helst lär man om man nu inte gjort det redan begripa att dator, internet och tangentbord är det som håller merdelen av oss supportrar uppdaterad. Vi måste in i matchen på alla plan. Även i cyberrymden.

Sv: Zätas tröja
Lumber Jack: Den korta var det. Men det är faktiskt bådas specialfint, framförallt den långes.

NuMountain:

Var det Pungen eller Pengen Domeij? Pegen har ju visat på fin teknik på innebandyplanen trots sin inte allt för idrottsanpassade kropp.

Papa Maco: Det har aldrig funnits någon spärr mot medlemmar kontra icke-medlemmar. Som du vet så ogillar jag medlemstjatet. Ska vi införa krav på medlemskap på HS också? Då blir det som i klubben. Alltså bara de med medlemskap kan komma med ideer och synpunkter. Icke medlemmar göra sig icke besvär. Det systemet finns t.ex. i Leksand och dom har som bekant många medlemmar. Vad tycker ni?

wesse: Jag delar gärna sysslan att stänga av gästböcker med andra om det är det som är problemet. Du vill kanske själv vara med och bestämma!? Jag lovar att det är jättekul. Särskilt eftersom man får så många trevliga tillrop efteråt.

sannes: Är alla medlemmar i supporterklubben välkomna att ta del av gästboken nu?

NuMountain: Har du någon länk på det där?

250kg kärlek:

En fråga som dyker upp är ju onekligen: har Z lovat att komma hem och spela för TIK igen?
Annars är det nog ingen lysande ide.

Om så är fallet så hissa upp en tröja i taket.

250kg kärlek: Fortsätter det så här är det enda raka att sänka taket.

Lumber Jack: och alla andra: Kenta Nilsson-Foppastraff-fintdragningen såg jag live 1974 när vi spelade på Lillänget skolas is i Sollefteå som knattar. Domeij hette han och han kunde knappt åka skridskor. Så nu undrar jag vad vi ska kalla finten? Jag har för mig att den betydde 4-3 till de andra.

För att återgå till rubriken: Är det rätt att hissa Zätas tröja i taket?? För mindre än ett halvår sedan fick jag mycket skit, även från kamrater, när jag ansåg att Zätas tröja skulle hissas. Nu verkar alla vara överens? Vad är det som gäller? Ska vi hissa eller dissa?

Vad kul att gästboken är igång igen.

Jag hoppas att vi har lärt oss något av detta, det vore ju synd om denna gästbok skulle behöva stängas igen.
Det gäller ju inte bara Timrås, utan alla andra gästböcker också.
Det vore ju "natta" om allt läggs ner.

Jag tycker Marcus, mfl, gör ett suveränt jobb med hela Hockeysnack.
En stor kram till Er!

frisco:

VM i Globen -89, gissa vem som satt på nedersta bänkraden bakom mål och aldrig såg målet live, fast han var näst närmast målet av alla (utom spelarna då)...

Lite komiskt att Kenta kommer att gå till historien som han som först la en Kentanilssonstraff, vilket han aldrig gjorde.

Frisco: Foppas dragning som han gjorde i lillehammer är Kenta Nilssons dragning jag har för mig att han gjorde den i VM 87 ..har för mig att jag såg den då..Foppa sade även att han kopierade Kenta Nilssons dragning..

westerlind: Jo jag vet och kommer ihåg att Kenta gjorde ett sånt mål men det var inte en straff utan ett spelmål som kanske betydde nåt i still med 7-1 eller 8-1 mot USA.

Frisco: Kanske var det inte en straff, men finten är definitivt Kentas.

Frisco: Är säker på att han var förebilden och att även Foppa berättade det efter den legendariska straffen i Lillehammer. Kan inte exakt svara på när, men är övertygad om att t ex Et tu Brute kan svara på det...

wesse: ............och jag tycker att problemet fortfarande riktas åt helt fel håll.

Men jag håller med. Jag saknar gästboken när den är borta.

westerlind: När la Kenta Nilsson en sån straff?

Et tu Brute: Du menar Kenta Nilsson-straffen...
(Även jag kan lite historia ibland....)

NuMountain: Eftersom tröjan redan är hissad, Foppaland invigt för länge sedan, hmm....vad säger du om Foppa World med berg & dalbana konstruerad som straffen i Lillehammer?

250kg kärlek: Jag tycker fortfarande att EN person enväldigt kan stänga ner gästboken är åt he...e. Men det hindrar inte att jag tycker att det är bra att den är tillbaka.

Älska Timrå IK

Aaah...känns nästan religiöst! Äntligen får man komma hem igen.

Ivanhoe: De förändringar som IT-gruppen, tillsammans med företrädare för Supporterklubben, föreslagits och som var enkla att genomföra har åtgärdats. Vissa justeringar, ex vis att ändra "aktionsbild" i toppen på hemsidan, som var omfattande och kostsamma att göra, har vi bestämt ska göras inför höststarten. Samtliga underliggande sidor, där det nu står "kommer inom kort" har varit och är tillgängliga att fylla med information. Nycklarna för dessa sidor är utdelade.
Jag skrev det för någon timme sedan, men det tål att upprepas: Den som har synpunkter och ändringar, tillägg och annat som kan lyfta hemsidan kan e-maila sina uppslag till mej, så kommer vi att jobba med ideérna.
Det är möjligt att jag missat att svara på nå´t mail under vintern. Om så är fallet, ber jag om ursäkt för detta.

wesse: Så Marcus (barnungen) får dela med sig av sitt jävla hockeysnack igen då?

Minns inlägget där ansvarig inte var vatten värd enligt dig. Kanske är han inte det nu heller, men nu uttrycker du dig på ett bättre sätt. Nu förstår till och med jag dig.

Tack för en öppnad gästbok. Vi hockeytokiga behöver det.

Tack Marcus!! Jag skriver inte allt för mycket men kollar hela dagarna så nu kan man jobba igen hehe

Älska Timrå IK

Knylan: Just därför är det nästan kriminellt att dra in vår gästbok. Känns lite osäkert att vara Timråsupporter i dessa tider. Alla andra lags gästböcker verkar vara ohotade, varför ska bara vi drabbas? Det vet nog bara Marcus. Eller Friskan...??? Njaaa.... Tycker att Kenneth W ska lägga korten på bordet. Vad vill IT-gruppen? Vad ska hända med TIK´s hemsida? Alla är missnöjda med situationen nu. Vad tänker ni göra...??? Gör ett offentligt uttalande Kenneth..!!

GuRRa: Ja Marcus har skapat ett begär som är allt annat än hälsosammt.

Jag tycker att klubben ska ta bort nummer 20 ur tröjsystemet.
Precis som dom gjorde med "Strimmas" nr.5.

Ingen annan Timråspelare än Henrik "Zäta" Zetterberg ska förknippas med det nummret i framtiden.

Knylan: Jo man var ju rätt så vervös ett tag.

Dream Team: Tror det var runt 900 000. Alltså sämre än en spottstyver för en spelare av hans kapacitet men det är väl inte så mycket att göra, NHL bestämmer ju sägs det.

Undrar hur mycket pengar Timrå får för Z, säkert bara en spottstyver med tanke på att han nog är den bäste utanför NHL.

Instämmer, äntligen kan man börja leva sitt gamla liv.

jo jag instämmer

Kul att GB är igång igen!
Skönt att gästboken är i gång igen.

Et tu Brute: Man har ju nästan glömt bort den här tråden. När Foppa har gjort sitt i Modo så kanske det hittas på något annan hedrande symbol. Statyer, gallerier, museum, bio 2000 med Fopparäder osv. Inte står Modofansen och Foppa och faller med att vi redan hissat upp hans tröja. Vi kanske hittar på att vara först med att hissa upp två Foppatröjor.

gubs:
Jag tycker att ett tack till P-O´s fina matchninga av "guldklimpen" skulle vara på sin plats, i lagomt tempo fick Z komma in i A-laget.

Z #20 upp i taket !.

Timrå IK är dom bästa.

Et tu Brute: (Min egen tanke är väl att en traditionell hissning efter avslutad karriär hade blivit något mycket större, än vad Foppas hissning i förtid blev.)

Ska bli kul att höra vad de säger som var i Kempis.

NuMountain: I Foppas fall är det ju också redan klockrent att han någon gång skall hänga där, så ni får väl skryta med eran framförsynthet :-)

Min egen tanke är väl att en traditionell hissning efter avslutad karriär hade blivit något mycket större, än vad Foppas hissning i förtid blev. Det brukar bjudas på collage av gamla kedjekompisar osv. En sådan hyllning blir ju naturligtvis bredare om objektet ifråga är 35 istället för 25.

Jimmy: Jag har som sagt inga pekpinnar på vad som egentligen är rätt eller fel när det gäller tröjhissningar. Har bara en uppfattning om vad som är det generella när man tittar sig om i världen.

Nordamerikansk tradition är ju också betydligt längre än den i Europa. Som i Montreals fall så har man slutat att hedra och reservera nummer. Hade man fortsatt i den takt som man inledde så hade taket sett ut som tvättlinorna runt medelhavet. Förmodligen hade spelarna nu åkt omkring med no 100-199. Så visst kan det bli problem om tröjhissningarna enbart baseras på emotionella och subjektiva bedömningar. 5 decennieum kan gå oerhört fort och alla har ju sina favoriter.

Gretzky hänger också i LA Forum.

Mattias Wiklund har säkert sin like i Kaj Olsson som hänger i Malmö Ishalls tak.

Et tu Brute: Det jag ville framhäva är att gesten är ett ärligt uppsåt från Modos och fansens sida att hylla en enskild utvald spelare. Något som uppenbarligen inte görs vind för våg. Vad omvärlden tycker om det är ointressant. Det är som du säger ett unikt sätt att göra det på, det gör gesten mer värdefull. Jag vet ingen Modofan som skäms över detta faktum, däremot vet jag att det finns de som anser att det skall ske på det traditionella sättet. För mig finns det ingen tvekan. Första gången jag såg stjärnan i Foppa så accepterade jag vad jag såg. Det fanns ingen anledning att vänta på någonting. Tröjhissning liknar i många fall hysteri. Vissa nummer skall aldrig användas osv. Trams! Ett nummer är inget annat än ett nummer. Frestadius #21 är en helt annan sak än Forsberg#21 exempelvis.

Et tu Brute:

Jag tror inte på att det ska finnas någon statistisk kvot för hur många matcher eller landslagsuppdrag man ska ha haft för att få upp en tröja i taket, tycker det ska handla om lite olika beroende på fall till fall. Matcher och sånt kan man räkna och hedra i såna sk Hall of Fame som finns lite överallt. Tycker en tröjhissning ska vara av mer det känslomässiga planet, vad han gjort och betytt för klubben.

*Anders Huss var fortfarande aktiv men avslutade sin Brynäskarriär och fick efter lång och trogen tjänst den upphöjd i taket i Gavlerinken.

*Peter Forsberg fick sin efter endast 4 hela A-lags säsonger då han dock blivit en ikon efter att ha blivit både OS- och VM-hjälte och fått ett helt landskap inofficiellt döpt efter sig till Foppa-land efter att lyft ett helt lag till SM-final där man också hade 2-0 i matcher men tappade till.

*Wayne Gretzky har fått sitt nummer reserverat i hela Nordamerika, ingen får använda #99. Men av vad jag vet så finns tröjan "endast" upphängd i Edmonton.

*Leif "Honken" Holmqvist har fått sin upphängd men tycker det ska falla stor skam på AIK att Thomas Sjögren den senaste säsongen använde den tröjan. Tycker det det också förtydligar att det är någonting som inte stämmer i den klubben just nu.

*Lennart "Lill-Strimma" Svedberg fick sin tröja upphängd den 19 september 2000 men tröjnumret hade då varit reserverat ända sedan hans tragiska bortgång sommaren 1972.

Vet inte om du vet vem Mattias Wiklund är men det är en kille som trots en mängd skador kämpat vidare och har blivit en stor ikon för Sundsvall Hockeys supportar med sitt stora hjärta och den klubbens största spelare genom tiderna, där diskuteras bland fansen en tröjhissning trots att denne aldrig varit närheten att få spela i Elitserien tex.

Tycker i fallet Henrik Zetterberg att vi ska reservera numret i förhoppning att han en vacker dag återvänder och efter avslutad karriär så hängs tröjan upp i taket bredvid #5. Dvs att vi följer Jokerits exempel med Teemu Selänne.

NuMountain: Vill man vara udda på andra hållet, så var så god. Den gesten skulle väl sticka ut nästan lika mycket som att hissa tröjan för en aktiv?

GreenManalishi: "Hussens" tröja hissades under hans sista match i ES 98/99. Det fanns då också uttalade intentioner från hans sida att det var hans sista match i karriären.

Et tu Brute: Det bästa kanske vore att frystorka och vaakumförpacka spelaren, företrädesvis efter dennes död, och sedan hissa upp honom i taket. På det sättet ser ju alla allvaret med upphängningen och man slipper internationella glåpor.

Brynäs hissade Anders Huss tröja när han fortfarande var aktiv.
Det gav ett lite komiskt intryck när han spelade som
motståndare till Brynäs.

mike66: Om man vill titta lite historiskt på seden med tröjhissningar så hittar vi ursprunget i Montreal 1937. Lagets stora stjärna, Howie Morenz, skadas under match med flera komplicerade benfrakturer som följd. Efter några veckor på lasarett så avlider han. Frakturerna anses ha givit honom blodproppar som skulle vara den egentliga dödsorsaken. De mest inbitna Habs-fan påstår att han dog av sorg, då det stod klart för honom att han knappast skulle komma tillbaka till rinken igen. Hur som helst så var den första tröjhissningen en postum hedersutmärkelse.

Man kan givetvis diskutera vad som är rätt och riktigt när det gäller kriterier för tröjhissning. Men det hänger ett otal tröjor i taket runt om i världen. Det mest givna och klarast lysande kriteriet är den för "lång och trogen tjänst". På andra plats att spelaren utanför sin modersklubb (som är den som hedrar) har gjort en beundransvärd "ambassadörs-insats" som hockeyspelare.

Här i Jkpg har vi nu äntligen fått några ikoner i taket. Men det satt långt inne. För att överhuvudtaget bli nominerad måste man vara egen produkt. Fått spelarmärket i guld (300 matcher), samt uppfylla diverse internationella meriter. Kriterierna är hårt satta för att undanröja tröjhissningar i inflationstakt. Och det rimmar ganska väl med hur det generellt ser ut i resten av världen. Man hedrar någon för dennes totala karriär.

Att Foppas tröja redan hänger i Kempehallen, väcker en del internationell munterhet. Inget snack om att Foppa kommer att gå till historien som en av de stora. Kanske inte skall jämnföra honom med Gretzky ännu. Men även "the great one" fick vänta tills avslutad karriär innan det var dags att hissa tröjan. Att ha en aktiv spelares tröja hängande i taket drar ett löjets skimmer över det hela, i ett internationellt perspektiv. Storhetsvansinne är en av de kommentarer jag hört utanför Sveriges gränser. Och då är det inte Foppa som berörs, utan den mer pubertala gesten att hänga upp tröjor under aktiv karriär.

Förrutom hissade tröjor, så finns det runt om i världen en hel del reserverade nummer. Och det var väl det som Bärra Littmar var inne på. Bl a så är Teemu Selännes no 8, reserverad för honom i Jokerit. Denna reserveringen lär i förlängningen leda till att hans tröja kommer att vaja i taket på Hartvall Arena. Men då har nog Selänne lagt både puck och klubba på hyllan.

freddanp:Även jag tycker som Berra. Det vore fel att hänga Z:s tröja i taket redan nu. Vänta tills att killen har lagt av med sporten.
Hur skulle det se ut i taket om man hängde tröjor där hur mycket som hellst. "Strimmas" hänger där nu i ensamt majestät. Det finns säkert folk som tycker att både Eje, Bert-Olas, Inges o Mats tröjor borde kunna hänga där också. Kanske också "Peckas". Nej avvakta med att hänga tröjor i taket.
F.ö. tror jag att vi fått en tränare för laget som har sunt förnuft som ledstjärna i sitt handlande. (Det tycker jag inte alltid varit lagets tränares ledmotiv, Molla undantagen) Med de resurser som finns tillgängliga kommer han att få till en slagkraftig konstellation som förhoppningsvis klarar laget kvar i ES. Jag är ganska säker på att han har kunnat påverka vissa av de sista värvningarna. Bl. a. att det kommit mer spelbackar till laget. Det var nämligen en av orsakerna till att det gick så tungt innevarande säsong.
Dessutom har han lång erfarenhet från ES, dels genom att spela själv o dels som tränare

Jag håller med Bärra Littmar att Zätas tröja ska hissas i taket först efter att han slutat. Förhoppningsvis efter att ha spelat några år i Timrå.

Bärra Littmar:

Det måste som sagt finnas en massa olika bud på varför en tröja ska hänga i taket eftersom MoDo gjort på sitt sätt?!

Om det är som du skriver så har ju MoDo helt klart gjort bort sig och det rejält. Men om det finns andra orsaker och regler som man kan använda sig av för att hissa tröja #20 i taket så bör man göra det, precis som MoDo gjort med Foppas tröja!

Bara för dom gör på ett vis i NHL så behöver ju inte det betyda att vi har samma regler i Sverige, vi skiter i NHL och hissar upp tröja #20 i taket tycker jag iaf!

Som sagt Z:a är lite speciell och har gjort väldigt mycket för klubben trots sina unga år, och borde helt klart vara värd en tröja i taket redan nu!

« · 91568 · »