Silly Season 11/12
Att få jobba med FBK:s målvaktstränare slog Tarvainen med hästlängder tydligen.
PW kan ju jämföra tränare tex nu när han vet hur MålvaktsMicce arbetar kontra Tarvis tex. mao inget plus för Tarvainen i PW fallet.
Vad less jag blir o min magvärk is still going strong.
Redigerad kommentar
Jag ville inte se både Riddarn OCH Jocke som våra sista utposter denna säsong.
Det räcker med en av dom nu o sen ska nån riktigt etablerad in PUNKT
Hang me if you want to. I couldn´t care less.
Vad skönt då är jag inte ensam. :)
Laget
Målvakter
Riddervall
Lundström
Känns som ett nästan lika stort frågetecken som denna säsong. En av dom måste bort och ersättas av ett etablerat namn, alternativt en ung lovande målvakt från allsvenskan. Men nu finns det väl ingen sådan kvar?
Backar
Robinson-Erixon
Halonen-Högström
Torp-Granath
Dahlroth-Junior
Känns hyfsat om nu Robinson håller klassen. Men med en meriterad back till skulle detta kännas som ett klart lyft jämfört med denna säsong.
Försvinner Erixon så måste givetvis även han ersättas med ett etablerat nyförvärv.
Forwards
Pikkarainen-Hirsovich-Pärrsinen
Murley-Lander-NY
Örnerud-Karlsson/Falk-Röymark
Hallin-Larsson-Friberg
Werneman-Boyce-Junior
Blir inte Lander kvar så måste han ersättas av en toppcenter.
Ett stort frågetecken finns även för Pärrsinen. Frågan är inte OM han får ett nytt diskbrock, utan NÄR det kommer?
Förhoppningsvis innan 31 januari så vi kan hitta en ersättare av klass.
Bredvid Lander behövs en etablerad forward som hittar målet. Alternativt ha Örnerud där som en riv och slit forward och sedan värvar vi någon av Jesper Ollas eller Johan Sjödell-Wiklander till tredje kedjan.
Dennis Rasmusen som center känns också intressant.
Tycker detta laget borde kunna ta en slutspelsplats om nu Pikken och Hirscho kan höja sig lite.
Sammanfattning.
Vi behöver en etablerad målvakt.
Vi behöver en etablerad back.
Vi behöver en etablerad forward + gärna en utvecklingsbar.
Detta om de "klara ryktena" stämmer och vi får behålla dom vi vill behålla.
Det kan ju bli derby i alla fall, men mot Sundsvall och dom behöver väl pengar dom också??
Bra målvaktstränare? Säkert. Exponering i form av många matcher mellan stolparna? Tveksamt.
Precis! Tarvis har säker uselt rykte bland målvakterna och deras agenter.
Om man ser till de senaste åren så har ju Tarvis bara exporterat två målvakter till NHL på två säsonger. Såååå uselt, så man förstår ju att hans rykte är på dekis.
Jag menar Ser man på hur förödande utvecklingskurvan var för såväl PW som för Backlund och Lindbäck så inser man ju att målvakterna tänker till både en och två gånger innan de väljer Timrå.
Alla tre kom som bejublade stjärnor och föll pladask i Timråburen. Flydde fältet för att söka lyckan någon annan stans.
Betänk också att både Backlund och Lindbäck säkert har skanderat i målvaktskretsar om hans dåliga kvalité och brister som målvaktstränare.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
mikenomad: Sen vill jag åter igen påpeka att Pitkämäki var bra så länge han var hel...
Olle: Varför skulle han inte kunna göra det egentligen? Under hur pass lång tid måste en målvaktstränare ha en målvaktsadept för att överhuvudtaget kunna ta åt sig cred över att adepten tagit steget över till NHL? Anders Lindbäck tog ju tydligen ett sista år i ES helt i onödan då om han redan var färdig?
Är det inte egentligen bara så att vi inte begriper ett endaste litet piss kring dom här bitarna och har då hittat en lämplig person att projicera all vår okunskap och osäkerhet på? I detta fall Tarvainen. I andra fall så tar man till andra personer som vi kan anta ha ansvar över just den biten vi är missnöjda över.
Redigerad kommentar
Jag säger inte att Tarvainen är dålig eller har gjort något fel. I största allmänhet tror jag att målvaktstränarnas roller är grovt överskattade, att dom i princip gör samma jobb och att målvaktstalanger hittar vägen till NHL ändå, förutsatt att dom undviker något rejält stolpskott på tränarsidan.
Vad beyder detta???????????????
Däremot kan jag väl säga såhär. jag ser hellre att vi satsar svenskt på målvaktssidan så långt det nu bara är möjligt. Hellre Ridderwall och Lundström än Iiro Tarkki. Det finns en alltför romantiserande bild av att allt som kommer ifrån öst är guld och gröna skogar. Men av någon outgrundlig anledning får jag lite Mika Oksa-vibbar kring Tarkki.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Olle: Min bild av det hela var definitivt inte att man visste att han skulle över till NHL. Snarare att det var lite utav en chansning. Man visste att han gjort en bra avslutning i Brynäs framför Markström, men vi var osäkra kring hur han skulle palla en förstespade. Men att det samtidigt var ett riktigt bra namn för att han hade visat att han hade väldigt god potential. Det kunde bli något väldigt bra. Hösten såg väl minst sagt sådär ut, han blev stundtals utkonkurrerad av Åkerlund. Härinne ville vi också att Åkerlund skulle ta förstespaden där ett tag om jag minns det rätt. Sen blev han ju skadad som vanligt och Lindbäck fick en gratischans som han ju minst sagt tog.
Jag har egentligen ingen åsikt om Tarvainen för jag har absolut inte den minsta aning om hur allt ser ut bortsett det han själv berättat i intervjuer. Bara att den här sortens diskussioner lätt blir pladdriga.
Men man är inte slut som målvakt bara för att man har varit skadad eller haft en eller två tunga säsonger bakom sig. Alla människor har någon gång i livet en svacka rimligtvis.
Jag förstår ärligt talat inte varför folk ser ner på Stefan Ridderwall och Jocke Lundström. Är det för att Jocke spelat i Sundsvall Hockey och att Ridderwall dippade i Djurgården?
Jag tycker i sådant fall att det är barnsligt och småaktigt. Ge killarna en chans åtminstone och ta emot dem med öppna armar istället för att dissa allting. Den här utbredda pessimismen kring det mesta gör mig förundrad. Visst kan man ha önskemål om större namn och bättre spelare. Men vi måste vara realistiska också och se till vilket marknadsvärde vi faktiskt har idag som förening. Inte fan är den så rosenskimrande som vissa skribenter vill påskina. Hade vi skrivit 2007 i almanackan hade jag till viss del kunnat förstå missnöjet med att värva ovanstående namn. Men vi är inte i position att kunna välja och vraka längre och frågan är väl om vi någonsin varit det. Bara haft lite högre till tak kanske.
Det måste vi pränta in i skallarna och ta till oss. Låt inte storhetsvansinnet förvrida sinnena på oss fullständigt såsom den gjort på Modoliderna.
Redigerad kommentar
Personligen gillar jag Åkerlund men som målvakt i Timrå IK finns det ingenting för honom att hämta. Vi behöver en utvecklingsbar backup som faktiskt kan hoppa in och stå matcher när ordinarie behöver vila eller är skadad.
Det är möjligt att diskussioner på ett diskussionsforum lätt blir pladdriga men det är väl lite därför som diskussionsforum finns till också.
Minst EN etablerad målvakt ska värvas på försäsongen och det SKA bli rätt första gången. Vem hans backup blir, det är av mindre vikt, nu när vi inte har häng på några heta juniorer längre. Företrädesvis inte Åkerlund. Sen har vi kanske, som du säger, inte världens hetaste attraktionsvärde på marknaden MEN målvaktsposten är den viktigaste frågan i alla lag, varje säsong. Här måste man lägga krut.
Losec någon............
Antagligen därför att Tarvanen varit där och smygtränat Backlund, enligt oinitierade källor på Hockeysnack.
Glädjande också att Sebbe ser ut att stanna. Mycket ska till om det skulle ske några förändringar.
Vi gör väl minus i år igen, snart så hamnar vi väl i Allsvenskan på ekonomiskt resultat, nu när vi undvikit den sportsligt.
Anonymous: Eller att Färjestad har en mer meriterad målvaktstränare, eller att han har fått bättre helhetslösning i Färjestad.
Färjestad tvingas ju också till nedskärningar i spelarbudgeten till nästa år.
Redigerad kommentar