Ståplats
« Föregående · 449802 · Nästa » Till forumet
Sv: Ståplats
Ur klackens synpunkt förstår jag att folk som redan står där inte tar några steg uppåt på läktaren för att bereda plats för alla sena ankomster. Jag menar, allt folk kring och ovanför trumman står där de står. Jag vill inte ha några civilklädda eller dylikt som står med armarna i kors under en hel match. Det gör exempelvis att jag tappar suget och lusten att leva om rejält på "apberget".
Så därav förstår jag att de på klacksidan inte flyttar på sig i första taget.
Felet med allt detta är ju att läktaren är som den är. Dvs felbyggd. Vi på ståplats rår inte för över att det ser ut som det gör och att det på så sätt blir så svårt att trycka ihop allt folk som vill in.
Sedan tycker jag att Hälge var inne på en bra grej tidigare om varför det blir så mycket folk i trappuppgångar osv.
"Problemet är väl att folk inte vill/vågar gå längst upp". Det ligger mycket i det.
Frella: Sist mot Mora var det väldigt, väldigt trångt i alla fall. För min egen del var det en av de svåraste matcherna att trumma på, eftersom folkmassan var gigantisk kring trumman.
Det är nog lite först till kvarn som gäller på vår ståplatsläktare. Det får vi leva med. Tills läktaren görs om?
friskan: Jo, det är allra oftast mindre med folk på de översta raderna som sagt. Men klackens alla fina sångfåglar tänker inte flytta sig uppåt för det.
Så därav förstår jag att de på klacksidan inte flyttar på sig i första taget.
Felet med allt detta är ju att läktaren är som den är. Dvs felbyggd. Vi på ståplats rår inte för över att det ser ut som det gör och att det på så sätt blir så svårt att trycka ihop allt folk som vill in.
Sedan tycker jag att Hälge var inne på en bra grej tidigare om varför det blir så mycket folk i trappuppgångar osv.
"Problemet är väl att folk inte vill/vågar gå längst upp". Det ligger mycket i det.
Frella: Sist mot Mora var det väldigt, väldigt trångt i alla fall. För min egen del var det en av de svåraste matcherna att trumma på, eftersom folkmassan var gigantisk kring trumman.
Det är nog lite först till kvarn som gäller på vår ståplatsläktare. Det får vi leva med. Tills läktaren görs om?
friskan: Jo, det är allra oftast mindre med folk på de översta raderna som sagt. Men klackens alla fina sångfåglar tänker inte flytta sig uppåt för det.
Sv: Ståplats
Paddan:
Jag rutade in "min" plats på ståplats en gång. Använde sådana där "VIP"-klistermärken som satt på alla VIP-platser i Kempis förr och gjorde en ruta för fötterna samt klistrade på den del av räcket jag brukade använda. Fungerade ganska bra faktiskt, folk tvekade att ställa sig där...
Jag rutade in "min" plats på ståplats en gång. Använde sådana där "VIP"-klistermärken som satt på alla VIP-platser i Kempis förr och gjorde en ruta för fötterna samt klistrade på den del av räcket jag brukade använda. Fungerade ganska bra faktiskt, folk tvekade att ställa sig där...
Sv: Ståplats
Captain Crash: Visst måste plublikvärdarna jobba på det samtidigt som supportrarna oxå måste hjälpa till! Ser gång på gång att det är folk runt Skarin som vägrar flytta på sig så folk kommer upp och många finner sig tyvärr att stå i gången med nån lång drul framför sig så dom knappt ser något, men dom har betalat samma pengar för det!
Sv: Ståplats
Skarin: Visst har du iofs rätt, jag tycker att du ska stå kvar!
Det är inte det jag vill säga utan att det är ju så gott som hela klacken som sjunger så varför kan den delen som inte är lika aktiva som er med flaggor ect ect flytta upp för? Tycker för övrigt att ni gör ett kanonjobb. Visst är sektionen felbyggd, men ändå! Tror nog att många som tycker att det är lite ballfaktor att stå nära trumman, då är inte ni aktiva inräknade.
Det är inte det jag vill säga utan att det är ju så gott som hela klacken som sjunger så varför kan den delen som inte är lika aktiva som er med flaggor ect ect flytta upp för? Tycker för övrigt att ni gör ett kanonjobb. Visst är sektionen felbyggd, men ändå! Tror nog att många som tycker att det är lite ballfaktor att stå nära trumman, då är inte ni aktiva inräknade.
Sv: Ståplats
Kronblom: Kan det inte lösas på frivillig väg av alla som redan befinner sig på läktaren kan det ju lösas rätt smidigt ändå. Tejpa en remsa som är tillräckligt bred för att en person skall kunna ta sig upp hela vägen nerifrån och upp på läktaren. Den som sedan ställer sig inom det markerade området och därmed hindrar folk från att ta sig ut bör kastas ut per omgående.
Sv: Ståplats
Kronblom: Sant, men risken är ju att de som väntar på att få komma upp på läktaren också drabbas eftersom tårgasen inte bara drabbar den man sprayar den mot. I värsta fall skulle ju hela arenan få utrymmas, och det är ju inte det resultatet man vill uppnå.
När jag pluggade i Stockholm var det någon som sprutade tårgas på dansgolvet i Allhuset. Alla fick gå ut därifrån. Kul krogkväll.
När jag pluggade i Stockholm var det någon som sprutade tårgas på dansgolvet i Allhuset. Alla fick gå ut därifrån. Kul krogkväll.
Sv: Ståplats
Kickan: Snacka om att man får plats!!!!!!!
Jag var på Privé eller vad det hette på den tiden(10-11år sedan), när nån kastade in en tårgasfackla! Kraftig panik utbröts. Folk klev över nertrampade människor, en eloge till vakterna som gick in igen gång på gång och hjälpte folk ut. Det var en militär tårgasfackla, 10 ggr starkare än polisens. Jag vet för att jag hade precis gjort lumpen och fått smaka på den medicinen tidigare.
Jag var på Privé eller vad det hette på den tiden(10-11år sedan), när nån kastade in en tårgasfackla! Kraftig panik utbröts. Folk klev över nertrampade människor, en eloge till vakterna som gick in igen gång på gång och hjälpte folk ut. Det var en militär tårgasfackla, 10 ggr starkare än polisens. Jag vet för att jag hade precis gjort lumpen och fått smaka på den medicinen tidigare.
Sv: Ståplats
Kan bara inte låta bli att lägga mej i den här tråden...eftersom jag är en av dom som är rätt tidigt på plats och definitivt inte tänker knata längre upp på läktaren.
ståpäls: Du har så rätt i att det inte finns några numrerade platser på
ståplatsläktaren. Just därför är folk tidigt ute för att få stå där de vill stå.
Dom som nu dyker upp på en match 10-15 minuter före nedsläpp,
får kanske inte skylla sig själva, men de får faktiskt acceptera att de får jobba sig till en plats.
Jämför med tex en utsåld konsert. Hur många tror du skulle komma på tanken att pallra sig dit bara en kvart innan bandet börjar spela...och dessutom förvänta sig att andra ska flytta på sig bara för att de som är sena ska få bra platser?
Kronblom: Så hur vet man innan matchen har startat vilka som tänker vara aktiva i klacken? Eller är det bara Skarin och läktargruppen du räknar som aktiva?
Skulle trapporna hållas fria så är det inga som helst problem att röra sig sidledes på läktaren, inte ens förbi/ovanför trumman.
Du tycker att om man vill ha en speciell plats så kan man köpa ett årskort på sittplats. Borde det inte snarare vara de som vill komma insläntrande 10-15 minuter innan nedsläpp som skulle ha störst nytta av ett sånt?
ståpäls: Du har så rätt i att det inte finns några numrerade platser på
ståplatsläktaren. Just därför är folk tidigt ute för att få stå där de vill stå.
Dom som nu dyker upp på en match 10-15 minuter före nedsläpp,
får kanske inte skylla sig själva, men de får faktiskt acceptera att de får jobba sig till en plats.
Jämför med tex en utsåld konsert. Hur många tror du skulle komma på tanken att pallra sig dit bara en kvart innan bandet börjar spela...och dessutom förvänta sig att andra ska flytta på sig bara för att de som är sena ska få bra platser?
Kronblom: Så hur vet man innan matchen har startat vilka som tänker vara aktiva i klacken? Eller är det bara Skarin och läktargruppen du räknar som aktiva?
Skulle trapporna hållas fria så är det inga som helst problem att röra sig sidledes på läktaren, inte ens förbi/ovanför trumman.
Du tycker att om man vill ha en speciell plats så kan man köpa ett årskort på sittplats. Borde det inte snarare vara de som vill komma insläntrande 10-15 minuter innan nedsläpp som skulle ha störst nytta av ett sånt?
Sv: Ståplats
Selina: Tror att du glömmer ungdomar utan KK som måste åka hockeybussen t.ex. Dom kan knappast påverka tiden dom anländer.
Det jag menade med dom "aktiva" är ju i första hand Skarin, Knylan mm.
Jag är sån som vill han en speciell plats, så det löste jag genom att köpa ett årskort 3 stolar från klacken. Får uppleva det verkliga trycket ändå, samtidigt som jag inte behöver oroa mej om att få tag på biljetter, min plats mm
Det jag menade med dom "aktiva" är ju i första hand Skarin, Knylan mm.
Jag är sån som vill han en speciell plats, så det löste jag genom att köpa ett årskort 3 stolar från klacken. Får uppleva det verkliga trycket ändå, samtidigt som jag inte behöver oroa mej om att få tag på biljetter, min plats mm
Sv: Ståplats
Kronblom: Det går alltid att ta sig in på läktaren, oavsett. Slår man ifrån sig alla kommentarer man får sig går det bra.
En klassiker som ofta inträffar är när man har jobbat med tifo under hela dagen, sedan när man efter utförandet ska trycka sig upp på läktaren får kommentaren "men för helvete, var här i tid fan" när man i själva verket varit i hallen i 10 timmar.
Får man stå på ett ben en hel period på grund av platsbrist så får man väl ta det, när det blir mål så brukar det oftast luckras upp lite. Men folk måste våga ta för sig lite, man måste våga vara hatad av hela läktaren för att man blir ruskigt jobbig när man kommer och ska klättra över 200 pers 18.55.
En klassiker som ofta inträffar är när man har jobbat med tifo under hela dagen, sedan när man efter utförandet ska trycka sig upp på läktaren får kommentaren "men för helvete, var här i tid fan" när man i själva verket varit i hallen i 10 timmar.
Får man stå på ett ben en hel period på grund av platsbrist så får man väl ta det, när det blir mål så brukar det oftast luckras upp lite. Men folk måste våga ta för sig lite, man måste våga vara hatad av hela läktaren för att man blir ruskigt jobbig när man kommer och ska klättra över 200 pers 18.55.
Sv: Ståplats
Knylan: haha det är sant...tror jag har den förmågan jag med. Men i detta fall som var slutspelet mot FBK..ajaj..trångt så i h*lvetet...
Kul att stå nästan precis nere vid FBK fansen haha. Jaja det där med hockeybuss i slutspelet om man ska stå i klacken är inge vidare :=/
Måste tillägga att Brynäs nya tifogrupp är livsfarligt bra på läktaren...otäkt värre!
Kul att stå nästan precis nere vid FBK fansen haha. Jaja det där med hockeybuss i slutspelet om man ska stå i klacken är inge vidare :=/
Måste tillägga att Brynäs nya tifogrupp är livsfarligt bra på läktaren...otäkt värre!
Sv: Ståplats
Kronblom: Tycker nog att alla som skriker/sjunger bör räknas som aktiv i en klack.
Sen är inte sittplats ett alternativ för många på ståplats. Jag står inte där för att det är billigare...utan för att jag vill stå när jag tittar på hockey! Just därför har jag säsongskort på ståplats...och är ute i god tid för att få "min" plats...
Sen är inte sittplats ett alternativ för många på ståplats. Jag står inte där för att det är billigare...utan för att jag vill stå när jag tittar på hockey! Just därför har jag säsongskort på ståplats...och är ute i god tid för att få "min" plats...
Sv: Ståplats
Kronblom: Människor gör mycket på ren vana. Att inte stå på ungefär samma ställe på hockeymatcherna är lika illa som att rubba på tex morgonrutinerna, sen får du tycka att det är hur ego du vill!
Och åka kommunalt är väl precis likadant egentligen. Om jag sitter på en fullproppad buss...ska jag kliva av då om någon annan vill kliva på, fastän jag inte är framme?
Säger det ännu en gång...OM trapporna hålls fria så är det inga som helst svårigheter att förflytta sig på läktaren!
Och åka kommunalt är väl precis likadant egentligen. Om jag sitter på en fullproppad buss...ska jag kliva av då om någon annan vill kliva på, fastän jag inte är framme?
Säger det ännu en gång...OM trapporna hålls fria så är det inga som helst svårigheter att förflytta sig på läktaren!
Sv: Ståplats
Selina: Lite pro varning på detta nu. Ungefär som pensionärerna på ICA vid lunchtid eller "jag har hört bil i 50år utan att krocka, så det var du som gjorde fel!
Ang. kommunalt så är det lite väl taskiga paraleller: Tänk om jag kliver på bussen så är det nån som har tagit "min" plats, då måste jag se till att personen flyttar på sig
Tror att det är dags att lägga ner denna diskussion nu, vi kommer ingen vart
Ang. kommunalt så är det lite väl taskiga paraleller: Tänk om jag kliver på bussen så är det nån som har tagit "min" plats, då måste jag se till att personen flyttar på sig
Tror att det är dags att lägga ner denna diskussion nu, vi kommer ingen vart
Sv: Ståplats
Seriefinal i den hetaste arenan i den bästa elitserien någonsin. Ändå är det i skrivande stund 893 osålda biljetter till ståplats. Att något är väldigt fel verkar många här inte vilja ta till sig. Jag gissar att det blir dessa personer som kommer att protestera mest högljutt när ståplats byggs bort till ett minimum.
Sv: Ståplats
TIKA: Men nu är det ingen "normal" match eller "normal" säsong. Det borde vara utsålt redan. Det borde också ha varit utsålt mot HV. Folk gruvar sig för den kaotiska trängseln vid ingångarna (uppgångarna?).
För klubbens, klackens och ståplats framtid måste problemet lösas och då måste alla berörda hjälpas åt.
För klubbens, klackens och ståplats framtid måste problemet lösas och då måste alla berörda hjälpas åt.
Sv: Ståplats
ståpäls: Såja, ta inte i så Du kräks bara för att Du blev besviken en gång... Tror att även om vi packar ihop oss mer så löser vi inga problem. Problemet är inte att inte alla får plats utan att det just är trångt och folk (särskilt de mindre) ser dåligt. Det som måste till är en utökning av läktaren så att det inte blir så trångt och att folk således kan ta med barn etc.
Sv: Ståplats
ståpäls: Vet inte i vilken utsträckning efterfrågan möter utbudet av familjebiljetter. Tydligen är det så att klubben håller inne sittplatsbiljetter reserverade för barnfamiljer. Går alla dessa åt?
Annars tycks trycket på sittplatsbiljetter vara större än vad klubben kan svara på.
Varför det inte är fullsatt är en gåta.
Kan mycket väl vara så att delar av ståplatspubliken stannar hemma i rädsla av att inte komma in eller till följd av svårigheter att komma upp på läktarna.
Trängsel är det hur som helst inte. Att det går att stå två på samma trappsteg vet jag för det har jag själv gjort!
Annars tycks trycket på sittplatsbiljetter vara större än vad klubben kan svara på.
Varför det inte är fullsatt är en gåta.
Kan mycket väl vara så att delar av ståplatspubliken stannar hemma i rädsla av att inte komma in eller till följd av svårigheter att komma upp på läktarna.
Trängsel är det hur som helst inte. Att det går att stå två på samma trappsteg vet jag för det har jag själv gjort!
Sv: Ståplats
Redax 2: I Luleå var det, iallafall för något år sedan, avsatt en bit av ståplats för småfolket nedanför klacken på ståplats. Att småfolk är majoritet i klacken också är en annan sak.
Riv bort sittplatser och flytta bortastå till en plats nedanför handikappläktaren så kan småfolket med fördel få ett eget utrymme att härja på.
Riv bort sittplatser och flytta bortastå till en plats nedanför handikappläktaren så kan småfolket med fördel få ett eget utrymme att härja på.
« Föregående · 449802 · Nästa »