Stefan "Linkan" Lindqvist
"Du har ingen medicin på hur vi ska värva bättre, hur vi ska bli bättre. Det enda du vet är att "vi borde vara bättre"".
"Gör det bättre själv då" ? På allvar? Kom igen. Bättre kan du...
Edit: Som bonus får du min lösning på hur vi ska bli bättre: Sparka Linkan. Nöjd?
Redigerad kommentar
Man kan ju spara pengar som man har i fickan och sen kan man investera för att på sikt spara pengar. jag tycker att roffe har en poäng i att linkan byggde laget ifjol och att den floppen lade grunden för det vi ser idag. MEN då måste man ju ta ditt långa inlägg i beaktande och fråga sig om det ens var linkan som styrde över värvningarna då. För om han inte är den att skylla på, då behöver vi ju inte diskutera Stefan Lindqvist öht. Då är han den marionetten som du antyder att han är och då kan vi avsluta den diskussionen. Faktum är att då behöver man inte diskutera linkan alls.
Att han sitter kvar som sportchef av egocentriska skäl, det köper jag fullständigt och jag håller med dig om att han gör helt rätt där. Eller rätt och rätt, som du säger: han har en familj att försörja. Har han kontrakt så har han. Man kan inte förvänta sig att han ska bryta det av altruistiska skäl.
Sen till själva lagbygget. Det finns ett par pjäser som måste finnas i ett hockeylag. Det måste finnas en kemi mellan defensiva och offensiva backar. Det måste finnas en förstamålvakt. Det måste finnas avslutare och det måste finnas speluppläggare. Eftersom det är defensiven som är på agendan så håller jag mig till den:
Du skriver att supportrarna har enorma krav. Där håller jag faktiskt inte med. Jag sitter på HS nästan varenda dag och min personliga uppfattning är att de allra flesta supportrarna HÄR har accepterat att vi sitter i den läkande båt som vi sitter i. Att det är riktigt illa med ekonomin. Det enda "kravet" som har diskuterats över en ganska lång tidsperiod nu är 1:a backen. Det är, i mina ögon, ett fullt rimligt krav på föreningen. Att vi ska ha någon som styr rodret där bak. En pålitlig backpjäs.
Man kan ifrågasätta målvaktsparet (det kanske är lite för tidigt än dock) men vad som är av akut intresse är naturligtvis backsidan. Här skiter nog dom flesta fullständigt i vem det egentligen är som bestämmer över värvningen, förstabacken MÅSTE bara finnas på plats. Vi har en defensivt duktig specialistback i Halonen. Granath är definitivt inte på Halonens nivå än så jag anser att den förstnämnde är unik på det sättet. (Robinson är helt fräsch i truppen så han ämnar jag inte gå in på)
Konkret: Vi behöver en motsvarighet till Vampola på backen. Så är det bara. Vem som än bestämmer över ekonomin, vem som än bestämmer över värvningarna. Det är inte gratis att anställa Petrés om man lägger ihop kostnaden över en hel säsong. Vi har haft en hel silly på oss att hitta denna spelare och denne har (vad det verkar) prioriterats mycket lågt.
Jag köper det du säger om att förutsättningarna har förändrats för linkan när det gäller ekonomin. Att dom 2 millarna han hade i Juni inte finns i Augusti. Men om man ska bygga ett försvar kring 1-2 spelare så finns det väl inget som säger att man inte kan värva framträdande spelare i April/Maj?
Jonte lär vara taggad! Hoppas Hagos är hel
RocknRolf2: Du är en liten fegskit. Säg vad du tycker isället för att hänvisa till gammal historik.
Du har ingen medicin på hur vi ska värva bättre, hur vi ska bli bättre. Det enda du vet är att "vi borde vara bättre".
Du bygger dina teser kring Nubben och Fredrik...
Kom igen, bättre kan du.
Du är precis så jävla (ursäkta svordomen) färglös som jag tyckt. Trots att du haft chansen att bemöta mig.
Vad gör Stefan Lindqvist så värdelös? Som sagt, läs min forumhistorik.
Varför lyckades han inte? Jag vet inte exakt vad i hans arbetsmetoder som felar, men att dem felar råder det inga tvivel om.
Vad gör de andra sportcheferna bättre? Bygger bättre lag, bortsett Nubben (men han är med oss nu) och Freddan (men han fick, rättmätigt, kicken).
Varför riktigar du inte kritiken till den det berör? Det kanske jag också gör?
Gör Pierre tre mål imorrn så vinner vi ;) Annars kommer den första segern om en vecka. Hoppas jag har fel om imorrn. Vore kul om Hagos och Dallas blir tillgänglig för spel till att börja med.
RocknRolf2: Mitt inlägg riktades (inte direkt till dig) men nästan. Dina argument om 6 och 7 och 8 backar hit och dit kräver en del svar.
- Vad gör Stefan Lindqvist så värdelös?
- Varför lyckas han inte?
- Vad gör de andra sportcheferna bättre?
- Varför riktar du inte kritiken till den det berör?
Men det är inte Linkans fel att vi har en "Allsvensk" klubbekonomi.
Skjut inte brevbäraren för att han kommer med tråkig post.
Per HApps: Äääh va fan du kan ju ändra utan att det står "redigerad" ju! Det har de berättat för mig.
Faktum är att jag tycker att matchen mot AIK kändes unik på många sätt. Vi checkade AIK till fler misstag än vad ett genomsnittligt modoförsvar bjuder på, vi skapade fina chanser i sådan utsträckning att både Hahl och Pyörälä blivit avundsjuka om dom bevittnade det...vi borde ha vunnit matchen med 3-4 måls marginal. Men det gjorde vi inte.
Ingen extraordinär match på något vis...samtidigt en sådan sjuk matchbild (två första perioderna iaf) att jag knappt kan minnas att jag sett något liknande. Det var inte total dominans, det var inte spel mot ett mål. Det var ett kontrollerat och nednötande TIK mot ett juniormässigt AIK...ändå fettorskar vi.
Nu är det bara 16-17 timmar tills vi får göra mos av SAIK istället. Det kliar redan i fingrarna.
Din näst sista rad sammanfatter hela situationen,
Man kan ju börja med att betala in 300 :- och bli medlem i Timrå IK. :)
Tänk att en del är så nyktra en fredagkväll att de kan sammanfatta allt hehe
Attraktionsvärdet har sjunkit. Nu börjar vi om. Kavla upp ärmarna och stötta laget. Ge allt för dom!
Är övertygad om att vi supportrar då får något alldeles fantastiskt tillbaka. Nämligen ett vilt kämpande lag som inte viker ner sig. Det kan räcka för att undvika kvalserien. Därefter börjar del 2.
Ok, som jag uppfattade det så trodde jag att du satt på inside info. Din sista passus antydde ju definitivt det i mina ögon
Återigen jag säger inte emot dig. Men om det scenario som du målar upp stämmer så blir jag jävligt imponerad att han orkar gå till jobbet.
Han skulle ju kunna sjukskriva sig som "utbränd" till exempel.
Det kan ju mycket väl vara så att linkan är det bästa alternativet som finns att tillgå. Det kanske inte finns någon med kontakter i nordamerika eller Europa att finna. Däremot hade jag gärna sett att man sökte med ljus och lykta efter en sådan sportchef eftersom vi är i det läget vi är. Jag tycker inte att linkan gör bort sig just nu men när det blir dags att bygga ännu ett nytt lag så tror jag att det skulle vara en enorm fördel att ha en sportchef med lite kontakter.
Denna åsikt baserar jag delvis på att det har stormat kring föreningen de senaste åren. Det har varit fylla här och pensionspengar där. Jag har svårt att värdera hur föreningens rykte har påverkats av detta men klart är att inget positivt har kommit av detta. Om man kan få något "gratis" igenom en erfaren sportchef, då är ju detta ett byte man bara måste genomföra.
Sen finns det ju en dimension till av problematiken och det är ju det som Östrandsnisse är inne på. Om det nu inte är linkan som styr över värvningarna då kan man fråga sig om det kanske är andra personer i föreningen som bör bytas ut innan linkan får foten.
Simmalugnt: Om du har, låt oss säga, 40 papp i månaden och inte har något annat att gå till. Du har fru, barn och ett hus att ta hand om. Hade du då "bara lämnat in"?
Jag har inte påstått att det är som jag säger, jag målade upp ett scenario.
Allt skit som Stefan får upp i ansiktet måste ju ändå ha ett uns av sanning. Annars har jag inte förstått det här. Jag har aldrig gillat Stefan Lindqvist, men det skit han får ta emot är bara för mycket. Rikta kritiken åt rätt håll, det är min åsikt. Annars får de som vet bättre än mig förklara hur det ligger till.
För när en sån som jag (som inte vet vad som sker bakom stängda dörrar) kollar på truppen och följer silly season så ifrågasätter man ju hur linkan (eller vem det nu är som bestämmer över värvningarna i den här föreningen) har lagt upp det hela.
Torp 03/25/2011
Högström 03/23/2011
Hedman 04/27/2011
Dahlroth 03/23/2011
Vi värvar alltså 4 orutinerade backar i ett väldigt tidigt skede och här ifrågasätter jag lite varför man inte börjar i andra änden. Visst, det kan vara så att 1:a backar sätter ett högt pris tidigt på säsongen och att man kan fynda senare men det är ändå en slags stomme vi haft för avsikt att bygga.
Även om det inte är linkan som drar i trådarna så måste man ju förutsätta att den/dom som nu gör det, har nog insikt att inte upprepa samma misstag...igen! Förra säsongen hade vi 13 backar i laget vid olika skeden. 5 av dessa skulle inte ingå i truppen från start. I år har vi redan provat 10 backar (om jag räknar rätt) och hunnit med 3 nödlösningar (om man räknas Edlund som en sådan).
Det säger sig självt att det blir svårt att hävda sig om man hela tiden måste betala minimumlöner till spelare som aldrig hade varit påtänkta om inte krisen varit framme. Spelet runt egen kasse igår visade lite på hur det kan se ut när man inte kan spela de spelartyper som man vill ha på isen.
Men visst ska Linkan ha kritik. Inget snack om den saken. Men inte till vilka ord som helst. Mkt spelar in.
Men om det är som du säger. Då är Linkan antingen idiotiskt lojal eller bara en idiot. Om det är han som OFÖRTJÄNT får ta all skit när han som du skriver inte är ansvarig för lagbygget, varför stannar han då kvar? Varför säger han inte upp sig och talar om att han inte kan göra ett tillfredsställande jobb under rådande premisser? Varför väljer han att stanna och få spott och spe för någon annan inkompetens. Att han skulle ha sådana helgonlika egenskaper låter märkligt i mina öron.
Märk väl att jag inte misstror dig, det låter bara så märkligt att han skulle ta på sig ansvaret för andras misstag bara sådär, vilken människa gör det liksom?
Taurus: Jag utvecklar det hela. DU har 2 miljoner att satsa på nyförvärv. Du vet att den "billigaste" toppforwarden kostar 300 i månaden (netto). Med lite företagsekonomi i huvudet inser du att det kostar närmare 500 000 i månaden. Det räcker till ca 4 månader. Problemet du har är att du dessutom ska ersätta ett antal skadade backar som kräver (om jag får tro på alla supportrar) ca 300 000 i månaden inklusive sociala...
Min fundering: Hur gör du då?
Ja, men har det scoutats nåt över huvud taget????? Tänker på Hirschan och Jokela främst. Eller har man köpt "namn"?? Lundmark var inte gratis, och då bör man kanske veta vad man får
Det är jag fullt medveten om. Vet att det största problemen sitter högre upp. Men tillsammans har man lyckats förvandla Tik från ett topp 5 lag till ett bottenlag med (som jag ser det) helt oscoutade värvningar som har kostat nåt sjukt jävulskt med pengar och knappt bidragit med ett dugg. Vem har ansvaret för det?? Vad kostade panikenvärvningen Jamie Lundgren i månaden?? Gjorde knappt rätt för en dagens i resturangen!!