Z till TIK under lockouten?
Mackelito: Ja, går det att lösa så! Allt som gagnar TIK är bra!
Men det jag funderar över är, finns det andra (or)saker som gör att Z inte kan komma? Kan Detroit säga nej? Skattemässiga orsaker? O.s.v.
Någon som har insikt?
Eller är det enbart dessa försäkringspengar det handlar om?
Bragd-Birger: Oerhört låg nivå från din sida, ett pinsamt försökt till att skaffa sig extra (sympati)poäng!
Kan du inte ta en diskussion som en man?
Dessutom har jag ju sett till så att rubriken ändrats.
Folk kommer att likt Gollum klättra på takbalkar osv. Bortasupportrars bussar lär stoppas och deras biljetter konfiskeras.
Sen är jag en velour-nisse. Dårå?
Mina föräldrar har jag lyckats få att gå på hemmamatcherna i år.
Nu är det bara syrran kvar att övertala :-)
Bragd-Birger: Och jag såg ju själv till att den rubriken ändrades.
Det blev fel - jag erkänner!
Jag har gått vidare från den diskussionen nu, kan inte du också göra det? Istället för att försöka plocka en massa enkla poäng..
Jag är mer intresserad om det enbart är dessa försäkringspengar det handlar om. Eller finns det fler saker?
Det finns saker som bör undersökas in i minsta detalj för att inte åka på en rejäl skattesmäll längre fram.
Då mattekunskaperna här inne varierar skulle jag vilja flika in med en liten mattematisk sammanställning...
Zätas årslön enligt eliteprospects är 6,083,333$ Vilket enligt en valutaomvanlare jag använde mig av är 40 157 193,969 Svenska kronor. (Orkade inte kolla valutakurs så hoppas att denna är korrekt)
Med denna årslön kan man lätt räkna ut hur stor procent av Zätas lön som 5, 4, 3 osv miljoner faktiskt är.
5 milj:
5000000/40157193,969= 0,12451 =12,451%
4 Milj:
4000000/40157193,969 = 0,09961 = 9,961%
3 Milj:
7,471%
2 milj:
4,980%
1 Milj:
2,490 %
För att jämföra dessa procentsatser med en årsinkomst på 250 000kr som kanske är mer "Svensson" blir det.
5 Månader: 31127,5 kr
4 Månader: 24902,5 kr
3 Månader: 18677,5 kr
2 Månader: 12450 kr
1 Månad: 6225 kr
Med detta i bakhuvudet förstår jag inte hur man kan tycka att en miljon i månaden är en "fis i rymden" då det i jämförelse med en Svensson skulle motsvara att han lägger ut 6225 kr på en jävla försäkring...
Zäta är och kommer alltid att förbli den största hockeyspelaren i mitt hjärta och min syn på honom kommer inte krympa det minsta om han inte är villig att betala något så hutlöst som en miljon i månaden för att spela hockey...
All heder till honom för allt han redan gjort för klubben. I mina ögon är han en hjälte.
Sorry. Jag tycker att hela utgångspunkten för din diskussion är unken, och jag kommer bemöta den med den värdighet/mognadsgrad som jag tycker att den förtjänar.
Enkla poäng? Vem är det som är populisten i det här sammanhanget?
Timrå Icon: Jag vill inte heller betala för en kille som redan är mångmiljonär.
Men liksom. Vi gav ju Vladimir Mihalik en halv miljon. För min del skulle ja iaf hellre sponsra ihop till en halv mille för att få hit Z:a än någon tjeckoslovak, skulle inte du?
Jaa jag vet att vi var i en annan situation JUST då men den situationen kan vara likadan i Januari och om NHL har lock-out och allt klickar ser jag inga problem med en insamling.
Mackelito: Förhoppningsvis kan TIK i så fall räkna hem de extra kostnaderna i t.ex. ökade (publik)intäkter? Eller om något stort företag ställer upp?
Inga pengar till en sådan insamlig från min sida i alla fall. Men var och en får ju känna efter vad som känns rätt/fatta sina egna beslut.
Jag tycker det är förmätet att begära att någon ska betala en förmögenhet för att spela i laget. Zäta gör rätt som avstår. Om det någonsin blir aktuellt vill säga.
En annan parameter är att han lirat A-lagshockey sedan han var 18. Han är kontrakterad i tio år till. Ett sabbatsår kan vara en välsignelse i termer av att läka ihop och bygga upp sig. Förra gången passade ju exempelvis Lidas, det finns en hypotes att det gav honom flera år till på toppen. Medan forsberg hittade på ett nytt sätt att skada sig...
Jag tycker alltså inte att en etablerad spelare ska riskera hälsan och betala en miljon i månaden för det. De svenskar som signat upp sig för spel under lockouten är väl mest kids eller halvfigurer på gränsen till NHL? De som vill spela för att utvecklas? Zäta ska vila för att bygga upp sig. Gåt hockeyligan all in på NHL om ett par veckor tycker jag de ska vädja till Zäta så klart men jag ser oerhört goda skäl för honom att ligga lågt. I alla fall i början.
El Maco: Ja det är naivt.
"De svenskar som signat upp sig för spel under lockouten är väl mest kids eller halvfigurer på gränsen till NHL?"
Nja, Douglas Murray och Gabriel Landeskog är väl inga "halvfigurer"? ;-)
Henrik Lundqvist kan vara på gång till Frölunda?
Och bland utlänningarna finns namn som: Anze Kopitar, Matt Duchene o.s.v..
Jag vill gärna se Z i laget men att skramla med bössor till mångmiljonärer känns på något mysko vis lite konstigt