1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 779320 inlägg · 7967 ämnen
« · 3039152 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A proposito de nada
Silfver: Du kan räkna in Gästrin. Så 3 alltså.

Sv: A proposito de nada
Mattson: Tycker du att 895 kronor för en biljett under serielunken är ett rimligt pris? Jag tycker att Brynäs utnyttjar supportrarnas lojalitet.

Sv: A proposito de nada
KulaShaker: Det blir mer och mer tydligt att Alcen bör ha en GM över sig. Vet att dom ville ha Wiken som GM när Alcen blev sportchef. Sen dog den jakten ut. Som så många andra jakter..

Sv: A proposito de nada
Joppe: Alcen gamblar för ofta och för högt. Det är det denna silly och egentligen förra handlat om.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Säg inte det. Jag har tidigare flaggat för Casselståhl. Vem vet? Kanske dammar av trästickan och gör comeback?

Sv: A proposito de nada
Mattson: vart ser du hur många biljetter som sålts?

Sv: A proposito de nada
Herre P: Läck spelade ju 1 hel säsong hos oss. Lite skillnad på våra målisar då jämfört mot sista 5 åren. Då hade vi både Markan och Läck.

Sv: A proposito de nada
Joppe: Måste ge Alcen en eloge som skriver 2 år med Välimäki med klausul för NHL. Nästan så man blir mörkrädd. Bättre ta en annan spetsback i tid som inte kräver nån förbannad jävla klausul.

Sv: A proposito de nada
Huge: Konstigt att resten av Shls sportchefer tänker lika som Alcen och inte heller har fulla trupper sånär som på 1-2st...

Sv: A proposito de nada
Peja: Ändå är det 10.000+ människor som valt att betala ockerpriset efter en halv dags försäljning. Bör betyda att Brynäs hittat ett bra jämviktspris.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Ja, det är priset på ståplats om man är med i en av supporterklubbarna. Irrelevant för mina bekanta som inte vill ha ståplats. Sittplatserna är 895 riksdaler styck trots att det är free seating på en kilometer lång läktare. Ockerpris var ordet.

Förstår att det är en kalkyl men förstår inte hur klubben kan sätta de här priserna med gott samvete.

Sv: A proposito de nada
Silfver: 4 spelare eller räcker det med 4 kroppar?

Sv: A proposito de nada
Peja: 345:- går det att få biljetter för har ju nämnts

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Skulle köpa biljetter till utematchen åt några säsongskortslösa människor, konstaterar att Brynäs tar ockerpris för biljetterna. Antar att evenemanget kostar mycket att genomföra men det känns inte rimligt att betala 900 spänn för en sittplats under serielunken, en sittplats som dessutom skulle kunna visa sig vara skitdålig då det är free seating.

Sv: A proposito de nada
Fyra stycken spelare skall in upprepar JA i denna låsta artikel.

Sv: A proposito de nada
Jockster : Hur mycket tror du alla panikvärvningar/superchansningar som har gjorts och kommer göras på backsidan kommer att kosta i det långa loppet?

Sv: A proposito de nada
KulaShaker: "har dessutom dålig känsla för när det är dags att göra affär eller ej."

Exakt på VAD baserar du det påståendet?
Om du tar den misslyckade affären med Välimäki som intäkt för ditt påstående så finns det ju betydligt fler exempel där han lyckats med en värvning och således haft en bra känsla för när det är dags att göra affär...

Sv: A proposito de nada
Peja:
BIF var med en bit över 300 K ju.
Om LC är värd långt över 300 K i månaden får tiden utvisa men han har ju knappast uppvisat de siffrorna i NHL el AHL.

Sv: A proposito de nada
Zzz:

AI (låter som chatgpt) är inte fullständigt värdelöst för juridik men det hamnar generellt sett hysteriskt fel om det ska göra mer än att tolka något. Som någon som var en något mer frekvent nykterhet under utbildningen och lite talang från att bli en bra jurist skulle jag gissa att det fungerar såhär. Brynäs lyder under typ shl/hockeyförbundet/whatever. Dessa har en deal med NHL som förhandlats fram centralt, typ som ett kollektivavtal eller dylikt. Alla avtal mellan klubbar och spelar har antagligen klausuler om att dessa kunder under dessa överenskommelser. Thus, det står inskrivet i kontraktet att överenskommelsen shl/nhl gäller.

Kan ju ha fel men skulle bli lätt förvånad och jag är ändå skapligt nykter.

Sv: A proposito de nada
Skrubben: Det är ju synd att Alcen inte var medveten om detta i tid. Eftersom han hänvisade GD till Hemlin när de frågade.
Men JA är ju fortfarande relativt grön som sportchef och utsätts fortfarande för obekanta situationer och har dessutom dålig känsla för när det är dags att göra affär eller ej.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Fast efter 1/7 hade han väl bara haft ett kontrakt med Brynäs och ej med nån NHL-klubb isåfall.

Absolut, men vad har det med saken att göra? Återigen till intervjun med Hemlin i GD: När det gäller detta fall, med Brynäs och Välimäki, handlar det om en spelare som går från NHL till SHL och sedan tillbaka igen. Avtalet är inte designat åt det hållet.

Avtalet han pratar om är 15 juni-regeln, men bevisligen gäller inte det spelare i Välimäkis situation.

Sv: A proposito de nada
Peja: jag tror inte jag har samma förhoppningar om Lucas Carlsson i shl som du verkar ha!
Men jag kan ha fel.

Sv: A proposito de nada
Joppe: Brynäs var inte beredda att betala en marknadsmässig lön till Carlsson. Flera lag budade över. Om det var rätt eller fel får framtiden utvisa.

Sv: A proposito de nada
Peja: det låter rimligt.
Varför jag "fortfarande håller alcens rygg" är för att jag tror att han i första hand hade Söderström före Lucaw Carlsson när Söderström sa nej så valde Carlsson pengarna och Stockholm (förmodligen har familjen en del i detta) och att Alcen är nära på att värva in (förmodligen) shls bästa back och sedan tappar honom under dessa omständigheter kan jag inte klandra Johan för.

Jag förstår dock folks frustration.

Sv: A proposito de nada
Skrubben: Fast efter 1/7 hade han väl bara haft ett kontrakt med Brynäs och ej med nån NHL-klubb isåfall.
Så annorlunda förutsättningar.

Vem vet?

Misstänker att Brynäs inte kommer att presentera nån mer spelare i juni i alla fall.

Sv: A proposito de nada
Peja: Som de unga säger, det är så otroligt pajigt att Brynäs inte väntade till första juli med att offentliggöra övergången.

Fast frågan är varför 1 juli skulle vara ett magiskt datum gällande att han vore säker att hamna hos oss? Då börjar ju free agency i NHL och han hade teoretiskt sett kunnat signa med vilken klubb som helst i ligan från och med det datumet.

Som Hemlin säger till GD idag så gäller deadlinen 15 juni bara spelare som gör övergången SHL -> NHL. Inte tvärtom. Och denna regel och datum är det enda skydd SHL har. I alla andra fall kan NHL göra hur dom vill. Så som jag tolkar Hemlin hade Välimäki teoretiskt sett kunnat signa med en NHL-klubb när som helst under hela sommaren.

Sv: A proposito de nada
Peja: efter en lång diskussion med AI så kom denna fram till nedan. Tar inget ansvar för det som står eller om det finns fakta fel.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hans NHL-status betyder egentligen inte något för ett civilrättsligt kontrakt med Brynäs.

Men det kan spela roll i ett helt annat lager: transfer- och registreringssystemet mellan ligorna.

1. Avtalsrätt (Brynäs vs spelaren)
Det här är den viktiga juridiska nivån.
Om Brynäs och Välimäki har skrivit ett giltigt kontrakt enligt svensk rätt:
* det gäller mellan parterna
* NHL kan inte ogiltigförklara det
* SHL kan inte heller göra det
NHL-status är irrelevant här.

2. Registreringsrätt (SHLNHLIIHF-systemet)
Här blir det intressant.
SHL, NHL och IIHF har ett separat system som reglerar:
* när en spelare får flyttas
* vem som anses vara en incoming/outgoing transfer
* vilka datum som gäller (t.ex. 15 juni-regeln)
* när ett internationellt transferkort (ITC) krävs
Det här är inte civilrätt, utan ett administrativt idrottssystem.
Det är här NHL-status kan bli relevant.

3. Varför NHL-status ens diskuteras i Välimäki-fallet
Hemlin verkar inte prata om vem äger kontraktet, utan:
vilken kategori spelaren tillhör i transferreglerna just exakt vid signeringstillfället.
Det avgör:
* om SHLNHL-avtalet ens aktiveras
* om 15 juni-spärren gäller
* om ett transferfönster ens är öppet

4. Den viktiga distinktionen som ofta blandas ihop
Fel tolkning:
NHL-status gör Brynäskontraktet ogiltigt
Det stämmer inte.

Korrekt tolkning:
NHL-status avgör om internationella transferregler gäller överhuvudtaget
Det är alltså en tröskelfråga för regelverket, inte för kontraktets giltighet.

5. Varför detta blir förvirrande i just det här fallet
För att Hemlin säger två saker samtidigt:
A)
SHL har inte gjort fel
kontraktsnivå / klubbnivå

B)
Han kan fortfarande tekniskt vara under NHL-kontrakt
registreringsnivå / systemnivå

Det är två helt olika logiker som råkar kollidera.

6. Den viktigaste insikten
Du är inne på något centralt:
Om det bara vore vanlig avtalsrätt hade NHL-status varit irrelevant.
Och det stämmer.
Det som gör att NHL-status ens blir en faktor här är att:
SHLNHL-avtalet inte handlar om kontraktens giltighet
det handlar om när och hur spelare får byta system

Slutsats:
* Brynäskontraktets giltighet avgörs inte av NHL-status.
* NHL-status kan däremot avgöra om SHL:s transferskydd ens träder i kraft.
* Det är därför Hemlin pratar om det inte för att NHL står över svensk rätt, utan för att det påverkar vilken regelvärld som är tillämplig vid exakt signeringstillfället.

Sv: A proposito de nada
Jag säger som Potter.

"Man måste inse hur mycket som faktiskt ligger utanför ens kontroll. Om ditt välmående präglas för mycket av saker du inte kan kontrollera kan jag bara säga: Lycka till med det! Ett eländigt liv väntar dig."

Sv: A proposito de nada
Herre P: Men tror inte han redan hade kontrakt med NHL när han signade för Brynäs? (tror jag)

Sv: A proposito de nada
Om jag inte minns fel så har vi varit med om det här förut..skrev inte Eddie Läck på för oss och försvann till NHL innan han hunnit spela en enda match för oss..men den situationen kanske var annorlunda. Nån som vet?

Sv: A proposito de nada
Peja: Vilken information finns publik? Jag kan inte tänka mig att Alcén har tillgång till en kopia av Juusos kontrakt med en NHL-klubb.

Sv: A proposito de nada
Joppe: Välimäki var fortfarande NHL-signad när det nya avtalet skrevs. Det är inte samma sak som när en kontrakterad SHL-spelare skriver på ett NHL-kontrakt.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: jag vet inte mycket om detta men är det inte uppenbart att välimäki har skrivit på ett kontrakt med en NHL klausul? Som jag förstår det så bryts det aktuella kontraktet automatiskt om spelaren får ett NHL kontrakt?

Canes tog in honom nu och dom har just nu väldigt få backar under kontrakt i sitt lag. Jag kan tänka mig att dom vill ge välimäki en chans men jag tror att deras förhoppning är att trejda till sig något "bättre".

Som jag förstår det så är Brynäs kontraktet brutet iom klausulen. Trots att jag hoppas att välimäki kanske får 9 matcher i NHL i höst och inte platsar därmed vägrar gå tillbaka till Ahl och därför väljer Brynäs i slutändan.

Jag förstår att det är något så kallade önsketankar. Samma sak som flera forwardsvärvningar vi hoppats på känns som.

Är det någon som kan reda upp hur det verkligen fungerar?

Vill även punktera att jag tycker Alcen har haft väldigt mycket otur med värvningar och jag tycker verkligen inte att han bär det största fiaskot i detta. Trots att det onekligen blir en svårare och hårdare silly för oss.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62:
Det här stör mig egentligen inte ner än att uppenbarligen så har Jussi inte trott på att det ska komma ett nytt avtal med Canes. Därför så har han sett till sig och signat med Brynäs, med en klausul med NHL.
Enl AI så är en re-signing att man signa en spelare när avtalet håller på att gå ut, eller när det gått ut.
Uppenbarligen har Canes haft rättigheterna till 1/7.

Det som stör mig är att det lämnar Brynäs i en skitsits.
Detta har ju varit "klart" i 2 mån?

Man har ju fått ett klartecken och signat ett kontrakt. Varför ska man vänta med att gå ut med det?
Det är ju på samma sätt som 15 juni.
Man signar en spelare som kan sticka innan dess.
Ska man inte säga att man har ett kontrakt innan det?
Är alla Sc idioter på samma sätt som Alcén då?

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Låter osannolikt att Alcen bara har fokuserat på Välimäki och inte jobbat parallellt med andra tänkbara värvningar.
Visst har han tappat en del i tid men på dom otåliga och mest kinkiga gnällspikarna härinne så får man ju uppfattningen att silly season redan är över och serien börjar på lördag. Typ...

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Bästa jag läst idag hahahaha gjorde min dag det där inlägget hahaha

Sv: A proposito de nada
Pettisbif: det är alltid Folkpartiet fel, det är vad jag lärt mig.

Jack Achan nästa?

Sv: A proposito de nada
Huge: Alcen har förlorat några viktiga veckor i sökande efter vår #1-back - måste nu sent gå ut och hitta nån annan toppback.

Kommunikationen till fansen var dock mest pinsam och irriterande. Påverkar inte i sig reella backuppsättningen.

Sv: A proposito de nada
Peja: Och vad hade ändrats i sak när det gäller var Välimäki till sist skulle hamna, ifall Alcen bara hade avvaktat till första juli då?
Det enda som hade varit annorlunda är att vi alla och Alcen hade blivit besvikna den andra juli i stället för som nu, den 25:e juni...

Sv: A proposito de nada
Peja: Alcen brukar ofta säga att han inte ens kan kommentera spelare som tillhör andra klubbar.
Men här har han tydligen kontaktat och kontrakterat en spelare som tillhör en annan klubb innan detas avtal gick ut. Och Brynäs kommunikationsavdelning har gått ut med det medan han fortfarande tillhör en annan klubb.

Hmm. skulle vilja veta vilka KONKRETA regler som gäller. Finns det där NHL/SHL-avtalet att läsa nånstans?

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Som jag har uppfattat det är inte detta en övergång mellan ligorna utan en kontraktsförlängning som överskriver SHL-kontraktet. Som de unga säger, det är så otroligt pajigt att Brynäs inte väntade till första juli med att offentliggöra övergången.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Lägger till att om denna situation inte är reglerad i NHL/SHL-avtalet borde Brynäs stämma Välimäki och/eller Carolina för avtalsbrott.
Välimäki har ju signat för två klubbar parallellt inför nästa säsong - typ bigami :-) (detta kan dock vara OK enl avtalen? jag vet ej)

Kan man tycka som soffcoach.

Sv: A proposito de nada
Fofi : Jag har ingen aning om det stämmer det jag hörde. Ingen kommer väl någonsin få veta allt och hela sanningen i denna soppa.

Sv: A proposito de nada
CCD: Såklart Tommy. Inte du som är boven i det dramat.

Sv: A proposito de nada
Huge: Alla dessa ord var för mig en skräll att du skulle skriva. Skapligt lättläst du är gosse.

Sv: A proposito de nada
Huge: Men ge dig nu. Varför ska man ens stå och prata om hur dåliga spelarna man ersätter är om man tänker värva spets? Varför inte säga "Vi ska in med toppspelare" om det är det som ska in?
Varför prata om "Jaaaa men TÄNK PÅ ATT DET MINSANN ÄR JÄTTEDÅLIGA SPELARE VI ERSÄTTER SÅ ALLT ÄR JU BÄTTRE!"?
För läsförståelse i all ära, men någonstans är det ju erfarenhet med Alcen också. Det är ju inte första gången han lovar vitt och brett tidigt för att sedan ändra sig och låtsas som att han minsann aldrig sagt något om toppspelare.
Det är ju helt uppenbart att karln tänker köra sitt race med att sitta lugn i båten hela sommaren igen och panikvärva bredd i november igen.

Sv: A proposito de nada
Pigalle: Och där igen... sa väl att tränarstaben skulle utökas? Mycket snack men väldigt lite verkstad nu. Nästan dags att riva den klassiska plåstret nu va!?

Sv: A proposito de nada
aplusb: Hahaha han lovade ju att värva en spets back i augusti förra året. Kom han, den typen? Nej!

Sv: A proposito de nada
Manduin: Skulle inte förvåna mig om just denna typ av situation finns med bland det finstilta i avtalet mellan NHL och SHL och att det finns en prydlig svensk underskrift från förbundet längst ned.

Sv: A proposito de nada
magr: Alcen lyckas snärja och snacka bort hans chefer ska ni se. Kommer bli långvarig i Brynäs (tyvärr)...

« · 3039152 · »

Att tänka på innan du skriver inlägg:
- Vänligen notera och respektera Hockeysnacks regler.
- Moderatorerna kommer att vara extra uppmärksamma på regelbrott som personangrepp, olämpligt språkbruk (t.ex könsord) och hot.
- Personangrepp gäller inte bara andra forumanvändare utan även spelare, ledare, domare etc.
- Om en skribent skriver ett inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att få en varning.

- Om en skribent skriver flera inlägg som bryter mot reglerna kommer denne att bli avstängd från att skriva i Brynäsboken under en viss tidsperiod.

- Om en avstängd användare återkommer under nytt användarnamn kommer det resultera i en permanent avstängning av det nya kontot.
- Om en skribent skriver fler än 5 inlägg under samma dag kan denne stängas av för spam om inläggsmönstret är av spamkaraktär.

- Motståndarfans som kommer in och hetsar under match kommer tilldelas matchstraff på en dags avstängning.

- Klagomål och ifrågasättanden om modereringen i gästböckerna skall inte förekomma på Hockeysnack och raderas omedelbart av tillgänglig moderator. Att bryta mot denna regel kan innebära avstängning från gästboken. 

- Moderatorerna ger alltid skribenterna chansen att editera inlägg i 5 minuter.

Sv: A proposito de nada
Det är ju för fan komik att följa den här sidan
Fans har skrikit sig blå över att det dröjer innan nyförvärv presenteras
Brynäs presenterar ett superstarkt nyförvärv
Lite för starkt visar det sig för en NHL-klubb vill ge honom en ... | Läs mer
  • 0x40-hv71logosvg.png Senast: Förlust mot HV71
    Monitor ERP Arena, 3-4 (0-1,1-2,2-0,0-1)