Brynäs IF-HV 71 tisdagen den 29/11-11
Publiken var med på noterna ikväll, inte så konstigt eftersom det var en händelserik och het match. Klacken funkade rätt bra idag också, kul! Jag började fundera på om de hade räknat rätt när publiksiffran 5600 kom upp på mediakuben, det kändes som att det var mer. Kändes ganska välfyllt.
Honken var kung ikväll, vilken hjälte. Silfverberg öste in poäng och Johan Larsson jobbade som en häst. Han verkar ha hur mycket krafter som helst. Backcheckar, tacklar och kör som en galning i varje byte.
Serieledning, jo jag tackar jag!
MarcusElving:
ja men lavander fattar jag inte varför vi har...
Underbart med serieledning!!! =) Bara hoppas att grabbarna har kvar båda fötterna på jorden o fortsätter att kriga på i varje match framöver me! Man svor en del ikväll me då man tappade en 2-0 ledning på 15 sek..
Meen det är förlåtet nu iaf! =D Goo Brrryyyynääs!!!
arnio: Ja det finns en stor risk för det. Brynäs har ju gjort det till en vana att följa upp en bra match mot ett topplag med att göra en plattmach mot något bottengäng. Sedan får man läsa saker som "Vi kom inte upp i nivå, men det är sånt som händer ibland", ibland händer lite väl ofta tycker jag. Fast man får ha i åtanke att Brynäs aldrig har vunnit i Växjö och att Timrå har fått lite luft under vingarna de senaste matcherna. Så det är ju inte bara att åka och ställa in skridskorna och hämta hem poängen.
Motivation slår klass brukar man säga och det gäller verkligen.
För spelet i offensiv zon är jag inte ett dugg orolig. Men spelet i egen zon ger mig magsår emellanåt. Man tillåter sig bli fastcheckade. slår passningar till spelare som är halvmarkerade. Det som föregick HV's första mål igår är ett typexempel på en sån passning. Bertilsson har pucken bakom egen kasse och har full kontroll och slår en passning till Gunderson som hamnar under press på en gång och tvingas slå en dålig passning tilllbaka till Bertilsson som inte är i närheten att kunna ta emot den.
Såna lägen blir det massor av och Brynäs backar måste bli snabbare i besluten och få ut pucken ur zonen.
Redigerad kommentar
70 Rodrigues: För dig kanske men erfarenheten säger annat. Det är en sak att säga saker i intervjuer och en annan att göra som man säger som ett lag.
Fast det finns en vinnarkultur i våra unga spelare som viinte haft i ett A-lag på ett decennium. De är ana att ligga i toppen av serien så jag hoppas att de kan smitta av sig på hela föreningen.
Jag tycker fortfarande att vi saknar en stabil defensiv back. En duktig sådan är guld värd i ett slutspel.
Vore inte helt fel.
Och Skellefteå ser ut att få ett riktigt bra tillskott.
Zzz:Jag har en drömspelare som jag tror skulle passa perfekt i Brynäs speediga hockey.
Jonas Andersson
Redigerad kommentar
70 Rodrigues: Nej det gjorde han inte. Det fanns ju många lallare i laget på den tiden. Spelare som var medpå gamla meriter. Fast visst kändes Jonas som ett blekt nyförvärv under den galna säsongen. Jag menar FBK värvade Marian Gaborik och vi värvade Jonas Andresson från SSK.
Men ändå så tyckte jag att Jonas hade bra fart på den tiden med.
After Ice 1:9 - Se hela programmet här | After Ice | ISHOCKEY | Sportbladet | Webbtv | Aftonbladet
Sjögren är klar för Färjestad nu. De vill uppåt!
Brynäs däremot kan ju inte komma högre upp! =) Men, givetvis borde man se om sitt hus och plocka in en back och en forward i laget. Det kommer att behövas.
70 Rodrigues: Ja det var väll inte så otippat, dom hade alltså första chansen på honom eftersom han hade kontrakt med dem.
70 Rodrigues: Trots serieledning vidhåller jag att Brynäs behöver en bra back och forward till för att ha förutsättningar att hänga kvar i topp serien ut och lyckas i slutspelet.
Ställt till vad det skulle kosta känns det ju för jävla onödigt. Laget gör mest mål, spelar offensivaste hockeyn och har överlägset bäst PP. Har dessutom några hungriga juniorer som frustande står å väntar... Att ropa på forwardsförstärkning i det läget kommer ganska tydligt från någon som antingen har noll koll alternativt ger blanka fan i klubbens ekonomi.
Det var en härlig nyhet som jag fick igår, under matchen mot HV71 :)
Zzz: Man måste iaf beundra hur oraklet tänkt när han motiverade varför han inte trodde på Brynäs:
"Jag grundade mitt tips på att jag tyckte att Brynäs trupp såg tunn ut. Det saknades bra backar och framåt trodde jag att de unga stjärnorna skulle få en del problem med motivation."
Helt Ok att baissa oss pga en på papperet tunn backsida, det kan man till viss del förstå.
Men hur tänkte karln sen, när han trodde att våra yngre stjärnor skulle få problem med motivationen?
Det är väl isf mer logiskt att just yngre spelare är de som borde den bästa motivationen, då dom är på väg uppåt i karriären och vill visa upp sig?
Och när det dessutom handlar om riktigt bra yngre spelare som står på gränsen till NHL, så är väl moroten att få spela därborta nåt som än mer talar för en hög motivation?
Lite längre ner kommer det en annan logiskt kullerbytta.
Först hyllar han både Brynäs och Färjestad:
"Jag såg matchen mot Färjestad i lördags och det var en fantastisk offensiv hockeyupplevelse. Hockey när den är som bäst. Det var miltals från alla urtråkiga matcher jag sett i år. Matcher där fega tränare knappt låtit spelarna anfalla."
För att i nästa sekund såga Färjestad och deras spel:
"Brynäs ser faktiskt befriade ut i år. Befriade från Niklas Czarneckis defensiva tvångströja – som han flyttat med sig till Färjestad i år."
Sicken tomte....
Redigerad kommentar
Huge: ""Brynäs ser faktiskt befriade ut i år. Befriade från Niklas Czarneckis defensiva tvångströja – som han flyttat med sig till Färjestad i år.""
En tvångströja som Jörgen Jönsson just nu dessbättre håller på att ta av Färjestad, sakta men säkert.
men det hoppade du såklart över..
Fakta är att dom spelar en offensiv och fartfylld hockey, som man varit van att se dom göra.
Men jag visste förstås att du skulle svälja betet, så därför ska jag förklara för dig hur det ligger till:
Jörgen Jönsson bidrog självfallet med det HAN kunde göra och framförallt med det laget behövde i just det läget: en mental kick som man valde i form av en gammal storspelare som kunde ge spelarna den lilla extra hjälp som behövdes i det läget för att det skulle tippa över, framförallt resultatmässigt.
Innan JJ klev ner i båset hade man förlorat ett par mkt jämna matcher med uddamålet och där spelet sett exakt likadant ut som i den match där man nu istället lyckades vinna med uddamålet och där JJ deltog som hjälpreda.
Utan JJ i båset hade man förmodligen vunnit ändå, om inte den matchen så säkerligen matchen därefter.
Att JJ bidragit till vändningen är en självklarhet, bara så patetiskt att ge honom all cred när CZ stått för det tunga jobbet som till sist ledde fram till vändningen.
Dösnacket om tvångströja är exakt lika korkat och okunnigt.
Vi spelade en helt Ok offensiv hockey förra säsongen, bara det att TJ den här säsongen har bättre förutsättningar för att lyckas och det kan han till stor del tacka just CZ för.
Han släppte fram våra yngre spelare under sin sista säsong som tränare och dom kändes inte riktigt mogna i det läget för att ex spela samma offensiva och fartfyllda hockey som dom nu gör under TJ.
Junisarna var dessutom inte uppbackade av samma omgivning som TJ nu har gett dom, i form av spelare som Lavander, MJ, Ollas och Gunderson.
Hade CZ haft dessa spelare i laget förra säsongen och dessutom haft junisar med samma erfarenhet och tuffhet som TJ nu har förmånen att coacha, så är jag övertygad om att CZ hade coachat mer offensivt ifjol.
Svårare är det inte.
Det betyder inte att jag tokhyllar CZ:s hockey i Brynäs som nåt jätteoffensivt fenomen, det skiljer absolut en del i tänket när man jämför TJ:s och CZ:s resp filosofier.
Bara det att det inte skiljer så enormt mkt som du och dumstruten tycks tro.
Gott så, men det känns ändå halvjobbigt måste jag säga.
I dagsläget är väl det jobbigaste skadorna på Dackell, Nordan och Basse.
Kan inte cykelreparatören lägga ventilgummit åt sidan och kläcka ur sig en lite prognos? ;-)
Redigerad kommentar
Gurra88:"Hylla Tommy och skit i polacken .. Eller dra härifrån"
hm...och 53% av dina inlägg handlar om NC. Varför skiter inte du i honom?
NC kan vara bra på ledarskap och gruppdynamik men hans destruktiva hockeyfilosifi var direkt farlig för föreningen. Fem man på rätt sida puck, peta pucken framför kollektivet och styr bort motståndarna till hörnen. Attraktivt för publiken? För spelare/nyförvärv? För sponsorer?
Det är anmärkningsvärt att klubben gått från elitsveriges tråkigaste hockey till den mest attraktiva. På en säsong! Huge eller någon annan kan ju försöka men kom inte och säg att det är en slump. Hockeyn som NC förespråkar hör inte hemma i någon elitklubb då den hämmar utvecklingen. Tack o lov får Brynäs nu släppa loss och ge publik och sponsorer det vi vill ha. Tack Tommy Jonsson!