1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766346 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Mads Hansen spelade också back vid några få tillfällen.

Jag tycker att vi gör en bra match igår trots förlust.
Vi lyckas få fast puck i offensiv zon, får långa anfall på dom.
Sen är det den här sista procenterna där vi är lite för uddlösa framåt - vi sätter inte våra chanser samtidigt som AR är bra i deras mål.

Bakåt är det hyggligt men inte mer.
Men svårt med så många backar borta.
Delia gör ett par riktigt starka räddningar.

Matchen kändes givetvis väldigt avslagen på läktarna, men tyckte det var bra fart på isen.
Bern var ju ett starkt och stabilt lag.
Men jag tycker som sagt att vi framåt gör en bra match. Jag trodde inte med tanke på gårdagens lag att vi skulle göra en så bra match mot ett Bern som har ett riktigt bra lag.
Tyckte verkligen att vi såg "gamla" Brynäs igår där givetvis backsidan och uppspelen stundtals är ett skämt. Men puckinnehavet och att starta om anfall istället för att sprätta puckar var tillbaka igår.
Jag är nöjd med vårt spel - men långt ifrån resultatet.

Man kan inte alltid få exakt det man vill ha, men det betyder ju inte att man skita i att bygga färdigt en lagdel. Stod Ronald Knot högt upp på FBK's lista? Nä, men han bedömdes kunna förbättra och stabilisera laget.

Sportnisse: Djoos är ju dock fruktansvärt enkel att ersätta kroppsmässigt. Ta valfri medioker back från HA så har vi någon som kan spela minst lika bra (dåligt?) som Djoos har gjort den här säsongen.
Dessvärre.

Lindström: ” Hoppas Alcen är nöjd med sitt fuskbygge, saknas bara en panikvärvning av nån doldis i AS ny så har han Check på alla panik boxar.”

Blir panik lån av back backar ifrån AS nu i veckan,
Men det löser sig sa han som sket i badkaret.

Lika blöta som en bakfyllefis, tack och gonatt!

Hoppas Alcen är nöjd med sitt fuskbygge, saknas bara en panikvärvning av nån doldis i AS ny så har han Check på alla panik boxar.

Skrattretande att pissa fans/sponsorer/spelare i ansiktet med att inte klara av att bygga en slagkraftig trupp.
För Gälla & co deklarerade redan på upptaktsträffen att dom skulle gå längre i år än förra året….

Fint PP👍🏼

Brynäsgubbe: VI spelar ganska bra enligt mig. Men herregud, Vesel spelar back.

Grin-Olle: Det är så klart dennes fel som önskade fler backskador,
Inte Alcen som värvade in sex backar inför en säsong med både SHL och CHL spel,
Låt oss skylla på denna jixande supporter måste vara hans fel med back skadorna, tjära och fjädrar tack.

Silfver: Alcen sitter lugn i båten, här ska vi minsann inte värva bara för värvandets skull!
Hellre tre backar som passar in i truppen än en komplett, fungerande backsida med sju spelare!

Ticko : tycker det också, jävla fart!

Gälla måste verkligen tryckt på intensitet och fysik.

När till och med juniorerna går för fart/tacklingar konstant.

Även mer försök till uppåkningar av backarna. Särskilt Norlinder som brukar vara så passiv.

Sen gör kanske motståndet en del med. Det är bra fart på dem också.

munkas: Lite avis är vi i största allmänhet till klubbar som har sportchefer som inte sover på jobbet . Utan ser vad som måste göras .

Erat: Kanske inte, men Marmenlind är skadefri. Wikegård imponerar verkligen, Marmenlind blir ju en ypperlig tvåa.

Lemp: Har inte ofta samsyn som Huge men, han säger väl inte att
” Att hävda att man måste ha full insyn för att få yttra sig i frågan, som du gör, är bara löjeväckande.”

Det han säger är väl att han tror att en person med full insyn vet mer i frågan, än en person utan insyn, och för de efter det klargörandet litar mer på personen med insyn

Pragmatisk hållning men med sina fläckar

Dock, vilket är poängen.. han förbjuder ingen att yttta sig , han väljer bara att lita ner på de med dokumenterade insikter

xxx BIF xxx:Vissa nyanser som inte riktigt framgår i ditt inlägg är att Bertilsson, vår sjunde seniorback, har varit skadad sedan april 2025. Det blir därför ganska missvisande att räkna in honom, när han troligen inte är tillbaka förrän i februari eller mars 2026.

Jag tycker att argumentet om att gemene man "inte känner till marknaden eller förutsättningarna” används lite väl ofta som ursäkt för att avfärda berättigad kritik. Ett annat återkommande försvar är att vissa spelare helt enkelt inte ville till Brynäs – som om det per automatik skulle friskriva sportchefen från ansvar. Det är sportchefens roll att övertyga spelaren.

Det som provocerar mig är att den sportsliga ledningen, efter ha haft en hel sommar och höst att värva, efter flertalet gånger kommunicerat att man förstärka med spets, istället för att ta ansvar, plötsligt kommunicerar som om det här var planen från första början.

Heggih2k: Nej, risken är väl väldigt stor att man kommer vänta in Berra nu och sedan värva in någon helt överflödig breddback innan deadline som kommer sitta på läktaren resten av säsongen...

Jugge: Axel Andersson och Ludvig Persson var också bra värvningar. Synd att man slarvade bort Persson bara, det hade verkligen varit skönt med ett längre kontrakt och kontinuitet på målvaktsposten. Det var fel, fegt men begripligt att man initialt bara skrev ett år med Persson.

Jan Grismöbel: ...och Sasse tror på allt JA säger. Fira Jul ihop, eller?

En normal fundad journalist skulle ställa honom mot väggen.

Silfver: Bern bör ni ha bra chans mot här på hemmais , de ligger väl typ sist i sin liga väl?
Heja Sverige

Visst har det varit en skön paus från SHL och Brynäs. Anaheim har börjat lysande i år och det är riktigt kul att se. Har följt dem sedan Silfverberg blev flyttad dit och de har haft många tunga år.

Det kanske blir lite rolig hockey i år trots allt.

Jag erkänner att jag zappat fram o åter i Sveriges matcher men det jag sett av Hägg så visar han att han har en bra defensiv sida även på internationell nivå framför egen bur.
Sen kan det ha varit lite stressat spel ut ur egen zon ibland.
Måste ändå vara en icke fråga att försöka behålla honom kvar i Brynäs.

Ni som sett alla minuter. Vad säger ni? Har jag fel?

Backar känns så 70-tal. Anfall är bästa försvar!

mk: Nästan att man hoppas på att Alcen avsiktligt avstår från att värva en ny back bara för att ge munkas och övriga yrkesgnällare en läxa och göra dom ännu mer magsura….

Silfver: tycker dock att det är en väsentlig skillnad på diskussionen som var då...
Taskig ekonomi
Sprakade tränare o sc till höger o vänster
Brynäs som organisation dålig.
Inget långsiktigt tänk ..kontinuitet
Brynäs renome ej bra...

Nu har vi det och en stabil grund.

Så att då jämföra den situationen och nuvarande är inte rättvis

Jag har varit tränare och det sista man önskade sig var skador eller bortfall med eller utan full trupp...

Vid skador o bortfall får man ändra om ...göra om i fler kedjor...o det vill man inte göra....
Det tror jag de flesta fattar. .

Stefan R 63: Alla som tycker det är okej att inte värva är ju okej med att ha 6 backar.

Att räkna in Bertilsson är som att räkna in Källgren. De kommer ju tillbaka så småningom, men det var inget alternativ att inkludera Källgren på 2 målvakter från säsongsstart och på samma sätt är det inte ett alternativ att inkludera Bertilsson på 7 backar när bygger truppen.

Med det sagt verkar Källgren dessutom vara mycket närmare comeback än Bertilsson. Jag hoppas bara inte att backsituationen gör att Bertilsson stressas tillbaka, om han slår upp sin skada kan ju karriären vara över.

Silfver: Alla förutom möjligtvis enstaka 6-backarsförespråkare förstår nog att skador och sjukdomar troligtvis kommer att uppstå under grundserien. För övrigt lustigt att de personerna menar att det är helt rätt att ha 6 backar nu, med tanke på att de aldrig har kritiserat Brynäs för att ha för många backar tidigare.

munkas: Det där säger faktiskt allt om dig som fan till Brynäs...Att du hoppas på förkylningar eller skador på backar Fy faaan

Zzz: Son utomstående är det svårt att förstå att ni/Alcén är villiga att ta risken med en sån som Vrana. Som verkar vara ett sänke för moralen i en grupp.

Är det dessutom inte målvakt som ni borde lägga dessa pengar på?

Menar inte att komma in och vara dryg här. Bara en ärlig fundering.

Stefan R 63: Nu har Peja svarat dig, men ja.. Jag tycker att det är helt sanslöst solklart att en skicklig back som D'Astous eller Söderström hade gjort stor skillnad för oss.

Jag förstår verkligen inte hur så många kan vara relativt nöjda med situationen. Varför prioriterade man inte att lösa en riktigt spelskicklig back INNAN säsongen började?

Man hade ju till och med kunnat värva in en som Laleggia, trots sina brister hade han varit vår offensivt skickligaste back.

Treklövern1912: Enligt Hockeynews kollar Brynäs främst på spelare som har hamnat i kläm i AHL/Liiga med tillägget att det går trögt, vilket säger mycket både om ambitionerna och hur extremt grovt man har missbedömt marknaden det senaste halvåret.

TV4 hade även en topplista över de bästa värvningarna. Den ena personen in podden påpekade i sin iver att värvningarna generellt sett varit bra till SHL den här säsongen, men det sköts ner snabbt av Bibic med motivationen att det bara är att kolla på Brynäs för att se motsatsen, med tillägget att Pettersson har varit bra.

Brynäs har varit överlägset sämst i ligan på att värva det senaste halvåret.

Huge: Du tror väl inte på fullt allvar att Hunt valde Vasa Sport för han tycker klubben verkar vara så bra och staden så fin? Lite som Maione efter ett 10-tal matcher i AIK tröjan kysste klubbmärket?…

Kommer en NA spelare med Hunts historia till Europa så är han så klart en legoknekt som tar det bästa kontraktet han erbjuds. Lön och roll är det enda som dom går efter.

ELFBIF: Torsk mot Troja hemma...hmm nä, jag antar att det finns anledningar till att det inte kryllat av Modoiter här på sistone. Löven storebror just nu.

Svensson_62: Precis så.
Jag såg delar av matchen ikväll och Hägg skötte sig helt ok av det jag såg.
Sen går det inte att komma ifrån att han är en utpräglad defensiv back och har sina begränsningar i spelet med puck. Han var rejäl som vanligt i närkamper men satte sig inte heller i dåliga situationer utan löste ofta spelet med puck med ett enkelt förstapass där andra spelskickliga backar eller forwards var spelbara och sen var det bra rörelse överlag på forwards så man hittade lösningar och kunde spela sig ur.

Sen var det inte alla gånger det ledde till kontrollerade och längre anfall men tappade man puck så fanns det hela tiden folk med hem där man har en mycket högre fysisk närvaro överlag, är rörligare och snabbare på skridskorna och jobbar aktivt med klubbor. Har man puck i egen ägo är man även allmänt starkare över pucken och tappar den inte lika enkelt fast man får en motståndare på sig. Det var lite som dom sa i studion efteråt att det var ett vuxnare spel än vad man vanligtvis ser i SHL.

OveJärnkrok: jo men han gör det ändå rätt bra i övrigt, var länge sedan jag svor över något han gjorde utom att missa lägen. Ändå bra uppsida om han råkar sätta något, tvåa i skott, topp tre i tacklingar, bättre plus minus än lagkaptenen och förra årets mvp och ligger någonstans i mitten där. Dessutom uppåtgående trend

Forsberg 1978: skulle du ha brstämt i Brynäs...så hade Brynäs varit i konkurs för längesen..
Det går inte ta en person som skriker AVGÅ ALLA
Så fort det går emot

ME88x: Jag tycker det är viktigast att fokusera på vad vi borde ta in. Inte ut. En offensivt bra back är nr ett.
Den eller de vi tar in är det som kan förbättra spelet på isen. Det är krisen vi måste lösa just nu.
Den vi tar ut påverkar ”bara” ekonomin. Det är inte krisen vi måste lösa just nu.

Egentligen är en bra målvakt allra viktigast men där är det klurigare. Vem skulle vi ta in? Och att Källgren snart är tillbaka - när han var hel kunde vi vinna matcher utan att vara skitnödiga i egen zon - men hur bra är han efter skadeperioden?

Peja: Finns det spelare som man är säkra på kan göra det bättre än Bellows tillgängliga nu - vilken startsträcka har de isåfall i SHL? Succe direkt eller lång startsträcka?
Och tänk på att dennes lönekostnad blir = sin egen plus den del av Bellows lön vi skulle behöva ta. Ej billigt.
Säger inte att det inte finns - du får gärna föreslå någon/några som direkt går ut och bidrar mer än Bellows.

Kanske ge Hillström m fl mer tid i A-laget isåfall utan att ta in ersättare för Bellows - men blir Brynäs bättre?

Nu har vi investerat så mycket i Bellows anpassningsfas till SHL, samt tror han kan bli ännu nyttigare i tufft slutspel. Tycker han blir bättre hela tiden. Vore surt att se det lossna för honom hos en konkurrent när vi betalat inskolningen till SHL.

Peja: Vem är villig att ta över deras kontrakt???
Gällande Bellows bör han nog vara kvar (om ingen annan klubb tar hela lönen). Han har sakta men säkert börja växa in i det samt snart försvinner LP på JVM samt att det kan komma skador.

xxx BIF xxx: Är det inte så enkelt som att bristfällig backsida (offensivt sett) som ej klarar konsekventa uppspel och att dansa på offensiva blå under anfall förstör även anfallsspelet? Forwards får t ex ta på sig att göra workarounds istället för att kunna luta sig mot bra uppspel och backar som kan spela offensivt på - och norr om - offensiv blå.
Samt att det saknas konkurrens på backsidan.

Det andra är att hela laget spelar skitnödigt i egen zon för man litar inte fullt ut på målvakterna.

Skönt hanterat att man får hem Bäckström och sumpar chansen fullständigt och värvar ett allsvenskt lag runt honom.

Om lönerna stämmer i inlägget tidigare så måste vi ha spelarbudget i nivå med Frölunda, men Alcen har fått ihop ett gäng spelare för fjärdekedjan som lika gärna kunde spelat i allsvenskan.

Tycker vi alla borde sluta bråka, vem gynnar det?
Påhopp, nedlåtande uttalanden, översittartankesätt är inte Brynäs. Tycker vi alla ska komma ihåg att vi är på internet i surfar och att anta att vi alla kommer tycka samma sak om allt är nästintill skrattretande. Vi alla älskar Brynäs och det är därför vi är här inne o skriver på en tisdagskväll, men jag tycker vi ska hålla god ton och kanske försöka hålla inter-personliga icke-överensstämmelser utanför boken, och försöka hantera det på andra håll eller forum.

Sune tror jag hade sagt samma sak.

Peja: Exakt. Motsäger det vad jag tycker på något sätt?

steveroper: Tycker en bra grundregel är:
När man kritiserar någon - säg KONKRET vad man borde göra annorlunda. Helst - OK ni fuckade upp totalt! men gör detta, detta och detta så blir det bättre.
Även om det kanske är orealistiska förslag.

Allergisk mot gnäll som inte leder till förbättringar. Utan bara gnäll för sin egen terapi/avreagering.

Jobbade på ett amerikanskt företag länge och där var parollen: berätta alltid vad vi gjort fel - och föreslå hur vi istället borde göra framåt.

Huge: ” Om ngt så tycker jag väl isf tvärtom: det känns lite onödigt eftersom alla oroliga fans ändå borde fatta att ledning och spelare gör allt för att förbättra saker och ting,”

Verkar verkligen inte som Alcen jobbar hårt för att förstärka truppen,
Så ursäkta att många av oss supportrar är oroliga för hur detta kommer att sluta,
Det vanliga mantrat i från Alcen,
Många vill se värvningar, att något behöver ske i spelartruppen. Hur jobbar du där?
– Vi tittar alltid oss omkring efter nya spelare. Men vi har ett bra lag som vi tror på.
Vad behöver ni göra?
– Vi behöver gå tillbaka till grunderna i vårt spel.

havre: Undrar om Bäckis tänker "Varför valde jag att fortsätta lira".....

Peja: Tänk dig att jobba tillsammans med munkas , Anders Berg, ellis och Huge som brandmän.

3 man står och skriker det brinner för fan i undervåningen av huset. Släck då!

Nädå säger Huge som är den som sätter på vattnet i slangen. Det är bara lite glöd.

Men nu brinner det i väggarna oxå!!!

Ingen fara säger Huge, har någon en granruska så ska jag fixa detta.

Men nu tar det sig i taket oxå!!
Ingen fara säger Huge. Mer granruskor och vatten så ska vi nog rädda detta oxå. Det sa brandmästaren att vi skulle ha.

Ojdå säger Huge. Nu rasade tydligen huset.

Ja men brandmästaren sa att det skulle räcka med granruskor , och han som ska kunna detta sa att det skulle räcka. Så vi har gjort det vi kunde.

Jaja. Nästa gång går det bättre. Nu åker vi tillbaka och tar en fika😀

Insåg nu att detta blev en saga.
Men det är inte en julsaga som jag ser fram emot nått otroligt.

Anders Berg:
Skall Gälla in på backen istället då? För det är väl kärnfrågan? Backbeståndets kvalitet i förhållande till skickligheten på forwardssidan?

Peja: skönt ändå. Han behöver ta hand om kropp och sinne. Han har inget att bevisa i tre kronor ändå.

Däremot för Axel A, Hägg och Kempny kan den här turneringen kanske göra dem gott.

Speciellt Kempny.

Peja: Ja, som jag skrev tidigare så får fokus den här säsongen nu bli att ha 2 lag på säkert avstånd bakom oss. Då Alcén verkar fullständigt handlingsförlamad gällande att ändra dynamiken i laget så är det oseriöst att ha ett annat mål. 18 matcher in så ljuger så klart inte serien. Berra och Källgren är heller inga spelare som ska ses som några räddare i nöden.

hanelugn_112: skulle verkligen inte vilja se Melin igen. Jag vill se en tränare med driv, likt bulan, som eldar på. Inte en till mysfarbror. Skulle verkligen vilja se Bofors tränare och typ J. Larsson.

Förra året så drevs laget av en ödmjukhet som inte längre finns. Det är det stora problemet.
Alcen har värvat för säkra profiler som anser sig själv inte ”behöver” gör jobbet. Eller så har jag helt fel och samtliga spelare har kommit helt fel in i säsongen och klämmer klubborna och överarbetar allt.
Men en förändring behövs.
Vi är bättre än det här.