1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 766390 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: SM-final 3 - Luleå - Brynäs
FiddeK: Från live rapporten på GD:
”Han går för fullt, Ludde som det ser ut”

Klev av senare dock och böt med Tuohimaa medans Källgren körde hela träningen.

SaggeBoy: "Har kommit nå mer om Persson?"

Sasse rapporterade i GD tidigare ikväll att:
"Ludvig Persson gick till synes för fullt på träningen och kan vara aktuell för comeback efter sin skada."

Silfverkroken: För Stockholmsfixerad media räcker det att det skriks och gapas i en gammal islada som Johanneshov för att prata om drömfinal.

Farsang: Ja, vi är Brynäsare, inte Djurgårdare.

Djurgården får ruggigt enkla utvisningar med sig, det är ett som är säkert.

Brynäsgubbe: Känns som att domarna nästan reflexmässigt tar straff ibland vid frilägen, lite samma sak när Malmö fick straff mot Brynäs i kvarten. På reprisbilderna var det svårt att se varför Barklund fick straffen mot sig.

Bachada14:
Små grodorna, små grodorna är lustiga att se, ej öron ej öron ej ögon hava de, hahaha, ta en diving nu tillbaks under stenen du kröp fram ifrån, men du ska ändå ha en poäng, du är en rolig pausclown 😂😂😂

Bachada14: Jaha, du menar den där situationen där Levtchi söker upp Ölund för att provocera honom, får en slashing ovanför handsken och helt plötsligt faller?

Ja, det var svagt av domarna att inte ta ut Levtchi 2 minuter för diving. Det fanns ingen anledning för honom att ramla i situationen, även om han säkert fick ont i handen av slashingen.

Det som man blir nyfiken på är hur Levtchi lyckas trashtalka med motståndarna, med tanke på att han verkar inte verkar vara tillräckligt skarp för att kunna lära sig varken svenska eller engelska. Öser han på med finländska svordomar mot oförstående motståndare?

Bachada14: Ta och lugna ner dig lite. Ingen utanför Luleå tycker annorlunda om Shinnimin sen han spelade i Växjö. Det är bara ni i Luleå som anser att han plötsligt inte pysslar med sin skit längre.

Har han åkt ut för diving i Luleå sen han värvades dit?

Sen blir det oerhört löjligt när du målar upp Ölund som nån jävla hockeymördare. 40 utvisningsminuter på de senaste 200 SHL-matcherna. Säger det dig något om vad han är för typ av spelare?

Förmodligen inte…

Skulle du inte avsluta kvällen härinne? Dags nu för ett litet break.

Bachada14: Jo men vi kan erkänna att den utvisningen var rätt och att det är bra att sånt bestraffas. Det ska bort från hockeyn. Samma med Ölund. Jag köper att det blir en femma.

Så några stenar har jag inte i fickorna.

Du förstår kanske inte riktigt hur dumt det blir när du skriver om Shinnimin härinne? Du påtalar fult spel från våra spelare men viftar bort när vi försöker förklara för dig att ni håller på med saker ute på isen som inte heller är ok.

Danli: Ganska löjligt hur ni med näbbar och klor försvarar Shinnimin. Att han plötsligt lärt sig för att han spelar i Luleå. Alla andra lag och deras fans har samma åsikt förutom just ni i Norrbotten som plötsligt avgudar honom.

Ganska tydligt att kejsaren är naken men fortsätt gärna låtsas.

Bachada14: Andreasson gillar också att förstärka. Det var ett smart teatraliskt drag att gå av isen och sen komma tillbaka när han fått det han ville ha t ex.

Sen behöver inte vi fans "fokusera på att spela hockey", men det är nog bäst att Brynäs helt enkelt accepterar vilken slags motståndare man möter och försöker hantera det bättre.

Danli: Två gånger MINST borde Shinnimin åkt för filmning. Första gången när han drar av hjälmen på Trivigno, han får en handske lite lätt i ansiktet och spelar över som att Mike Tyson precis knockat honom. Andra gången är när D'Astous touchar han lite lätt med axeln vid sargen precis vid periodvisslan och hans ben försvinner som att han vore en italiensk fotbollsspelare.

Det finns säkert fler exempel.

Shinnimin har inte skärpt sig ett skit och han är värst i SHL's historia.

Joslan00: "Lustigt hur Brynäs börja gnälla på domarna när de för första gången får tveksamma domstolsbeslut emot sig. Välkomna till den upplevelsen, dvs. den vi i andra lag talat om under hela säsongen. "

Brynäs har haft dåliga och tveksamma beslut emot sig under säsongen precis som alla andra lag. Enda skillnaden är att laget inte sagt något om det tidigare.

Efter att ha sovit på saken så är skillnaden ganska tydlig. Luleå spelar med huvudet, fokuserat och noggrannt. Brynäs är inte alls "där". Tålamodet Brynäs haft hittills är borta, man spelar inte smart. Luleå behöver inte anstränga sig speciellt mycket.

1-4 på lördag och 3-2 i matcher efter måndagen. Det är min spådom.

Edit: Menade att vi vinner med 4-1. 😅

bradberry: Ja, man tycker att Indrasis åtminstone borde kunna ta bättre beslut. Han är trots allt rutinerad. Att tempot inte finns där, det är svårt att fixa...men fan, att spela ansvarsfullt måste han kunna göra.

Jäkligt synd att Svrcek åkte iväg. Tycker han var en injektion.

Hmm...
Uppladdat:

500x0-screenshot20250423224241facebook.jpg

Tror att många underskattar den psykologiska aspekten i att ha en målvakt som släpper för många relativt enkla puckar. Det påverkar hela lagets försvarsspel och gör att utespelarna blir ängsliga och ligger lite fel i position rätt ofta. De vågar helt enkelt inte spela som de ska för att de inte litar på sin målvakt.

Rörande Källgren så hamnar han ofta i fel position och täcker inte målet på ett bra sätt. Han är dessutom väldigt långsam i långa sidledsförflyttningar vilket motståndarna såklart vet om.

Att sedan hela Brynäs låter sig dras med i Luleås tjafsande, tappar konceptet och drar på sig sjukt onödiga utvisningar är ju rent ut sagt beklämmande. Den typen av spel har ju inte alls varit Brynäs melodi under säsongen utan de har ju varit ett spelande lag.

Peja: Bra skrivit Peja. Nu njuter vi av att Brynäs har minst två SM-final matcher kvar att spela.

Anders Berg: Jag har suttit och funderat på varför jag inte ser er som klagar hela tiden på is i något SHL lag eller som proffs i någon annan liga. Eller varför ser jag inte er som tränare, sportchef eller dyl.
Man har all rätt att vara besviken, orolig, ångestfylld osv.
Men sitta och skriva nedlåtande om spelare och tränare som är så mycket duktigare än ”dig”
Har jag väldigt svårt att förstå. Trist att människor kan falla så lågt.

Finns bara en chans på ett SM guld... Persson.

18/19
(1) Frölunda - Djurgården: 92,7 - 90

20/21
(1) Växjö - Rögle: 93 - 93

21/22
(1) Färjestad - Luleå: 91,2 - 93

22/23
(1) Växjö - Skellefteå: 93,8 - 93,2

23/24
(1) Skellefteå - Rögle: 94,4 - 95,5

24/25
Persson: 91
Källgren: 88 (83,3 under finalserie)
Ward: 93

Behöver inte ha bäst procent, men över 90 är fan ett krav. Utespelarna har väl inge förtroende kvar för Källgren heller, därför man backar in i mål istället och försöker stå i vägen istället för att gå på spelare eller klubba-klubba... Sidledsförflyttningarna tar år och dar för Källgren också...

Lemp: Kanske räcker om vi kan fixa till bp, där har vi varit bra förut. Va fan vet jag, jag försöker tänka positivt.

Brynäsgubbe: De värderade att det skulle vara bättre med extra natt hemma än på hotell eftersom matchen är på lördag. Jag tycker de gör rätt.

Brynäsgubbe: Brynäs flyger hem i kväll. Kan spendera 3 nätter hemma med sina familjer (match på lördag igen) och träna & äta hemma. Istället för att bo på hotell och träna där uppe i 3 dagar.

Tror det bara är fördelar med att åka hem när det är 3 dagar till nästa match.

Som så många försöker gå fram här inne - ta ett djupt andetag och begrunda säsongen som helhet. Visst finns det saker man helst skulle se var bättre denna tid på året, men visst fasen har vi gjort en succesäsong ändå!

Peja: tankar om matchen

Första: bra start, rappa och riviga kryddat med Axels mål. Tyvärr kvitterar Luleå nästan direkt.

Andra: Indrasis bjudning, 2-1. Han var som vanligt usel även i övrigt.
Luleås PP, se och lär Brynäs. Galna utvisningar tar vi och bjuder på PP.

Tredje: matchen kändes klar och avslagen.

Sammanfattning: Luleå vinner rättvist. Känns som de vill mer. Otroligt tajta i egen zon, vi skjuter dubbelt så mycket som Luleå men vinner SM-guld i grenen ”skott mitt på”. Luleå extremt effektiva och skickliga både 5 mot 5 och i PP.

Ward krossar i målvakts-matchen. Källgren bör bänkas i nästa match.

Vårt PP…ja ni vet.

Igen: våra ledande spelare var just inte det. CED undantagen delvis.

Gälla tycker vi är lika bra 5 mot 5, håller inte med. Vi spelade mest vid den gula tejpen adderat med många alibi-avslut. Fick några lägen men tex
Rödin passar….

Ny möjlighet på lördag🇧🇪🇧🇪

Slaven82: Är du 12 år?

Falken: Tyvärr känns som laget redan gett upp. För många hjärnspöken kring dåligt BP, PP, målvaktsspel, utdelning i 5 mot 5. Inget medflyt öht. Vi har 5 mål mot deras 10 om jag inte räknar fel, och de har hittat nycklar som ger regelbundet resultat. Tror Luleå tar fyra raka och firar i Gävle.

Det som direkt äcklar mig idag (och i måndags) är inte att vi förlorar, det är att vi spelar så jävla långt under vår egen förmåga. Det är bara psyke, och man lyckas inte plocka fram vinnarskalle nog att spela på topp i en jävla SM-final. DET stör mig.

Bifala: Hur kan Scott som är så rutinerad ge domaren möjlighet att ta den utvisningen? Snacka om hjärnsläpp. Indrasis var längesedan jag gav upp, bra i AS not so much i SHL. Schröder och Lindblom hade ett par hoppfulla matcher men nu är det soppa torsk.

Det som enda talar för oss är att allt talar emot.

jag mår sååå dåligt när det går åt skogen för oss men får påminna mig själv var vi kommer ifrån, det glömmer man lätt bort..

Peja: Fram tills Indrasis idiotpass så har vi full koll på Luleå. Rätt överlägsna faktiskt. Men sen kommer alla jäkla misstag. Lack man blir.

Detta blir inget guld. Vi får vara glad att vi vann serien o vara kvar i shl

Dåligt för svensk hockey om ett destruktivt och icke spelande lag tar SM-guld. Det finns skicklighet i Luleå absolut men vafan… vi är ju egentligen klart bättre, usch vad frustrerande.

Sen är ju BP ett otroligt sorgebarn :(

Lindström: HAHA NU BÖRJAR DOM TA FILMNING

Samsung: Ja, men att Indrasis inte hänger med i SHL har ju varit uppenbart hela säsongen. Det är ruggigt trist eftersom han verkar vara en bra snubbe, men går inte att förneka när man ser honom spela.

Visste det skulle bli svårt när Persson blev skadad , känns tyvärr kört nu. Kommer stå 3-1 i matcher efter fredag

”De faller som löv” - Luleå är verkligen en skam för svensk hockey

Shinnimin står och filmar och fular som vanligt.

Jockster : Tycker också ofta att Kopacka och Silfverberg hamnar för långt ut alternativt i för snäv vinkel när dom ska skjuta i PP

5 mot 3 och man står utspridda över hela zonen… Är ju ABC-fel…

Luleå filmar t om när dom gör mål. Tröttsamt lag.

Peja: sundqvist är inte bra. Kan inte spela mer.

{10638}: Knuffar vit 29 verkligen? Så jävla löjligt.

Vesel fick en dotter enligt GD 🙂👍👍👍👍

Lulessss: Till skillnad från er har vi publik i hela Sverige.

Lulessss: Ett påstående bara luleå tror på.

Resterande av hockeysverige ser luleå, fansen, spelarna, ja hela helheten som ett gäng fjollor.

Nya fjollträsk.

Är väl egentligen bara två saker som behöver bli bättre för att vinna finalen:

Målvaktsspelet. Omöjligt att vinna med en målvakt som har 87 i räddningsprocent. Ingen SM-vinnare senaste 10 åren har haft målvakter under 91%.

Boxplay. Lika omöjligt att vinna med ett BP på 60%. Lägst senaste 10 åren hos en SM-vinnare är 73%.

Peja:Är vi bara med efter 1a perioden så har vi alla chanser tror jag, sedan börjar Luleå att krona och tappa orken.