1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769558 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
BIF Kungen:
Clara gjorde ju avgörande räddningar dock. Han tog en helt sjuk två-mot-etta t.ex. Ett sånt läge där Lindbäck inte ens försöker rädda. Han var riktigt bra idag.

Huge: Lindbäck kan knappt spela en match utan att göra en tavla nuförtiden. Det är inte hur grova tavlorna är som är grejen, det är antalet tavlor.

Jugge: "Det var dock inte bara Limpan som stod för jättetavlor ikväll. Även Gällstedt gjorde sig skyldig till det som ställde upp Ölund på viktiga defensiva tek i slutet av matchen som också kostade oss ett mål."

Var också fundersam till valet av Ölund som tekare - redan innan tekningen. En av Brynäs viktigaste spelare - men jag har inte sett honom ta den typen av tekningar förut. ...Och han har varit borta länge. Om jag såg rätt förlorade han tekningen mer eller mindre rent. Illa! Hade nog själv valt Jacke. Han må vara på nedgång - men i de lägena brukar han vara stark.

Peja: Håller med. Salo (Lillehammer för fasen m m) är en av de största offren som hängts ut av pöbeln - av dem som inte spelat själva på hög nivå. Det var inte hans fel att vi förlorade den matchen - utespelarna skulle för fasen aldrig ha spelat så dåligt i matchen innan slumpmålet. Så less på pöbelmentalitet. Det är exakt denna mentalitet som skapar mobbning och att unga tjejer och killar hängs ut på sociala medier. Fy fan! Skäms!

mk: ” HAHA.
Det kommer att bli ett stående skämt härinne.

Anders Lindbäck: Fånga dagen med plocken🤣🤣

Årets citat!!!”

Haha, ja man får skratta åt eländet.

Ser fram mot när Brynäs värvar ny målvakt som kanske räddar en och annan puck och huge skriver:
”Nu har Brynäs äntligen fått ordning på försvarsspelet” 😂😂😂

pjåtor: Och laget har inte blivit utbuade många gånger. Har varit på plats samtliga hemmamatcher och det är knappast så att det har buats i överflöd. Innan matchen mot Östersund var det i någon av hemmamatcherna man blivit nollade, och gör man inte ett enda mål på tre hemmamatcher i rad är det inte konstigt att publiken är missnöjd.

Huge: Hela Hockeysverige är nog ense om att målvaktsspelet varit för svagt i Brynäs. Madhawk ryktar om att Alcen letar förstärkning redan. Du är väl dock den siste som kommer ändra dig i frågan. Precis som vanligt med andra ord.

En reflektion jag tycker är intressant. Trots att Brynäs gör otroligt mycket mål så har man få/inga spelare i den absoluta toppen av poängligan, men väldigt många i "strax under" toppen. Bra spridning på produktionen ändå.

Peja: Jag vill är ta bort lite av kritiken mot Clara efter gårdagens prestation. De första målen går inte att beskylla honom för. Rödin/Larsson har inte ett rätt i dessa byten och är högst ansvariga för dessa mål. Clara tabbar sig däremot på 3:an, Lindbäck likaså på 4:an.
Problematiken just nu är att det räcker att Brynäs sitter kvar på bussen i 5 minuter för att ha 2-0 i arslet, vi har ingen målvakt som gör det där extra.
Ett lag klarar inte att spela fläckfri hockey i 60 minuter. Det gäller då att ha en målvakt som står pall när spelet dippar, det har inte Brynäs...

Det här med Clara är ju nåt jäkla hjärnsläpp av Sanny. Vi vet att Limpan, Blomman, Kinnvall och Billins klappade om Clara. Hur många ska fram och klappa på stackarn? Det är väl fan inte första gången en målvakt byts ut.

Mycket märkligt av Sanny som jag annars gillar.

rafalski: Limpan har inte gjort sin tavla än, så vi behöver minst tre mål till i matchen.

SuneMangs: Bra jobbat!👍
Nu ska du bara gå igenom alla hans insläppta mål och kolla om pucken touchat någon spelare på vägen mot mål…

Gavve: "Men är det vi som har alldeles för höga förhoppningar om Lindbäck här?"

Jag ber om ursäkt, nu blir det ett till långt inlägg.

Såhär, jag har ganska objektiva förväntningar på en förstemålvakt, man bör ligga runt 2.4-2.5 GAA och ha minst 91% i räddningsprocent för att vara godkänd över tid i min bok.

Sett till Limpans historik så är egentligen bara tiden i Ryssland godkänd med dom kraven, i övriga ligor och lag har han varit... ojämn.

Vi kan, för skojs skull, kolla lite historiskt på målvakter och GAA och räddningsprocent och se om vi hittar några gemensamma nämnare för förstemålvakter. Först lite NHL och sedan svensk ishockey.

Dom tre största (i min och mångas mening):
- Dominik Hasek, 735 matcher, 2,20 GAA, 92,2% (kommer aldrig se en bättre målvakt än honom igen)
- Patrick Roy, 1029 matcher, 2,54 GAA, 91%
- Martin Brodeur, 1266 matcher, 2,24 GAA, 91,2%

Tydliga förstamålvakter på 2000-talet (minst 700 matcher):
- Jonathan Quick, 761 matcher, 2,46 GAA, 91.1%
- Henrik Lundqvist, 887 matcher, 2.46 GAA, 91,8%
- Marc-Andre Fleury (39 år idag!), 995 matcher, 2.59 GAA, 91,2%
- Roberto Luongo, 1045 matcher, 2,52 GAA, 91.9%

SHL-målvakter som varit tydliga förstaval på 2000-talet (minst 200 matcher):
- Joel Lassinantti, 315 matcher, 1,99 GAA, 91,8%
- Oscar Alsenfelt, 327 matcher, 2,41 GAA, 91,9%
- Fredrik Norrena, 259 matcher, 2.06 GAA, 92,3%

Hockeyallsvenska målvakter som varit tydliga förstaval (minst 150 matcher, målvakter blir sällan långvariga i HA om dom är bra förstamålisar):
- Jonas Fransson, 395 matcher, 2,22 GAA, 91,8%
- Erik Hanses, 288 matcher, 2,38 GAA, 91,2%
- Tex Williamsson, 168 matcher, 2,32 GAA, 91,8%

Bilden jag bifogat nedan är Limpans klubbkarriär, summerat i siffror. Om jag räknar ut medelvärdet på hans GAA och räddningsprocent (endast hans seniorkarriär, tv-pucken, schweiziska cupmatcher och juniormatcher går bort) så landar han på:
- Anders Lindbäck, 489 matcher, 2,72 GAA, 91%.

Notera att 13 matcher och 93% i Jokerit drar upp hans medelbetyg lite grann, utan det landar han totalt på 90.75%.

Enligt min objektiva bedömning om vad som väntas av en förstemålvakt faller Lindbäck således inte innanför ramarna när man summerar hans karriär. Hans GAA är på tok för högt och räddningsprocenten är knappt godkänd. Han är därför en borderline-startare i min bok och bör inte agera solklart val som förstaspade baserat på siffrorna.
Uppladdat:

500x0-limpan.png

xxx BIF xxx: Största problemen vår senaste sejour i SHL var att vår spets inte levererade, vår bredd var för dålig, målvakterna ihåliga och tränaren körde en utdöende game plan som ingen köpte.
Förutom det så var det helt ok. Bra variation på luncherna bl.a.

Silfverkroken: Jag litar lika mycket på Lindbäck som jag litade på att min gamla Opel Rekord skulle starta i minus 18C, visst hände det men inte ofta....

Huge: "Relativt ointressant om man inte tittar på hur farliga eller ofarliga chanserna är.
Med ihåligt försvarsspel är det väl högst sannolikt att chanserna mot oss även blir både fler och svårare att hantera för målvakten."

Det är precis för att undvika spekulationer som man har avancerad statistik. Tesen att Lindbäck skulle ha massa svåra chanser mot sig i jämförelse med motståndarmålvakterna är helt enkelt inte sann, statistiken visar att det bara är din subjektiva känsla och i detta fall felaktigt.

Om det hade varit så att försvarsspelet hade varit extremt ihåligt och att massa svåra chanser skapats mot Lindbäck så hade statistiken visat just detta, men det gör den alltså inte.

Den avancerade statistiken visar alltså hur många mål som motståndarna "borde" göra sett till hur farliga chanserna är, så det tas med i beräkningen. Lindbäck släpper in alldeles för många mål i relation till det.

Om man kollar på gårdagens match så gör egentligen Lindbäck inte någon jätteräddning. Han tar det han ska, förutom det första skottet som uppenbarligen är en tavla, du kommer aldrig hitta någon annan förutom du som anser att det inte är en tavla. De andra målen är svåra, men en riktigt bra målvakt gör naturligtvis även svåra räddningar emellanåt.

Även intressant att se skottkartan som du kan klicka dig till i länken nedan. Där ser man hur alla Brynäs mål kom från nära håll och att Brynäs hade klart fler avslut än AIK från slottet.

När Brynäs torskade mot Björklöven gjorde Voutilainen flera räddningar på riktigt bra Brynäschanser varav ett par frilägen. Det går att såga försvarsspelet i de situationerna, men en toppmålvakt räddar även en del svåra chanser. Det är liksom det som är skillnaden mellan en toppmålvakt och en "vanlig" målvakt.

Huge: ” I övrigt tycker jag att vår målvakt många gånger tvärtom räddar oss i lägen som kunde/borde ha resulterat i ett baklängesmål.”

Limpan räddar alltså laget?… Herregud Huge, nu har man verkligen hört allt…

Silfverkroken: Håller med om att det är lättare att göra sig med Clara. Mindre tumult, inte stöta sig med ALs kompisar i truppen, blir inte så jobbigt när man möts på ICA osv. Clara är trots allt en utomstående.
Men…jag håller fast vid att signalvärdet med att faktiskt sacka Lindbäck på sportslig grund är stor.
Han har under två säsonger överbevisat att han inte håller längre och att behålla någon av nostalgiskäl eller för att han är en bra grabb i omklädningsrummet vore tjänstefel.
Kill your darlings JA, or it will kill your career typ

BIF Kungen: Nä, men inte mycket tyder på att de senaste matcherna är särskilt representativa för Kelleher heller, om man tar bort cyklopet och kollar på hans karriär och inte bara den senaste veckans insatser. Det är bara en tidsfråga innan han börjar leverera igen.

Då är jag mer orolig för Indrasis, en oro som delas av många, men förhoppningsvis var kvällens 3-målsmatch precis vad han behövde för att visa sitt rätta jag. Kanske var Gällstedts omvaskning i formationerna vad han behövde, för de körde ju verkligen fast i andrakedjan.

Kollar för övrigt på spelarstatistik från matchen och konstaterar att Brynäs fjärdekedja åter igen var den kedja som spelade minst i matchen.

AIK hade en kedjespelare över 20 minuter (Gynge med 21:37 speltid), Brynäs hade alla dessa över 20 minuter:
Larsson 25:48
Indrasis 24:19
Kopacka 23:43
Rödin 23:13
Kelleher 20:06
Vesel 20:45

Den här bristande bredden riskerar ju att göra att Brynäs toppspelare blir betydligt mer slitna än motståndarnas toppspelare inför slutspelet. Det blir många negativa konsekvenser av Alcéns lagbyggeri, jag menar att detta är lika dåligt som förbluffande, och att det mycket väl kan bli kostsamt i det långa loppet. Helt otroligt att man är i den situationen när man har ligans största budget.

Peja: det är ju frågan hur hans lagkamrater börjar tänka när han för det första ställer sig i en position så långt ut och för det andra inte ens försöker ta sig över till andra sidan. Vad signalerar det?? Han måste ju för fan vara beredd på att passen kan gå fram. Gjorde precis samma sak i första eller andra matchen. Har aldrig sett liknande i hockey. Skit samma om han inte kan ta den, men försök iaf.

Glad för vändning och en poäng. Men så satans jävla less på Lindbäck.

Håller inte med alla frustrationsklagomål på Larsson m.fl., visst, kanske haft höga förväntningar som inte uppfyllts men det handlar ju om förväntningar och förhoppningar osv. Men Lindbäck, fan vad detta målvaktsspel sätter oss i skiten. Jag blir vansinnig. Röv.

Gavve: Det är svårt att få fram ord för efterblivet det är. De gör 1-0 och får chans att skaffa momentum och så göt några idioter så där. Det är ca 6000 som drabbas av att några blockmongon inte kan bete sig. Framförallt när det bara är Djurgårdens "fans" som inte kan sköta sig. Skit i att återuppta matchen med tomma läktare, bara ge Södertälje segern och poängavdrag till Djurgården.

Gavve:
"På Twitter ser det ut som vi kör i röda tröjor i kväll?"
Ej tacklingsbara för Gnagare?

Peja: ”Man undrar hur smart det är att köra en läktarpush mot just Luleå. Det är ett lag som ligger 17 poäng före Brynäs efter bara 15 matcher, alltså lika långt efter som Djurgården ligger efter Brynäs i Hockeyallsvenskan. Risken är ju att folk letar sig till arenan och får se Brynäs bli utklassade av Luleå.”

Ganska smart visade det sig. Det gick ganska bra trots alls😁

Peja: Redan från början var den här tränatrion dåligt sammansatt.
Tycker Gällstedt har meriter och erfarenheter som talar för att han säkert kan funka som huvudtränare.

Däremot att sätta ihop honom med Masken och Molin var otroligt fantasilöst. Istället för en trio som kompletterar varandra så blev det ett kompisgäng.

Stefan R 63: Precis. Laget gör en skitmatch men likförbannat är det Lindbäck som sätter spiken i kistan med sin dundertavla. Hade blivit helt annan nerv på slutminutrarna om det fortfarande varit 0-1.

Peja: November och Brynäs funkar inget vidare, jag är så glad att det inte är slutspel i HA då har vi varit rökta.
Jävlar vad dåliga vi är i kväll, vad som är mest skrämmande är att jag ser inget spelsystem hur vad tänker Gälla?
Skämskudde på igen börjar bli tröttsamt att vi är lika dåliga i HA som i SHL.
Tack och godnatt nu går jag och sover.

rafalski: Tycker ärligt talat synd om alla barn och fans som har sett framemot att slänga in nallar vid ett Brynäs mål. Spelarna och tränarna bör skämmas

mk: Stissekepan var riktigt populär när man gick på hockey under uppväxten. Köpte aldrig då. Släpper BIF en ny sådan så är jag först i kö!

Tycker man ska släppa 516 exemplar av kepan. Det motsvarar km avståndet Karlskoga - Gävle t o r som han åkte årtionde efter årtionde

Jugge: Tittar på serien på Svt å åter sitter man grinar som unge igen precis som då vi fick veta att kungen lämnat oss . Fan jobbigt å titta på . Glömmer aldrig när jag mötte bröderna i Gavlerinken . Hans värme å livsglädje å skratt glömmer jag aldrig. Tänker på han varje gång jag är här inne . Jan Grismöbel/Börje Samling
RIP Börje Samling. ❤😊🖤

Peja: Om Stisse från Karlskoga gått bort - BIF-fan #1 ever. Förtjänar ett minnestifo.

Costanza: Rödin har antagligen varit seriens bästa spelare hittills. I stort sett alltid en av isens bästa spelare även om poängproduktionen gått ner lite efter förkylningen. Står antagligen mellan honom och Komarek om vem som har varit bäst hittills.

Helt rätt av Brynäs att inte anmäla, men man måste ju fråga sig hur förbannat flata Svenska Ishockeyförbundet är när man skapar regler som man själva inte tänker ta ställning till. Ett regelbrott som upptäcks är väl för i helvete ett regelbrott oavsett om någon annan anmäler det eller inte.

{10065}: Kan inte se att ett korttidskontrakt på Wänna skulle annat än gynna bägge parter. Han får ett skyltfönster och Brynäs får en målskytt. Faller det väl ut så förläng säsongen ut.

Stenis: Man kan absolut dribbla lite med Scott och Ölund i toppfemmorna men prio ett måste ändå vara att få bort femman med Kvist-Blomman-Tärnström från isen.
Där snackar vi en bedrövligt komponerad femma. En misär.
Att fågelholkarna i båset inte gjort något ännu är ett mysterium.

Svensson_62: Knep #2: Var det inte Wille som en gång bad domaren hjälpa honom att leta efter en kontaktlins på isen (fast han använde inte linser). 🙂

parks: Det var verkligen ingen bra match, verkligen inte. Mora var betydligt hetare och fick enkla mål att gå på. Varken försvar, anfall, pp eller målvaktsspel var bra idag. Även om man vet att sånna här kvällar kommer att komma, framförallt fredag/lördagkvällar på bortaplan så är det fan inte roligt. Man inser ju verkligen att hemmaplansfördel i slutspel kan bli brutalt viktigt. Men har suttit och surat en stund och hamnade sen på Youtube och ser på en Börjes hyllning och inser att det trots allt bara var en förlust i en match mot Mora, vi leder serien än. Förluster kommer komma, gäller bara att kunna hantera dem och inse att det är som det är. Brynäs♥️
Uppladdat:

500x0-screenshot20231104225027youtube.jpg

Känns som man var mentalt trött idag. Den dåliga starten i kombination med senaste tidens matchande blir slitsam… Mora matchat lika mycket! -Jo men de fick en start att rida på… Brynäs hittar inte den hundraprocentiga påkopplingen i matchen och man missar klara lägen och slarvar i avgörande situationer… Detta medan Mora inspirerade av att ha B R Y N Ä S i gungning, spelar mera skärpt. En usel insats av Brynäs, men såna kommer emellanåt. Handlar om att vara bra över tid samt pricka form till slutspel. Första fjärdedelen avklarad och Brynäs får väl G+ typ…

Huge:

Du skrev det innan du ändrade inlägget, du är verkligen tragisk

BIF Kungen: inne i hallen, matchstart 19.10, fullt med Brynäs-tröjor, snyggt🇧🇪🇧🇪💯💪

cog: Jag tror också Limpan står idag, sen står Clara mot Mora imorgon.

Gillar för övrigt Bradberrys uppställning nedan. Nordh-Ölund-Scott som 3:e kedja i HA. Sug på den, det är galet starka papper!

Silfver: Jag skulle hellre låta juniskedjan vara intakt. Sätt Kvist som extra, bättre än så är han inte…

BIF Kungen:
Benn är väldigt långt ifrån en föredetting..
Ser så bra ut och älskar hans hårda, direkta passningar..

Erat: Benn är utan tvekan matchens lirare. Han kommer bli galet nyttig i ett slutspel. Mycket smartness i den spelaren också.

Anders Berg: Du behöver inte ha citationstecken där, dom är stjärnor på HA nivå, det är bara att kolla statsen. Berra och Kinnvall har varit HAs bästa backpar hittills.

mightyquinn: Grattis till er fina & långa sejour i HA!

Simpa: Tjeeeeenare Pettis! (Läs: Tjeeeeenare mannen!).

Riktigt bra match igår. Klart mest underhållande matchen hittills och väldigt bra spel från båda lagen. Bara att gratulera Löven till en väl genomförd bortamatch. Inget snack om att de är det bästa laget vi mött så här långt. Samtidigt så är jag glad att se att Brynäs kunde skruva upp intensitet och precision i den här matchen. Vågar påstå att vi vinner 7 av 10 mot dem med en sån här matchbild.
Kul också att se Benn som såg bra ut och bidrog direkt med fysiskt spel. Tycker för övrigt att båda lagen bjöd på tufft men schysst spel. En eloge också till domarna som lät matchen få lite karaktär av slutspel.

Ps. Tredjekedjan gör oss sårbara. I samtliga fall när vi fastnade i egen zon så var det tredje som var inne. Detta måste ändras minst genom att spela ”rätt backpar” med dem.

{5647}: Tror inte för en sekund på att de ville ha en matchbild där Brynäs skjuter 40 skott på mål.

Då förstår du inte hockey…

{5647}: Brynäs hade klart fler klara chanser, åtminstone i andra och tredje perioden. Bland annat rena frilägen. Ingick knappast i Lövens kalkyl.

Man går ju aldrig ifrån en förlust med en bra känsla men det här är nästan det närmaste man kommer. Såg man inte klasskillnad mellan lagen idag stirrar man sig blind på resultatet.