1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769562 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
tourz:Benn kommer bli bra. Rejält spel och riktigt bra första pass. Bara han håller sig till att spela enkelt, han gav sig iväg på lite utflykter offensivt med blandat resultat. Men inget bra beslut på utvisningen så klart.

Brynäs passningspel är riktigt riktigt bra.

Älskar Benn redan! :D

J-S: Barnen nattade, tvätten hängd och frugan borta på annat. Nu blir det livsnjuteri!

Davey85: jag är inte helt övertygad om att det är en bra värvning för dem. Klart att han spelat i NHL och så men hans -14 på 27 matcher i Chicago är sämst i laget och imponerar inte direkt. Överlägset sämst på -24 och -28 när han spelade i Adirondack Phantoms också. Han spelade inte alls säsongen 20/21 och senaste 2 säsongerna har han spelat i tyska ligan där hans senaste -7 knappast skrämmer någon (typ sämst i laget).

Han har dessutom missat en hel del matcher dessa 2 säsonger (vet inte varför dock). Senast han ser ut att ha spelat en hel säsong är säsongen 17/18 vilket alltså är 6 år sedan nu. Detta i sig behöver så klart inte betyda något då Jordie Benn har liknande stats (antalet matcher spelade senaste säsongerna menar jag nu) men skillnaden där är att Benn spelade i NHL förra säsongen medan Manning senast spelade där för 4 år sedan.

MEN det som jag hade varit mest tveksam till om mitt/vårt lag värvat honom är nog detta:
www.nbcsports.com/nhl/news/brandon-manning-ahl-suspension-racial-slur
"...suspended Bakersfield Condors defenseman Brandon Manning five games for using a racial slur toward an opponent..."
Hade känts sådär att få in en sån spelare i laget...

Berge: Undrar om modomille kommer in och svingar här snart

Otroligt hur många liknelser det finns mellan Brynäs de senaste åren i SHL och HV både innan nedflyttningen och den här säsongen. Ständiga felrekryteringar, pengar i sjön och total avsaknad av identitet.

tourz: De måste tyvärr starta med Clara, annars bränner de honom helt. Men 2 snabba i baken, så måste de byta. Annat vore tjänstefel.

Svensson_62: Ja, det är verkligen Brynäs on tour i år. Märks än tydligare hur populär klubben är ute i stugorna när man spelar på mindre arenor och läktarna badar i de finaste av färger. Riktigt bra uppslutning både mot Nybro men framför allt Tingsryd. Tror vi kommer få se det på fler ställen runtom i landet. Vi är överallt.

Inser man inte i Brynäs att vi behöver nya målvakter ska man inte vara anställd av föreningen

Davey85: Längtar efter att få se Benn och Rahimi i en duell.

Peja: Jag tror tyvärr att Larsen är den som är svårast att hålla nöjd. Tycker man borde försöka spela honom mer än Johannesson.
Johannesson sitter ändå på ett längre kontrakt och kommer på så vis vara enklare att behålla.
Larsen var ju ändå på Gällstedt redan efter premiären när han inte fick spela.
För egen del föredrar jag dessutom Larsen före Johannesson i nuläget. Han spelar rejält och med ett jäkla hjärta.

Huge: Det är rätt tröttsamt att du faktiskt inte varit i vårt forum de senaste åren. Jag kan garantera att det finns minst tio brynässkribenter som klagat mer på domarna de två senaste åren, men inte en enda skribent som så undantagslöst alltid hyllat lagets ledning som dig på någon forumdel.

Huge: Tänk hur olika man kan se på hockey…

2-4 kan jag hålla med om är svår för Limpan. Från den vinkeln blir det svårt att göra annat än att styra pucken rakt ut. Där måste backarna vara mer uppmärksamma.

3-4, där måste Limpan vara kvick nog att hinna hålla 1:a stolpen. Det är ett för klent ingripande för en 1:a målvakt i ett lag som har som uttalat mål att ta sig tillbaka direkt.

4-4, det spelar ingen roll om den styrs lite på backens klubba. Det är inte ett speciellt hårt skott men Limpan är totalt felplacerad i målet som har den stora ytan till höger om sig.

Jag har skrivit det tidigare, men det kanske tål att upprepas. Ska man vara 1:a målvakt i ett Brynäs som vill ta klivet upp igen, ja då måste man vara en toppmålvakt i ligan. En toppmålvakt ”snor” en match ibland när laget inte spelar bra. En toppmålvakt räddar ofta fler skott än förväntade. En toppmålvakt ger laget chansen att vinna varje match.

Än så länge har Limpan inte visat något av det. Vi måste väl kunna ha lite högre krav på Brynäs 1:a målvakt än att det är bra om han inte begår rena misstag?

Gött att se att vi har så mycket stöd även på bortaplan. ❤️💛🖤
Uppladdat:

500x0-img3010.png

J-S: Brynäs har HAs skickligaste lag. Det känns lite som att man vinner på ren klasskillnad ännu.

Stundtals i de tidigare matcherna såg det också riktigt bra ut.

Men Gälla är inte alls nöjd med grundspelet, och det syns att det är nåt som skaver. Man tappar frilägen på ett ganska märkligt sätt.

MEN om de kan få spelet att stämma bättre blir vi ostoppbara.

Årets sämsta kommentator som kommenterade matchen. Bytte åsikt varannan sekund.

"Thank Greg Scott for this"

Tack Greg!

KalleTeodor: Benn vs Rahimi i Allsvenskan finalen är nog en av tankarna bakom eventuell värvning av Pig Benn 😂

Svensson_62: Tror som du, att det blir Johanesson eller Lindstein, och att Larsen blir den som får nöta bänk. Men egentligen vore det ganska roligt att se honom med Larsen också, för jag känner att det finns en del oväntade offensiva egenskaper i Larsen.

De som Benn absolut inte borde paras ihop med är ju Bertilsson och Cukste, annars borde det vara ganska öppet.

Tigerhjärta: Rycker upp sig? Hur länge ska man rycka upp sig? Utan hans hemska insatser förra året så hade Brynäs inte ens mött Nybro ikväll.

Framgångsrika lag bygga bakifrån, det börja med en riktigt bra målvakt. Lindbäck är inte det tyvärr.

Mattson: Tittar dock inte lika kritiskt på motmålisarna det kan jag villigt erkänna. Men jag står fast vid min åsikt om Lindbäck, han ger inte laget någon trygghet. Hoppas Clara tar chansen nu när han måste få spela igen.

Anders Berg: Googlar man på ”förlorare” får man upp Anders Berg. Du personifierar Brynäs senaste 20 år och det finns inget hopp om bättring så länge din generation påverkar Brynäs IF.

Lemp: Om Scott är referens är jag relativt trygg. Man får väl väga in att Brynäs kan behöva hypen för att fortsätta att locka folk till arenan i lunken… men om en sån här värvning slår fel, så får det stora konsekvenser.

Thellen: Detta är ändå en ärrad NHL-räv som kan bli viktig sent på säsongen. En fysisk faktor likaså. Tror han är hyfsad med puck också.

cog: Jag brukar vara sparsam med domarkritik, speciellt efter en tydlig vinst. Men jag har svårt att släppa att man dömde bort Lindbloms mål igår.

Med förklaringen "Okej då,vi hade faktiskt inte blåst av än... men vi tänkte göra det!"
Jaha? Ni tänkte blåsa av felaktigt alltså, då pucken inte var blockerad?!
Vad är det jag missar, haha?

Det märktes också att de hade stora svårigheter med att upprätthålla sin auktoritet igår.

Rödin frisk

{9382}: Kopacka skulle vara given att behålla vid ett SHL avancemang. Han har precis alla ingredienser och verkar bara bli bättre.
När den killen bestämt sig för att driva pucken egen zon in i anfallszon så spritter det fan i hela kroppen.
Man ser att "håll i er, nu jävlar åker vi"!

Brynäsgubbe: Tingsryd vinner mot Björklöven!

J-S: toppar hittills, junis-linan, Lindstein, Kvist, Clara och Indrasis

Pga abstinensen med en hockeyfri tisdag och den senaste tidens jargong härinne så väljer jag att skriva några tankar..
Det finns något som jag tror är viktigt för många härinne att förstå när det kommer till att vara ett topplag i en serie (vilket vi inte direkt är bortskämda med).
Att vara ett topplag innebär inte att man som kommer vara bättre än motståndarna i alla matcher, utan det innebär att vinna matcherna, två vitt skilda saker!
Bara att ta Lakers ifjol som exempel. Det finns nog ingen här inne som såg Växjös samtliga matcher (hoppas jag för din egen skull).Det vi ser är ett lag som landar på 102poäng med majoriteten segrar på pappret. Vi har inte sett hur det ser ut på isen.
Om man lyfter blicken och skulle få för sig att se alla dessa segrar, kan vi med all säkerhet konstatera att Växjö absolut inte var det bästa laget vid alla dessa segrar, däremot (och nu kommer det viktiga), de hittar sätt att vinna matcher!
Ju snabbare ni inser detta, desto roligare säsong kommer det vara för samtliga inblandade.

Anders Berg: "Men visst; alla får gärna skriva mer positiva saker - eller så här - skriv precis vad ni vill skriva, det är ju ett "diskussionsforum" och man måste ju inte gå in och läsa."

Konstigt då att man (oftast) ser dig och dina likasinnade bara när det har hänt något dåligt.
Då är det julafton.

Är det så oerhört svårt att berömma en bra insats?
Det är en befogad fråga?

5280 biljetter är sålda till matchen i mot Karlskoga.
Kanske är bra för publiksnittet med jämna matcher och inte bara stor segrar.
Fortsätter det vara ett bra publiksnitt så kanske det med lite tur kommer in någon riktig godbit till laget senare under säsongen 😀

Huge: "Vid trean kommer dom i princip 3 mot 2. Puckföraren droppar till släpande, som i sin tur passar tillbaka. Det läser Limpan och rör sig åt vänster för att täcka slagskottet som också kommer från dålig vinkel.
Han räddar skottet men pucken styrs dirket ner på målskyttens klubblad, så hur fan menar du att Limpan i det läget borde ha hunnit tillbaka för att rädda, när allt sker på några hundradels sekunder?"

Lindbäck gör en sidledsförflyttning och räddar ett skott, men får inte stopp i förflyttningen och fortsätter därför sidledsförflyttningen alldeles för långt. Därför blir det helt öppet mål på returen. Det är ett uppenbart tekniskt misstag av Lindbäck som gör att målet lämnas helt öppet. Det kanske ändå hade blivit mål på returen, men om Lindbäck hade täckt någonting av målet hade det också funnits en möjlighet att han fått pucken på sig.

Vid 4-4-målet hamnar han också fel i positioneringen. Han hamnar så pass fel att han är utanför målgården när målskytten skjuter. Om han hade varit längre in hade rörelsen till andra sidan varit kortare och därmed enklare att göra. När ett lag blir tillbakatryckta i boxplay ska inte målvakten sväva runt utanför målgården, på grund av att han gör det kan Västervik göra mål enkelt.

Huge: Jag håller med. Ingen bör ifrågasätta vår 1:e slips med sina ramstarka 88,7% i räddningar.
Nuff said!

En skitmatch men skönt med en vinst och härligt för Rödin att få dominera när det är hans kväll.
Förresten, det där med ödmjukhet inför att spela i allsvenskan som det tjatats om, gäller det även supporters?

Karlskoga på onsdag, de har 0 poäng, 5 raka förluster... Ska vi ge poäng till dom också? Brynäs betedde sig som ett bottenlag ikväll.

Av alla matcher hittills trodde jag det skulle vara den här vi kunde spela ut lite grann.

Detta bör vara Lindbäcks sista säsong i Brynäs, oavsett utgången i vår?

gwl: Det hade varit hårt med en 2a. Att de lyckades hitta en 5a är helt surrealistiskt.

J-S: Tråkigt att Scott inte spelar. Blir intressant att se om Indrašis åstadkommer mer ikväll nu när han har Larsson vid sin sida igen.

Peja: Djurgården hade ett fantastiskt målvaktsspel blandat med Sveriges bästa forwardstalanger och överkvalificerade hemvändare.
Skulle nog säga att Fagerwall gjorde ett fullkomligt uselt jobb som HC snarare än att Garpen gjorde det nå vidare bra.
Med en bra HC hade Djurgården spelat i SHL idag. MoDo vann pga en bättre HC med en mer genomtänkt spelidé sett till lagbygget. DIF var bättre på pappret.
I mitt tyckte får Djurgården mer än gärna köra vidare med Garpen som HC. Han är precis lika överskattad som Montén.

Tycker Scott blivit lite otränad 😂😂
Uppladdat:

500x0-img5325.png

{10375}: Tror ändå man måste inse att Brynäs var pragmatiska. Efter degraderingen behövde man hitta ett sätt att få stommen att stanna med allsvenska löner och leverera snabb framgång, då var det nog inte riktigt läge att storstäda.

Intervju med Rödin inför sin 400e match i Brynäs.
Det känns och ser ut som att Rödin mår väldigt bra & är glad! Otroligt kul att se. Hoppas han gör över 50p i år!

youtu.be/2k5-KRb8GYQ?feature=shared

SuneMangs: Jag har skrivit det förut, men det är inte så tokigt att spela i HA! Självklart vill man vara i högsta serien, men det är samma passion för laget i HA. I varje fall för oss hockeynördar!

Erat: "Jag är hellre ett topplag i HA än ett bottenlag i shl. En chans att kunna bygga upp en ny mentalitet i föreningen."

...Och visst spelar väl Brynäs roligare än på många år? Det var inte roligt att se slow-motion-hockey mot till exempel Växjö förra året. ...Och sedan få se Rosén stå helt omarkerad och avgöra i slutminuterna.

Nu är det fart och fläkt. ...Och hör och häpna, Brynäs har riktiga målskyttar.

Det är jättetråkigt med de tappade miljonerna - men underhållningsvärdet är extremt mycket högre!

Brynäsgubbe: Man kan ju också leva här och nu och njuta av att laget har startat med 3 raka segrar, mycket folk på läktaren och bra drag runt laget istället för att (tvångsmässigt?) börja spinna i hypotetiska framtidsscenarier som ligger minst 1 år framåt i tiden. Men valet är ju fritt...

Mrassarson: Scott landar på torsdag. Gälla sa att det är viktigt att att han får matcher asap ung som Billings.
Så jag tror han är med på lördag.

RommeTigern: "... Borlänges "stolthet" Montén få sparken som förste coach i SHL."

Alltså, är det någon som är förvånad att HV71 går som skit? Montén är väl ändå den mest överskattade huvudtränaren vi haft i det här landet, någonsin? Vet inte vad Nubben tänkte när han tyckte att babyface Montén var rätt man för att föra en krisande klubb framåt mot en ljusare framtid. Finns det någon form av rättvisa så ryker Nubben den här gången också och inte bara Montén.

xxx BIF xxx: ” å en klubbdirre som inte har koll på 7 miljoner hit eller dit gör det ju inte lättare heller. ”

Du gillar inte Svedman något vidare va? Jag vet inte hur många gånger du skrivit ovan mening nu, men det börjar bli sjukt tröttsamt…

Det är inga konstigheter at prognoser blir reviderade i samband med att man inför besparingar eller andra typer av förändringar. Sen är det väl lite svårt för Svedman att ha koll på elpriset exempelvis, tycker du inte??..