1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769563 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Erat: … Ändå ligger Brynäs bara tvåa i HAs publikliga bakom Djurgården, som hade legat tvåa i SHLs publikliga, men de har bara haft en hemmamatch så underlaget är litet.

Oskarshamn, Växjö och de andra små föreningarna har tur att TV-avtalet inte förhandlades om inför den här säsongen.

I synnerhet om Brynäs ställs mot Djurgården i den allsvenska finalen så kommer intresset att vara ljusår större för kvalfinalen än för SM-finalen. Krävs väl typ att det blir Frölunda - Leksand i finalen för att kunna matcha.

Kelleher och Limpan. :'D
Uppladdat:

500x0-screenshot-2023-09-29-211143.png

Lärorik match igår.
Fullt fokus i 60 min är det som gäller för HELA laget! Snack om att sparka målvakt efter två matcher finner jag bara komiskt.
Finns mycket att jobba på men jäklar vilken kapacitet man ser att laget har. Snart har vi Larsson och Scott också, finfint blir det.

Hoppas på god ärtsoppa ikväll och tredje raka imorgon då.
Ha det fint vänner!

Makita: "Det var inte rutin och erfarenhet som var mest bidragande till vårat senaste SM-Guld."

Skaplig skillnad på ungdomen vi hade då och ungdomen vi har nu också.

Janne G: Gäller att markera mot slöddret från Solna…

Blomgrens: Har blivit en trend bland supportrar, i typ alla lag, att aktivt leta filmningar även när de inte finns. Blir väldigt tröttsamt och oseriöst i längden.

Anders Berg: ” Lindbäcks agerande på AIK:s andra mål igår. Är det färdiganalyserat?”

Men lägg ner bara, lägg ner… Fan vad less jag blir på sådana här kommentarer…

Härlig premiär igår. Tycker vi vinner ganska tydligt och är i alla ett nummer för stora för AIK. Kul kväll för alla, spelare som publik.

Många spelare som tryckte på den berömda knappen ändå tycker jag. Och detta utan Larsson och Scott.

lapad:

Vem är det som dömer? Starkt att bara ta AIK spelaren där, i SHL hade det blivit dubbelutvisning.

Bra domare hittills

Råttorna dödar Brynäs momentum helt UTAN NÅGON SOM HELST PÅFÖLJD.
Hur fan kan råttorna få vara kvar?
Ut med dem!

Blå grottan: Det är väl en subjektiv bedömning om en match gäller något eller inte. För mig exempelvis kommer matcher mot AIK, Djurgården, Leksand och FBK alltid betyda något, oavsett om det är slutspelsmatcher, serielunk eller vänskapsmatcher.

Ska man, som dom var inne på i Rinkside bland annat, ha bästa förutsättningar för att gå upp så måste Brynäs satsa på förstaplatsen i grundserien, och då blir plötsligt varenda match viktig.

Jag är nog ensam att gilla Lindbäcks "Libero" stil. Visst att det kan skita sig någon gång, men jag tycker det hjälper mer än stjälper. Tex när han hindrar ett friläge i senaste matchen. 🙌

{5647}: Eftersom du nämner komplex antar jag att det är du själv som har komplex. Fattar inte hur det kan tolkas som komplex att tippa sämsta laget sist

Nu har jag tittat på dagens match mot Karlskoga i efterhand. Det är en rejäl skillnad mot förra matchen mot samma motstånd. Det är en rejäl klasskillnad under 60 minuter, vi pissar på Karlskoga som jag ser det.

Roligt för Johannesson att göra 2 mål och även att Nordh gör mål. Viktigt att Rödin och Vesel gör mål, dom ska ju vara ett par spelare som bär vår offensiv den här säsongen.

Men det absolut roligaste att se är att det är hungriga vargar som jagar i 60 min. Spelar ingen roll att vi leder med 6-1 och det är träningsmatch, alla kör.

Och där tror jag Gällstedt och hans tänk kommer in. Av det man sett och hört av honom hittills så är han helt rätt person för Brynäs. Hög kravställning och så fort någonting inte blir som tänkt så blåser man av träningen och går igenom igen.

Just nu känner jag mig ganska hoppfull inför säsongen

Fruktansvärt bra match av Brynäs idag, känns som vi har pp mer eller mindre hela matchen. Klasskillnad deluxe, känns som att dom gör lite vad dom vill. Tror o hoppas på en rolig säsong!

Treklövern1912: Nej, jag har inte köpt något i år, än. Men förra säsongen inhandlade jag allt nedan. Utöver det stöttade jag genom att gå på tolv hemmamatcher och se resten framför tv:n.

Kom inte här och kom. Börja stötta ditt lag istället för att hitta fel överallt.
Uppladdat:

500x0-img20230901201727.jpg

500x0-img20230901201715.jpg

500x0-img20230901201648.jpg

Brynäs gör n grym första period, flyger fram.

Rödin bestämmer sig och gör ett jäkla klassmål.

Kinnvall är så jävla bra, även ett underskattat fysiskt spel, står upp och smäller på direkt han får chansen.

Larsen ser spännande ut, fysisk, kaxig och skriker högt när en Brynäsare sätter in en tackling, älskar det.

Johan Larsson gör knappt ett fel.

Jack Kopacka… bäst på isen i första, flyger fram och vill verkligen göra skillnad. Kan han behålla det här och även växa ytterligare så förstår jag vad Alcen menade att han även kunnat spela om vi varit kvar i SHL.

Känns oseriöst efter några matcher på försäsongen men Ölund skulle må bra av Scott bredvid sig, Lindblom väger lite för lätt.

Nu kör vi i andra!

Elliot12: Jag vet inte vilken Eklind ni har värvat men det kan omöjligt vara den Eklind som spelade i Brynäs förra säsongen.

Stefan R 63: bortsett från degraderingen gjorde vi en bra säsong förra året.

{10375}: Kände väl lite som du direkt efter degraderingen men det går inte att deppa ihop hur länge som helst. Det blir bara destruktivt. Nu tror jag faktiskt jag är mer taggad än om vi hade spelat i SHL. Kul med lite nya lag och arenor och att, som Davey85 säger, känna att vi kan satsa på att vara seriens bästa lag snarare än att återigen skvalpa ovanför kvalstrecket och hoppas man överlever. Upplevde dessutom HA-slutspelet betydligt mer underhållande än SHL-slutspelet förra säsongen. Det var Färjestad-Frölunda som kändes hett men annars var det sjukt avslaget. Upplevelsemässigt tror jag inte HA kommer kännas så mycket svalare.

bradberry: Ja, någon walk in the park kommer det inte bli och det kommer krävas hårt jobb av samtliga spelare om den här säsongen ska sluta lyckligt.

{9566}:

Du menar förstås Brynäs Mats Näslund.

Tror knappt ens han själv kommer ihåg att han spelat i Timrå.

Brynäsgubbe: ” Betaltjänst som vanligt... Allt kostar pengar. Inget tal om någon fan service här inte.”

Du säger det själv. Allt kostar pengar. Knappast en mänsklig rättighet att få se matchen.
Det är väl inte heller Brynäs som tar betalt, utan GD/expressen.
Det är fri entré på plats..

rafalski: Håller med om att Larsson var bäst. Generellt sett skulle jag säga att många av de etablerade spelarna briljerade. Kul för Lindblom att göra 3 mål.

Zappaholic: Försäsong med allt vad det innebär. Brynäs klasser bättre och glimtvis bra spel. Larsson kommer bli kung i allsvenskan och nyförvärven ser vassa ut.
Tänk att få sitta en tredjeperiod utan handsvett, det var ett par år sedan.

5-0 Lindstein. Åkning från egen blå som han avslutade med att sprätta upp pucken i nättaket.

Tigerhjärta: Indrasis ska bli intressant att följa. Dels har han världens coolaste namn och gillar även honom som hockeyspelare.

Stenis: Tunn som i liten numerär. För få spelare.

Tyler och Tyler har tydligen redan sett bra ut och visat att de har mycket hockey i sig enl Sasse.

Huge: Jag tycker att du ska skriva sportchefens namn korrekt nu när du kritiserar andra för att inte skriva korrekt. Stavningen framgår av hemsidan. Bra att du inte har något att invända mot min kritik mot hur du använder punkter. Då hoppas jag att du skriver rätt fortsättningsvis.

Tack för att du lär mig hur jag ska använda citationstecken runt namn.

Då kan jag lära dig att korrekt styckeindelning antingen genomförs med blankrad eller indrag. En tumregel är: en tankegång, ett stycke. Byter du tankegång – byt också stycke. Ska du inte skriva ett nytt stycke så ska du fortsätta texten på samma rad som du satte skiljetecknet och därmed inte byta rad, förutsatt att det finns utrymme att fortsätta nästa mening på den aktuella raden.

Det jag reagerade på var ditt inlägg idag den 5 augusti till Honken72. Du kan även läsa dina texter som du skrev till Stefan R 63, KulaShaker och Samsung den 3 augusti 2023 för att se exempel på meningar där du antingen ska fortsätta nästa mening på samma rad eller göra en styckeindelning.

Jaha är det redan dags för ett nytt uppehåll härifrån igen...

{10065}: Den här soffcoachen hade formerat laget såhär:

Billins - Lindstein
Bertilsson - Kinnvall
Larsen - Cukste
Johannesson

Kommentar: Billins är beprövad på den här nivån och jag tror Lindstein kommer blomstra än mer den här säsongen i en större roll i en sämre liga, tycker definitivt dessa ska spela tillsammans.

Berra och Kinnvall kompletterar varandra bra och Kinnvall kan ta lite mer plats i offensiven där han är som bäst.

Larsen och Cukste är dansk dynamit blandat med lettisk polisman, kommer göra fruktansvärt ont att möta dessa två. Larsen ges möjlighet att utnyttja sitt tunga skott medan Cukste sköter defensiven.

Jag ser gärna att Johannesson får lite istid under matcherna i inledningen och framför allt testas på point i andra PP.

Tycker det är beklagligt att vi endast har en rightare bland backarna också.

----------

Rödin - Larsson - Kelleher
Indrašis - Vesel - Tärnström
Kopacka - Ölund - Nordh (Scott i oktober)
Kvist - Blomqvist - Ohlsson (Nordh i oktober)

Kommentar: Rödin har ett bra skott, men blir playmaker i den här linan. Larsson tar tvåvägsrollen och stökar framför målvakten medan Kelleher skjuter pucken i kryllan.

Indrasis verkar vara en trollgubbe och målskytt, Vesel är en duktig center i bägge riktningar och är definitivt en poänggarant på allsvensk nivå medan Tärnström är oerhört spännande och jag vill testa honom i en lite större roll.

Kopacka, Ölund och Scott kommer vara jobbiga att möta. Ölund och Scott vet vi sedan tidigare är bra i bägge riktningarna medan Kopacka får anses vara lite av en joker som kan bli flipp eller flopp.

Fjärdekedjan är inget att skriva hem om. Kvist vet vi alla vad han har och inte har. Jacke kommer vara seriens bästa fjärdecenter och brukar kunna göra några baljor och Nordh är spännande han också. Dom få inhopp han gjorde i SHL förra året gillade jag skarpt då pojken sköt på nästan alla sina lägen han fick.

Davey85: mrmadhawk säger att miks indrasis är klar för Brynäs spännande

{5647}: Timråitens inlägg får mig att tänka på två gamla ordspråk.
Skadeglädjen är den enda sanna glädjen.
och
Högmod går före fall.
Ha en fin vecka kära vänner

Lunkz: "De amerikanska nyförvärven Tyler Kelleher, Tyler Vesel och Jack Kopacka ansluter när laget återsamlas måndag 31 juli. Greg Scott kommer 4 oktober av skattetekniska skäl."

Kulltorp:

Det är en sån ignorant syn på saken. Det råder begravningsstämning här inne 10 månader om året. Annat är det med er i Timrå, som tror ni är ett topplag för att ni haft en bra säsong. Ni kommer snart med på jorden.

Bespara oss dina teorier när du uppenbarligen inte har en aning vad du snackar om

ellis: Jag såg nyss från mitt hotellfönster Alcen swisha förbi i baksätet på en trehjulig Tuk-tuk sippandes på en paraplydrink. Han pratade inte i telefonen just då iaf.

Brynäs forever 1912:
Vi har väl bara Bertilsson och Billins som har BP-vana på den här nivån och det har pratats tidigare om en defensivt stark back, "helst med bra storlek". Vad finns att tillgå?

Brandon Davidson - drömnamn men orealistisk
Jonas Ahnelöv - kvalitetsback med massor av rutin och ledaregenskaper. Rotad i Leksand och Gävle är nära. Stora baksidan är att han är 35, skadebenägen och tidigare väldigt välbetald. Säger sig vilja fortsätta spela men frågan är om han vill gå ner i lön.
Oliver Bohm - gjorde en stark säsongsavslutning i Västerås och det sägs att han blir kvar där även om något nytt kontrakt inte presenterats.
Cameron Schilling - sitter på dyrt kontrakt i Djurgården som säger sig vilja lösa detta. Osannolikt att han hamnar i värsta konkurrenten. Väldigt ojämn senaste säsongen. Ingen renodlat defensiv back, utan har även offensiva kvaliteter.
Stefan Elliott - har omnämnts tidigare men då som "den nya offensiva backen". Dock stark defensivt också. Frågan är om har vi råd?
Nichlas Torp - massor av rutin och ledaregenskaper. Sägs vara nära nykomlingen Nybro.
Anton Mylläri - ingen succé senast i Brynäs men verkar ha gjort en bra säsong i Pelicans. Återkomst nu känns ändå långsökt.
Peter Andersson - även han i Pelicans efter många nyttiga år i Växjö. Skadebenägen.
Anton Karlsson - gjorde bra säsonger som ung i Linköping. Kom tillbaka efter Nordamerika-äventyr och var sämre (har vi hört den förut?). Nu gjort en bra säsong med KalPa. Ett "under-radarn"-namn som inte är helt otänkbart?

Har vi fler? Finns förstås massor utomlands men vore önskvärt med rutin från Sverige och stor rink.

Får jag önska blir det Ahnelöv eller Elliott.

Brynäs forever 1912: ”men skulle inte bli förvånad om alcen värvar Danielsson till sista forwardsplatsen.”

Jag skulle bli väldigt förvånad, och besviken.

Tom Topp: Tror du att den allsvenska tabellen 22/23 var en reflektion av kansliernas välmående eller av spelartrupperna? Om Brynäs kommer före Almtuna i tabellen 23/24, kommer det då främst att bero på ett harmoniskt kansli i Gävle och ett oharmoniskt kansli i Uppsala, eller på grund av skillnader i spelarmaterialen?

Jag menar inte att ett harmoniskt kansli är irrelevant, men i grund och botten är det spelarnas prestationer på isen som avgör. Det som främst avgör är hur bra spelarna är, och hur mycket de får ut av sin kapacitet avgörs definitivt mer av spelartruppens dynamik och ledarstab än om personalen på kansliet trivs på sin arbetsplats.

Tigerhjärta:

Okej, jag fattar. Men din sista mening sammanfattar det hela bra, det var precis vad jag tänkte. Om jag varit honom hade jag gått igång som fan på att spela för Brynäs. Jävligt bra stad (Gävle) och en av Sveriges absolut coolaste klubbar (mina egna åsikter).

ellis: "Så ja, så ja. Det återstår att se det."

Alcén värvade helt okej (på pappret) förra säsongen, dock skulle det visa sig att det rådde total brist på konkurrens och målskytte. Det hela slutade i HA och han har en stor del i det, jag köper det och säger inte emot.

Till den här säsongen dock har han fixat in flera etablerade spetsvärvningar (med HA-ögon sett), stått för ett flertal bra förlängningar, där han bland annat fått Johan Larsson att spela allsvensk hockey, han har värvat många spännande talanger med stor potential.

Hur det än går den här säsongen så tycker i alla fall jag att om något ska ifrågasättas vid motgång så är det huruvida spelarna får ihop det som grupp och presterar utifrån förväntningarna.

Alcén fick mycket skit förra säsongen, med all rätt ska sägas, det var ett tämligen uselt sportchefsarbete. Men någon gång måste det ju faktiskt hända något på isen också. I år har han byggt ett oerhört spännande lag, varvat med talang, rutin och spets. Jag kan inte begära mer av honom faktiskt, bortsett från en defensiv back och en power forward (personlig önskan).

Skulle det gå fel i år så får Alcén troligtvis sparken, men vi måste kunna lyfta blicken från honom någon gång också och analysera övriga delar av föreningen. Allt kan inte vara Alcéns fel hela tiden. Tycker han har gjort allt rätt hittills under sillyn och det står jag för, även om jag inte gillade hans arbete förra säsongen så måste man kunna gå vidare.

Chanzone: I shl ja som du skrev, sist han var i allsvenskan gjorde han 56 poäng. En klassvärvning på allsvensk nivå 👌

spolaisen: Skulle tro att majoriteten av alla som älskar Brynäs har rätt bra koll på klubben och truppen, året om.

Att du checkar in här på forumet mitt i sommarvärmen och inte har koll är en sak, men att du följer upp det med att uppdatera dig och sedan såga vad som är ett av HA:s bästa truppbyggen någonsin (enligt många) blir ju bara löjligt. Du har såklart rätt till din åsikt, men maken till ignorans var det längesen jag såg härinne.

xxx BIF xxx: Grammofonskivan som jag hör är den som du alltid spelar upp. Dvs att Svedman alltid har skulden.

Alcén hade förutsättningarna, eftersom han hade en okej spelarbudget. Om han behövde värva ännu mer under säsongen berodde det på hans egen oskicklighet när laget byggdes. Svårare än så är det inte.

Om Brynäs hade haft minst pengar i ligan hade surret om otillräckliga ekonomiska förutsättningar varit relevant, men så var det inte. Brynäs fick ut förjävligt lite av pengarna man spenderade. Det antyder också att ingenting nödvändigtvis hade blivit bättre om Alcén hade tillåtits slösa några miljoner till.

Jämför med ligans billigaste trupp, dvs Oskarshamns, och se vad de fick ut krona för krona. Där har du en skicklig lagbyggare bakom, till skillnad från Alcén.

Kan Alcén bli bättre så småningom? Ja, kanske. Många människor lär sig av sina egna misstag.

Om Alcén kan göra det och utvecklas i sin roll, så kanske han kan bli en bra sportchef till slut, men jag tycker inte vi ska låtsas att han gjorde ett bra jobb 22/23. Det blir bara löjligt när laget resultat var historiskt dåligt.

Huge: Man kan omöjligt ge nåt annat än ett bottenbetyg när laget åker ur...... Ge dig nån gång.

Hoppas ni får en bra midsommar!

Hockeyleksing: Spelar ingen roll om du vill diskutera Brynäs. Om du inte klarar att bli kritiskt bemött i ett forum med motsatta sympatier så är det bara att lämna..
Det är inte första gången du här inne och svingar. Senast du var inne och härjade så var Johan Larsson ”allsvensk klass”, och övriga spelare enligt dig ”föredettingar”.
Fortsätt du hänga i övriga forum om de nu är så mycket trevligare där, här står du inte högt i kurs.

SuneMangs: ”Det känns som att klubbar kommer börja "apa" efter FBK, Rögle m.fl och satsa på sånt här tids nog, för att göra arenaupplevelsen bättre. Någon som har andra förslag?”

Jag har ett favoritband som är från Gävle som i mitt tycke är helt rätt för att göra en hymn, jag mailade dem nu i våras för att höra vad de tyckte om idén och det visade sig att de precis börjat föra diskussioner med Brynäs om just detta. Så det kan faktiskt vara något på gång på den fronten…

Sv: Brynäs årsmöte 2023
Costanza: "Scott är gammal."

Larsson överskattad tänker jag inte ens bemöta, för det kan vara det dummaste jag läst på länge. Är man överskattad jagas man inte av Schweiz och flertalet SHL-lag inför säsongen.

Men Scott är ju gammal, det har du rätt i. Lika gammal som er tilltänkta förstecenter (Ruhuomaa) vill jag minnas? Även med fler poäng än densamme förra säsongen. Hade jag varit sportchef i random SHL-lag hade jag tagit en laglojal Scott före bråkstaken Ruhuomaa alla dagar i veckan.

Sv: Brynäs årsmöte 2023
Lesky: ” Daniel Knuts, Henrik Wigert och Joakim Hellström hade ordnat med de alternativa valen till alla poster, som skulle utmana valberedningens, men nu verkar hela deras mästerplan ha gått åt helvete!!!!????”

Herregud vilka tomtar. Det räckte att se Hellström i talarstolen i en minut för att inse att det inte är den skarpaste kniven i lådan.. ”Jag har studerat Facebook grupper”….