1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 769756 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Oskarshamn - Brynäs 2020-11-26
{8399}: snart nog kanske ni spelar i den serien mot lag som du skiter i ?

Sv: A proposito de nada
{8399}: I alla fall så läste jag nyss att Antons mål gjordes på mindre än 5 sekunder vilket är nytt rekord i SHL. Grattis Anton!!!

{8399}: Men hallå! Descheneau!!!!!! Matchens 👑

Zappaholic: Nu får det vara stopp med sparkningar, låt gänget köra tre år nu oavsett vad som sker säger jag. Skiten som pågår dödar intresset och det får vara nog. Nu är det tillsammans framåt med Sundlöv och PA vid rodret som gäller, ingenting kan få oss att ge upp.
Alla man ombord nu så kör vi genom stormiga hav, fighten mot de andra skeppen kan starta, hissa flaggan och ladda kanonerna.
Om vi förlorar striden så skall vi sjunka med flaggan i topp och med hela besättningen kvar på skeppet. (Den sista?) striden kan börja!
Vi är Brynäs, vi ger oss aldrig!

munkas: Jag tror inte det är en bra idé att sparka PA. Vi har haft tillräckligt med tränarkarusell och vem i hela friden skulle vilja ta i tränarjobbet ens med tång?

Är det någon som borde rensa ut sitt skrivbord så är det Sundlöv som skriver dyra fleråskontrakt med spelare i karriärsnedförsbacke.

Måste finnas mer kompetenta sportchefer som vet hur man sätter ihop ett bra lag. Lös ut några kontrakt och skriv några nya med hungriga spelare som går arbetslösa. Borde gå att ordna säsongen ut. Andra lag har ju agerat så...

MrCarla: Campese står fast vid att man stöttar PA till 100%. Det känns ju ganska logiskt eftersom man varit väldigt tydliga med att vi nu ska bygga nytt, från grunden. Det får ta den tid det tar.

Jag ger det 3 raka förluster till, sen kommer något hända. Garanterat. Det börjar redan spridas ett upproriskt sorl bland fansen och insändarna till tidningarna blir fler och fler. Sen tror jag nog inte sponsorerna hade räknat med att den nya grunden som byggs kan fortsätta implementeras i Allsvenskan. Den dealen tror jag knappast ERP hade gödslat några extra miljoner på.
Sen är det kanske inte säkert att det blir PA som får gå. Det kan mycket väl vara Sundlöv eller Campese som ryker.

Hej Forumet.
En redan deppig själ blir ju inte piggare av att läsa på detta forum så jag tänkte skriva nåt positivt och optimistiskt,
men jag kom inte på nåt...
Sen somnade jag och vaknade upp och då var det inte längre nån Pandemi, Brynäs låg tvåa i tabellen med 4 matcher mindre spelade, Munkas myste och hyllade Sundlövs värvningsstrategi. Huge tyckte att vi borde börja spela i NHL för att få bättre motstånd.

Sen vaknade jag ännu en gång och såg ett halvfärdigt inlägg på Brynäs forum framför mig.

Ska nog ta en till tupplur...

Precis när tårarna slutat rinna, den värsta ångesten har lagt sig och pulsen kommit ner under 80 är det dags igen:

G A M E D A Y

Vakna Forsberg!
Släpp burken med Sobril!
Det är dags för del 13 i ”Processen”, the new beginning.
Målet för kvällen är att dricka lagom mycket sprit och att Brynäs fortfarande har häng i matchen efter en period.

Let’s go!

Ständig: Jag vet ingenting om hur lång tid som är rimlig för att genomföra en stor förändring i ett lag. Som jag har förstått det så har PA gjort genomgripande förändringar i träningsupplägg, träningsintensitet och spelsystem.

Jag har egentligen ingen åsikt om det heller. Däremot vet jag att det tar tid. Det går snabbare för en del lag, spelare, tränare och spelsätt. Det tar längre tid för andra.

Här verkar det ta tid. Det kritiska vi står inför nu är egentligen inte själva förändringen. För den behövs. Det kritiska är om den tar så lång tid att genomföra att vi när serien summeras riskerar att åka ur...

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
Det spelar ingen roll resultatmässigt om PA kickas, det kommer se lika uselt ut med en ny tränare. Det vi skulle behöva göra är att sparka bra många spelare och folk i ledningen. Det sitter i väggarna. Ryker PA med ett långt kontrakt är det ett jävla fiasko från ledningen. Våra problem är betydligt större än vem som tränar och det har vi sett senaste säsongerna.

Jag tror det var Lars Lagerbäck som sa att resultaten beror till 70-75 procent på spelarna, resten är övriga arbetare i klubben (tränaren främst). Vi har testat olika tränare på senare år, olika (och samma) spelare men presterar ändå uruselt. Det är dags för folk i ledningen att avgå för det är de som fattar dessa urusla beslut år efter år, men varför göra det när man tjänar gott och har det rätt bra på sitt jobb där ingen ifrågasätter varför det ser ut som det gör.

Vill ledningen Brynäs bästa avgår de efter kvällens match, pajasförening.

Sv: Malmö IF - Brynäs IF 2020-11-14
BratwurstMsenap: Ska ju vara 2+2 OM domarna ser det. Nu missade de situationen men tar uppenbarligen hjälp av jumbotronen... Ibland går det tydligen bra i den här kalleankaligan... Å då tar de 5+Game. Domarkåren går från klarhet till klarhet. Så jävla låg nivå...

Huge: Jag är inte så orolig för att spelsystemet inte kommer fungera så småningom. Jag är betydligt oroligare över att det ser så lojt och långsamt ut samt att vi förlorar enormt mycket närkamper. Sen tycker jag också att spelarna i SHL är såpass skickliga att de bör kunna spela pucken på bladet till spelare i fart. Oavsett tränare och spelsystem.

Huge: Det du säger är att Brynäs är ett bottenlag som inte ska ha en chans mot ex Rögle... Trodde att du hade mera förväntningar och krav på laget vilket vi andra har

{9179}: Den mest logiska laguppställningen jag sett hittills denna säsong. Mycket bättre balans på backsidan med åtminstone en hyfsat spelskicklig back per backpar. En förstakedja och sen har man försökt få en bredare spets längre ner i hierarkin. Känns som tränarteamet (tillsammans med analytikern?) satt sig ner under det långa uppehållet och verkligen analyserat vad som brustit och sen satt ihop logiska åtgärder utifrån det. Det gillas! Nu hoppas jag bara att man inte ska rucka på allt om det blir stortorsk ikväll (vilket det definitivt finns risk för med tanke på hur bra Rögle är).

Kortat från Brynäs hemsida: ”Matchkommunikatör
Gillar du att se våra matcher och är bekväm med att skriva och uttrycka dig i matchreferat och sociala medier? Då är det dig vi söker!”

Munkas och Huge - kan inte ni gemensamt anmäla er till detta? Kör en kombinerad Piff och Puff approach och posta spretiga referat typ omaka par... Ni skulle tydligen få 500 kr per match.

Kunde allvarligt bli kul och bra!

Stefan R 63: Berglund ville nog runda av karriären i Brynäs och har nog inga problem med att sitta på läktaren och casha in. Precis som Andersen, Bulan, Danielsson, Alcen. Sigalet och kanske t.o.m Bertilsson(?).
Hungern efter nya spelsystem och drivet att utveckla sitt eget spel är nog ganska obefintligt..

munkas: Hahah, Dackell har några berömda citat som sportchef.

”Vi tror att vi har hittat en ännu bättre back” (syftade på Sigalet när frågan ställdes om Kinnvall)

”Vi räknar inte corsi, vi har vår egen statistik där vi kollar procenten på hur många skott vi skjuter som blir mål”

”Magnus är en fantastisk tränare. Laget har verkligen lyft sig sedan han tog över. Hans ledarskap är tydligt, alla vet vad dom ska göra ute på isen”

Älskar er grabbar, nu glömmer vi detta och tar en stänkare. Godnatt på er.

Ingman 300% bättre än vad Bertil, Andersen och 56...

Rödin borta = Div 2 spel av resten av laget

Peja: Är väl solklart att Ingman ska ha en ordinarie backplats framöver?

Sv: Kanal eller stream
Skrubben: Härligt! Läge för kontraktsförlängning! Ge oss en julklapp Dacke 👍

munkas: Nu ska vi inte forcera nått, PA har sagt att detta kommer ta tid. Överstegsåkning blir nästa steg.

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Skrubben: Tydligen är vi inne i en process, allt kommer bli jättebra så snart alla lärt sig spelsystemet. Frågan är vad det är för spelsystem som tar 6 månader att implementera? Eller köper man sig tid genom att påstå detta? Jag förstår att det tar lång tid men jag har aldrig varit med om att det ska behöva ta 1/4 av säsongen. Men vad vet jag.

Sen tänker jag att stämningen på Sätraåsen måste påverkas av att man från ledarhåll kommit med flera påståenden om att det varit lite slappt tidigare i Brynäs. Man har tränat dåligt, inte följt upp, inte ställt krav och slappat lite på träning efter match. Det måste kännas jättekul för Micke Holmqvist, Ove Molin och Tommy Sjödin som nu har centrala positioner i föreningen men tidigare varit en del av det kravlösa ledarskapet. Har dom ändrat sig nu och anslutit till hårdare träning och kravställning?
Eller är även denna bild av nystöpningen av Brynäs ett kommunikationsgrepp för att skapa lite positivt brus och förstärka bilden av en nystart?

Nu kanske det låter som att jag är negativ, men jag är positiv dock något förvirrad.

Sv: Växjö - Brynäs IF 17-10-2020
Huge:

Nu var det ju faktiskt REGELVERKET han tyckte var fel.
Precis det du också citerade i ditt svar.

Så ditt raljerande svar där indikerar ju faktiskt att du inte läst eller förstått vad han skrev.

munkas: Vi kan väl ha lite tålamod med detta. Peter har coachat sex tävlingsmatcher för Brynäs...

Charles:

Haha gött!

Lyssnade på betsons podcast med Fimpen och Arlbrandt. Niklas Olausson i Luleå hade sagt till Arlbrand att Brynäs var det bästa laget de mött i år.

Det myser vi lite på.

Det är väl Luleåbacken som trycker in Danielsson?!

Riktigt bra av Nyberg, sen måste jag säga att Desch gör det jäkligt bra, krigar och sliter och står mitt i facet på målvakten när Nyberg skjuter sin kanon.

Ser lovande ut, keep it going.

När tar Brynäs spelare efter? Nu när fans langar in pengar så kanske även spelartruppen borde dra sitt strå till stacken.

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK 2020-10-03
Herr D: 7poäng av Desch på 4 matcher, det är riktigt bra gjort.
Desch the Best, no protest 🙂

Forsberg 1978: Munkas "slips" i målet gjorde en riktigt bra match med sina drygt 94% räddningar!!!

Forsberg 1978: Kommentatorn frågar- Är det en medveten strategi att köra igelkottsförsvar och trötta ut Skellefteå?

Haha, hygglig sågning.

Hur många har köpt eller tänker köpa stödbiljett till Brynäs hemmamatcher? Jag köpte nu, första gången. Nu stödjer man Brynäs med mer pengar än aldrig förr. Lär behövas iofs.

Sv: Linköping HC - Brynäs IF 01-10-2020
TobbeJ: Tack för förtydligandet och en trevlig samtalston. Angående taktiska framsteg och tendenser, så tycker jag att vi ska komma ihåg två saker när det diskuteras:
1) Vi vet inte vilka taktiska direktiv spelarna har. Det är därför svårt att bedöma hur stora framstegen kring den taktiska biten är. Givet att alla kan se att allt inte har fallit på sin plats än, då hade helheten sett bättre ut, men det är svårt att bedöma vilka detaljer som saknas när man inte vet hur laget ska spela.
2) Vi ser inte matcherna på plats. Alla tränade hockeyögon vet att det är väldigt stor skillnad att se matcherna på plats och framför tvn. Du missar väldigt mycket framför tvn. Det är en jätteskillnad i vilka observationer man har möjlighet att göra, framförallt i spelet utan puck.

Därför menar jag att det är väldigt svårt att bedöma framstegen annat än använda statistisk data från matcherna. Nu har det dock spelats så pass få matcher att man ännu inte fått ett vettigt 'sample size' att analysera.

Det som jag tycker är trist är att en del personer - ingen nämnd ingen glömd - ifrågasätter allt och alla inom Brynäs. Det blir en tråkig stämning runt klubben när man får känslan av att en del "supportrar" nästan vill att laget ska misslyckas och folk ska få sparken bara för att de stolt ska utbrista "vad var det jag sa!". Jag är dock helt övertygad om att DU inte är en av de personerna.

Berglund - KLASS RAKT IGENOM!!!!

xxx BIF xxx: Blir kär i damerna, haha. Vilket gäng! Serieledare efter full pott i alla matcher. De överglänser herrarna så det sjunger om det. Kan bli kul att följa det här.

Lite märkligt att Hockeynews lyckas få en intervju med Anton medan Mittmedia hänvisar till att han inte ska störas...

Lämnar här mitt förslag till femmor såhär inpå seriestart.

Andrén - Ersson 50/50 matcher

Bertilsson - Hedberg
Sigalet - Nyberg
Berglund - Björk
Andersén - Ingman

Rödin - Scott - Pettersson
Berglund - Molin - Danielsson
Descheneau - Sallinen - Mannberg
Persson - Ölund - Birgersson
Alcén

(Lindelöf, Solem, Asklöf)

Kommentar:
Håller fast vid att Andrén övertygat på mig och att Ersson sett lite seg ut.
Spelar Andrén på ett lika sätt i serien tror jag mycket väl målvakterna kommer få dela nålvaktssysslan rätt jämt.

Backar då.
Att Berra ska spela i första par är för mig givet. Sätt han med Hedberg som måste få chans att visa upp sig ordentligt. Finns så otroligt många som tror stenhårt på Tom. Att som ung back få spela bredvid en sån som Berra gör att man växer.
Sigge i andra ihop med Nyberg som varit positiv. Gammalt Frölunda par som jag tror kan hitta fin kemi. Även i BP.
I tredje får Umeå killarna lira ihop. Tror Björk kan växa än mer offensivt med en så pass skickligt defensiv back som Stoffe.
Andersén och Ingman blir 7e back och får kämpa om speltid. Hade varit bra att spela Niklas mot ett offensivt lag och Josef mot ett mindre bra lag.
Lindelöf kan dom skicka så långt bort dom bara kan!

Kedjorna så är Rödin - Scott givna för mig. Adam Petersson har sett riktigt bra ut på försäsongen. Han sliter enormt och jobbar skiten i varje byte. Tror firma Anton Greg skulle må bra av att ha en spelare som Adam bredvid sig. Gräva fram puckar, och stressa fram misstag. Skapa ytor med sitt slit.
Berglund - Molin - Danielsson skulle kunna vara 1a även den. Tror stenhårt på Bulan ju längre säsongen går. Rykten säger att han brinner hockey just nu. Molin kan gå mot sin absolut bästa säsong i sin karriär och komma topp 10 i hela SHLs poängliga om allt vill sig väl. Nicke har sett piggare ut i spelet 5 mot 5 på försäsongen. Mår nog bra av att ha tränat såhär hårt.
Sallinen är bäst som center vilket PA verkat förstått nu. Spelade till stor del ifjol ihop med Mannberg. Som jag tror kan bli en spelare som typ Olofsson var under PAs tid i Malmö. In med Desch där och låt han få lite mackor av Tomi. Sett helt okej ut på försäsongen även om poängen inte trillat in.
Persson - Ölund känns som ett perfekt par att ha i en 4e. Matcha mot motståndarnas bästa line mm. BP spel osv. Bredvid dom sätter jag faktiskt Birgersson. Tycker han är en bra mycket intressantare spelare än sega trötta Alcén. Gäller att satsa på framtiden nu Brynäs. Och Oscar har dessutom sett bra ut på försäsongen.
Alcén räcker inte till längre enligt mig!

Utanför laget på forwardssidan blir Solem och Asklöf om just denne kommer tillbaka.

PP1 känns given:
Danielsson
Molin
Scott
Rödin
Berglund

PP2 tycker jag man kan laborera lite allt som säsongen går, men såhär skulle jag börja:
Björk
Hedberg
Descheneau
Sallinen
Pettersson

BP spelare för mig:
Ölund - Mannberg
Pettersson - Persson
Sallinen - Birgersson
Alcén
Sigalet - Bertilsson
Nyberg - Berglund
Andersén

Vad tycks om mina tankar såhär inför premiären?

Go'kväll kära Brynäsare!

Auchinleck: Det ser riktigt bra ut inför premiären. Slitna oimplementerade spelare, skadade nyckelspelare och bara en målis. 👍 Tjohoo!

Skagge: "Brist på inställning". Lol. Välkommen till Brynäs herr Andersson.

Lol.
Uppladdat:

500x0-8920bf1e-98fa-4b6e-8d5b-343d19b3ad5f.png

xxx BIF xxx: lina och hur han används får jag passa på...men har trivs tydligen som fisken i vattnet...

Skrubben: Jag tycker inte att man kan bortse från att Sigalet och Andersén sitter med väldigt feta kontrakt och är väldigt begränsade spelare, på forwardssidan finns också en del "dåliga kontrakt" som Sundlöv har ärvt. Tror dessutom att Hedberg och kanske också Nyberg kommer att överraska många den här säsongen, men jag kan hålla med om att det hade varit en bättre balanserad backuppsättning med en mindre defensiv back och en till spelskicklig back. Särskilt då Lindelöf är klart efter de andra backarna "bland de 9". Samtidigt tycker jag att truppen ser bra ut om man kollar på helheten och sätter den i relation till förra säsongens trupp. MV-uppsättningen är förmodligen bättre, backuppsättningen är klart bättre även om den kunde varit bättre balanserad, och forwardsuppsättningen är klart bättre.

Den här truppen behöver fortfarande finjusteringar, men den behöver inte helrenoveras, som förra säsongens trupp gjorde. Det är ett steg i rätt riktning.

mk: Alla har väl rätt att ha en åsikt. Nu har jag inte koll på allt som hon har sagt, men det är ingen orimlig ståndpunkt att det är ohälsosamt med kärleksrelationer i ett lag eller för den delen på en arbetsplats. Om du har ett team på 20 personer på en vanlig arbetsplats är det ju verkligen inte ultimat om det finns 3-4 kärleksrelationer där. Det är väl ganska underförstått vad lösningen är på det problemet?

Sen har hon ju rätt i att damspelarnas lönenivå är rimlig sett till intäkterna och intresset för lagen. Visst presenterar hon inte massa lösningar där, men det gör ju inte de personer som alltid påpekar att damspelarna är för lågavlönade heller. I den diskussionen kan jag ändå tycka att Reiderborn skapar en slags balans som förmodligen är nyttig. Det finns massvis med elitidrottare i Sverige som inte utövar sin idrott på heltid, det är ingenting unikt för damhockey eller damidrott rent allmänt.

Nu jävlar gör vi!!! Älskade Brynäs har äntligen två topp kedjor kan nästan lova att Berglund .. kommer att vara mycket bättre än förra säsongen ha en bra sommar alla Brynäsare nu vill man bara att säsongen drar igång , kan hända att sallinen lämnar och en topp fwd kan komma in ;)

Vi får väl passa på att erkänna att Brynäs21 hade helt rätt gällande PB i BIF 👍

Kul också att presskonferenserna håller hög klass numera. Johansson, Campese och Cahling är förtroendeingivande i sina roller. Sundlöv vet vi redan att han är klockren. Bra företrädare för föreningen.

Hank81: Går själv mest på känsla av hans intervjuer och det lilla man läst, men han ansvarar för att utveckla varumärket Brynäs och nu är vi ju den klubb som gör mest och störst jobb av alla hockeyklubbar i det sociala etc och verkar vara omtyckt och eftertraktat. Sen stor del i att vi kör reklamfritt, ibland glömmer man bort hur ovanligt och snyggt det fortfarande är.

Ove Myling: Men nu jävlar!! Vinballe.
I ren eufori sulade jag iväg en 500-hundring rätt ut genom fönstret.