1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 773942 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Jag hoppas att BZ stannar. Nu har han byggt upp ett lag utifrån sättet som han vill spela på, borde osmart att börja om från ruta ett. Kan tänka mig att hans vara eller icke vara beror mycket på vilka andra erbjudanden han får.

Qvarre: Köp en TV för typ 8 papp, sen lägger du resten på att se matcher LIVE i Gavlerinken😃

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
{6984}:

Så vilka av lagets nuvarande backar vill du peta från sin ordinarie plats? Det är en skaplig lyxfälla att kontrakterad Salmela nu.

Jag vill ju gärna ge spelare som Pudas och Lucas Carlsson speltid i såväl 5-5 som 5-4 så de kan utvecklas. Känslan är att Salmelas skadebekymmer gärna får bli någon annans problem än vårt. Hur bra han nu än må vara en skadefri säsong.

Nej för fan, in med en förstacenter nu.

Stopp nu. Sunken är viktig, inte minst i omklädningsrummet. Och han håller fortfarande på planen alla dagar i veckan. Han är en av få i laget som ÄR Brynäs på riktigt. Sådana spelare ska vi hedra!

Sen får han svårt att gå in på tre backpar i år om alla är hela, absolut. Men kicka honom helt? Naaj.

SnowKing:
Mina källor är bäst! Vad var det jag sa ang.Andersén....?

hockey_21: Ajfan, så din spåkula säger det?
Varför gav du inte din spåkula till Svartvadet förra säsongen, då hade han ju aldrig värvat Harry Luras och dom andra jättestjärnorna ni skröt om?
Nu sitter ni där med pappret i näven på AS-dasset och undrar vad fan som hände... ;-)

{Ove Myling)
Så du menar att du vet exakt vad som kommer att hända i vinter?

Du är precis som Huge, fast tvärtom.
Så gå in i hörnet och ställ dig, glöm inte dumstruten bara..

Zaborsky är en grym värvning. Sen finns det aldrig garantier, men med Zaborsky får vi väl i stort sett den "garanti" man kan få för våra pengar. En spelare som på bra nivå kontinueligt under sin karriär gjort väldigt många mål.

Spännande.

70 Rodrigues: Nu vaknar man och så bjuds man på en sån här bomb! Fan vad härligt!

{6984}: Är det inte din uppgift som moderator att försöka styra diskussioner från pajkastning och nonsensdiskussioner? Så brukar det funka i andra forum. Just nu verkar du bara agera uppviglare.

Brynäsgubbe: Väldigt omoget att säga "karma" åt Bill Sweatt. Du har inte mycket till hjärta märker jag eller är du berusad? En sann hockeynörd önskar INGEN spelare skadad! Bara lägg ner....

70 Rodrigues: Nej, Carl Lejonkräk finns inte på riktigt.

De flesta lags trupper i SHL ser riktigt gråa ut i dagsläget. LHC, Skellefteå och Frölunda har bra trupper i dagsläget. Men å andra sidan har dessa lag nästan spikat sina trupper. Övriga lags trupper ser sämre, eller lika bra ut som vår. Någon tänker kanske att Malmö och Örebro har gjort bra värvningar, men jag är tveksam. Wandell och Andersson i Örebro har haft dåliga poängskörder senaste åren. Malmös spetsvärvningar känns svaga. Welch som förstaback och Filppula som förstacenter hade jag tackat nej till alla dagar i veckan i Brynäs.

Brynäs har tre spetsplatser kvar att fylla. Förra året dunkade Bz in med Johnson och Salmela. Vad är det som säger att han inte skulle kunna göra något liknande denna silly?

ellis: Om Salmela lämnar så är det för att han fått ett fett erbjudande från KHL och inget BZ kan göra något åt. Men det ska fortfarande in en back till och backsidan är väl den som i dagsläget ser bäst ut. Så där är jag faktiskt inte orolig. Än så länge ser laget ok ut. Inte KATASTROF eller KANON utan ok. Det finns ju som sagt andra nyanser än svart och vitt i livet.

{7720}: En klasspelare Fälth som kommer va otroligt nyttig, en ledare på och utanför isen med som kommer va en spelande back och ta ansvar.

En back till ska in och så här bra backar tror jag knappt nåt annat lag har, så där ser det grymt ut.

Kul se sista backen och 3 forwards som ska in=)

munkas:
Den som skriver att det är bråttom med laget när det återstår 5 månader till seriestart kommer aldrig att kallas seriös i min bok.... oavsett om skribenten är läktarcoach, journalist eller annan typ av "expert".
Låt dom spela VM först så kanske de s.k. spetsspelarna har lättare att bestämma sig!
Hellre rätt spelare i juli än ett fel sammansatt lag i april... är inte det ganska självklart?

Fick panik när jag såg att Jensen var klar, jag trodde att han var tänkt som ersättare för Ollas. Men nu när jag tänker efter så kan man se det så här:

Vrana - Granström = enorm förbättring
Brodecki - Thorell = förbättring
Olden - Jensen = förbättring
Starkbaum - Rautio = liten förbättring

Hur man kan tänka att det kommer bli på backsidan:
Salmela - Salmela/annan toppback = samma kvalité
Porseland - Andersén/Fälth = enorm förbättring
Nörstebö - Carlsson = liten förbättring

Ersättarna till Scott och Rödin:
Rödin - Kan inte förbättras, men hitta någon som kan göra 40+ poäng
Scott - Kan förbättras, hitta någon jämnare center som kan leverera ca 40p/säsong

När man tittar igenom vilka som lämnat och vilka som kommit in hittils så ser det faktiskt bättre ut. Den enda positionen som inte kan bli bättre än vad det varit är Rödins ersättare. Men får Bengtzén hem två AHL-spelare som kan leverera runt 40p/säsong så ser det ljust ut.

Att Skellefteå förlorar i finalen börjar bli lika vanligt som att de tar sig dit.

Sv: silly season 16-17
honken21: Sanny Lindström sa i Cmores livesändning att det är jättespännande att Brynäs tar in Thorell. Han ska tydligen vara en kille som ger allt och lite till på både träningar och matcher. Han hade spelat med honom i Färjestad.

Jag tror Thorell kan komma in som en joker och förvåna oss alla med runt 10 mål första säsongen.

Sv: Tack för allt Ollas!
dAVydov: Man kan bara tacka för det som varit och önska honom lycka till. Ja, utom mot Brynäs förstås 😉

Huge: "Dessutom: artikeln är förmodligen skriven av nån 23-åring med sedvanliga problem att skriva vanlig basic svenska, är dock inte förvånad då det kommer från nån som jobbar som journalist på en tidning. Kravet att som journalist behärska vårt språk är som bekant av underordnad vikt i dagens läge, kan du bara hantera en dator så får du jobb på direkten, som det verkar."

Jag tror nog att kunniga initierade journalister vet hur man formulerar en artikel. Du har ingen insyn i mediavärlden alls utan spekulerar bara fritt med all din okunskap. Bara löjligt att en hobbyskribent som du ska raljera över vad kunnigt branschfolk skriver.

Så jävla skönt att ha Granström tillbaka!

Lindström:

Och Pa Westerholm 1+0 mot Tyskland i dag :-)

Ove Myling: Så jäkla amatörmässigt. Såna här basala kunskaper fick man ju lära sig redan på företagsekonomin i skolan...
Jag har precis bokat en utlandsresa för alla här på HS. Jag räknar med att vinna massa deg på trav innan betalningen ska in. Börja packa!

Ove Myling: Man har alltså budgeterat sponsorpengar man inte fick.

Jag tar mig för pannan. De ansvariga bör ta sitt ansvar och röja undan på sina skrivbord och lämna plats för andra.

SnowKing: De missnöjda är alltid mest högljudda. Jag tror att många vill vänta och se vilka spelare som Brynäs släpper och framförallt värvar innan man bedömer Bengtzéns insats. Inför förra säsongen överraskade han ju med toppvärvningar som Johnson och Salmela, men naturligtvis har somliga hakat upp sig på typ Porseland istället för att även se de bra värvningarna.

Våran alldeles egna Pa.Westerholm gjorde 1 mål och assistera till ett mot Schweiz

{7057}: Blir det Fälth istället för Salmela så klipper jag medlemskortet, igen.

Johan Norrström: Haha, jag fattar inte hur folk kan bli förvånade över detta. Den enda logiska förklaringen till att man tog in Rautio var ju Erikssons lön och att man inte vill värva någon som kräver att vara gjuten förstamålvakt. Detta har vi ju pratat om i flera veckor.

För övrigt skulle det vara jävligt kul med offentliga löner i SHL. Då skulle man kunna se Bengtzéns situation svart på vitt. Om vi alla kunde se att det faktiskt var ohållbart att ta in Eriksson med löneanspråk som ligger över 200 tusen/månad, hade alla fans varit mycket mer förstående. För som jag tolkar intervjun, så är det just kostnaden där skon klämmer. Nu börjar folk istället fantisera och kräva att Bengtzén ska värva in en toppmålvakt med meriter från KHL, man ta hem Andersén och förlänga med Salmela, och så ska man ersätta Rödin och Scott.

Fattar ni inte att han behöver göra prioriteringar? Den nyss nämnda listan av spelare kommer vi inte ha råd med. Så enkelt är det.

Chris11: Om ni såg när Leksand slog ut Modo så kanske ni la märke till en mycket duktig back i Leksand vid namn Daniel Bertov. Han kom till Leksand från division I nu under säsongen. Han och Fredric Weigel är båda födda 1992 och ser ut att ha gjort ungefär samma resa: framgångsrika i juniorlagen, tidig Elitseriedebut, sedan division I i några år. Skillnaden är att Fredric Weigel spelat i flera juniorlandslag och gjorde Elitseriedebut ett år tidigare (plus att Bertov är back och Weigel center). Varför skulle inte Weigel kunna bli en bra SHL-spelare med lite tålamod?

Som skrivits i tråden nedan kom Ove Molin, Fredrik Modin, Christer Olsson, Niklas Wallin, Roger Kyrö och Tommy Westlund allihop från division 1 när de värvades.

Jag upprepar mitt mantra: hellre unga spelare på väg upp än gamla spelare på väg ner!

Lite spännande ändå att Porseland haft en halvsaftig lön. Blir ett skapligt uppköp där.

Kikat lite klipp på Jordan Smotherman och gillar vad jag ser. Stor och stark, forcerar rakt mot mål hela tiden. Och lite målsinne på det. En spelartyp jag kan tycka att vi saknat på forwardssidan i många år.

Chris11: Han kanske bara var förbannad på något eller någon? :-)

Huge: Haha. Ingen är förvånad att när någon annan spekulerar ihop "tänkbara" scenarior som får Brynäs att ha agerat rätt så hugger du omgående. Det är nästan lite gulligt 😂😂

Pettisbif:
En sak är att va missnöjd med BZ... men vad skulle han i första hand gjort för att lyckas bättre än vad Sundlöv gjorde?
Att han fick tre landslagsmeriterade spelare skadade långa perioder verkar du inte vilja kommentera?
Med sviktande publiksiffror så tror jag att BZ har fått rätta sig efter vad plånboken tillät.
Men alla ni som ville satsa mer o ersätta de skadade med klassvärv... för det är väl så man får tolka ert missnöje?
Ni tror alltså att BZ har en kista med pengar som han vägrar att använda?
Då undrar jag... varför gör han på detta viset? För att ha pengarna själv?
Eller tjuvhåller han på dem på rent jävelskap?

Svara på dessa frågor från en nästan naiv supporter!

Tack så jävla mycket för tiden i Brynäs, Anton. Synd att du inte fick avsluta med ett SM-guld.

Lycka till!

munkas: Nu röstar vi på Lucas så han kammar hem årets mål!

Vårdagjämning...och ikväll spelar Modo första matchen i matchserien mot Leksand som kan sluta med degradering. Hur det går är en annan diskussion. Det jag vill ha sagt är att de finns många Brynäsare som vill kalla den här säsongen för "Katastrof" och liknande saker.

Tänk er att Brynäs hade varit i Modos situation nu. Hur många hade inte haft rännskita av nervositet? Ha våra ÖDESMATCHER i bakhuvudet, KÄNSLAN ni hade innan och under matcherna. Risken att se sitt älskade Brynäs kastas ut från hockeyns finrum. Ställ detta emot vår säsong 15/16. den som började så lovande men slogs i spillror av skador och en hel del missflyt. Och ja, givetvis väldigt dåliga insatser med för den delen. Men ställ den här säsongen, oavsett vad som gjorde att den blev som den blev mot det helvete Modoiterna måste känna nu.

Där har du ett exempel på vad en katastrofsäsong är. Inte att förlora en matchserie med minsta marginal mot ett Djurgården som står upp bra mot Frölunda som är förhandsfavorit till finalen.

Själv tänker jag dra ett streck över vårt deltagande den här säsongen njuta av våren och luta mig tillbaka och se matchserien och hoppas på att vi får spela Gävledala derbyn nästa säsong.

ellis: "Jag är dessutom rädd för att Bengtzén fortsätter hålla i slantarna och att ersättarna för alla de som redan är klara att lämna inte är av den klassen att de höjer laget nämnvärt från säsongen som var."

Jag blir nästan mållös när jag läser vad du skriver. Du tror alltså på riktigt att det är Bengtzén som snålar om han inte värvar tillräckligt dyrt?

Du tror inte att det finns personer inom föreningen som sätter en budget åt honom? Vilken idiot som helst skulle kunna räkna ut att ingen skulle bli gladare än Bengtzén själv om han fick en högre spelarbudget. Men du tror alltså inte det? Du tror att han får en väl tilltagen budget av styrelsen, men att han inte utnyttjar alla pengar för att han "snålar"? Bengtzén har en fast månadslön som alla andra i föreningen, och hans uppgift är att sätta ihop ett så bra lag som möjligt för de pengar han får till förfogande. Varför skulle HAN tjäna på att snåla? Han är förmodligen den som driver på för att få tillgång till mer pengar. Speciellt under säsong om skador dyker upp.

Sedan kan man ju undra om Brynäs verkligen kan ställa upp med ett "dyrare" lag än man hade denna säsong. Enligt Mike Helber har bara Luleå, Hv71, Frölunda och Färjestad högre spelarbudgetar än Brynäs. Och de tre sistnämnda med bara någon miljon högre.

Rödin, Scott, Starkbaum och Porseland har säkerligen mycket höga löner med SHL-mått mätt. Nu gäller det att förvalta deras löner på nya spelare på bästa möjliga sätt. Och jag kan lova dig att Bengtzén är den sista personen på Brynäs kansli som skulle begränsa spelarbudgeten.

Sv: -----Brynäs J20 och J18-----
Nu är det alltså ett halvår kvar tills vi ser nästa hemmamatch i Gavlerinken. Fyfan vad lång tid... Vill att säsongen 16/17 ska börja redan imorgon. Saknar matcherna och spänningen, känns så tomt att säsongen är över redan. Var det inte förra veckan man såg premiären mot Malmö den 17 september? Usch vad den här säsongen flög förbi i all världens fart. Har vi redan sett 55 matcher??? Va?? Det kan inte vara sant...

16/17 ska vi vara med och fightas om guldet på allvar. Låt det bli ett skadefritt år utan enorma dippar så är vi med i leken.
Nu följer vi Bengtzéns guldbygge, var inte oroliga. Brynäs är i trygga händer!

Sv: Brynäs IF - Djurgårdens IF i åttondelsfinal.
Peja:

"Var inte Thoresens i stundens hetta då? Han får en klubba i ansiktet av Westerholm helt utanför spel och ger omedelbart igen med en jab. Det var ju mer i stundens hetta än Brynässpelarnas incidenter, skulle jag säga."

Jag såg inte att Sundqvist åkte efter den Djurgårdare som råkade
sätta en klubba i hans ansikte och gav han en smäll rakt i plytet
när han var totalt oförberedd.

Satan vad roligt att vara på plats idag. Trots att bara 5300 kom så blev det riktigt bra stämning av alla som var där. Klacken var grym! Slutsspelshockey är verkligen något helt annat än serielunken! Så här mycket känslor på isen har vi inte varit i närheten av i grundserien. Ge mig fler matcher i slutspelet, Brynäs! 😀

Förstår inte dom som basunerar ut helt självklart att Djurgården var det bättre laget. I varje förlängningsperiod var vi bäst, ända tills domarna tog sina utvisningar på oss och blundade på andra hållet.

Vi vinner skotten överlägset i sista förlängningsperioden och har finfina lägen att avgöra (Brodecki, Olden ).

Jag förstår inte hur vi kan få nästan dubbelt så många utvisningar som Dif i en match där båda lagen ger och tar.

Så jävla svagt. Som vanligt av domarna.

Skrubben: Härligt, jag har bokat biljetter till både torsdag och lördag, nu tar vi de här förbannade apjävlarna rätt upp och ner bara!!!!! Win for once pleaseeee?

Åker vi ut så sjunger jag den här i en brynäsversion på Bengtzéns kontor, måndag.

Hur ska man summera den här grundserien. Brynäs blir 10a... 10a efter att ha legat 3a ett bra tag. Skulle vilja höra hur klubben resonerar om det här. Det är helt oacceptabelt att Rödin och Salmela ska ha påverkat laget så mycket. Och ikväll lyckas man förlora igen, helt otroligt. Jag vill höra hur Bengtzén tänkt sig bygga ett lag som inte förlitar sig på enbart två personer.

Jag har blivit så fruktansvärt trött på detta. Jag kan fan inte tro att vi blev 10a. Brynäs blev ett bottenlag... igen. Tragiskt.

Sv: Brynäs IF - Frölunda Indians 8/3-16
Vi kan iaf vara glada med skytteliga vinnaren nick Johnson

Haha, man måste ju bara älska att Thomas Greiss leder NHL:s målvaktsliga. :)

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK 4/3-16
Huge: "Nu hänger jag inte riktigt med.
Om jag gör en reflexion om en person och säger att "du är okunnig" utifrån mina egna bedömningar, exakt VAD är det isf som är att racka ner på den personen?
Det tycker du alltså är allvarligare än att nån sitter och säger "BZ är en pajas" eller liknande?"

Ja om du gjorde det. Men du spelar din gamla skiva om att de minsann är kunniga yrkesmän och inte någon läktarcoach. Du har alltså egentligen inte en åsikt utan förlitar dig på att Brynäs hela tiden gör rätt, oavsett.

Jag och mina medmoderatorer gör våra dagliga försök att städa upp bland de värsta inläggen och gör ibland nödvändiga åtgärder. Har då Brynäs gjort en katastrofinsats under en period (som du inte ens sett) och stämningen i boken är långt ifrån bra. Tycker du att det är ett bra tillfälle att skriva en massa provocerande inlägg om femåringar, gamnackar och allt vad det är?

Om, eller snarare NÄR du tycker att ett inlägg är kränkande eller liknande så finns det en funktion här att använda. Genom att anmäla inlägget. Den finns för att du inte skall agera som nåt slags egenutnämnd medborgargarde och dela ut "bestraffningar" till höger och vänster på inlägg som inte passar dig.

Jag börjar mer och mer luta åt att bli hårdare i mina bedömningar och det lär få följder. Med längre avstängningar på återfallsförbrytare. Speciellt såna jag vädjat till att ta reson via PM.