1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774335 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Hade faktiskt förträngt vilken crybaby Olofsson är på isen.
Men blev påmind idag igen..

Zappaholic: Kom ihåg att en person inte står för vad alla Modoiter tycker och känner. Deras bok (de flesta där är trevliga om man själv är trevlig) är rätt oroliga och tycker att Brynäs var det bättre laget och att man kanske inte ska se Brynäs som en räddningsplanka.

Sen kommer det alltid finnas extrema åt båda hållen och det är oftast de som syns och hörs mest. Men det är verkligen inte särskilt positiva tongångar i Modoboken efter denna match. Och det är väl inte förlusten som så som svider utan alla misstag, att man inte spelar som ett lag, individuella misstag osv osv (taget från boken, inte min åsikt).

Börjar likna allsvenska finalen i våras.

Onödigt att spekulera kring D’Astous skada. Men det såg ut som vänster knä fick en knepig vinkel. I bästa fall bara uttänjt ledband.

Fram till han klev av tyckte jag han var bäst på plan. Han var ju överallt.

Tigerhjärta: "Flera SHL-klubbar och klubbar i Schweiz är beredda att betala högre lön, men uppgifter säger att Victor Söderström vill spela för Brynäs."

Här kan man se vad goda relationer kan leda till.

Det var väl detta som Sanny sade om Alcén när han blev SC.
" Han kan prata iaf"..

TIK_TIK: Offensiven är väl styrkan men han har så klart mer än det, annars hamnar man inte i NHL som 19-årig back. Snittat 0.5p/m i AHL som back och 0.3p/m i NHL under en av säsongerna (bara 30 matcher och rätt långt ned i hierarkin).

Gjorde 16p på 35 matcher senast han var i Brynäs vilket var överlägset bäst av backarna. Näst bäst var 13p på 51 matcher. Med -2 var han nästan högt upp i laget i den statistiken också.

Har ingen koll på hur han utvecklats sedan dess dock.

saile39: Tycker att de ska låta bli vår jumbotron. De får väl köpa en piratkopia istället.

Gavve: Alcen; gå all in på Benny Blood! 🙂
Måste vara en av branschens coolaste namn genom tiderna. Som taget från Buster.

Slaven82: Kul sammanträffande det här med Växjö då de i dag förlorade mot Sheffield Steelers(!) efter OT. Tror det var runt 10-15 gånger pengarna för vinst för Steelers innan matchen så absolut ingen trodde ju på dem.

Visar väl på att alla lag kan ha skitmatcher och att man inte ska ta försäsongen på allt för stort allvar precis som många andra här varit inne på.

Makita: En av de mest omfattande laganalyser jag sett inför SHL-säsongen. Tycker Sanny på ett balanserat och noggrant sätt går igenom varje lagdel, t o m varje spelare, vänder och vrider på för-och nackdelar med spelartruppen.

Håller med om hans ord om hemvändarna och symbolvärdet i Silfverbergs ledarskap (och viktminskning!), vikten av Kjellgrens resultat i kassen, Larsens svaga skridskoåkning, A Anderssons potentiella genombrott, Djoos som bästa värvning.

Kanske självklart för många av oss härinne, men han är i allafall grundlig som få experter. Välarbetad analys!

Blå grottan: ”gillar Dastous mer och mer”

Man ser att det finns kvaliteter där. Ge han lite tid att acklimatisera sig till SHL hockeyn så har vi en rejäl klassback där. Riktigt fin och rörlig på skridskorna.

Säga vad man vill om motståndet och isen och allt. Men att släppa till totalt 4 skott på en period där vi dessutom hade 2 BP är ju helt okej.

munkas: Ja du Munken, du är så dum, så dum, så dum mot stackars fina Brynäs. Vad finns att klaga på? Vi har precis vunnit slutspelet... att det råkade vara i allsvenskan verkar strutsfarmen ha glömt.

Och Alcén, där har du en grym sportchef som minsann inte förtjänar någon kritik! Att han som förste sportchef i Brynäs historia åkte ur shl, det är glömt nu. Han satte ju ihop ett superlag, med allsvenskan största och dopade budget.

Och stommen av spelare som inte höll måttet senast i shl, dom har bara blivit bättre i allsvenskan och kommer såklart att hålla sig skadefria. 2 år äldre och 2 år bättre.

Så jävla korkat att klaga på Brynäs som hur enkelt som helst kommer att klara slutspel, och där kan allt hända.

Skämmes!

{5647}: Det var schysst att du delade infon från hockeynews med personen som eftersökte den. Missförståndet berodde nog på att du inte satte citattecken runt citatet.

mattias - 74: "men många behöver sluta gnälla på de som verkligen kommer med konstruktiv kritik"

Hur ofta kommer de du nämner med konstruktiv kritik? Allvarligt...
De finns ganska många som enbart dyker upp om det går dåligt för klubben på något sätt för att ta chansen att raljera över hur piss allting är.

Om det går bra så är det tvärtyst.

Om du vill så kan vi leta fram lite inlägg som är ALLT annat än konstruktiva.

mattias - 74: Tycker väl personligen det blir lite tröttsamt när skribenter bara dyker upp när något händer eller bara skriver negativt vinklade inlägg dock. Framförallt när det bara är gnäll och inget direkt konstruktivt hur man ska lösa problemen. Som att man utnyttjar klubben man säger sig heja på enbart för att kunna spy galla. Då blir det allt annat än konstruktiv kritik och jag har lite svårt att förstå varför såna människor ens följer laget om man inte får ut något positivt av det. På samma sätt kan andra sidan av spektrumet också bli väldigt tröttsamt, när folk försvarar klubben i minsta lilla detalj och inte ens kan försöka vara kritisk emellanåt.

Farsang: Ja, killarna borde låta kaxiga ungtuppar bete sig respektlöst mot oss utan konsekvenser...Not. Klart vi ska markera. Alltid. Tävla.

Viktiga besked hittills. Schroeder/Rödda börjar växla upp och Källgren spikar igen. Kan någon lokalisera var storebror Lindblom håller till numera så är vi på rull inför säsongspremiären tycker jag,

Två bra kombinationer av Rödda och Schroeder, två mål. Bra för de gubbarna.

{5647}: Har nu lyssnat klart på intervjun och tycker ändå hans svar är rimliga angående vilken typ av back man söker. Det är inte är helt enkelt att hitta en defensiv renodlad back som dessutom bemästrar dom egenskaper som behövs för att klara av SHL, särskilt om spelaren aldrig har spelat i Sverige tidigare. Det blir en risk han säkert undviker. Han tar nog exempelvis en mer gedigen tvåvägsback med större upside i SHL än en defensiv renodlad back som har vissa frågetecken i exempelvis skridskoåkningen. Som sagt, ”sportchefssnack”

modomille: Du har aldrig ett seriöst bidrag till en diskussion när du skriver i något annat lags gästbok utan du försöker plocka någon billig poäng eller håna. Det är väl tur för dig att moderatorerna på hockeysnack är så kristliga och vänder andra kinden till för sånt larv.

Peja: håller med om en tyst minut för bröderna Gaudreau!
Men att säga att säga AIK inte kunde såra en 5-5 håller jag inte med, det säger lite om självbilden runt Brynäs.

Var lite ödmjuka eller åk ur! Inse ni går in som ett bottenlag.

Peja: peja jag var på plats och Brynäs spelade iallafall inledningsvis med fart, man insåg det finns många bra spelare, men! De var bekväma spelade på utsidan, vek ner sig vartefter, jag vill Brynäs skall hänga kvar men då måste man inse att man måste jobba hårt , inte tro man är ett slutspelslag.

DET ÄR FÖRSÄSONG!!!! Är det någon här som skulle ha bytt med AIK? Hur spelet sett ut för dem jmfrt med vårt? Har ju varit kattens lek med råttan (gnagaren). Men på försäsong blir det ALLTID ”ologiska” mål - och de betyder ju inget. Tycker det ser ganska bra ut faktiskt. Sedan finns det detaljer - främst alla deras kontrongsmål - att ta till sig. Men Brynäs känns som ett riktigt skickligt lag. Kan bli bra.

Slaven82: Bara en sopa kallar brynässpelare för sopor.

OveJärnkrok: Samtidigt, den där incidenten var snart två år sen nu och hon var väldigt ung då. Det var oerhört dumt såklart men ska hon verkligen brännas för all framtid för det?

Gavve: Absolut, jag har inga problem alls med att vi främst behöver Benn för hans defensiva kvaliteter. Jag ville enbart peka på att han inte enbart är en defensiv back.

Hans mål mot Diffet i 3:e finalen och sekvensen innan som ledde fram till det (Berglund som försöker tackla Benn och flyger som en vante) är ju ren och skär hockeyporr.

Samtidigt som jag skrev igår, ZAIK tog guld med enbart en defensiv back. 2-vägs backar är framtiden, renodlat defensiva/offensiva backar får allt svårare att få kontrakt i NHL. Titta på John Klingberg till exempel.

DrCox: alla som vet något om hockey vet nog också att man kvalar för att hänga kvar, man kvalar inte nedåt. 🤷🏼‍♂️

modomille: D'Astous nobbade bland annat topplaget Färjestad och blev tipsad om att välja Brynäs. ”Brynäs var ett lätt val för mig”, säger D'Astous.

Tror inte ens han övervägde att spela för pissklubben Modo. Tror en spelare som satte alla tiders ”rekord” var aktuell hos de flesta sportchefer.

Så här sa han till Hockeysverige.se:
– Jag är väldigt exalterad över att ha skrivit på för Brynäs. Det känns som helt rätt steg för mig i min karriär att få komma till en så historisk klubb som verkligen har något bra på gång, säger D'Astous.

eltifoso: ”Skön känsla, den skulle jag också vilja ha
Sneglar nedåt varje säsong och varje omgång.
Men vi brukar klara oss på något vis hittills , ta i trä”

Vem försöker du lura?
Er sämsta tabellplacering de senaste 40 åren är en 8e plats säsongen 20/21😂
Jag menar givetvis ingenting illa. Självklart kan du sitta inne på en lite orolig känsla, det hör sporten till.
Men att relatera till den ordentliga oron att åka ur har jag väldigt svårt att se att någon FBK-supporter gjort i modern tid😅

{5647}: Jag tänker att Modo, Malmö, Örebro, HV71, Timrå och Brynäs är bottom 6. Där tycker jag att Brynäs har bäst topp 6 på backsidan och en av de absolut bästa topp 11 på fw-sidorna. Däremot är nog Brynäs sämst vad gäller back 7 och bakom, likaså fw 12 och bakom.

Modo har exempelvis bra backbredd, men saknar helt toppbackar på förhand. Kanske kan någon överraska positivt och bli en toppback, men så kan man säga i alla andra lagen också.

Marginell skillnad i mv-uppsättningarna, förutom att HV71 sticker ur lite i negativ bemärkelse, även fast jag tror att Dichow kommer att överraska många positivt.

Om Brynäs värvar 1 bra back och 1 bra forward, så ser jag fram emot att slippa tänka på bottom 6 och istället rikta blickarna uppåt i tabellen.

JawKee: Lyssnade på Rinkside Modo avsnittet idag.
Och Mattias Persson? Som ska börja bevaka Brynäs är ingen som lägger vantarna emellan.

Han har ju bevakat modo i 3 år, så trots att han bott där uppe och bevakat "varke" dag så var han inte direkt optimistisk över modos kommande säsong.
Men vad vet han..

Däremot så kan det bli en annan ton på rapporteringen runt Brynäs framöver.
Det kan nog vara bra att det ställs andra frågor än de som Sasse ibland ställer.
Blir nog bra det här..

{5647}: Skellefteå har aldrig varit så dålig som när ni mötte dom nu under försäsongen.

Gavve: Alla objektiva har väl redan konstaterat att Brynäs är 1 back och 1-2 forwards korta för att ha en komplett trupp. Larsen och andra som hade det tufft i HA kommer naturligtvis att ha det ännu tuffare i SHL.

Jobbocop: Träningsmatch TRÄNINGSMATCH träningsmatch T r ä n i n g s m a t c h.

Har ni aldrig varit med förr hur det ser ut på försäsongen?

Många ljuspunkter hittills - om man skiter i målen. Vilket man bör göra i augustimatcher.

Svensson_62: Brynäs berör. Media älskar att skapa rubriker om Brynäs för de vet att det kommer ge klick från både Brynäsare och diverse motståndarsupportrar.

Blå grottan: kul för oss att Mattias Persson på Hockeynews flyttar till Gävle och ska tydligen bli som gd på Brynäs fast hockeynews

JawKee: Vi borde bygga en plan för att bli ett stadigt topp-fyra lag i SHL. Vi har definitivt fan-base för det. Robertsson platsade inte i Skellefteå i SHL - och jag ser honom som mer lovande/bättre än Tärnström. Ska vi ta in folk utifrån så måste vi höja blicken rejält om vi ska klättra upp mot topp-fyra i SHL.

mattias - 74: Posta igen om du hejar på Brynäs

eltifoso: Sedan jag föddes är Brynäs det lag som tagit flest guld. Lite kul.

{5647}: ” Båda gångerna mot Svensson dock. Jag hade åkt ifrån honom.”

2:a gången var mot Strömberg, och nej, du hade inte åkt ifrån honom… Det finns en anledning till att dessa herrar spelar i SHL medan du sitter och har en massa åsikter på HS…

Lite sega ben i ett första och andra perioden men vi ser fräschare ut i tredje och kunde mycket väl kvitterat..
Timrå har en ruggigt bra förstakedja men i övrigt tror jag att vi är minst lika bra över tid.

Gavve: Får lite Enterfeldt-vibbar av Trivigno.

Syns att det finns mycket hos D'astous. Även om det är tidigt att säga så mycket så gillar jag det jag ser av honom.

Semic: Dastous ser bra ut!

Huss888: Vad ni än tycker om mig, så hoppas jag i svänger förbi vårt forum och lägger upp tips för SHL och HA.
man får ändra sig tills nedsläpp och det blir automatiskt så att den senaste korrekt ifyllda raden räknas.

Tippas man tidigare ger det ingen fördel (kanske viss skryträttighet), men jag använder det för att räkna ut lite statistik. exempelvis hur er snitt-tippning ser ut jämfört med MoDos eller Timrås fans.

Inte mest SHL rutin men NHL iallafall 😉
Uppladdat:

500x0-img5777.jpeg

Erat: Det var ju liv om flaggorna redan förra säsongen, kan ha varit en insändare. Det är en klick människor som kör ståplats för att det billigt men då får en nog acceptera lite flaggor.

ellis: tror inte jag.

mattias - 74: Jag är av åsikten att målsättningen första året tillbaka bör vara tolfteplatsen, allt bättre än det är en bonus. Forwardssidan är jag mycket nöjd med, men på backsidan är det egentligen bara Djoos som är ett säkert kort. Berra såg trött ut säsongen vi åkte ur, Kinnvall var ett spöke och spelade med nerverna på utsidan, Axel A är oprövad i SHL, Lindsteins spel förra säsongen gör mig orolig inför SHL (men kan han dra ner på sitt riskspelande är han bra) och CEDA kan bli flipp eller flopp.

Målvakterna är också relativt oprövade. Källgren har inget större arbetsprov i SHL och stod dessutom i ett överlägset Växjö senast, nu betalar vi (troligtvis) stora pengar för att han ska vara en toppmålvakt i ligan. Persson är även han totalt oprövad på den här nivån.

Vet att många här inne inte håller med mig, men jag siktar hellre på något realistiskt istället för att bli besviken. Sen nästa år kan man börja prata om play in och slutspel, förutsatt att backsidan är bättre då. Men just nu känns den minst sagt skakig och jag sätter ett stort frågetecken för just backarna och målvakterna.