1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 774369 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Bad_Brett: Indrasis har levererat på en nivå högre än SHL tidigare i sin karriär, så det är inte otänkbart att han kommer att klara av det steget. Generellt sett är det ju ganska svårt att förutse, som du säger, men Marcus Eriksson som går till Skellefteå är klasser sämre än Indrasis. Däremot kommer säkert Skellefteå att vara bättre och ha en bättre omgivning till Eriksson än vad Brynäs kommer ha till Indrasis.

För ett år sedan fick jag en hel del påhopp i Modoboken eftersom jag inte trodde att Bernhradt skulle göra 40+ poäng i SHL, vilket flera skribenter där ansåg vara helt givet eftersom Johan Åkerman tog klivet med bravur 15-20 år tidigare, Bernhardt verkar ha blivit konsekvent utskälld i Modoboken under säsongen, men kollektivt sett tog ju ert lag steget på ett bra sätt.

För Brynäs del tror jag det handlar mycket om att sätta ett bra kollektivt spel och hitta skridskostarka spelare som kompletterar de lite mer långsamma skickliga spelarna som Indrasis och Silfverberg.

JohnnyBotox: "Varit mest förlängningar, hemvändare och "stora namn" som diskuterats inför SHL. Som många nämnt bör ju Alcén kunnat scouta HA ganska väl under året. Undrar om vi plockar något "fynd" och vad det skulle kunna vara?"

Jag tycker att man ska behålla stora delar av truppen, av 3 anledningar (som jag kommer på just nu.
1. Dom som spelade upp klubben förtjänar att få vara kvar. Gäller såklart inte alla spelare, men kärnan som gjorde det möjligt.
2. Brynäs är typ sist ut att ha spelat kvar. Många guldkorn är redan uppsignad på annat håll, särsklit från allsvenskan.
3. Brynäs har spelat ihop ett bra lag som övertygat tror inte man ska underskatta det ens i shl. Bättre att signa upp såna man vet funkar och fokusera på det man måste förändra, typ mv-sidan.

Vissa har kontrakt och dom behöver inte ens kommenteras så mycket:

Centrar:
-Ölund: Bör signas och spela antingen i 3:e eller 4:e kedjan.

-Wesel: tycker jag oxå bör signas upp. Han har varit bra i år och kan spelas i alla spelformer. Jag behåller hellre Wesel än chansar med någon som inte fått det att stämma i annat shl-lag eller i ahl. Tittar man på alternativ i ha, på centersidan, så finns egentligen 2 st (i rimlig ålder) som utmärkt sig mer poängmässigt än Wesel och det är Yetman och Carlsson i Mora. Båda gjorde typ 10 poäng mer än Wesel, men inte givet att dom skulle vara bättre än honom? Övriga centrar i serien som är i bra ålder och inte signad på annat håll gjorde typ lika många poäng och borde således vara likvärdiga (?)

-Tredje/Fjärde center: Blomman har gjort sitt och kan avsluta karriären på topp. Här skulle jag vilja se en yngre utvecklingsbar spelare. Brynäs har ett ganska åldrat lag och behöver lite yngre blod i truppen. Vem skulle den spelaren kunna vara? Svårt att säga. Kanske man kör Tärnström som center? Anton Olsson stannar som 5:e alternativ och kan lånas ut. Lägger in en liten brasklapp om t ex Jesper Boqvist bestämde sig för att komma hem, då tar man ju såklart hellre honom än en yngre spelare.

Larsson: 1:a eller 2:a center

FW:
-Kopacka: sägs vara klar, och här behövs väl ingen motivering. Tror alla lag i shl skulle vilja ha in HA:s skyttekung.

-Indrasis och Kelleher, plus nya fw: Vet inte om man kan behålla både Kelleher och Indrasis. Nu sägs Indrasis vara klar men fick jag välja skulle jag behålla Kelleher och det med tanke på vilka som kommer in Silfverberg (och vad det verkar Lindblom). Dessa båda påminner mer i spelstil om Indrasis, kraftfullare och långsammare spelare än Kelleher. Men kanske kan man ha båda 2 plus dom nya och Rödin. Dock 1 plats för lite i topp 2 isf.

-Kvist: tack för allt du gjort och adjö.

-Tärnström och Nord: båda bör signas upp, det behövs spelare som är unga och kan utvecklas. Ser gärna att man signar upp Robertsson också, tycker att han gav ett bra intryck när han var på lån.

-Scott har kontrakt och får lira i fjärdekedjan. Lindblom lånas ut.

Följer upp med backar och mv i senare inlägg. Detta blev lååååångt.

Vi har nyss gått upp till SHL. Men likförbannat ska det snackas om skit hit och skit dit. Fyfan vad jag blir trött.

{9382}: Helt underbart att se att Brynäs övergett förlorarmentaliteten och vill vara ett vinnande lag igen. Ta med det in i SHL, gå för serieseger och sedan SM- guld. Silfverberg har den rätta inställningen och det har laget som spelat tillbaka oss också. Johan Alcen- vilket lag du har skapat. Gällstedt toppentränare! Grattis till Sveriges bästa hockeylag!

{10595}: Haha..nu börjar Modoiternas nästa besatthet. Vårat lagbygge. Efter att vårat återtåg gick väldigt smärtfritt och snabbt, typ inte 7 säsonger, så kommer de nu vara besatta av vår silly. Sjukt, de diskuterar för fan Brynäs trupp för nästa säsong i modoboken. Aldrig sett en sorligare skara..

Tack som fan Brynäs IF❤️❤️❤️

Slaven82: Han går omkring med benskydden på och dricker öl 😂

Allsvenska mästare nu också. Titlar på hög 🤣

Bra domare ändå får man säga

SÅ GÄVLA SKÖNT!

tänk att vi förlorade enbart 1 match i slutspelet, även fast vi inte ens skulle ta oss förbi kvarten enligt många här.

VI ÄR TILLBAKA!

Magiskt Brynäs! Ett stort tack till de i Brynäs som gjorde detta möjligt!

Grymt kul, Brynäs, Modo och Leksand på några timmars avstånd.

Tack för denna säsong Brynäs-jävlar! Det gjorde vi bra, spelare, ledare, personal, fans, ja alla! WOHO!!!

Grattis!!!!!
Grina djuren.

PISS ENKLA DJURGÅRDEEEN FYFAAAAAN VAD BRA VI ÄR!!!!!

HEJDÅ ALLSVENSKAN HOPPAS VI ALDRIG SYNS IGEN!!!!!

Grattis. Snyggt jobbat!

Nu är ni tillbaka där ni hör hemma. Ses i erp när MoDo kommer på besök i höst!

Viktor Eklund tycker deras första period är bra. Det är väl det som är problemet? De kan vara hur dåliga som helst men de tycker fortfarande de är bra?

Gillar när Tärnström driver in mot mitten, hela tiden med blicken mot mål, dribblar han tills Andren är skymd. Bra puckkontroll, kan bli nåt av den pöjken. ❤️🖤💛

Brynäs forever 1912: Jag tror att Djurgården kommer att komma ut hårt, men om Brynäs tar ledningen kommer de nog falla ihop ganska fort. Holmqvists kroppsspråk utstrålar allt annat än att han tror på en vändning och Krüger kan inte gå in i en närkamp utan att grina illa.

Usch, nervöst nu så jag drar iväg till friskis och försöker svettas bort nervositeten och tänka på annat. Vore skönt om de avgör ikväll. Framåt Brynäs!

{10595}: Kopacka får parkera på offensiv blå när pucken är i vår zon. Där kör vi 4-5 spel tills vi råkar få pucken - vips en lång flip-passning över motståndarna till en fri Kopacka som gör mål. ”Davydov 2.0”- taktik. 🙂

Sofialäktaren : ” snälla storma inte planen efter ni vinner ikväll”.

Sån skit hoppas jag verkligen inte supportrarna gör ikväll OM vi vinner. Även om alla är euforiska tycker jag man ska visa respekt på bortaplan. Förhoppningsvis blir ERP’n välfylld ikväll, där finns säkert möjligheten att fira med laget sen.

{10595}: ” Hänger Kopacka och Indrasis också med tror jag inte att de hade skämt ut sig så mycket i en högre liga.”

Jag tror verkligen inte på Indrasis i SHL, framförallt inte i ett lag som slåss i botten. Han är fantastisk ibland, men sett till spelet i SHL så tror jag att det är en dålig match.

”Lata lirare” är iaf inget jag tror på vid en ev. återkomst i SHL. Se Palve, Timashov.

JohnnyBotox: "Andrén har 4,81 i GAA och 81,48% SVS i finalserien.."

Det är ju den Andrén vi hade och känner igen. Tror difen går med Hävelid i sista, dels eftersom Andrén bevisat att han inte klarar av det och dels för att difen inte har något att förlora längre.

Pigalle: Ska inte svära i kyrkan, men jag hoppas nästan difen kan nypa nästa så vi får fira på hemmaplan i match 5 och Brynäs får ytterligare miljonen in i kassan. Samtidigt är det ju rätt mysigt med det statement som är en svepning och två raka vinster på Hovet.

Har något lag någonsin varit så dominant i ett slutspel i HA? Har lite dålig koll på den här ligans historik.

”Jag såg han inte riktigt och jag har inte sett han efter heller” -Berra 😂

Zappaholic: "Välkommen till Hovet"

Bevingade ord vid det här laget.

Anders Berg: Utan bönder stannar Sverige .... eller Norge i detta fall

Sofialäktaren : Om du inte kan se skillnad på tacklingar då tycker jag du ska börja följa en annan sport. Kanske curling skulle passa dig bättre?

Såg precis tacklingen på Berra.. Det där ska fan vara minst 7 matcher. Herregud.

Sofialäktaren : Du såg ingen skillnad i de två tacklingarna??? Är du dum på riktigt?

Cardigan Daffipoff: Haha, och djurgården kallar Björklöven för grislag.

Brynäsgubbe: Spelar vi som match ett eller två vinner vi nio gånger av tio. Normalt sett skall vi ett par måls överläge till i match två. Det var ju inte det att DIF var nära, spelmässigt, på något sätt. Krüger har fel när han hävdar att ”hockeygudarna inte var med dem” Jo, det var de hävdar jag. Därför blev det bara 2-1 till Brynäs

Brynäsgubbe: Spelar vi som match 1 har inte Djurgården en chans

Timodjin: Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen, men jag tror att man skilja på en storklubb och en stor klubb, ex min klubb HV har. varit på en ökenvandring senaste åren och är definitivt ingen storklubb idag, däremot en relativt stor klubb i SHL mht ekonomisk omsättning, % beläggning i arenan, övriga förutsättningar och möjligheter, ex med fyra sammanhängande isytor osv osv. Enligt min bedömning finns det just nu fyra storklubbar i landet och de är FBK, SAIK, Växjö och FHC. Sedan 2013 har dessa klubbar tagit samtliga SM-guld exklusive ett 2017 (HV) och ett som inte delades ut 2020 (covid).

{10595}: Men herregud kvinna/man… Du har verkligen inte alla pommes frites på tallriken va?..

Du fortsätter att skämma ut dig själv och Modo supportrar i allmänhet något enormt. Välkommen till begåvningsreserven liksom…

JohnnyBotox: Bara att tacka och ta emot, men vad gör Andren på tvåan?
Först lägger han ner sitt högra benskydd och täpper till efter isen.
När pucken sen närmar sig med snigelfart så lyfter han på nämnda benskydd och
pucken slinker in.

Inget snack, vi var det bättre laget idag och vinner välförtjänt.
2-0 i game i bäst av 7.
Inget är vunnet.

Cukstes förinspelade målgest på Instagram är ju näst bäst i år efter Nordh.

Bra domarn! Släpp årets tydligaste tripping när Kelleher fälls, släpp när Larssons klubba slashas bort...men tar denna. Jävla sopor. Fan vad dåliga dom är.

Horace76c:

(Om hunden Ingemar som ska se till att Djurgårdarna sköter sig ikväll)

Oj, så stark, stilig och klok Ingemar ser ut. Håller säkert på Brynäs.

DIFFEN: I Gästrikland spelar alla i närmaste kvartersklubben relativt länge. Föräldrar kan alltså inte medvetet placera sina barn i just Brynäs från ung ålder. Det är för att förhindra värvningshets och sånt. Brynäs och gästrikehockeyn samarbetar och smälter ihop på ett sätt som gör att alla elitspelare från Gästrikland som passerat Brynäs hockeygym är Brynäsprodukter (och gästrikeprodukter). Blir lite annorlunda i ett litet distrikt som Gästrikland, går inte att jämföra med Stockholm. Sen har spelare som Bertilsson och Larsson blivit elitspelare via Brynäs hockeygym även om de inte är från Gästrikland ursprungligen.

BIF Kungen: ” nej”

Jo, det tror jag att dom hade gjort. Förra årets lag var alldeles för bra ”på pappret” för att spela kval. Men det har ju visat sig i efterhand att det fanns olika grupperingar inom laget bland annat.

Årets lag är någonting helt annnat, alla är med på tåget, köpt sina roller och drar åt samma håll.

Mycket klankande på Kruger o Klasen. Skall nog passa oss för karma. Någon som har Krugers tekningsprocent...gissar på över 70%.
Bätrexatt glädjas över våra supertigrar än att förlöjliga järnkaminerna

Brander: Möjligt att det blir en enkel resa för spelarna, men inte för oss supportrar.
Vi är alldeles för sköra i psyket. 😬

{7426}: Skydda Clara 👍

havre: De sitter och hyllar Klasens passning som egentligen var livsfarlig och helt utan adress.

Domarna har bestämt sig…

Forsberg 1978: Hoppas ni kan vinna över svensk hockey, domarkåren och TV4. De sportsliga resultatet kommer ni inte ha problem med. Usch så orättvist.

MEN BLÅS ÅT BÅDA HÅLL DOMARJÄVLAR!!!

SaggeBoy: Vänta bara tills matchgamarna samlas ikväll, då blir det annat ljud i skällan!

puffe: Kan mycket väl bli sju matcher. Låt vara att Brynäs är det bättre laget men allt kan hända i en sådan här matchserie. Nycklarna som jag ser det:
- Special teams. PP spelet måste bli avsevärt mkt bättre och vi måste behålla samma höga nivå på bp
- Få bort puckstirrandet i egen zon som dök upp mot Karlskoga. Vi måste ligga nära juniorerna och Klasen.
- Hålla rent framför Clara. DIF lär försöka störa honom så ofta det går.