1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775266 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Förbundet får kalla in Boumedienne och Ekman, dem har ju färsk erfarenhet av att rädda lag i kris.

Den brynäsare som inte vet vem Danne Söderström
är borde få rött kort.
Historielöst värre...

Huge: Ja men du Huge! Få höra hur du ser på helheten? Vad är egentligen din bild av Brynäs?
Hur tycker du det har sett ut? Vad ska till för att vi inte ska parkera längst ner i tabellen?
FLÅT Jag vet hur du kommer att svara 😁
Låt de kompetenta i föreningen och organistionen göra det!
Kliv av din ardenner häst och va som folk med ett stort Brynäshjärta

Kung_Sjödin: Jomen det är lite som att ta in några dyra importspelare i slutet av säsongen på dyra kontrakt. Dom kanske kan rädda säsongen, men hur långsiktigt är det? Kortfattat har styrelsen tagit in konsulter för att göra deras jobb och eventuellt kommer en ny styrelse komma in inom kort. Hade det inte varit bättre att skippa konsulterna och avvakta tills den nya styrelsen kommer in?

Det är ju inte säkert att en ny styrelse måste ta in konsulter för att göra deras jobb. Är dessutom tämligen övertygad om att konsulterna tar väldigt bra betalt, vilket inte är oviktigt i tider då föreningen blöder ekonomiskt.

Det verkar rent allmänt som att Brynäs försöker ta in inputs från utomstående när man inte borde behöva det. Campese skröt även om hur komplicerad rekryternigsprocessen var när Peter Andersson anställdes. Hur kan en svensk SHL-klubb behöva ta in utomstående rekrytare när de tar in en huvudtränare, om man ändå bara kollar den svenska tränarpoolen som innehåller typ 10 aktuella namn? Borde man inte redan haft koll på dessa namn?

Dessutom blev ju Peter Anderssons ledarstil en brutal mismatch mot truppen, och hela syftet med den komplicerade rekryteringen var väl att undvika den typen av kollisioner. Att han och Stråhle förespråkade en taktik som inte passade truppen hade varit väldigt relevant information för en rekryterare med sportsling kompetens, men jag befarar att den sportsliga biten snudd på skippades helt när man tog hjälp av ett externt företag vid rekryteringen. Det i sig tyder också på extrem inkompetens från Brynäs sida.

Huge: "Ja, överengagerade, oinsatta, okunniga och gnälliga fans med (oftast för högt ställda) förväntningar blir aldrig nöjda."

Du har så rätt. Alla fans borde ta ett chill-pill, luta sig tillbaka och lita på att den tappra skara som finns kvar på åsen åter leder Brynäs mot ännu en toppsäsong. Bara att ta fram popcornen och njuta av hur förening sköts.

magr: Intressant att floppar bryter kontrakten med Leksand respektive Luleå. Det verkar som att kontrakt går att bryta i andra föreningar.

{8783}: Att prata substanslöst var Campeses specialitet. Videomaterialet inför säsongen 19/20 ”revanschen” rekommenderas varmt om du vill bli riktigt illamående. En fullständigt skev självbild kompletterad med innehållslösa floskler.
Jag har sagt det förr - raset utför inleddes på allvar när Campese sparkade BZ....

Fyra guld på tio år!

Mattson: Spola UNICEF. Är ett samarbete inte starkare än såhär kan de driva in sina pengar på annat håll

{8399}: Det kan ju vara så att UNICEF tar en paus och inväntar utredningarna och faktiskt snart är tillbaka som vanligt, de är nog sugen på sin miljon.

skit i UNICEF, deras beslut och dra sej ur det här.
Nu kan dom ha lång näsa.
Lägg miljonen på 1-2 nyförvärv istället , det som Brynäs behöver i dagens läge och inte kappvändarna UNICEF.

Makita: Ja vill Brynäs göra gott så är det nog både enklast och kostnadseffektivast att skippa UNICEF och hjälpar på individnivå i närområdet istället.

#33: Brynäs lär inte kunna locka till sig ett så attraktivt namn. Och jag hoppas verkligen inte att den nuvarande ledningen tar in en ny klubbdirektör innan årsmötet. Däremot måste man ju ha in ny sportchef och tränare, gärna på ettårskontrakt. Om man nu inte låter sportgruppen eller vad den kallas värva ihop nästa säsongs lag. De kan ta hjälp av den nya tränaren och Hansson. Det viktiga är att man inte öser på med massa långa kontrakt som Sundlöv och Dackell gjorde. Den stora renoveringen kan ske till säsongen 22/23, men man måste sy ihop en trupp som kan stanna kvar i ligan tills dess. Just nu sitter vi på en kvaltrupp, det hoppas jag verkligen att alla beslutsfattare förstår. Det måste bli ett slut på den perversa överskattningen av truppen som man sysslat med de senaste åren. Någon gång måste man begripa att det inte bara har varit fel på massa tränare utan att det är spelarna på isen som också är för dåliga.

Sam är värd chansen, vore kul med en första svensk HC i NHL. Men det är tuff konkurrens..

Tom Bissett: har de gjort något tokigt ska det fan inte hoppas på att det läggs ner något, då ska de ha strängasts möjliga straffet och placeras på en avdelning där kvinnomisshandlare och våldtäktsmän står jävligt lågt i rang.

Brynäs som förening blir ju totalt lynchade från alla håll och kanter, media inte minst som i princip hänger ut klubben som en våktäcktsförening trots att det är 2 svin som på sin fritid misstänkts för dessa vidriga brott!

FYFAN SÄGER JAG!!!

{2064}: fullkomligt vidrigt att UNICEF är så bajsnödiga att de går på enskilda personers klavertramp. Med den inställningen kommer de inte kunna ha samarbeten med något företag någonsin om det ska avbrytas så fort individer gör fel. De föll för lynchmobben och media, ynkryggar. Tack säger alla de barn som Brynäs hjälpt i samband med En bra start. Blir faktiskt helt illamående.

{2064}: Hur tänker Unicef här? Två idioters handlingar ska nu gå ut över alla de påstår sig vilja hjälpa? Hur uppnår de något positivt här öht?

{8399}: Det som är säkert är att om inte Sundlöv värvat bägge dessa spelare så hade inte Brynäs stått vid skampålen idag!

Olli Nomadinen : Låt nu säga att P B blir frikänd, hur kommer du att skriva dina inlägg då? För du är ju bara här för att trakassera oss. Lite som att sparka någon som ligger. Vi mår skit av allt som har hänt kan jag trösta dig med, så du kan lägga ner. Du har vid ett flertal tillfällen fått förklarat för dig om hur svensk lag och anmälningar fungerar, så vi tar inte det någon mer gång. Fortsätt gärna att skriva, men inte här.

{8783}: Är väl inte föreningen som (ev) våldtagit någon. Snarare enskilda individer som isåfall förstör i första hand för offren!!!

Skulden ligger hos dessa ev gärningsmän som dessutom inte fostrats i klubben och fortfarande är nya i klubben. Skämmer ut sin nya klubb.

Petrov: Har alltid varit förbryllad över personer som Schulman och Leifby. Får intrycket av att de egentligen inte kan någonting om någonting, men av någon helt outgrundlig anledning är deras helhetssysselsättningar att ha massa åsikter om massa saker som de inte vet nåt om. Det är märkligt hur medieredaktionerna runtom i landet har trimmats extremt mycket de senaste 10-20 åren, men att dessa låtsasjournalister fortfarande finns kvar på lönelistan.

Känns som att dom två senaste dreven mot Brynäs handlar om att personer inte orkar ta in all fakta eller avsiktligt tar ställningen utan att ta hänsyn till den fakta man har. Det gäller så väl personer från media till random personer på twitter.

-Kritiken mot sättet Peter Andersson fick sparken. Kunde säkert ha hanterats bättre. Men primärt handlade det ju om att någon läckte information till media innan Brynäs hann informera ledarna. Brynäs hade en plan för hur det skulle skötas som helt havererade och man försökte laga efter läge. Men det spelade ingen roll när drevet gick.

-Hanteringen av Berglund. Brynäs har inte spelat en misstänkt utan en anklagad. Man kan uppenbarligen ha olika åsikter om hur Brynäs skulle hanterat det men tonläget är orimligt.

Bifbiffen: Låt dem hata oss, vi mot världen!!

Blå grottan: Leifby är kass. Inga hästar hemma i stallet. Vågar inte ha egna åsikter utan sticker upp fingret i luften och känner åt vilket håll vinden blåser. Ingen som helst respekt för honom

Charles: Vimlar av tokiga fruntimmer som har vilda fantasier. Ett litet tjafs blir lätt en misshandel, och är fruntimret riktigt jävla tokig så kan det bli sexuellt trakasserier och tom våldtäkt. Man ska vara väldigt försiktigt vad man tycker och skriver om sånt. P.B är oskyldig tills dom fallit.

Har nu under 2 olika fall behövt läsa och lyssna om kvinnovåld samt våldtäkt sen det i Påsk var en här i Fagersta som blev utpekad och misstänkt för våldtäkt, Alla fick direkt reda på vem det gällde och vart såklart utfryst detta var runt påsk först en månad senare kommer det fram att han var oskyldig, och oavsett det nu kommit ut så har folk redan bestämt sig för en sak

Nu är dessa 2 helt olika situationer och Berglund kan mycket väll vara skyldig men är inte rätt mot någon att privatpersoner helt utan utbildning eller erfarenheter i ämnet ska agera domare. Gör utredningen ta ett beslut ge bestraffning och ge den hjälp till dem inblandade dem behöver.

xxx BIF xxx: Till viss del, men inte stängs man av per automatik bara för det gjorts en polisanmälan. Sånt håller inte...

Olli Nomadinen : Man har agerat precis som man ska. Bara för det görs en polisanmälan så ska inte klubbar eller företag agera. Det är först när någon blivit delgiven misstanke om brott som man bör agera. Vilket Brynäs verkar ha gjort i det här fallet.

Om du visste hur många galna polisanmälningar som gör i det här landet varje år skulle du tappa andan. Om det skulle ageras efter varje sån polisanmälan förstår du säkert hur det skulle se ut. Eller måste jag förklara det också?

Hv var SHL's överlägset sämsta lag denna säsongen, de blev nästan sweepade 4-0 i matcher i negativt kval. De gillar att böla om saker, det har vi sett förr.

Bättre att de fokuserar på möten med Kristianstad, Troja och Tingsryd.

xxx BIF xxx: Jag tror att får vi in JB som SC/GM eller som KD så har vi ÄNTLIGEN fått en väldigt smart och ishockeykunnig person som kan styra upp Brynäs. Som dessutom kan kommunicera med spelare och omgivningen. Som kan ledarskap. Som kan de affärsmässiga aspekterna. Som dessutom vågar säga ifrån.

Även om han skulle plugga vid sidan av så är jag faktiskt övertygad om att han ser till att sköta BIF 100%:igt så att Brynästiden i framtiden kommer att se strålande ut på hans CV.

Hoppas verkligen på JB. Han känns oerhört proffsig. Tror Erika då skulle kunna jobba/lära tillsammans med honom.

{8399}: Lägg av nu. Ta din beef privat..

xxx BIF xxx: Det handlar inte om man har värvat från allsvenskan eller inte. Det handlar om hur man har strukturerat upp backuppsättningen och vad man har prioriterat där. Det är ett rimligt antagande att Brynäs 5 dyraste backar när man gick in i säsongen 20/21 var Bertilsson, Sigalet, Andersén, K.Berglund och Nyberg. Dvs var alla de 5 dyraste backarna i truppen defensiva kuggar. Sen är det naturligt att återstående ~3 är billigare, mindre meriterade spelare i och med att man har en budget att följa.

Problemet är att av de 5 dyraste backarna borde minst 4 ha varit spelskickliga tvåvägsbackar, men som Sundlöv byggde truppen var det INGEN.

Man försökte korrigera det med Billins in och Sigalet ut, men det blev ändå otillräckligt i och med att hela grundstommen redan var satt på ett idiotiskt sätt och då räckte det inte att bara göra en rockad.

Semic: Har knappt sett Mora under serielunken, men Eklind var lätt deras bästa spelare i slutspelet. Bra över hela banan och en stor offensiv kraft med många farliga lägen. Spelar fysiskt.

Men lite förvånad att han redan blev upplockad till SHL, känns som han hade mått bra av ett år till i HA med en större roll.

Ove Myling: Ettan och tvåan i SHL-tabellen möts alltså i finalen. Tabellen ljuger inte nu heller..
Den enda gången den ljuger är ang Brynäs 13:e plats, vilken lika gärna hade kunnat vara 8:e. Tabelljävel.

Huge: Det är viss skillnad på kvalificerade gissningar och kvalificerade gissningar.

Fakta: Brynäs är för tillfället shl:s sämsta lag just nu.

Brynäs kommer att ha samma trupp som förra året kompletterat med:
1 ny målvakt (kanske Ersson)
1 eller 2 nya backar (om Andersén får förlängt),
Ingen ny forward (om Olesen och Eklind är klara).
Om inte mv är Markström och nya backen är Erik Karlsson så kommer Brynäs ha lika dålig trupp nästa år. Risken för kval är överhängande.

Att vi kommer till kval, förlorar där och hamnar i allsvenskan är väl ingen vågad gissning.

Däremot:
"Jag vet inte om Brynäs har råd riktigt, men vore jag den nya tillträdande sportchefen skulle jag bryta ett gäng kontrakt, så man visar att det som hände föregående säsong inte är okej och att man givetvis förbättrar truppen om det finns ekonomiska muskler."

Med väldigt små marginaler lyckades dessa 2 klara kvalet. Dom var väl tränare för Brynäs i fem minuter, ska man basera vad man söker efter på deras tid i Brynäs alltså? Hoppas inte det! Vad har dom egentligen bevisat? Att man kan vinna mot seriens i särklass sämsta lag 4 ggr.

Tycker du att Brynäs har haft samma typ av tränare som PA tidigare? Som till exempel Roger Melin?

Det har gått precis lika dåligt oavsett tränare. Vad beror det på? En ledtråd: för dålig trupp.

Du kvarstår som Saida på HS och Brynäs nästa tränare måste vara en magiker för trolla bort kvalspöket med nuvarande trupp.

Sv: Action delux
I praktiken innebär förlängningen att det endast återstår 1 plats att fylla på forwardsidan (eftersom Ekelind och Olesen är klara) och det ryktats om att Birgersson ska stanna.

Om så är fallet är forwardsidan redan spikad till nästa säsong. Förhoppningsvis ska det brytas kontrakt annars bryter jag ihop.

Huge: ” I grund och botten handlar min filosofi mest om att försöka vara neutral och inte ta så hård ställning vare sig för eller emot föreningens agerande,”

Hahaha, nu fick jag mig iaf ett gott skratt ikväll. När tog du ställning MOT föreningens agerande.?

Vilken självinsikt! 😂😂😂🙈🙈🙈

{8399}:
Jag har ingen som helst acceptans för konspiratörer i truppen. Oavsett namn. Oavsett skicklighet. Brynäs bestämmer. Betalar lönen. Det om något behöver göras väldigt klart för truppen 21/22.
Man är i Gävle för att uträtta det en Brynäsare förväntas göra. Leverera på en nivå andra lag inte klarar av att matcha. Fixar man inte det, då är det tack och adjö.
Fråga vem som helst som varit med när Brynäs var som mest högpresterande. Tuffa tag.
Där är vi inte nu.
Vi är för softa.
Vi har en trupp som är obalanserad när det gäller kompetens. Vi har en trupp som inte klarar av att driva sig själv eller de runt omkring sig.

Expedition "Städa Brynäs" börjar nu.

Parallellt behövs en sportchef som innan rekrytering testas för antikroppar mot "huvudlösa rekryteringar" och en head coach som till många procent matchar förmågan hos den trupp vi ställer på benen 21/22.

Städa.

Brynäsgubbe: Tror faktiskt inte det är fysträningen som är problemet. Snarare att det är en fråga om hur tempostarka/skickliga spelare vi har som klarar av att spela sån hockey. Många är ju tröga som ett fartyg.

xxx BIF xxx: Rögle har haft utvecklingsbara spelare. Laget har blivit bättre år för år eftersom spelare som Curran, Ryfors, Bristedt, Zaar, Seider med flera har blivit bättre och bättre. En spelare som Zaar värvades från Malmö, men han har ju blivit flera nivåer bättre i Rögle. Det är den utvecklande miljön man måste skapa i kombination med välscoutade nyförvärv med utvecklingspotential. Notera att även spelare från andra ligor än HA kan ha utvecklingspotential.

Det var lite av samma sak i Frölunda förut, de tog in spelare som blev bättre där. Jobbade mycket med individuell utveckling. Sigalet är ett bra exempel.

Egentligen tror jag att nästan alla är överens om att man behöver en stomme med högklassiga (dyra) spelare som kan kombinerar med utvecklingsbara spelare. I Brynäs fall offrar man spetsspelare för att istället prioritera välbetalda 30+are långt ner i laghierarkin.

Det som Brynäs har haft svårt med under många år att göra sig av med spelare i rätt tid. Det är alltid roligt med trotjänare, men de måste ju hålla en viss nivå också. Örebro dumpade Weinstock inför den här säsongen, Frölunda dumpar Hjalmarsson nu. Det är säkert många supportrar som tycker det är trist, men den typen av jobbiga beslut är ett måste för att nå framgång.

När jag kollar på vilka som Brynäs har under kontrakt:
Målvakter: Försök skeppa Andrén till Allsvenskan
Backar: Försök skeppa K.Berglund till Löven
Forwards: Försök bryta med Alcén, Danielsson, Mannberg, Adam Pettersson

Det kommer förstås bli omöjligt, men det är i princip vad som skulle behövas för bygga en vettig trupp igen. Det inser nog potentiella sportchefs- och tränarkandidater också och kanske är det just därför som det har dröjt så länge att hitta någon ny.

Pettisbif: Och du är en fin, sympatisk, ärlig, trevlig person eller? Om du ärligt kan svara ja på mina frågor så går jag och lägger mig.
Det finns två alternativ här, antingen så ljuger du eller så ljuger dina källor och av den anledning så vore det fint om du slutar sprida ryktena.
Berglund hade ju spelar färdigt i Brynäs, han var ju rökt, det hade ju dina källor sagt. Kom igen mannen, sluta sprida dynga.

Lemp: Rent krasst kan man säga att Brynäs har varit riktigt dåliga alla år vi haft Scott och Rödin som våra stjärnor, många tränare har också fått gå.
Slump? Vet ej.

#33: Om man kollar på de bästa lagen i serien. Rögle, Örebro, Växjö, Skellefteå. Hur många av dom rekryterar tränare baserat på klubbhjärta?

Det är snarare ett kännetecken för bottenlagen som Brynäs och HV71. Man har rekryterat alldeles för många gamla storspelare till nyckelpositioner i sina organisationer. HV är antagligen den enda klubben som haft fler gamla storspelare på nyckelpositioner än Brynäs.

Ja, Luleå tog in Bulan som är en klubbikon, men han kvalificerade sig ju för jobbet genom fina resultat i Brynäs dessförrinnan.

Makita: "Denne sportchef har underpresterat år efter år inse att guldåret var en ren jävla tur pga duktiga egna spelare."

Tråkigt att du hånar Sundlöv som du gör... Inse själv att de egna spelarna från guldåret var frukten av Sundlövs strategi som implementerades 2008...

Det är väl egentligen bara den senaste sejouren som Sundlöv haft stor spelarbudget. Sin förra sejour var det till att vända på varje krona... Därför är det jävligt starkt av honom att fixa ett sm-guld med de ansträngda ekonomiska medel han förfogade över... Dessutom anser jag att han har satt ett bra lag i år. Truppen är stark och jag kan inte invända så mycket kring värvningarna på förhand. Förlängningen av Mannberg med tre år dock ett undantag... Nej, det är historiskt uselt förvaltat av PA/Stråhle. Man borde kunnat göra något bättre av det här materialet...

Huge: Viktig pusselbit för juniorverksamheten, vet att Skellefteå ville ha Marcus kvar.

www.instagram.com/p/CN5ZKiGnu63/?utm_source=ig_web_copy_link

Bifbiffen: Timrås klubbdirektör säger såhär:

"Vad känner du kring att finalserien tvingas pausas?

– Jag har respekt för coronan. Vi lever i en värld där smittspridningen är hög och vi ska hålla ned den. Vi inom ishockeyn måste förhålla oss till det och påstår Björklöven att de drabbats av smitta, då är det bara att förhålla oss till det."

Vadå "påstår Björklöven "?? Sjukt

Wallsson han står i intervjun efter matchen och hintar att Timråspelaren fejkade skada trots ambulanstransport.

Ingen av dessa två klubbar är värdiga SHL så stäng serien nu och låt HV få tillbaka sin plats.

Sama: moras forward Oskar Eklind. 22 år gammal, 18+18 i allsvenskan i år.

Kommer säkert kunna bli bra på sikt.

Kolla glädjen i omklädningsrummet efter matchen, underbart!

Nu har nerverna lugnat sig och glädjen sjunkit in!
Vi kan andas ut! Vi lirar kvar i shl!
Så skönt, så skönt, så extremt jävla skönt!

Grattis alla Brynäsare och tack lag och ledarstab för att ni hittade vägen till att rädda oss kvar!