1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775260 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
Blå grottan: Lägg ner CHL omedelbart.

Olli Nomadinen : Inte så värst, bara trött på att läsa om och om igen om från våra egna supporters sånt vi alla redan fattar. När man inte orkar läsa mer kommer motståndarfansen med precis samma saker.

Ja vi är på förhand tippade i botten. Ja det kommer bli en tuff säsong. Vi vet.

Tycker spelet ser ok ut. Ett snäpp upp mot förra säsongen. Vi har två allvarliga problem dock:

- Målskyttet- En usel effektivitet håller inte… Måste upp!
- En lagkapten med huvudet under armen. Tillhör inte topp 10 bland forwards sett till försäsongen…

Anders Berg: Jag tycker det är en rimlig målsättning för klubben och jag hoppas att tränarna sätter upp den målbilden.

Finns en viss tillfredställelse i att nå sina mål så att sätta upp totalt orimliga, som att ta fyra guld på tio år, är bara ren och skär idioti. Tyder på extremt dåligt ledarskap.

Tigerhjärta: För mig är det ganska enkelt. Det som man främst får ut av att vara privatpartner är att man pumpar in pengar direkt i Brynäs. Det är väl ett bra skäl för en Brynäsare?

Blå grottan: Vill minnas att det var ruskigt nära att Granström och även en till brynässpelare (sunken?) fick sig en armbåge mot huvudet sekunderna innan. Satt bara och gapade framför TV:n. Brynäs hade precis vänt från underläge till seger i slutet av matchen, och märkte att Mannheim var ute för att skada, varpå Brynäs tränare enkom spelade sina tuffaste spelare som ansågs kunna försvara sig, för de kedjorna hade ej spelats tidigare. Detta är åtminstone min minnesbild. Man skulle brutit matchen.

Berge: Nu är ju livet som det är, men ganska bedrövligt att Örebro ska vara en värdemätare, oavsett idrott

Brooklyn forever: Ännu en nyhet med mer anknytning till Brynäs. Nu ska det avgöras om Larkin begick ett brott när han avslutade karriären för Paille.

Rättegången inleds i Gävle på måndag.

GUUUULD!!!!!!

Rättvist sett till matchen.

munkas: Känns lite barnsligt det där...

Peja: Seriöst vad har hänt med dig? Du har ju utvecklats till forumets bittraste pessimist, tråkigt att läsa.
Vad ser du egentligen i Oskarshamn, Timrå, Malmö eller för den delen LHV som gör att det är så självklart att vi ska åka ut?

Reflektioner från matchen:
Andrén var väldigt bra och stabil matchen igenom. Om det berodde på honom själv eller om Brynäs var dåliga och Västerås mindre bra låter jag vara osagt. Men han såg helt annorlunda ut ikväll än under fjolåret.

Bertilsson spelade som vanligt bra och med pondus. Satte in minst 4 stenhårda smällar. Bra hårda pass.
Hedberg tycker jag ser betydligt mognare och lugnare ut. Spelar med en helt annan pondus och ser ut att trivas med ishockeyn just nu. Frågan är om inte han ska få testas som point istället för Björk i andra PP femman.

Björk spelade helt okej. Men jag förväntar mig mycket mera. Klev fram några gånger i offensiven. Men behöver utnyttja sitt slagskott MERA!
Genoway spelade även han bra. Har en helt magisk skridskoskicklighet. Bra pass och bra även i defensiven.

Mylläri gjorde nog sin bästa match hos oss. Gillar det jag ser hos Anton. Påminner en del om en bättre version av Andersén, fast med bättre passningar.
Bergman spelar tufft och resolut. Har bra avvägningar i mycket. Bra första pass och ett bra avslut i skottet. Kan bli intressant att följa!

Nyberg gjorde som vanligt en helt katastrofal insats i defensiven. Fattar inte varför han gång på gång sätter både sig själv och sina medspelare i dåliga situationner.
Dock slog han ett väldigt fint pass in till Bergman som blev matchavgörande. Men jag förväntar mig att Nyberg blir vår 8e back i år.

Rödin spelade helt okej. Får inte ut så mycket. Men såg bekvämare ut i 3e perioden när Manner satte ihop honom och Scott igen.
Samma som Rödin, sliter och kämpar men det känns som något fattas. Lite självförtroende kanske? Såg dock bättre ut även han när han fick Rödin bredvid sig.
Sallinen gjorde en stabil match. Sliter ju alltid på ett väldigt bra sätt. Banar väg för sina medspelare.

Molin gör återigen en bra match även om han försvann vissa stunder ikväll. Men jag tycker mig se en annan Emil i år. Ser ur att ha bättre driv och fantasi. Vill ha puck och alltid vara kreativ.
Palve gör väl inte en av sina bättre matcher. Spelade lite svårt och kom inte till sin rätt. Slog dessutom en rätt loj straff.
Gunler blir jag mer och mer imponerad utav. Ser stark och företagsam ut. Vill hela tiden framåt och skapar mycket.

Birgersson var nog isens bästa forward enligt mig. Otroligt kul att se hur han utvecklats. Känns som han tror mycket mera på sig själv. Höll i pucken ett antal gånger. Spelade smart och hittade ofta bra lösningar. Dessutom ett granit i kroppen.
Pettersson nja Adam riskerar nog att ligga väldigt skört till när Olesen och Ljungkrantz kommer tillbaka. Förstår inte alls varför Adam är med i denna trupp. Bidrar inte med nånting.
Kvist spelade precis som Birger grymt inspirerande. Hungrig, bra forcheck och avig. Dessutom sliter han och får ofta pucken med sig.

Danielsson gör återigen en bra match. Sliter som jag inte såg nått av ifjol. Fick göra ett välförtjänt mål dessutom.
Ölund var nog tillsammans med Briger matchens spelare. Jävlar vad Linus slet och kämpade längs sargen. Duktig i BP men bar även sin kedja på ett grymt bra sätt.
Mannberg gjorde även han en bra match. Ser ut att trivas med Nicke och Ölund. Kan bli svårt för Eklind och Adam att få plats bland dom 12.

Charliejfz: Om nu Brynäs någonsin skulle kvalificera sig för den där Kalle Anka-turneringen hoppas jag vi av moraliska skäl vägrar delta.

Paille ❤

Charliejfz: Nej, vi vill aldrig mer spela i den pajasturneringen efter att Daniel Pailles karriär släcktes efter överfall. Inget straff blev det ens.

Huge: "Positivt igår var att Nicky såg riktigt bra ut, han håller fortfarande tillräckligt bra klass för att vara en tillgång i laget."

Håller med angående Nicky igår. Han såg riktigt taggad ut. Jag tror Nicky insett att han inte längre håller för topplinorna och istället kommer få ha en papparoll lägre i hierarkin med exempelvis Kvist eller Ljungkrantz. Nicky är en lagspelare så jag tror han kommer sköta den rollen galant!

Davey85: Tror inte man behöver göra en big deal av en förlorad straffläggning aug 2021...

Huge: Höj dig Huge, upp ur sandlådan nu.

mk: Jag tror det kommer att tid, 3-4 år innan det ”nya” Brynäs verkligen slår igenom. Planen att ta spelare från de egna leden genom en samsyn på verksamheten från J16 och uppåt tror jag stenhårt på. Det är vägen vi måste gå.
Ungdomarna ska VILJA komma till Brynäs för att utvecklas, lite som Rögle idag. Rögle har hållit på ett tag, de har kommit långt men inte hela vägen till guldet.

Det viktigaste i år är att hänga kvar, allt annat är sekundärt. Då har vi alla möjligheter att bygga det kommande, förhoppningsvis framgångsrika Brynäs inför 22/23 som några år senare kan vara där vi vill, i final med möjlighet till guldet. En blandning av egna produkter och spets som rekryteras utifrån, helst med en önskan att spela i Brynäs.

Som sagt, det kommer att ta lite tid men jag gillar det jag ser sedan den nya styrelsen tillträdde.

Peja: Herregud, tror Ni att Alcén är helt obildbar eller?
Hur har han kunnat lära sig att bli en elitspelare?

Jag tror inte heller att Alcén är mogen att axla SC till 100%
Men tror du att han inte kommer få hjälp av KD i ekonomiska frågor om det behövs?

Jag kommer inte att ge upp på JA och EG innan styrelsen gör det iaf. Och Kangas lät nästan förvånad över hur bra dessa två hade kommit in i arbetet.

Den som tror att JA kommer att vaska bort den hör chansen till en karriär, ja..

Bifbiffen: De skötte tydligen bastun

Rumpelstiltskin: Brynäs var aldrig akutellt pga rivaliteten mellan lagen i Gävle.
Det var helt uteslutet att man gick från ex Strömsbro till Godis eller vice versa och därmed lika uteslutet att man skulle gå till Brynäs.
AIK från Stockholm hade på allvar börjat satsa på hockeyn i början av 60-talet och Honken värvades dit tillsammans med bl.a Ber-Ola Nordlander och Eje Lindström från Wifsta/Östrand (nuvarande Timrå).
Rivaliteten i Gävle satt i sedan 40-talet och när AIK hörde av sig hade Brynäs just slagit igenom, men det räckte nog inte för att Honken skulle skriva på.
Under 40- och 50-talet var faktiskt IK Huge större än Brynäs i Gävle, bara en sån sak.. :-))

Mattson: Kortfattat höll inte Andrén SHL-klass förra säsongen. Samtidigt kan man kanske förstå att han inte bryter ett kontrakt i coronatider, hans marknadsvärde kan inte vara högt heller. Om ingenting oväntat inträffar kommer han att spela i Allsvenskan senast 22/23. Otrolig floppvärvning av Sundlöv, tyvärr. Han verkar vara en sympatisk kille.

{8399}: Okej, så han stod lite i avslagna matcher under slutet av serien. Om jag läser statistiken rätt så vann Brynäs 2 matcher på hela säsongen när han stod. Och i kvalet stod ju Ersson. Lite osäker på vilka som ville se honom i kvalet, men ja, det fanns en del Ersson-hatare som inte begrep hur bra han var.

Det hade varit bäst för alla om Andrén hade brutit kontraktet efter fiaskosäsongen 20/21. Han var väl till och med inne på att han övervägde att lägga av eftersom det gick så tungt i Brynäs.

Brynäsgubbe: Hade du väntat dig en storvinst efter det som har hänt i Brynäs under föregående säsong.
Med lite stabilare målvaktspel hade vi tagit detta lätt. Vi är på rätt väg och fokus på försvarsspel kommer att göra under. Vi bygger bakifrån eller ska man säga nerifrån.

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
magr: 400 matcher för klubben ändå. Kapten tidigare osv.

Sv: Tror vi på flera nyförvärv?
Pettisbif: Bertilsson är definitivt mer än godkänd med klubban, men vi måste inte låtsas som han är något offensivt geni. Han har fått spela powerplay många gånger i Brynäströjan och det blir aldrig bra, kanske för att hans styrka ligger främst i annat.

#33: Dags att fira detta med en smågåstårta och ett par Bärs nu, grattis Brynäs detta är ju glädjens dag ....att få hem Veini till klubben, nu jäklar får de andra SHL lagen se upp....

spolaisen: Det kommer inte att hända, vi får köra på dem vi har. Krutet bör läggas på en målis.
Vi var relativt nära både ingenmansland och slutspel förra säsongen där vi drabbades hårt av covid.
Jag tror vi har alla möjligheter att ta 10-20 poäng mer denna säsong med i stort sätt samma trupp.

Rekrytering av GM ska ske, skulle säga att den rekryteringen blir otroligt avgörande för vår framtid.

Jockster : Brynäs har 16 forwards på kontrakt och det är flest antal jämfört med alla andra lag i SHL. Finns inget utrymme på grund av detta att landa något nyförvärv på forwardssidan.

Fet prio nr 1 måste vara att lyckas värva en riktig klass målvakt.

Genoway är väl ett såpass etablerat och meriterat namn vi kan få tag på. Ser ut att få ha varit skadefri och fortsatt bra produktion.

Jag är glad ifall han skriver på.

Jockster : Återanvänder du dina inlägg?
Är det svårt att hitta på nya spydigheter om Brynäs i varje inlägg?
Ja gud förbjude om det kommer nått bra från Brynäs..

Kanske kommer ett gammalt nick oxå?

#33: Som utomstående har man ju bevittnat ett tragiskt skådespel där Brynäs förefaller krackelera fullständigt. Men nu är jag inte lika säker längre, kanske ni till sist gjort vad som måste till. Skakat om i grundvalarna, tagit obekväma beslut och rensat ur skit. I grevens tid. Kan spelare och ledare sluta upp kring det här så kanske det som varit snarare stärker nuvarande trupp och inte splittrar ännu mer. Åtminstone om den nya ledningen (Kangas) är vad de framstår som, prestigelös men med hårda nypor

#33: Klart ni klarar kontraktet, svårt att se er efter timrå och Oskarshamn

Glad midsommar på er

Charliejfz: Glad midsommar från Stora Hult!

Peja:

Vad jag kan komma ihåg så var det väl inga berömmande ord precis om hur Peter A och Viktor S fick reda på att de sparkades? Sen handlar min kritik mycket i att om man som anställd i Brynäs ska behöva bli offentligt förklarad som inkompetent av en internetpöbel (innan man ens jobbat en enda dag).

Kommer t.ex. samma språkbruk vara tillåtet här på forumet mot spelare och ledare vid matcher, som t.ex. vi d förra säsongen? Det var vid någon match förra säsongen som vissa personer gick klart över gränsen vad som är acceptabelt.

Skulle personer här på forumet vara bekväma om journalister skulle börja granska supportrars språkbruk på internet? Och då sträcka på sig, och säga: ja så här utrycker vi brynäsare oss. En sån granskning skulle mycket väl kunna ske i framtiden (angående t.ex. vad M Berg i fotbollslandslaget vick utstå, bara för att han missade en målchans mot Spanien).

Vem vet.
Såna granskningar kanske redan är påbörjade av journalister?

Skulle då alla skribenter här anse att brynäsare framstår i god dager, om det som skrivs här ibland skulle offentliggöras?

Enaranger:

"Ingen som inkompetensförklarar Alcén".

Nej inlägg som att han typ passar bäst längst ut på avbytarbänken med en dumstrut på huvudet. Eller att han ska sättas vid ett skrivbord i källaren för att (underförstått) mobbas bort från föreningen, om han skulle ha fräckheten att vilja jobba för Brynäs.

Med mera med mera.

Lite offentlig vuxenmobbing här på forumet.
Där det muntert märks ett "hö hö" när någon kommit på någon fyndig elakhet.

Ja, ja.
Supportrar är också representanter för hur en förening uppfattas.

Alcéns "brott" är alltså att han accepterat en roll inom Brynäs.
Så därför får han "skylla sig själv".

Om drevet mot Alcén eskalerar.
Då kommer säkert de som vill jobba för Brynäs köa i långa rader.

mk: ”För nu KAN väl inget gå fel i Brynäs.
Man har fått en bra tränare.
Man har fått den ordförande du och många andra önskade.
Framförallt så har Alcén lagt av.”

Du glömde den lilla detaljen att truppen fortfarande är skräp. Så, jo det kan visst gå fel.
Sen ser jag mycket hellre Alcen längst ut på bänken än på kontoret med sportchefsmössan på huvudet.

Man kan tycka vad man vill ang. Johan Alcen, att han inte har erfarenheten för detta är ju tydligt.. Men klaga är vi jävligt bra på den här sidan att göra, jag ger han mitt stöd iallafall, han förtjänar att få den chansen.

Sv: Uppriktigt orolig
Svensson_62: Nuvarande ledning är verkligen återfallsförbrytare vad gäller att överskatta spelartruppen. Så här skriver man i verksamhetsberättelsen:

". Vi går in i nästa säsong med stora förväntningar för
båda våra representationslag. Känslan
är god då vi idag har en VM-silvermedaljör som ny huvudtränare för
vårt herrlag och en SM-silvermedaljör
som huvudtränare för vårt SDHL-lag.
Det känns som en bra start."

...

"Den röriga säsongen var över. Mindre
än ett år efter att den stora ombyggnationen inleddes hade vi spelat kvalspel
för att hålla oss kvar i SHL och var
återigen på jakt efter en ny tränare och
denna gång dessutom även på jakt efter
en sportchef. En nystart väntar. Igen."

Nystart i Brynäs betyder nya personer utanför isen. Personligen tycker jag inte att man kan behålla samma lag år efter år och alltid prata om en "nystart". Varför styrelsen går in i nästa säsong med stora förväntningar på herrlaget är obegripligt, men helt i linje med deras tidigare överskattande av spelarna.

Ser att det kritiseras mycket kring Brynäs jämställdhetsworkshops och profiler på föreslagna styrelsemedlemmar. Utifrån den tydliga strategi som Brynäs valt med den rena dräkten kopplat till En bra start och en värdegrund man säger sig stå för (och som uppenbart varit en väldigt viktig del för att fixa flera sponsorer), tycker jag det faktiskt är under all kritik att det arbete som görs nu kring värdegrund inom föreningen inte gjorts tidigare. Att det man pratat sig varm om utåt i En bra start och kring jämställdhet gällande damlaget är inget som man själva arbetat med internt blir inte hållbart i längden. Att herrlaget och damlaget haft så lite att göra med varandra tidigare förundrar mig och där får jag bilden att andra idrotter kommit betydligt längre med mer jämlika relationer mellan dam och herrlag. Även om Gunnars 1+1-snack blir lite mycket så tror jag ändå på vikten av att ha en förening där alla drar åt samma håll, och som står för det man vill förmedla utåt.

Angående profil på styrelsemedlemmar så håller jag med om att det är viktigt att det finns personer som förstår det sportsliga i föreningen och vikten av att bygga en tydlighet och långsiktighet kring det. Men utifrån den väg Brynäs valt med sina partnerskap och den rena dräkten behövs det personer på styrelsenivå som verkligen förstår värdegrundsarbete i grunden också, och hur man bygger en tydlighet och långsiktighet över tid med det. Sen vet inte jag om Sara Skoog Waller är personen att göra det, men utifrån de förslag som presenterats tycker jag hon känns som den helt klart mest intressanta att få in kopplat till värdegrundsarbetet.

{7536}: Vi har fullt upp med att försöka matcha Färjestads trupp.
” Jacob de la Rose blir den femte supervärvningen i detta FBK, då Mikael Wikstrand, Marcus Nilsson, Linus Johansson och Joakim Nygård alltså tidigare skrivit på”

Hittills har vi skrapat ihop Olesen och Eklind från Allsvenskan. Går sådär...
Hoppas vi har tur och slipper möta Fbk i grundserien.

Tycker det vore ganska galet att sätta Grahm på en sån position. Hon har gjort ett jättebra jobb med damlaget, men detta är andra grejer.

Det antagligen obefintliga kontaktnätet som Peja är inne på t ex.

Nä, kanske nån gång i frantiden, verkligen inte nu.

lapad: Som sportchef är det viktigt att ha ett utbrett kontaktnät. Det verkar osannolikt att Erika skulle ha det inom herrhockeyn, oavsett hur duktig hon är. Precis som Boumedienne inte lär ha det inom damhockeyn.

Bifbiffen: För att han har en mjuk framtoning? Min erfarenhet är att det går att komma väldigt långt med intelligens, förhandlingsteknik och lite smartness. Inte alltid som hårda nypor är rätt framgångsrecept.

Längtar efter match med publik nu. Tänk SHL-premiär med mycket folk på läktaren i september. Jumbotronen zoomar in på BomBom och Nisse i publiken - lååååång stående applåd...!! Cant wait!!!!!

(oavsett hur det går med Manner - fast jag tror stenhårt på honom)

Fick en bra känsla i kroppen när jag såg namnet och läste om vår nya huvudtränare.

{8399}: Känns spontant som ett steg i rätt riktning jämfört med Peter Andersson eller MS, iallafall på pappret

Förbundet får kalla in Boumedienne och Ekman, dem har ju färsk erfarenhet av att rädda lag i kris.