1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 775306 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: HV71 - BRYNÄS åttonde i andra tjugotjugoett
Enaranger: Sen är det ju högst tveksamt om Boqvist skulle hinna lära sig Processen på så kort tid. Den kan ta flera säsonger att bemästra.

KalleTeodor:

Det är trevligt att se att det fortfarande går att skriva sakliga inlägg,
där brister påpekas utan att det måste innehålla raljanta och hånfulla
inslag.

Även om det finns en hel del i övrigt att önska av spelet så får vi ändå konstatera att vi är på rätt väg. Det absolut viktigaste att ändra från förlustsviten var att sluta släppa in mängder med mål. Vi kan förstås inte vinna matcher om vi snittar 5 insläppta. Därför är det glädjande att konstatera att vi på två livsviktiga bortamatcher endast släppt in ett mål under ordinarie tid! Det är ju faktiskt något att fira och vi får hoppas att det beror på att vi nu hittat ett sätt att spela som fungerar och håller i längden. Jag tar i alla fall gärna 0,5 mål insläppta per match framåt...

Men ska vi undvika kval och t o m ta sista play-in platsen så vill jag peka på tre saker som vi måste få ordning på:
- Så fort vi tar ledningen i en match så blir vi ängsliga, lägger oss på försvar och ger initiativet till motståndarna. Det håller inte och detta måste vi ändra för att vi ska kunna vinna matcher utan att Ersson har dagen. Peter!!!
- PP måste förstås bli bättre. Vi har ingen rörelse utan Scott och Rödin och det blir för därmed lätt att blockera genomspel. Mitt förslag är att sätta in Bertilsson på Point och flytta Danielsson till "Ovi-position". Skälen till det är att Bertilsson är i princip den enda i laget som är lite kylig med pucken, han är dessutom en bra och säker passningsspelare och ska i första hand inte skjuta utan låta spelet flyta. Vi undviker också en massa spelvändningar mot oss och han kan dessutom sköta uppspelen bättre när vi får starta om i egen zon. Danielsson är bra på direktskott vilket passar på kanten men ger numera nästan aldrig utdelning från point. Han är inte en spelare som har kyla utan snarare energi och passar därför i positionen också för att vinna tillbaka pucken efter sargen och sätta tryck mot mål. Harper tar Rödins position och Molin och Berglund spelar som vanligt.
Ge dem två tillfällen om det inte blir mål byt ut Danielsson mot Gunler.
- Berglund, Danielsson, Ölund måste börja göra mål igen! Ni får ta ett snack med varandra och köra ett "bryt ihop och kom igen" för det här duger inte.

Då blir det play-in och lagom till det får vi tillbaka Rödin, Scott och Billins... :)

En pinne idag är fantastiskt bra men spelet inger inget hopp om framtiden. Jag har inte sett nåt annat bottenlag bli så utspelade som Brynäs blir regelbundet. Om det här är det bästa Peter Andersson kan kräma ur det här laget finns det all anledning att vara skitskraj.

Sv: A proposito de nada
Supportern: Jag håller inte med. Det ser ju ut som det ska bli en pucköverlämning och när den inte sker hinner inte Joel korrigera utan fullföljer sin tackling. Två min utv för interference tycker jag är en korrekt bedömning.

Sen tycker jag Hellkvist borde veta bättre än att stå där och snacka "öga för öga, tand för tand". Hoppas någon tar honom i örat. Ska han stå i båset och peka ut för sina spelare vilken motspelare som ska skadas?

#33: känns som något förändrats till idag när man såg Peter Andersson aktiv i bänken pratar med kvist hur man ska göra, det vill man se mer av

Jag är övertygad om att våran bästa chans att spela i SHL även om 2-3 år är att försöka hänga kvar till varje pris!
Vet inte om jag har nerver att klara ett antal år i lägre serier...
Statens ersättning för pensionerade sportfanatiker är inte speciellt hög men jag swischade en summa idag igen...
Forsa Brynäs!

Mattson: Håller med dig helt. Stötta laget i sitt hjärta 🖤💛♥️

Brynäs kommer att fixa detta. Det är mycket matcher kvar.
Bertilsson är tillbaka, och Billins kanske är det också i slutet av denna månad med lite flyt.
Scott kanske kan vara tillbaka om 2-3 veckor (spekulerar)

Samsung: Jag är rätt less på det här snacket om att Brynäs prioriterat fel och lagt resurserna på fel saker. Har vi en av de högsta spelarbudgeterna i SHL och kan lägga enorma resurser på rekryteringen av Peter Andersson så är det väl knappast där det brister. Att det begåtts en massa fel i ledningen av herrlaget över tid har knappast att göra med brist på resurser eller att annan verksamhet tagit fokus. Oavsett allt det andra hade vi ändå stått kvar med samma problem, men troligen med en lägre spelarbudget då det andra snarare genererat mer pengar in till herrlaget.

spolaisen: men dra ut huvudet ur det svarta hålet! Det var ingen slashing på Rödins hand. Det var mer en tripping klubba mot skridskon som fällde honom. Skada pga av fallet

{8399}: När Bengtzen, Sjödin och Larsson sparkades av Dackell inleddes resan utför på allvar!

ohyesmans: Tror de flesta köper att det tar tid. Men att vara jumbo med shls fjärde dyraste trupp är svårare att acceptera.

Blå grottan: Till döden, till döden.
Jag är Brynäsare i exil, uppväxt på stadsdelen. Du kan ta mig från Brynäs, men aldrig Brynäs från mig.

Huge: "Ja, tänka sig. 20 år av inlägg från sofftyckare och ingen av dom har hittills redovisat vilka kunskaper och erfarenheter dom själva har från lagbyggande, så vi kan bilda oss en uppfattning om huruvida deras åsikter låter trovärdiga eller inte...."

Ett säkert vårtecken är att Rödin är skadad och att Huge börjar sina inlägg om kunnigt yrkesfolk och oinsatt läktarcoacher.

Båda tecknen är lika tröttsamma.

Behöver man ha kunskap och erfarenhet av att själva ha byggt ett lag för att kritisera Sundlövs arbete. Nej, det behöver an såklart inte. En titt i tabellen räcker bra.

Brukar inte du själv kritisera domare och journalister? Utan att ha kunskap i eller erfarenhet inom deras områden. Det kanske bara är applicerbart på sportchefer, tränare och spelare i Brynäs?

Man trodde även att historien lärt dig något men där har man fel. De senaste åren har flera personer fått focken från Brynäs och lagbygget har inte räckt till, något som en hel del skribenter härinne förutsett. Dessa skribenter har då liksom nu inte egna erfarenheter av lagbygge eller tränat lag på shl-nivå. Men ändå har man kunnat förutspå detta. Märkligt.

Det lustiga är ju att Sundlöv mycket väl kan få sparken till nästa säsong, dvs precis det som sofftyckarna skriver redan nu. Som så många ggr förr. Men det rinner väl som vanligt av hs egna gås med huvudet i sanden Huge.

Men visst! Sundlöv har erfarenhet och kunskap av att vara sportchef för en shl-klubb, något som ingen härinne har. Men vad har han för kunskap och erfarenhet egentligen.

Fakta säger förbi kvartsfinal en gång på alla dessa och guld (och ett guld som de flesta tillskriver en bra juniorkull och INTE sportchef - hävdar man annat kan man väl säg "att även en blind höna...").

Sundlöv har alltså tagit Brynäs förbi kvartsfinal en gång och de senaste åren missat slutspel trots en av shl:s högsta spelarbudgeter.

Sundlöv har alltså kunskapen och erfarenheten hur man bygger ihop DÅLIGA lagbyggen.

Så varken vi skribenter härinne eller Sundlöv saknar kunskapen hur man sätter ihop ett BRA lagbygge.

Troligtvis kommer varken vi sofftyckare eller Sundlöv att lyckas med det. Skillnaden är att vi aldrig ens försökt.

Vill Brynäs verkligen spela den typen av ishockey som Peter A praktiserat i Malmö.
Tycker att valet av huvudtränare är obegripligt för mig som utomstående.

{7044}: En ny målis?? Brynäs släpper till 56 skott på "målisen" och 20 utanför. Kanske ska börja med att försöka spela jämt i matcherna. Duger inte med en ny målis.

Ticko : ”Lösa ut”

- Låter som en briljant idé i Coronatider. Att förutom lönekostnader betala övergångssumma oxå...🤷‍♂️

Zappaholic: Ja, Palve hade ju ett friläge men missar tyvärr. Rögle såg tröttare ut i OT, det gynnade nog dom att det blev spel 4 mot 4 eftersom dom fick in en extraspelare iom att det inte blev nån avblåsning på väldigt länge.
Plocka bort dom 3 bästa spelarna i vilket annat lag som helst och sätt laget i vårt läge, både mentalt och tabellmässigt så får vi se hur DET laget hade uppträtt.
Härinne är det faktiskt skrattretande att se hur så många på fullt allvar tycker det är bedrövligt att vi inte bara spelar ut serieledarna. Visst, vi kunde gjort det bättre första 40 men visar ändå jävligt bra psyke genom att ändå ta poäng.

Zappaholic: Nä HS-vänner! En vunnen poäng ikväll ändå...som kunde varit två men Hey! De hade 4-2, vi var i underläge hela matchen och efter två perioder var vi knappt med i matchen spelmässigt...

Resultatmässigt nöjd med en poäng... Insatsen rent spelmässigt...? Nja... Vi möter ett bra lag som jag ändå tycker ha mer att ge. Men vi ska kunna bjuda upp till mer aggressivitet än så här. Det var väl tamt i två perioder...

Plus till Ölund, P Berglund, Sallinen, Andersén och Pilö det lilla han spelade...

Minus till en hel bunt.

Björk vill jag ge både minus och plus... Han gjorde mycket bra framåt men ställer till mycket bakåt...

Konstaterar vi är tryggare med Ersson än stackars Andrén. Lider nå jävulskt med den sistnämnde.... Vi är sårbara på målvaktsposten nu..

Sv: Brynäs -Rögle 2021-02-28
bradberry: PA dödar Andren där. Nu är det bara att kalla in juniorkeepern

Auchinleck: outsourcea sportchefstjänsten till HS så tar vi majoritets beslut i affekt efter förlust.

Vilka ska vi håna efter det?

Kalle Kamel: klart att Ersson är bättre!! Men han är ung ..o har dalar..Han behöver vila..Att i en match Växjö som vi inte ska ta poäng mot..inte låta Ersson vila är tamejfan tjänstefel ..

Sv: Växjö-Brynäs 21-01-23
{8399}: Är ju samma visa när hv spelar. Smålandsdommare . Oftast Morgan (hatar Brynäs) Johansson .

Lindström: En ny felaktig utvisning! Det där händer utanför målgården och Danielsson backar sakta in i Fasth. Vilka jävla miffon till domare i den här matchen... Jag hävdar med bestämdhet att vi haft domarna emot oss denna match...

Jag är positivt överraskad över hur vi tar oss an Växjö. Ett av ligans tre absolut bästa lag just nu på bortaplan...👍

Sv: Brynäs - OIK tjugoförsta i första tjugotjugoett
bradberry:
Vi kör över Köpjö, med 1-5...
BIF är idag ett lag, som spelar för varandra och inga andra..
Laget har kommit samman efter all kritik de fått ta emot..
C-more töntarna kan sticka och gömma sig..

Jag tycker att Desch har gjort stora framsteg denna säsong.
Kanske inte överdrivet mycket mål(än) men desto mer assist. Han har förövrigt gjort mest poäng av alla i Brynäs spel 5v5. Verkar ju ha hittat formen nu på slutet.
8 poäng på senaste 5 matcher

Om hans poängskörd fortsätter i samma stil, så bör han kunna hamna på ca 35 poäng +- några poäng kanske.

Jag var också skeptisk mot Desch förra säsongen.
Men tycker faktiskt att han har bevisat tillräckligt för att bli erbjuden ett nytt kontrakt.
Bra ålder har inte "peakat" och som således förhoppningsvis kan fortsätta ta steg i sin utveckling.

När jag tänker efter så vill jag inte se Desch i någon annan klubb än i Brynäs när det handlar om spel i SHL.

För min del så vill jag att han blir kvar i Brynäs. Basta! ✌️

Lemp: Är också väldigt kluven. Skapar mycket och är avig, ser hästlängder bättre ut än ifjol. Men bränner också mycket klara lägen och känns totalt sett inte som en toppspelare i ligan(som tanken ändå var när han värvades, eller?), trots poängskörden. Är han relativt billig vill jag gärna se honom kvar.

Om inte annat för hans leende. Blir glad varje gång Jaedon är glad.

Skrubben: Visst är han ansvarig för många av förra årets värvningar men värvningsmodellen de använder nu tror jag inte fanns med i bilden då?

Hans roll som sportchef har nog betydligt större möjligheter att göra rätt val nu när han får underlag och kan analysera potentiella nyförvärv innan beslut fattas.

Sundlövs erfarenhet som sportchef kombinerat med A-lagets ledare är intressant och jag tycker därför de ska få fortsatt förtroende för att inte tappa fart.

Såg precis att lotterinämnden utreder en HV spelare. Det syns en lite spark så anmälan är väl korrekt. Men däremot anmäldes inte Skellefteå-spelaren för armbåge i huvudet. Det måste vara något fel i huvudet på dessa människor. Våld mot huvudet anmäls ej men minsta lilla annan företeelse anmäls!

Chanzone:

Har du glömt att Brynäs är ett lag med en förfärlig säsong i huvudet?
Leder man med två mål i en jätteviktig match blir det inte sällan ängsligt och krampaktigt för man är så rädd för att göra misstag.

Vi är inget topplag, så jag förstår inte hur man kan förvänta sig att vi ska spela som ett sånt?

{7981}: Våra spelartapp blir tydliga i PP. Klasser sämre än brukligt...

bradberry: Först Birgersson nu Kvist. Får saker som är så härligt som när egna talangerna tar för sig!

Ett av säsongens viktigaste mål? Ingen överdrift.

När stjärnorna är borta kliver Birgersson och Kvist fram. Underbart att se! En Palve-pyts vore önskvärt nu!

Zappaholic: Billings. vilken hänförare där bak!

{8399}: Han fick sina chanser, det gäller att ta till vara på dem.

Hur blockar man en användare här? Har nån som heter brynäs21 som sitter och bombar mig på inkorgen och är allmänt otrevlig och sjukt dryg.

Sv: Brynäs - Örebro nittonde i första tjugotjugoett
Morningstar: Jag tror att kontinuitet är viktigt i den situationen klubben är i nu.
Jag tror också att klubbens nya arbetssätt vid värvningar, med bl a avancerad statistik, är en framgångsfaktor som börjat få fäste i klubben. Jag vet inte när startskottet för det arbetssättet gick men ser man på de senaste värvningarna verkar de ha hittat en fungerande kemi mellan ledarna i laget och sportchef vilket jag tror är en viktig parameter.
Så fortsätt på den inslagna vägen och låt Sundlöv få fortsatt förtroende några år till.

Det är så här vi måste spela för att försöka vinna matcher framöver också.
Noggrannhet och disciplin bakåt, utan att vara allt för passiva i egen zon.
Tycker det har blivit mindre passivt än mot LHC borta, då vi trots allt vann.

Sen en kontrollerad offensiv, med tålamod.
Hellre spela för att över tid försöka vinna med typ 2-1 eller 3-2.
Idag hade vi faktiskt kunna göra ett par mål till.

Sen att Ersson är stabil bakåt.
Och tar det han ska ta, plus ett par räddningar till.
Räddningen i vårt numerärt överläge var viktig.

Sen är jag rätt säker på att vi inte tagit någon poäng
i de två matcher som Röding missat före den här.
Så ett nödvändigt och välkommet trendbrott.

JonteD: Grattis själv, hoppas faktiskt båda lagen lirar SHL nästa säsong, skulle vara kul att se Dahlen lira i SHL med

Såååå jävla skönt. Extra skönt att vi inte behöva vinna på igelkotten.

Sallinen, Ölund, Desch, Ersson riktigt bra idag. Palve såg bra ut också. Stark laginsats.

FYFAN VAD GÖÖÖÖÖÖTT, BARA ATT LYFTA PÅ HATTEN! Så jävla stolt ikväll!

bradberry: Imponerande insats!!

Flytta upp Birger i kedjorna, han ska ha mer speltid!

Descheneau kan va jävligt slarvig med pucken, men ikväll har han hittat lösningar och haft ett jäkla bett i åkningen.

{8399}:
Nu har jag fått svar på mina följdfrågor till Disciplinnämnden.

"Ärendet tas upp imorgon.

Normalt så läggs alla beslut från SHL, HockeyAllsvenskan och SDHL ut på pressmeddelande men om ärendet lämnas utan bifall då anmälan är gjord av privatperson så läggs den inte ut.

Beslut är dock offentliga så vill man ha ut ett beslut kan man begära det. Du får i så fall höra av dig igen imorgon em.

Återstår att se vad disciplinnämndens beslut blir imorgon."

Jag kommer att mejla dem om att få ut beslutet i morgon eftermiddag om det inte hamnat under pressmeddelande. Jag återkopplar i så fall hit om ingen annan hunnit före.

Sv: Brynäs-Skellefteå sextonde januari
Berge: Guldpartner här 👍

De som klagar säg en bättre spelare som är redo att spela imorgon

Berra KSD: Det är för fan Skellefteås officiella twitterkonto som hånat oss efter skadan på Scott, detta är fan inte acceptabelt någonstans.
Vilka jävla idioter.
Jag ber till hockeygudarna att diciplinnämnden på något mirakulöst sätt tar upp fallet men det verkar tyvärr vara kört.
Det här är så otroligt osmakligt så jag vet nästan inte vad jag ska ta mig till

spolaisen: Lägg ner konspirationsteorierna! Bara tröttsamt att läsa! Cmore har inte givit mandat till spelare i andra lag att ”gå hårt åt BIF-spelare”.