1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 776386 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Game Day Rögle-Brynäs
Lindström: Kan va den sämsta domarinsats jag sett, fy fan.

Sv: Game Day Rögle-Brynäs
Domarna har ju tappat matchen fullständigt - åt båda håll. Herregud.

Sv: A proposito de nada
Zappaholic: Bedrövligt beslut av ledarna. Tycker enbart synd om Håkansson.

Vafan sysslar Palve & Dima med?
Jävla lallare som glider omkring och går på halvfart

Bulten: Men kan vi släppa målvaktstjafset nu, ingenting blir bättre av att det ältas här! Bara en jävligt tråkig stämning…

Släpp handväskan och gå vidare…

JohnnyBotox: Går rykten här inne om att det ska vara en finsk spelare, vad det kommer från har jag ingen aning.

Manninen har både i Kärpät och finska landslaget haft med Mikko Manner att göra.

Gick rykten om att redan i somras skulle vara på väg till Sverige, nu fick han väl en sista chans att få spela i NHL, vilket nu har skitit sig.

Han är 30 år och har nog redan gett upp NHL, att han ska stanna kvar i AHL känns osannolikt...

Slår man ihop detta:
- Enligt rykten ska en spelare vara på väg in, finsk spelare.
- Känner Mikko Manner sen tidigare.
- Vi har flertalet finska spelare som spelat med Manninen i landslaget.
* Manninen var på väg till Sverige i somras enligt rykten, tog en sista chans för NHL som 29/30 åring.
* Nu misslyckades han och har inte spelat på 22 dagar i AHL, packar ihop inför en flytt?

Vi väntar väl fortfarande på vår spets? ;)

Jonasson: Den var tuff… Jag tycker att det borde ha varit en förmildrande omständighet att Luleå spelaren försöker undvika tacklingen istället för att ta tacklingen. Han hinner undan med överkroppen men inte benet.

Tycker inte den är direkt värre än Lauridsens bentackling på Larsson som orsakade Larssons skadefrånfälle.. Lotterinämnden..

lapad: Ja, ibland kan man helt enkelt lita på sina egna sinnen för att bedöma situationen. Om man håller en bajskorv i handen så kan man vara rätt säker på att det är en bajskorv utan att veta förutsättningarna.
Om jag tittar på flera matcher och de flesta är bajskorvar samtidigt som tabellen är en enda stor bajskorv så kan man vara rätt säker på att läget i föreningen är en stor fet bajskorv.
Det hela är faktiskt ganska basic.

Jugge: ” Men att tro att Håkansson ska vara någon räddare för Brynäs resten av den här säsongen, då har man inte riktig koll på hockey..”

Du som har koll på hockey. Berätta mer om varför du redan nu kan avgöra om han kommer hålla eller inte?
Han är 20 år och utvecklas varje dag. Kan vara precis rätt tidpunkt för honom att kliva på just Brynäs som har kaos på målvaktspositionen

Det förutsätter dock att han är okej med att målvaktstränaren har 50-procentig padeltjänst.

Blå grottan: Yiiioho 🍺 Fyfan vilken match glad att jag var på plats. En sån här seger kan vända en hel säsong.Otroligt kul att se karaktären att resa sig från 0-3.

Fan va skönt! Bra kämpat! Lite oftare bara så…
Som i lumpen; längre steg oftare…
Måste ju bygga självförtroende det här …vi kan!!!

mattias - 74: VAD I HELVETE HÄNDER. FAN MER UNDERHÅLLANDE ÄN FOTBOLLS VM FINALEN

Farsang: En poäng till slutspel nu, svänger fort i denna serie

Roy ser helt okej ut för att spela sin andra match på jävligt länge.

xxx BIF xxx: Alla står ju helt stilla. Så passivt. Samma skitlåga lägstanivå som Manners alla-ska-må-bra-filosofi skulle städa bort.

J-S: Palves frilägesframspelning till motståndaren senast påminde om sånt man ser i läggmatcher. Förstår att det säkert inte var meningen, men han har verkligen tappat all form av klass där ute på isen.

{8399}: Kedjorna ser intressanta ut ikväll. Scott, Larsson och Rödin kanske kan få fart på Rödin.
Palve, Timashov och Roy är värt ett försök men kan bli en katastrof defensivt.
Ölund, Olesen och Eklind hade en bra kemi förut och är tunga att möta.
Blomqvist, Björninen och Ljungkrantz, på pappret en bra fjärdekedja.
Hoppas det ger önskad effekt och 3 livsviktiga poäng.

Jugge: Men för att inte Huge ska börja grina och behöva ta till napp, snuttefilt och välling kommer här Alcéns svar i väldigt generella och nerkortade ordalag.

- Han började med att hålla med att det inte var en bra dag på jobbet senast.
- Mycket arbete sker ”bakom stängda dörrar” som inte kommer fram i media. Brynäs ligger tyvärr inte högst i näringskedjan.
- Det finns inga enkla, snabba lösningar på stora problem.
- Brynäs behöver bli bättre på att utveckla människor snarare än att avveckla människor.

Huge: Om det är något som börjar bli tragikomiskt så är det dina inlägg.. Jag tror inte BIF kungen nämnt någonting gällande Bergmans eventuella flytt till nästa säsong.

Återgå till text-tv och golfspel…

Auchinleck: Vi kan varken sparka Alcen eller Manner av olika skäl.
Den förändring vi kan göra (kostnadsfritt) är att sätta kaptensmärket på Larsson istället för Rödin.
Förövrigt på som det sägs en död marknad så kan vi bara be en bön att spelet kommer igång och trepoängarna börjar trilla in.

Silfverkroken: Ja det är så många fel att man börjar misströsta… När resultaten på isen speglar felbesluten så tappar man motivationen. Alltid hungrig på SHL på sensommar/tidig höst. Senaste säsongerna har, som någon skrev här nedan, intresset falnat tidigare och tidigare på säsongen… Detta fenomen har infunnit sig tre senaste säsongerna. Innan det har jag oavsett resultat, haft lågan brinnande hela säsonger sedan sexårsåldern… När man inte tror det kan bli sämre blir det….sämre…

Om vi tänker till lite… Enbart vad gäller sporten nu….

Av Brynäs senaste 7 tränare har 6 av dem misslyckats och fått sparken.(även om Jonsson bärgade ett SM-guld tidigt) Under de senaste 9 åren är det endast en tränare som gjort resultat. Det är Berglund och han var i föreningen under 2 säsonger plus lite till…

Kan man göra en översyn vilka spelare som utgjort Brynäs stomme FÖRE och EFTER Berglund…, men inte utgjorde densamma under Bulans två säsonger eller åtminstone silversäsongen…?

Har vi krafter i spelartruppen som gör jobbet omöjligt för tränare…? Hur jag än tänker kommer jag inte förbi denna teori… (Lite som Skandiamannen…😅)

Väcker endast frågor här. Har inga svar…

Vad tror ni Manner sa i omklädningsrummet? ?Pra kämpat ändå grappar? Man kan inte ogilla Mikko som person men nu tycker jag han tappat det. Sover han ens? Han har sett helt förstörd ut senaste matcherna. Vill inte säga det men jag tror det är dags för Alcen och Manner att lämna klubben. Vi är lika dåliga som kvalsäsongen 20/21.

Efter 28 matchet kval-/kaossäsongen med PA 20/21:
Poäng: 34
Gjorda mål: 79
Insläppta mål: 98

Efter 28 matcher säsong 22/23:
Poäng: 33
Gjorda mål: 71
Insläppta mål: 95

Ska jag vara krass så förväntar jag mig att Alcén får foten redan ikväll! Finns ingen tid att spilla

Vi var bortbjudna idag till frugans faster och jag hade sagt till frugan att jag måste vara hemma till kl 18:00 så här sitter man återigen nedpissad och skäms..........

{9382}: En dålig match får man göra som junis. Han har sett stabil ut i de flesta matcherna han spelat den här säsongen, lugna dig lite nu.

{9684}: Rödin..Palve. dima..Bergman Hedberg.. olesen..pinsamma att va proffs och va så dåliga..

Man kommer bli fullkomligt deprimerad om brynäs åker ur men jag säger det igen, denna förening skulle nog må bra av att åka ur och alla jävla skitkontrakt bryts, samtidigt en knäpp på näsan till idioterna som satte Alcen och Grahm som sportchefer..... inkompetenta jävla skitförening!

Vilket jävla kasst lag.......Mif-Bif i kval och alla på kontoret ut från klubben

Thias30: Illa av Manner att inte har bättre känsla när det gäller Hedberg

Tigerhjärta: Jag tycker att alla lagen ovanför Brynäs i tabellen har bättre trupper. Särskilt bredden är ju förödande dålig i Brynäs, medan målvakterna visat sig vara betydligt bättre på pappret än på isen. Just målvakterna tränas ju inte av Manner på samma sätt som utespelarna så jag tycker det är svårt att klandra honom för deras grodor. Sen går försvarsspelet och målvaktsspelet delvis hand i hand, men det är inte hela förklaringen till alla svaga mv-ingripanden den här säsongen.

Manner är ingen demontränare, det är ju ganska tydligt, men överlag tycker jag ändå att han får ut OK av lagets kapacitet. Tror dock att det finns tränare som hade fått ut ännu mer, men också tränare som hade fått ut mindre.

Jag tror att bristen på bredd är ett stort problem för Manner. Han kan inte bänka spelare på samma sätt som många andra tränare och toppspelarna känner inte att medspelare längre ner i hierarkin flåsar de i nacken, de utgör liksom inte seriös konkurrens utan slåss snarare för glatta livet för att klara av SHL-spel. Tror det är viktigt att ha spelare som verkligen pushar underifrån.

Sen verkar Alcén vara genuint oskicklig på att skeppa spelare, utöver oskickligheten att värva spelare. Palve och åtminstone någon breddback borde redan ha skeppats vid det här laget.

Charliejfz: Hedberg och Bergman så har du en deal 😉 Bara meddela Abbott att han kan komma upp till Gävle och hämta dom.

Skulle dock inte byta Friman mot Sund. Friman har spelat upp sig på slutet och han och Johannesson känns som ett riktigt bra backpar.

xxx BIF xxx: Skulle nog säga att det hade varit en mer relevant jämförelse om du hade fått ett fett erbjudande av dotterbolaget i Ryssland och gladeligen tackat ja. Claesson får göra som han vill. Han valde att fronta armelaget för en ockuperande krigsmakt som just nu genomför folkmord. Han hade valfriheten att söka sig någon annanstans. Fullt rimligt med starka reaktioner.

Jugge:
Hoppas innerligt att dom blir bannlysta i svenska lag tills den dag dom inte spelar mer ishockey.
Jävla idioter!
Pengakåta hockey horor!

God Jul alla Brynäsare och alla andra hockey lovers 🎅🌲

J-S: Det finns också en rolig skröna om Wille om den där gången när han gled fram till Tommy Sandlin (som då tränade MoDo) i Kempehallen i en spelpaus, då denne precis hade fixat kontaktlinser till sin egen sviktande målvakt, efter att han släppt in alldeles för många puckar:

"Hörru Sandelin, har du numret till den där optikern".

...Och MoDo bar sorgband när Wille dött - det är inte ofta konkurrerande lag hyllar motspelare. Då har man gjort intryck.

Herre P: Det är såklart superfint om Börje fått hänga med sin bror i taket, det tycker nog alla. Men släpper vi på kriterierna så blir vi snart som andra SHL-lag som hänger upp lite vad som helst i brist på stjärnor. Kan tänka mig däremot att ha årlig match for Börje för att minnas och hylla

Sv: Vad händer här
Anders Berg: tycker han varit stabil senaste 10-15 matcherna

JohnnyBotox: Det är stor skillnad på J18 och J20. Många av 04:orna som kom till J18-final ifjol kommer nog vara riktigt bra J20-spelare nästa säsong. Givetvis är Lindstein och Nordh de största J20-talangerna just nu, de presterar även i landslaget vilket väger tungt i och med att det är betydligt högre nivå än J20-serien. Men det handlar inte bara om hur bra man är nu utan också vilka uppsidor man har inför framtiden. Nordh är ett väldigt intressant råämne men det är ju tydligt att han har mycket att jobba med.

Om inte Djurgården går upp hoppas jag att Brynäs värvar därifrån. Finns minst en handfull talanger som är superintressanta där.

Svensson_62: Förste svensk i Hall of Fame och den ende där från Brynäs.
Lägg till att han i folks medvetande hela tiden har associerats till just Brynäs och storhetstiden, nåt som under alla år har kommit klubben tillgodo, sas.
Oavsett vilken del av kriterierna man går på så känns han ändå så pass unik och framträdande i det han framförallt uppnådde i NHL att en vepa är på sin plats.
Lite som en form av ”hedersvepa”, typ…

Peja: "Ja, det är väl ganska uppenbart att de har Börje Salming och Bäckström i åtanke?"

Lika uppenbart som att det i vanlig ordning skulle komma magsura och raljerande kommentarer om saken där man verkar tro att alla som nån gång spelat i laget kommer att få sin tröja upphissad i taket.
Här gäller det att grina, raljera och vara så svartmålande som möjligt och visa vilken genuin och uppriktig supporter man verkligen är...

Dallemas: tror det blir bra detta. Blomqvist och Roy kommer in med energi i laget efter jul. Karhunen visar hög klass och stabiliserar upp i målet.
26e december borta mot Oskarshamn har vi en stark trupp om alla finns att tillgå.

Alcén jobbar hårt på att få bort Palve och Bergman.
Palve sitter på en hög lön och där kommer man måsta ta smällen själva. Ingen klubb är beredd att ta över hans kontrakt rakt av.
I den bästa världen kan båda parter komma överens om ett kontraktsbrott.

Huge: Frölunda har ju maximal flyt. En studs på byxan till 2-2. Samt en irriterande touch av Rödin till 3-2.
Tycker vi gör en bra bortamatch samtidigt som Frölunda stundtals inte riktigt får spelet att stämma. Sen har Frölunda maximal tur i rätt lägen ÄVEN om de givetvis skapar chanser i övrigt också. Men det gör vi också.

Peja: Försvinner härifrån nu. Orkar inte läsa Huges översittarkommentarer. De flesta har gett både ris och ros som sig bör.

Treklövern1912: står Lindbäck nästa och jag får höra att ”det var bestämt sen tidigare så blir jag ursinnig”

Karhunen har redan efter 8 minuter bevisat att Lindbäck ska vakta båsdörren hädanefter.....

Back: Riktigt skönt. Bra gjort av Lindblom att prioritera att få pucken på mål istället för att överarbeta skottet när målvakten är skymd. Förhoppningsvis växer Brynäs av målet, kommer ju aldrig vinna över 60 minuter med spelet hittills.

Kan vi ta poäng i Göteborg med två kedjor och 3 backar så är det en match att minnas. Hoppas grabbarna krigar hårt ikväll och säljer sig dyrt åtminstone.

munkas: man kan ju inte klandra Brynäs för migrationsverkets tröghet dock. Byråkratin som råder innanför dom väggarna skulle få sovjet att bli avundsjuka.

{7981}: Vi får se om tillståndet går igenom innan kontraktet löper ut.
Det hade verkligen varit något att skriva ner i den stora brynäsfadäsboken i så fall…
Herregud.

JawKee: "Det finns för lite information för att kunna göra en god analys. När säsongen är över kan man göra en fullständig analys av säsongen och vad som gått bra, och mindre bra."

Att man gått totalt snett gällande mv-sammansättningen och gått in i säsongen med för tunn trupp kan man väl se redan nu. Det behöver man väl knappast vänta tills säsongen är över för att göra en analys av?