1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777550 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: A proposito de nada
SuneMangs: Kanoninlägg! Håller med i det mesta du skriver. Din uppställning är väl rätt lik den jag själv presenterade för ett tag sen med skillnaden att du faktiskt tagit fram många intressanta namn på de luckor jag lämnade.

Det enda jag kanske inte håller med dig om är Lindstein. Man får inte glömma att han fortfarande bara 19 år och är junior kommande året. Känns som han borde vara äldre med tanke på att han ändå varit med några år. Jag tycker han blev bättre och minskade antalet misstag ju längre säsongen gick och jag tror en sommar av träning kommer göra honom gott och att han kommer kunna slipa bort misstagen.

Makita: Där går gränsen för vad? När du beslutar dig för att sluta använda en laglig tjänst och börja stötta kriminella gäng istället genom att köpa en olaglig tjänst?

TV-bolagen betalar skatt, har en produktionskostnad och betalar för rättigheterna. Det kommer alltid vara dyrare än en olaglig lösning som inte betalar skatt, inte har en produktionskostnad och inte betalar för rättigheterna.

Sen kan jag hålla med om att det kan vara irriterande med prishöjningar osv, men det betyder ju inte att man måste kasta sin egna moraliska kompass 2 kilometer under havsytan.

Ett tredje alternativ om man vägrar göra rätt för sig är ju att helt enkelt inte kolla på tv-matcherna. Om man vägrar köpa tågbiljetter, ska man inte hoppa på tåget, typ...

Silfverkroken: Skulle bli överlycklig om Brynäs lyckas norpa en av Heljanko / Hellberg. Allt talar ju för att de är målvakter av mycket hög europeisk klass. Det här är målvakter som mycket väl kan få kontrakt i NHL eller Schweiz.

{9382}: Har Telia - betalar alldeles för mycket - man kan inte bara välja till sportpaketet till basutbudet. Man måste först välja Stora kanalpaketet som jag ej tittar på. Först därefter köpa till sporten.

En vara eller tjänst är inte värd vad SÄLJAREN vill få ut av den. Den är värd det KUNDERNA är villiga att betala för den.
Just där nånstans tror jag Viaplay m fl sprang vilse i interna ”fiffiga” pris- och packeteringsstrategier.

Peja: "Jag menar att det vore dumt att göra som någon föreslog, alltså att köpa loss Clara och ge honom lön som en etablerad toppmålvakt i ett försök att locka honom som etta i Brynäs SHL-upplaga 24/25."

Jag uttalar mig förstås bara som sofftyckare - men Clara är en målvakt som har utvecklats på ett sensationellt sätt under den här säsongen och som också redan är "en i gänget" i Brynäs. Av hans uttalanden förstår man också att han arbetar mycket metodiskt för att utvecklas vidare - och det är min övertygelse att han kommer att göra det även den kommande säsongen. För mig framstår det som mycket smartare att köpa loss honom från Färjestad och ge honom 200 000 i månaden än att ge Magnus Hellberg 300 000 i månaden som det pratats om.

För mig finns det en uppenbar "Lindbäck-risk" med Hellberg - att han kan få svårt att ställa om till stora rinkar. Det kan kosta många dyra poäng i början av SHL. Sannolikt har han också sitt bästa spel bakom sig. ...Och han är inte en "i gänget".

Av målvakter som hämtats hem från en lång karriär i Nordamerika är det väl egentligen bara Jhonas Enroth som varit en riktigt bra värvning - och även han verkar ju vara på nedgång nu.

Peja: Det handlar inte om att blåsa någon om det gjort det så hade jag redan haft IP-Tv.
Det handlar om att Tv-bolagen blåser oss tittare.
Vi tvingas betala en förmögenhet för att se våran favoritsport pga att vi måste betala en massa pengar för skit vi inte är intresserad av.
Exempelvis dyra filmproduktioner i Via plays fall och i HBOs fall.

Det handlar ocks om att man som tittare har betalt ett abonnemang för att kunna se någonting som sedan plockas bort och säljs ut.
När jag band mig för mitt nuvarande abonnemang FÖRVÄNTADE jag mig att jag kunde se hela Allsvenskan 2024 vilkt nu inte blir fallet utan att hosta upp ytterligare 350kr i månaden.
Men då får jag också tillgång till hela HBO plus plus plus
Hurra hura hura vilken lycka.

.

Peja: ” Ja, Clara var lite över, eftersom han spelade upp sig andra halvan av säsongen. ”.

Vi pratar om en JUNIOR som utvecklas just nu.
Om man isolerar andra halvans prestation ser det ju ännu bättre ut…!!
Och med tanke på att han just är en JUNIOR som utvecklas hela tiden - är väl sannolikheten att andra halvan av säsongen är det som bäst speglar hans förmåga nästa säsong?

Varför skulle han annars vara intressant för FBKå eller NHL nästa säsong? De skulle väl bara bli glada om vi tog hans lön.

Tigerhjärta: I brist på rykten kör jag lite namedropping.

Baserat på Hockeylabbets senaste avsnitt finns tre HA-backar som skulle kunna vara intressanta i breddroller.

Tvåvägsback: Simon Åkerström. Det visste vi visserligen redan, men han har även sett bra ut mot Brynäs, vilket alltid är lite extra förtroendeingivande. Baserat på mina observationer vore jag trygg med honom som breddback, han är en bra och allround spelare. Säkert kort i min bok.

Defensiv back: Viktor Grahn. Inte heller någon superövverraskning, men då behåller man nog hellre Cukste? Även om Grahn hade betydligt bättre stats än Cukste i HA.

Offensiv back: Tim Theocharidis. Defensiven är tveksam, men vi är nog många som minns hur både Nick Angell och Ryan Gunderson gjorde Brynässuccé trots liknande farhågor. En chansning som verkligen skulle kunna floppa, men som ändå har en väldigt spännande uppsida. Kanske lite tveksamt att värva den spelartypen som nykomling dock.

Egna spekulationer: Cody Kunyk. En transatlant som finns på marknaden och som är ett hack upp jämfört med typ Vesel. Av de realistiska centeralternativen som nämns tycker jag nog att Oskar Bäck låter mest spännande, han är en bortglömd spelare som verkar ha utvecklats bra i Nordamerika och som är i bra ålder.

Snart har Washington åkt ur slutspelet där borta. Då kanske vi kan få mer klarhet kring Bäckis.

Officiellt att Kevin Clark lämnar Düsseldorf. Synd att han inte är några år yngre. Kelleher lär vara bättre än honom nu.

Huge: "Tvärtom mot vad Peja tycker så anser jag att han i princip har varit vår viktigaste spelare den här säsongen, speciellt när det gäller den trygghet och självförtroende han ingjutit i utespelarna under processen man genomgått för att sätta det defensiva spel som till stor del varit grunden till att vi nu spelar i SHL igen."

Du förnekar dig inte. Under säsongen så tyckte du ju att AL skulle stå till förmån för Clara. Här har kappan svängt i vanlig ordning.

Sen berodde ju ALs insläppta mål på att det defensiva spelet var så dåligt, inte tvärtom.

Men nu har du alltså gjort en helomvändning och tycker att Clara var bättre än AL och att ett tryggt mv-spel ledde till ett bra försvarsspel.

Tragikomiskt att läsa dina inlägg.

JohnnyBotox: När det gäller spelare som inte får vara kvar, så hoppas jag att man väntar med att kommunicera ut det, åtminstone i några dagar till. Låt spelarna njuta av SHL-avancemanget först.

Däremot kan man ju egentligen lika gärna kommunicera ut att Indrasis, Ölund och Kopacka blir kvar, om det är 100% påskrivet, likaså eventuella nyförvärv.

xxx BIF xxx: Se på prestationen och inte resultatet.
I finalspelet spelade vi en hockey vi inte gjorde på hela säsongen och kan vi ta med oss det spelet till SHL kommer vi klara oss kvar med ett vettigt lagbygge.
Vi svepte Dif visst hade vi de vassaste spelarna men grunden till 4-0 var att spelet satt till i princip 100%.
Dif kom inte åt oss hur de än försökte vi hade ett för bra grundspel.
Nu är det upp till Alcen att ge Gälla rätt förutsättningar gör han det så har Gälla bevisat att han kan få spelarna att prestera och spela bra hockey.
Även jag gillar en aktiv coach i båset men det är inte mycket värt om coachen inte kan få spelet att fungera vilket är viktigast.

Bob: Hörde också på analysen av Oskar Bäck i hockeylabbet. Låter som en bra SHL-värvning. Färjestad har ju sina centrar i Nygård, Johansson, Kellman och Westfält men det måste vara väldigt svårt för FBK att tacka nej till Bäck om de får chansen att ta tillbaka honom. Å andra sidan ryktas Rasmus Asplund tillbaka till Färjestad och honom tror jag att de prioriterar över Bäck.

Isac Lundeström är ju en annan spelare som eventuellt vänder hem. Luleå är hans lag i Sverige, men han är polare med Silfverberg.

En annan svensk center där borta är Jacob Peterson, men jag tror att de största SHL-klubbarna skulle hugga där. Peterson har ju en uppenbar offensiv uppsida som är mer tveksam hos Lundeström (otroligt svårbedömd).

Bland defensiva backar sticker Jacob Larsson och Robert Hägg ut som alternativ borta i Nordamerika. Larsson har spelat med Silfverberg, Hägg har spelat med både Silfverberg och Lindblom borta i Nordamerika. Larsson är ju ursprungligen från Troja så andra klubbar kanske ligger lite bättre till, men varken han eller Hägg har ju någon urstark koppling till någon svensk elitklubb.

Hägg gick hockeygym i Modo, men kommer ursprungligen från Gimo, som ju ligger ganska nära Gävle och kryllar av Brynäsfans. Fatta ett backpar med Djoos tillsammans med aningen Larsson eller Hägg - där snackar vi hög nivå.

Silfverkroken: ” Har tänkt lite samma med Rödin men nu när Indrasis blir kvar känner jag nästan att jag vill ha kvar han med Larsson och Indrasis. Nu har det ju redan postats tusen uppställningen men hoppas ni står ut med uppställning nummer 1001 :)

Lindblom-Ny-Silfverberg
Indrasis-Larsson-Rödin
Kopacka-Ny/Vesel-Robertsson
Scott-Ölund-Ny
(Nordh Ohlsson)”

Nog den bästa uppställningen jag sett hittills. Av de spelare Alcén väljer att behålla så ska ju så klart dessa i möjligaste mån fortsätta spela ihop. Sett många som, nu när vi tar steget upp i SHL igen, plötsligt värderar Ölund före Vesel. Helt obegripligt i min bok, jag tycker Vesel visat hela säsongen att han är en bättre spelare än Ölund och det märktes väldigt tydligt när Vesel var skadad hur viktig har är för laget.

Så ska vi behålla båda ser jag Vesel som 3:e center och Ölund som 4:e. Är det något som måste få kosta pengar så är det starka centrar. Ser även flera som har Robertsson i en 4:e. Jag bara undrar hur man tänker när man tror att Alcén kan locka Robertsson till Brynäs om man erbjuder en roll i en 4:e kedja i en nykomling när han nu har samma roll i ett finalspelande ZAIK? Ska vi ha Robertsson i laget ska han så klart starta i en 3:e kedja, gärna ihop med Vesel och Kopacka.

JawKee: Har tänkt lite samma med Rödin men nu när Indrasis blir kvar känner jag nästan att jag vill ha kvar han med Larsson och Indrasis. Nu har det ju redan postats tusen uppställningen men hoppas ni står ut med uppställning nummer 1001 :)

Lindblom-Ny-Silfverberg
Indrasis-Larsson-Rödin
Kopacka-Ny/Vesel-Robertsson
Scott-Ölund-Ny
(Nordh Ohlsson)

Skulle helst behövas någon med lite speed som förstacenter bredvid Silfverberg och Lindblom. Det blir lite svårt om det blir Bäckström som kommer in men då skulle man kanske kunna byta plats på Kopacka och Silfverberg.

I fjärdekejdan vill jag se en spelare med lite tyngd och grit men som också har mer spel i sig än Kvist. Plato vore en bra värvning där enligt mig.

Kan tyckas hårt med Nordh som extraforward men skador kommer att komma. Vi hade rätt tur med det i slutspelet men i grundserien hade vi väl inte en enda match utan avbräck. Ohlsson lånas ut till HA men kan kallas tillbaka om det blir skadekris.

Mystisk tweet från Brynäs. Bilder på Kelleher som gör tummen upp. Luktar nytt kontrakt, va?

En helt ny första femma + minst en vass målvakt + förlängningar med några av förra årets bästa HA-spelare kommer räcka för att säkra SHL ytterligare ett år.
Tyler och Tyler är givna i min bok.

Kul att höra hur Rödin och Larsson värderas när man kollar på underliggande siffror. "För bra för ligan".

Svensson_62: Minns inte hur länge man var lycklig när vi gick upp, var ju ändå 7 långa år, men ni får fortsätta njuta av att passerat nålsögat, även om nålsögat var ganska stort, med tanke på er överlägsenhet. Kul med fler Norrlands-lag än lag från Smålande/Skåne igen . Känns ganska sunt

J-S: Om Brynäs kan få in en ny förstafemma, toppmålvakt och behålla Benn så har man ju en bra grund (Indrasis, Ölund och Kopacka är redan klara att bli kvar, verkar det som).

Hellberg, Djoos, Silfverberg och Lindblom vore en toppmålvakt och tre spelare till förstafemman. Så då behöver man ju "bara" två till riktigt bra nyförvärv utöver breddspelare.

Det känns ganska överkomligt för Brynäs men å andra sidan är det lätt att ha hybris nu. Hellberg mfl är ju inte klara och Brynäs är sist ut på SHL-marknaden.

parks: Klippt i från GD,
” Greg Scott spelade sin bästa hockey i slutspelet och gjorde ett av målen i den fjärde finalen som Brynäs vann med 3–1.
Efteråt avslöjade han att han spelat skadad – med bruten stortå i hela slutspelet.
– Det är slutspel, då spelar man ändå, säger han med ett stort leende.”

Vi har många hjältar som hjälpt Brynäs tillbaka till SHL men Scott är absolut en av dom största.

Sen ser jag att båda våra Tylers blir kvar till nästa säsong.
Ska vi kapa truppen gör det bakifrån,
Kapa fjärde kedjan ta in en ny första kedja.

När det gäller tränar trojkan så ser jag Gälla som huvud coach, ass coach Janne Larsson ansvarig för forwards,
ass coach Tommy Sjödin ansvarig backar.
Molin går tillbaka till vad han brinner för alltså spelarutvecklare,
Masken går in som GM eller ass SC och styr upp och stöttar Johan för herrlaget.

Huss888: Om Dallas kapten bryter sitt kontrakt värt 9,5 miljoner dollar för att spela i Brynäs, då sticker jag ut hakan och säger att ni har stått för den största värvningskuppen i svensk hockeys historia.

JohnnyBotox: Jag tror på så mycket kontinutet som möjligt.
Den här gruppen har gjort något grymt tillsammans.
Självklart att vissa spelare kommer lämna osv.
Många pratar om att tex Kelleher inte är något för en tredjekedja men varför inte, vad har vi haft för yttrar i våra tredje sista åren? Olesen? Eklind? Danielsson? Gunler? Molin?
Finns ingen av dessa jag skulle välja före Kelleher.
Men men blir en spännande tid nu.

Supportern: En härlig start när man på korta morgonpromenaden ser både en stor Brynäsflagga på en balkong och brynäshalsdukar på en annan.
I en nära förort till Stockholm…

Huge: äsch, ignorera trollen. Kul att ni är tillbaka där ni hör hemma. Den 24 september ses vi i erp. Blir nog bra drag! :)

Davey_85: Måste vara i nån lokal kvartersserie i Ö-vik, som det lag som fått fram flest NHL-stjärnor också tar hem guldet.
I övriga Sverige spelar vi om och räknar flest antal ”Svenska Mästare”-titlar i ishockey…😁

{10595}:Eller så vänder man på det. Ni misslyckades säsong efter säsong att värva ett slagkraftigt lag. Varför är du ens här inne?

Jag kände mig inte särskilt nervös över finalserien när det stod klart att det var Djurgården som blev motståndet, men ändå...vilken jävla härlig känsla när allt är klappat och klart!! 😍
Sitter här och är förbannat stolt över det här gänget, imponerad över det tålamod, lugn och jävlaranamma man visat genom hela slutspelet. "Folk" gnäller över att vi har en massa importspelare, men vem fan bryr sig när de visar sånt hjärta och ger precis allt för Brynäs?! Älskar fan allt och alla ikväll!

Svensson_62: "Super-Berra!!!!! Finns ingen back i Europa jag skulle byta bort honom mot. Ingen."

Äntligen vet vi vad Alcén heter här på HS 😉

TheMacamush: Underbart lag och underbar stämning.
Nu kommer det svåra för Alcen precis som TV4 Fredrik är inne på. Det här laget var perfekt för att vinna HA men det är inte perfekt för SHL.

JawKee: Står in den pluslåsta artikeln med typ "Brynäs 24/25" som namn hos Expressen.

Edit: "Först och främst: Jack Kopackas, Miks Indrasis och Linus Ölunds förlängningar har ännu inte presenterats, men det kommer i sinom tid bli officiellt. Miks Indrasis vann lagets interna poängliga och är en spetsig spelare på HA-nivå, men frågan är vad han kan tillföra i SHL som 34-åring. Brynäs erbjöd ifjol honom ett kontrakt som förlängs vid avancemang, så han kommer stå under avtal med klubben 24/25. "

Så jävla gött nu är vi tillbaka.

Sven.Savage: Tack. Du sätter verkligen ord på det hela hockey-Sverige har känt hela säsongen😎😀

Välförtjänt. Clara likaså.

Vilka boys! <3

Forsberg 1978: ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪🍾🍾🍾🍾👌👌👌👌

Anders Berg:” 19:30? Vad är det för jävla matchtid?”

Blir farbror ;-) trött när matchen börjar trettio minuter senare…
Jag bara skämtar. Vad jag läst så är att det är pga TV12 visar matchen live.
Ska själv upp 4:30 i morgon bitti men det är taget,
Det är detta vi väntat på hela säsongen hockeygodis, vinner vi inte ikväll så är det en match till på fredag i Erpen, därmed över en mille in på Brynäs kontot.
Så hur det än går så är vi en vinnare i kväll.

Hoppas Brynäs stänger serien idag och tar sig upp till shl där vi hör hemma men nerven börjar komma nu men tror Brynäs vinner idag, eller vad tror vi?

IronKrook: "Att brorsan Jamie kommer till SHL och Brynäs i höst är däremot föga troligt. Skulle bli glatt överraskad om han bryter med ett år kvar på kontraktet i NHL."

Jamie Benn har ju "bara" en cap hit på $9.5M, bara för Alcén att plocka upp stora plånboken... Han kanske kan få låna Nubbens...

Bratwursten : enligt Sandström på GD är kopacka redan klar, inte hört ett ord om de förens nu?

Ölund är ju självklar att ha kvar . Går in i vilken tredje kedja som helst i shl .

#33: finns fler lag som haft de ambitionerna
Men så länge domarna tillåter alla fartsänkande och spelförstörande moment blir det svårt tyvärr

Tappade räkningen redan i period 2 i går på missade regelbrott som samtliga stoppade upp motståndare genom interference, hakning och eller fasthållning

Ska räkna igen imorgon igen (om jag orkar)

havre: ” Angående tacklingen på Pudas. Det hade varit SKITENKELT för Zaar att bara krypa ihop lika mycket som Pudas gjorde och därmed träffat honom i bröstet eller på axeln. Helt klart Zaar's fel, en smart tacklare hade kunnat göra det riktigt snyggt men ändå hårt. Istället gör han sådär. Så jävla dumt och onödigt.”

Tänk så olika man kan tänka om olika situationer… Det är väl därför det är bra att vi har domarna som gör bedömningarna. Det där är en klockren bröstvärmare alla dagar i veckan. Jag hade blivit skogstokig om Berra blivit avstängd för en liknande tackling. Den tar i bröstet först men det är oundvikligt att den tar i ansiktet också när Pudas är så låg. Vad ska Zaar göra efter att han beslutat sig för att tackla? Han kan ju inte gå upp i rök…

SuneMangs: Om domarna börjar blåsa för alla spelförstörande grejer och orkade stå emot drevet som alltid blir när det tas massa utvisningar, så skulle det bli öppnare spel och fler målchanser och mer underhållning

Det är upp till de randiga att faktiskt ta för det som är regelbrott

TheMacamush: Från den vinkeln bevisar du inget. Jag håller inte med.

Danne66: Robert Olsson står och grinar över domarna. Han ser alltid förvånad eller ledsen ut. Ikväll som en hund som blivit påkommen med att stjäla mat

Tigerhjärta: Att omklädningsrummet inte flyger iväg handlar nog även om att Brynäs har ett väldigt rutinerat lag. Skulle inte förvåna mig om Brynäs är det mest rutinerade allsvenska laget genom tiderna. Det finns en otrolig erfarenhetsbank i laget.

Sen tycker jag att Brynäs har haft lite tur med skador i slutspelet, visst spelar säkert några halvskadade, men det är tur att ingen har gått sönder helt av fulspelet från Karlskoga och Djurgården. Skador på fel spelare hade trots allt försvagat Brynäs rejält, det är en jäkla skillnad på de ordinarie spelarna och ersättarna.

Kung_Sjödin: Jag tror nog att Djurgården hade slagit Nybro. Men jag är övertygad om att dom fått svårt mot Karlskoga. Den matchserien var otroligt mycket tätare och hårdare än den här.

Brander: Störst klubb mäts väl oftast i antal supportrar och framgångar på isen, som sig bör. Att hävda att Modo skulle vara större pga antal NHL-spelare man fostrat blir lite skevt.

Det är lite som att jag, som West Ham-supporter, skulle säga att West Ham är en större klubb än t.ex. Chelsea eller Manchester United bara för att vi fostrat fler framgångsrika fotbollsspelare än dessa. Det blir liksom lite löjligt med ett sånt påstående när dessa lag har fler framgångar på planen och betydligt fler supportrar.

Men jag tackar Modo för Foppa, tidernas bäste hockeyspelare, och dig för att du kommer in här utan Modobrillorna på 🤝

Horace76c: Precis som de sa på TV.
När man springer maraton börjar man inte jubla bara för att man leder efter 3 mil.
In först i mål är det som gäller. Ladda om nu.

Tänker fan inte fira något innan match fyra är i hamn. Det ser riktigt bra ut, men det är minst 60 effektiva minuter kvar innan något värt att fira är vunnet!