1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 777648 inlägg · 7967 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Inte över riktigt än
Jag tror inte vi kan gå om Hv, MEN säg att vi tar 7 av 9 poäng de 3 matcherna som är kvar. LHC förlorar 3 raka och får sämre målskillnad änn oss.
Att LHC och MIF kvalar skulle ju vara en dröm

Tigerhjärta: skulle det bli kval så har ni Jacke Blomqvist. Han vet hur Timrå gjorde ifjol!

{9682}: Haha, vilken trollkommentar. Modo har ju skrivit regelboken om hur man misslyckas i HA trots bra budget.

Sv: A proposito de nada
Nils Ekman som åskadre Gavlerinken

bradberry: Detta inlägg är så otroligt spot on!
Brynäs har varit ett notoriskt bottenlag i ca 20år med ett par undantag. Trots detta så är pressen på laget skyhöga, alltid!
Det märks att det är en enorm press på spelare och övriga inom föreningen när de bär vårat klubbmärke.
Tror faktiskt inte det finns någon klubb i Hockeysverige som har så höga krav sett till vart laget egentligen befinner sig.
Kritik skall alla lag och spelare få, det ingår i deras yrke. Men det är dags för oss Brynäsare att sätta kritiken i perspektiv till vilka vi faktiskt är..

Jugge: Alcéns svammel om att man är intresserade av alla spelare som kan göra oss bättre blir ju bara pinsamt när man sen inte hittar en enda spelare att värva.

T ex Timrå, de tar in Palola som nu gjort 5 mål på 9 matcher. Det är ett snitt som utklassar vår top6.

Jag antar att det blir en ond cirkel, vi startar med en för tunn och felbyggd trupp, sen sitter vi i skiten och då blire svårt att locka spelare.

Bygg laget ordentligt till omgång jävla 1 nån gång.

Asterix: Ja eller varför inte Jesus himself (Alcén) kan ta media så att även tränarna får fokusera på rätt saker?

Ove Myling: En bilolycka i slow motion tror jag Brynäs kallades av någon skribent här för något år sedan.

Bolle81: Eklind har verkligen varit magnifik sen sina matcher i landslaget.
Eller inte…

Manner är verkligen mysig, verkligen. Men som matchcoach totalt jävla oduglig. Gör han ens något i båset? Eller kan vi ha han på halvtid som Honken? Om han ändå inte ska göra något för att förändra matchbilden,
Vid vinst idag och man hade haft en teoretisk chans på slutspel så som övriga matcher slutade. Fanns absolut inget i spelet som antydde att man var intresserad av något sådant. Man ger bort matchen till ett lika dåligt Luleå, men som kan städa av det hela enkelt pga ointresse från Brynäs

Sådär kan det se ut när sportcheferna kör med mottot "Vi har de vi har". Hv värvade 6 spelare och 2 tränare.

xxx BIF xxx: Absolut, det bygger ju på antagandet att Palve skulle gå med på att bryta sitt nuvarande kontrakt, vilket vi inte kan vara helt säkra på. I den bästa av världar är hans 2-årskontrakt i själva verket 1+1... sen har ju Palve en historik av att bryta kontrakt, så jag hoppas att det kommer ske även den här gången. Säkert kommer det handla mycket om vilka andra erbjudanden som hans agent får på bordet.

Rödin, Timashov och Palve är alla ojämna spelare med tveksamt kroppsspråk. Spelare som tar mer energi än de ger. Det kanske går att ha någon enstaka sådan spelare i ledande positioner, men inte tre (hälften av alla i tilltänkta toppkedjor...). Det blir för många.

Ljunggren skulle nog kunna styra upp ett PP#2 i SHL och spela ett okej tvåvägsspel i 5mot5. Det är mer än Palve klarar av, att Palve kan blixtra till med galna individuella prestationer så som backhandmålet häromveckan väger inte upp för hans svagheter.

SHLhockey32: Tjena Pettis..

Peja: "Säkert hade Björninen varit bättre i Färjestad, men han hade nog varit fjärdecenter där."

Nja, jag vet inte det jag. Hade nog inte bytt Björninen mot Ejdsell, Linus Johansson, Westfält eller Lundh. Hade inte bytt Johan Larsson mot någon av dom heller.

Björninen och Larsson är klasscentrar i shl, vilket stödjer min tes att Manner borde fått ut mer av laget än vad han fått.

Hitler och HIV…. Alltså, om ni inte har något vettigt att skriva, låt då bli.. och tycker ni att det ni skriver är vettigt, ja.. då ger jag upp.

ellis: Det tycker jag är en feltolkning av situationen/händelseutvecklingen. Det är otroligt svårt att ta steget direkt från J20 till SHL, varken Lööke eller Westfält klarade det, men de är inte ensamma. Exempel:
- Samuel Ersson vinner match efter match i NHL som 23-åring. Han behövde 1 år i Hockeyallsvenskan innan han var redo för SHL.
- Johannes Kinnvall gjorde 40 poäng i SHL som 22-åring. Han behövde också 1 år i Hockeyallsvenskan innan han verkligen var redo för SHL.

Det finns ingenting konstigt eller skamligt med att en spelare behöver utvecklas på lägre nivå innan denne är redo för SHL. Så är det för många duktiga juniorer överallt i landet. Det är ytterst få som kan kliva in i SHL direkt från J20.

JohnnyBotox: Jag håller med dig till viss del.
Jag har länge varit en Alcén förespråkare eftersom jag tyckt att den mannen har fått oförskämt mycket skit. Han har levererat otroligt fina namn, men spelarna har inte levt upp till förväntningarna.
Problematiken ligger tyvärr i att trots dessa fina namn, så är det inte många som egentligen kan tillskrivas Alcén. Manner och resterande stab har handplockat spelare som Friman, Sklenicka, Niemelä, Björninen & Olkinuora.
Och utöver dessa, är det främst spelare som har Brynäs som moderklubb och valt att vända hem.
De enda spelarna som egentligen kan tillskrivas Alcéns scouting är Strömgren, Palve och till viss del Dima (även fast de är gamla lagkamrater).
Jag gillar Alcén, men tyvärr finns det nog stor risk att vi kommer fallera på hans skrala kontaktnät och orutin när vår huvudtränare inte längre står vid rodret.
Där ligger problematiken.

Tigerhjärta:
Man kan tycka mycket om Alcén, orutinerad, sättet han fick tjänsten osv. Men nu när han faktiskt varit SC i nästan två år, värvat ganska bra och börjar få lite rutin, är det nu man ska göra sig av med honom? Det är väl kommande åren han bör kunna bli en bra sportchef?
Det är ju de senaste två åren som varit "risken" så att säga.
Jag tycker att han ska få vara kvar. Det jag däremot ställer mig kritisk till är att vi inte har en heltidsanställd scout.

JohnnyBotox: Visst borde vi kunna knäppa Luleå på näsan. Nyckeln blir att kliva in i matchen mot HV med ett försprång där vi har ”råd” att förlora. Tror nämligen att Hv vinner mot oss. Kliver de om oss efter den matchen tror jag det är kört.

nittontolv: bilagan eller lion bar? Bor själv i Gävle och skulle aldrig rekommendera något av de ställen för någon ha ha!

J-S: Jag håller med! Jag själv har alltid avskytt hv pga att man är en fiende mot alla religioner!

J-S: Sluta skriv HIV, bara pinsamt

Rulltårtan : ”Frölunda är ju otroligt svaga i denna perioden”

Brynäs gjorde FHC svaga.

Huge: Nästan lika glad för LHC-mål som man blir för våra egna..
Vilken period vi gör..
Vi kan ju lira hockey 💪💪

Peja: Halva SHL prioriterar ”undvika kval” högre än ”gå för guld” gissar jag. Kvartalsekonomi och kortsiktiga lösningar i första hand.

Kvalångest 10 ggr större än slutspelsglädje (är det det som lockar nya supportrar?)

Förstår fortfarande inte ditt resonemang. Det kommer ju inte att försvinna några klubbar för juniorer att slå sig in i??! Däremot tryggare klubbar som kan testa dem.

eltifoso: Tror HAs marknadsvärde skulle öka om Färjestad, Frölunda, BIF, DiF, Leksand osv skulle spela där. Samma sak i AHL om Rangers, Leafs, Canadiens, Bruins skulle spela i AHL.
Men vad vore syftet med att fokusera på B-ligorna?

Se till att A-ligan ges mölighet att chansa/spela in juniorer och möjlighet att tänka långsiktigt.

Svensson_62: Jag håller med, dagens situation med att ett SHL lag garanterat åker ut och ett HA lag går upp är skadligt för svensk hockey på sikt. Vore intressant att veta hur mycket pengar Nubben slängt ut, men han lär ju lätt sitta på SHLs dyraste trupp.

Jag är inte för att SHL ska stängas men det måste bli ”trögare” att gå upp och ner. Sämsta i SHL möter vinnaren i HA i bäst av 7. Du måste slå ut ett lag ur serien om du ska gå upp..

Blå grottan: äntligen någon som sågar styrspelet,
som också har större trovärdighet än jag här i forumet. Vad säger Huge mfl om Jonas trovärdighet?

Sista två igår gav passiviteten ett ansikte, orsak styrspelet.

Vi vann tack vare tur och Olkinoura.

Olkinoura måste stå alla matcher som är kvar.

Vinner vi alla återstående matcher så undviker vi kval oavsett hur mycket poäng HV tar så det tycker jag vi gör! 😅

älgenn: Otroligt bra analyser av Jonas, hård kritik mot styrspelet som han anser inte alls fungerar. Kan bara hålla med honom.

Bratwursten : Palve mål igår, wow! Ska han rädda oss igen?

Davey85: De torskar skotten stort varje match, skapar få chanser men har skyhög effektivitet. Det borde inte hålla i längden..

Zappaholic: satan vilken underbar skitvinst, oavsett

Olki kan vara det som räddar oss denna säsong, oj var viktig den värvningen var..

mattias - 74: styrkekram! Vi är många som kämpar på olika sätt. Hoppas bara på en bättre värld för oss alla.

{8399}: "Sportchef är väl ändå inte att yrke dit det måste värvas någon med yrkeserfarenhet."

Det kan väl inte skada att ha yrkeserfarenhet. Är Brynäs i position att chansa igen på någon som ska "komma in i jobbet" tycker du.

Måste säga att du är en riktig bakåtsträvare, tillbaka med Sjödin och sen har du ju tjatat om att värva tillbaka både Danielsson och Sallinen hela säsongen.

Höj blicken och se framåt istället för bakåt.

Jugge: "Däremot skulle ju så klart laget tagit ytterligare kliv denna säsong, men det kommer ju inte hända. Det vet vi nu."

Visst är säsongen en besvikelse - men jag tycker fortfarande att Brynäs har ett mycket bra lag. ...Och många fina värvningar har gjorts, Sklenicka, Johannesson, Strömgren med flera. ...Men mellan 10 och 15 poäng har enligt min mening tappats på mycket darrigt målvaktsspel en stor del av säsongen. Många experter har gjort analysen att det dåliga målvaktsspelet beror på dåligt försvarsspel i stort - men jag tror man förväxlar orsak och verkan. Jag tror att det darriga målvaktsspelet har gett det dåliga försvarsspelet. Backarna har inte vågat släppa fram skott då vad som helst kunnat slinka in och har därför överarbetat och tappat sina positioner i banan.

Även om man såg några misstag i försvaret i början av matchen mot Skellefteå så tycker jag att hela försvarsarbetet såg lugnare ut än tidigare. Tror att Olkinuoras ankomst betytt väldigt mycket för laget. Helt plötsligt kan man vinna en match trots att motståndarmålvakten spelar bra. Åtminstone mot Skellefteå var Olkinuora ännu bättre.

Brynäs spelar enligt min mening en roligare hockey än på länge i år och jag tycker definitivt att Manner ska få bygga vidare på vad han byggt nästa år. ...Och nej, får Olkinuora vara hel tror jag inte ett ögonblick på att det blir kval.

Skön vinst igår, oväntat, men välförtjänt sett till de två senaste insatserna.

Malmö har plockat några segrar det senaste, så vi får nog se upp.

Dock kollade jag lite statistik mellan lagen och skottstatistiken är intressant.
Brynäs har senaste 7 matcherna 3,61
Malmö har senaste 7 matcherna 11,73

Vi behöver alltså (just nu) skjuta tre gånger fler skott än Malmö för att göra mål!
Sett till hela säsongen har vi 7.73 och Malmö 8,04. Så vi har underpresterat och Malmö har överpresterat. Det är inte riktigt hållbart i längden, vi kommer på sikt att få högre utdelning och Malmö mindre. Hoppas redan på torsdag.

Malmö har släppt in många mål i de senaste matcherna, men också gjort många framåt.

Maxwell har mindre smickrande 81,05 i räddningsprocent och 4,51 i GAA sett till senaste 7.

Olkinuora har lite bättre siffror senaste 7, men framförallt de senaste 2 matcherna har han steppat upp 92,11% och 1,5 GAA.

Tigerhjärta: Men var är Bulten Jockster Munkas ? tydligen så kan dessa Brynäs Supportrar endast komma med sina hjärtevärmande kommentarer när Brynäs förlorar,
🥹😇😎

{9684}: Olkinuora bäst i Brynäs.

Ljungkrantz, Larsson, Björninen, Blomqvist och Ölund bra idag.

JawKee: Är Bulten i själva verket 70Rodrigues?

Ni som minns, ni minns….

Bulten: Spelar det någon roll för dig? Du lär ju hålla din linje oavsett.

spolaisen: konkurs? Dem lämnade självmant KHL.

J-S: du har Aldrig sysslat med lagidrott det märks...
Det är ju precis det Limpan gör Han gör en egogrej. Han förstör för laget...
Jag har tränat på hög nivå ..och skulle jag få reda på att min mv. Spelar småskadad skulle jag bli vansinnig. De andra spelarna sliter och kämpar o han släpper in två mål skadad. Idioti på hög nivå...
Du kan inte inte se det framför dig att vår nye finne kommer in vid 0-1 O det blir en helt annan match ..än att komma in vid 0-3...

Tigerhjärta: ” Du menar att vi borde sluta tro på vad medierna skriver och istället tro på en ältande, arbetslös konspirationsteoretiker som kallar sig ”Bulten” på ett hockeyforum?
Är det att vara kritiskt tänkande?”

😂😂😂 Touché!

Bulten: För att då skulle du ha fått rätt i dina egna spekulationer...

{8399}: "Vi kör på med Manner med fullt förtroende. Det är en liten formsvacka bara."

Vad vill du med dessa kommentarer.. Är du ironisk eller ett troll?

Bulten: Du låter mer och mer som en konspirationsteoretiker

Peja: Samtidigt så var det väl just dessa mjuka värden som räddade hela Brynäs varumärke.
I det läget vi befann oss i så var spelidé minst sagt sekundärt.
Mikko var det bästa som kunde hända Brynäs där och då, utan tvekan.

Bulten: Tror ni håller kvar faktiskt, men beklämmande om fler har samma inställning som Huge att det inte behöver vara ett misslyckande att hamna i kvalspel, det känns som en alldeles för lågt lagd ribba.
Skulle den inställningen ha sympatisörer i organisationen som han säger sig vurma så för, är det direkt skadligt